utgave nr 8 2007

Hilmars slep

Publisert Sist oppdatert

Hilmars slep

Trenger du slep i Drøbaksundet er det bare å ringe, sier Hilmar Lislegaard Hansen (15). Han er skipper på egen skute. Med god hjelp av pappa og morfar har han brukt vinteren til å bygge en flott, liten slepebåt som vekker berettiget oppsikt

.
TEKT OG FOTO: ROLF W. MARTHINSEN

15-åringen Hilmar Lislegaard Hansen fra Drøbak er litt båtgal, med en spesielt glødende interesse for slepebåter. Det er kanskje ikke så rart, for her har mye kommet inn med morsmelken. Familien bor i vannkanten i Drøbak, med en onkel som driver Drøbak Marineservice som nærmeste nabo. Han har hatt en slepebåt liggende til kai så lenge gutten kan huske. Hilmars far er gammel trebåtbygger og i dag skipper på Oscarsborg-fergen. Og som om det ikke er nok; morfar er gammel maskinsjef på tankbåt.
Vinterprosjekt
- Vi har bygd den i vinter, sier Hilmar og viser stolt frem slepebåten sin, riktignok atskillig mindre enn de store slepegutta, men stor nok til å gjøre nytte for seg i Drøbaksundet. Selv om pappa og morfar har vært viktige bidragsytere, har Hilmar gjort en stor jobb selv også.

- Vi fant et ødelagt skrog på en gammel fiskebåt, sier han entusiastisk. Skroget er reparert for skader, fått slingrekjøler og tre nye lag med glassfibermatter. Det er støpt nye rekker i divinychell og glassfiber. Forut har den pulpitt i aluminium og rekkverk i aluminium på hyttetaket. Her finner vi også ei mast med lanterner (to hvite for sleping), og en skorstein.
– Skorsteinen er ikke ekte, da, men jeg synes den er fin, sier en fornøyd ung sjømann. Hytta er liten og praktisk med inngang til to soveplasser under dekk. Det elektriske anlegget med paneler er profesjonelt utført. Alt om bord er rett og slett imponerende. Det er utvilsomt et resultat av pappa og morfars mange års erfaring med yrkesbåter. Alt som er installert har en funksjon. I hytta finner vi utstyr som GPS og ekkolodd. For å sikre sikten har den lille båten vindu med klarskive, akkurat som på de store slepebåtene.

Får VHF til uka
- Det er ikke så mye utstyr her da, men jeg får VHF til uka. Da blir det bra, sier en stolt Hilmar. I følge eieren er ikke båten bare et leketøy. Han har allerede hatt slepeoppdrag, og båten skal brukes hele året. Derfor er det montert inn en Refleks dieselovn som skal sørge for behagelig arbeidstemperatur, også på vinterstid. Båten har landstrøm og en panelovn som sørger for lunk når båten ligger fortøyd.

Ekte slepebåt
- Her er slepekroken, den er skikkelig solid, sier han og peker mot akterenden på den 20 fots slepebåten. Motoren om bord er en gammel en-sylindret Yanmar fra 1969. Den fikk han av en kar som skulle kvitte seg med ei gammel snekke. Motoren har kun fått nødvendig vedlikehold, og er montert over i slepebåten uten overhaling. Den gamle sliteren yter 8 hk som gir båten en marsjfart på 5 – 6 knop. Lavt turtall og høyt dreimoment passer utmerket til en båt som skal trekke tungt. Båten har fast gir og hydraulisk styring. Med strøm fra et 120 A batteri starter Hilmar motoren med hjelp av dynastart. Men han har også sveiv og startkabler om bord i tilfelle batteriet en dag skulle være flatt. På grunn av arbeidslamper og lanterner har han fått montert en ekstra dynamo for bedre strømtilførsel.
Betaling i is og brus
Ute på Oscarsborg har Hilmar 2 egen plass. Båten er blitt fast slepebåt på stedet og kapteinen hever sin lønn i is og brus. Havnesjefen og den unge kapteinen har en avtale om at Hilmar kan ringes dersom båteiere skulle ha behov for assistanse. Allerede har den lille slepebåten og den unge skipperen flyttet lektere og et par båter i havnebassenget nedenfor den gamle festningen.
Plutselig hører vi motorlyden fra en annen liten båt. Mot oss kommer en liten jolle, ”Eilif 1”, med et overbygg vi ikke har sett maken til.
– Det der er den gamle båten min, den har lillebror overtatt. Han er 10 år og venter bare på at han skal bli stor nok til å få sin egen Eilif 2. Et gammelt skrog står nemlig i onkels lokaler og venter på ombygging. Det meste dreier seg om båt hos familien Lislegaard Hansen i Drøbak.