utgave nr 12 1999
Bytt motor- behold båten
Bytt motor- behold båten
”Problemet” med gamle båter er at de holder seg bra med litt stell, mens motorene slites ned og får slappe magemuskler. Ny motor kan gi den gamle båten en ny vår.
Tekst og foto: Lars H. Lindén
En del eldre båter er fortsatt meget populære, ikke minst gjelder det klassikere fra 70-tallet som Coronet, Fjord og Windy, for å nevne noen. Mange er i meget bra stand, men motorene begynner å bli skikkelig slitne etter mange års innsats. Har man en gammel bensinmotor, er det prismessig overkommelig å skifte til ny dersom man skifter til det samme merket og den gamle motoren er såpass i stand at den kan gi noe tilbake i innbyttepris.
Vi har fulgt et motorbytte på en tilårskommen Coronet. En gammel V8 på 5,7 liter fikk bytte plass med en ny i samme størrelse. Begge motorene er Volvo Penta-motorer. De har samme grunnkonstruksjon, men noen forandringer på innsugingskanaler og topplokk har gitt den nye motoren 20 ekstra hestekrefter i forhold til den gamle.
Gammel båt
Båten vi byttet motor på var en Coronet 21 DC fra begynnelsen av 70-tallet. Den får nå sin 3. motor. De fleste av disse gamle daycruiserne og hardtopbåtene på mellom 20 og 22 fot hadde en seksylindret 170-hester som standard, og den ga en toppfart på like under 30 knop. Man mange av disse båtene har gode V-bunns-skrog som tåler adskillig større motorer. Nå for tiden setter man inn V6’ere på ca. 200 hk. eller V8’ere på ca. 250 hk.
Eieren av Coronet-båten valgte en Volvo Penta 5,7 GS med en propellakseleffekt på 250 hk. GS-modellen har forgassere, men det finnes også en GSI-modell på 280 hk. med elektronisk innsprøyting. Begge motorene kan utstyres med to forskjellige drev som har typebetegnelsene SX og DPS. SX-drevet er utstyrt med singelpropell og DPS-drevet med duoprop. DPS-drevet er ca. 5.000 kroner dyrere, men med sine to motroterende propeller, får man betydelig bedre virkningsgrad, og da spesielt på litt tyngre båter som Coroneten.
Enkelt bytte
Motorbyttet på denne båten var ikke noen problematisk jobb, da eldre båter gjerne har et mer generøst motorrom. Dessuten var det et bytte mellom nesten samme stammemotor, hvilket betyr at de fremre motorfestene kunne monteres i samme stålbjelke som den gamle motoren.
Hullet i akterspeilet varierer derimot mellom gamle og nye Volvo Penta-drev og mellom forskjellige motormerker. De fleste motorprodusenter har imidlertid laget såkalte adapterplater som passer i de gamle hullene, og som innvendig er tilpasset de nye drevene. Størrelsen på disse adapterplatene er slik at man også kan regulere hullet til den nye motoren noe, for eksempel dersom man ønsker å heise hele drevet noe, eller om det gamle hullet var dårlig sentrert. På Coroneten ble drevet heist opp ca. 25 mm. for å hente ut noe mer fart av stålpropellene.
6 knops fartsøkning
Toppfarten økte med over 6 knop etter motorbyttet, til tross for nesten samme motorstyrke og sylindervolum på den gamle og den nye V8’ern. En nesten 20 år yngre konstruksjon betyr selvsagt en del, men også det nye drevets plassering og utforming betyr mye. Og sist – men ikke minst – to motroterende stålpropeller. Med de nye propellene, kunne drevet heves på akterspeilet, hvilket gir både bedre fart og bedre styring.
Til tross for en farts- og turtallsøkning, ligger drivstofforbruket på nesten samme nivå som tidligere. Ca. 85 liter pr. time på full fart og ca. 50 liter pr. time når man trekker av 600 omdreininger. Med fartsøkningen blir forbruket pr. nautisk mil betydelig lavere med den nye motoren, og i virkeligheten er det dette som teller når man skal regne forbruk. Ved 35 knop synker forbruket fra ca. 1,4 liter til 1,0 liter pr. nautisk mil, og ved 40 knops fart synker forbruket fra 1,8 til 1,3 liter pr. nautisk mil.
Perfekt styring
Det er dessuten ikke bare testresultatene som er positive etter motorskiftet. Også kjørekomforten er merkbart forbedret. De nye Volvo Penta-motorene har nå fått servostyring som standard, hvilket de gamle motorene ikke hadde, og dette gjør båten meget lettkjørt – selv i toppfart på 48 knop.
En annen positiv detalj er akselerasjonen. Med det nye drevet er båten oppe i planingsfart etter et par sekunder. Etter 5 sekunder er man oppe i 35 knop, og etter 8 sekunder passerer man 40 knop.
Støymessig fikk vi noe lavere verdier på full fart med den nye motoren, men høyere støynivå på de lavere turtall. Forklaringen på dette kan ligge i at man måtte ta bort noen mellomvegger i motorrommet som tidligere hadde en støydempende virkning. Dessverre er selve støyisoleringen dårlig i eldre båter, blant annet på grunn av mange tredetaljer rundt motoren. På moderne båter har man løst dette langt bedre.
Innbyttepris
I Norge koster en ny 5,7 liters V8 GS med SX-drev kr. 145.500,- inklusive moms og hk.avgift. Akkurat denne motoren selges ikke så ofte som byttemotor i Norge, og byttes det fra bensinmotor til bensinmotor, er det mer aktuelt med en GSI-motor. I tillegg kommer ca. 8.000 kroner for DPS-drev, ca. 3.000 kroner for adapterplate til akterspeilet og ca. 5.100 kroner for et sett med aluminiumspropeller. Velger man stålpropell, hvilket man bør gjøre dersom båten går raskere enn 35 knop, er prisen for et slikt sett kr. 10.700,-.
Installasjonen av denne V8'ern koster ca. 15.000 kroner, og da inngår også montering av ny styring, gear/gass-kontroll, instrumenter og batteri, forutsatt at man ikke behøver å gjøre vesentlige ombygginger i motorrommet. Noen forhandlere opererer også med kampanjepriser, men da er forutsetningen at man bytter inn den gamle motoren med alle kabler og tilbehør. Dersom motoren er lytefri bortsett fra slitasje, kan man få mellom 10.000 og 20.000 kroner for den i innbytte, som noenlunde tilsvarer installasjonskostnadene på den nye motoren.
På vår Coronet 21 ble alle deler byttet ut, og sluttregningen kom på kr. 167.200,- med rustfrie propeller. Mye penger, men eieren fikk en nesten 30 år gammel "superbåt", som uten tvil er like sprek og villig også ved 40 års alder!
A
ENKELT: Den nye V8'ern senkes ned i motorrommet. Takket være generøs plass i det gamle motorrommet, var det ingen problem å få ned motoren.
B
TEST: En siste prøvekjøring av båten. Etter et par propellskifter, oppnådde motoren riktig turtall og en meget god toppfart.
C
IKKE UTSLITT: Den gamle V8'ern har gjort sitt etter nesten 20 års tjeneste. Den er fortsatt i kjørbar stand, og kan være verdt mellom 10.000 og 20.000 i innbytte.
D
PÅ PLASS: Den nye V8'ern på plass i et delvis ombygd motorrom. Regningen endte på kr. 167.200,- med propeller, styring og gass/gearboks.
E
BRUKBAR: Her ser vi den gamle tverrbjelken som med visse justeringer passer til den nye motorens fremre fester.
F
FØRERPLASSEN: Nye instrumenter, gass/gear-boks og styring. Instrumentene følger med motoren. Styring og kontrollboks kostet ca. 4.500 kroner eksklusiv montering.
Data
Motorfabrikat | Volvo Penta | Volvo Penta |
Modell | AQ 260 A | 5.7 GS |
Årsmodell | 1982 | 1999 |
Propellakseleffekt | 230 hk | 250 hk |
Drev | 280 DP | DP-S |
Utveksling | 1,95 | 1,78 |
Antall sylindre | V8 | V8 |
Sylindervolum | 5735 cc | 5700 cc |
Maks turtall | 4400 | 4800 |
Bensintilførsel | forgasser | forgasser |
Kjøling | saltvann | saltvann |
Vannintak | via drev | via drev |
Eksosutslipp | via drev | via drev og prop. |
Power styring | nei | ja |
Power trim | nei | ja |
Tilt | ja | ja |
Vekt inkl. drev | 405 kg. | 449 kg. |
Lengde | 101 cm | 92 cm |
Bredde | 73 cm | 71 cm |
Høyde | 71 cm | 78 cm |
Dynamo | 12 volt, 35 A | 14 volt, 65 A |
Testresultat
Anmerkning: Båten var belastet med en person. Halv drivstofftank. Støy målt ved førerplass. Målinger utført i juni og august 1999. Lufttemperatur: + 20°C, vanntemperatur: +17°C.
Motortype | Volvo Penta AQ 260 A | Volvo Penta 5.7 GS |
Drevmodell | 280 B | DPS |
Årsmodell | 1982 | 1999 |
Propell | B6 (alu) | F7 (stål) |
Maks turtall i test | 4400 | 4700 |
Fart i knop | ||
Maks turtall | 41,6 | 48,0 |
- 300 omdr. | 39,0 | 44,3 |
- 600 omdr. | 35,0 | 41,6 |
- 900 omdr. | 31,8 | 39,5 |
- 1200 omdr. | 27,5 | 36,0 |
Drivstoff l/t. | ||
Maks turtall | 87,8 | 85,2 |
- 300 omdr. | 61,2 | 63,8 |
- 600 omdr. | 50,0 | 56,6 |
- 900 omdr. | 42,0 | 49,9 |
- 1200 omdr. | 32,2 | 39,8 |
Drivstoff lt./nautisk mil | ||
Maks turtall | 2,11 | 1,77 |
- 300 omdr. | 1,57 | 1,44 |
- 600 omdr. | 1,43 | 1,36 |
- 900 omdr. | 1,32 | 1,26 |
- 1200 omdr. | 1,17 | 1,10 |
Støy i dbA | ||
Maks turtall | 94 | 92 |
- 300 omdr. | 86 | 90 |
- 600 omdr. | 85 | 89 |
- 900 omdr. | 83 | 87 |
- 1200 omdr. | 82 | 82 |
Aks til 35 knop i sek | - | 5,8 |
Aks til 40 knop i sek | - | 8,6 |
Kostnader ved motorbytte
Motor Volvo Penta 5.7 DS/SX | kr. 145.500 |
DPS | drev (tillegg)kr. 8.000 |
Adapterplate til akterspeil | kr. 3.000 |
Duoprop stålpropell F7 | kr. 10.750 |
Morse styreregulering type D. 290 | kr. 890 |
Morse styrekabel (5.0 m) og monteringssats | kr. 1.665 |
Volvo Penta kontrollboks | kr. 1.670 |
Morse gass/gear kabler 2 x 4,50 m. | kr. 415 |
Varta 75 Ah batteri og hovedstrømsbryter | kr. 870 |
Sum materialer | kr. 172.760 |
Arbeidskostnader 33 timer | kr. 15.000 |
Sum for installasjon | kr. 187.760 |
Minus innbytte | Kr. 20.560 |
Totalt | kr. 167.200 |