utgave nr 1 2006
Montere varmeapparat
Varmt, tørt og godt i båten
Installere varmeapparat
Varme om bord gir et bedre båtliv på kjølige kvelder. Vi har montert en dieseldrevet luftvarmer. Se hvordan vi gjorde det.
TEKST: JON WINGE
Det er ikke like godt å ha det vondt på sjøen som det var. Med årene får komforten prioritet. Og da vil vi først og fremst ikke fryse!
Men varme er mer enn umiddelbar komfort. Når luften varmes opp under dekk, tar den til seg mer fuktighet. Dermed blir inneklimaet både tørt og varmt, i stedet for kaldt og fuktig.
Flere muligheter
Det er flere veier å gå. Den gamle, trofaste, godhjertede og blankrunde Reflex oljebrenneren med kokeplate på toppen - du vet, den i skøyter og større båter - har sine tilhengere. Den trenger ikke strøm, og den varmer så lenge den får diesel. Men den trenger plass rundt seg, somt en skikkelig skorstein. Og så varmer den bare fra ett punkt.
Så kan vi velge sentralvarme. Systemet krever strøm, både til apparatet og til sirkulasjon av varmemediet til radiatorene. Fordelen er jevnt fordelt varme, ulempen er langsom regulering. Det blir sent varmt – og kaldt igjen.
De fleste går fortsatt for varmluft. Det gir mest spontan oppvarming, og temperaturen faller fort igjen når vi ønsker det. Det blir med andre ord enkelt å regulere. Den største fordelen er imidlertid tvungen luftstrøm. Det blir varmt, tørt og utluftet over alt.
Stor jobb
Står du i ferd med å kjøpe ny båt, så ta imot et innstendig råd: Få den levert med ferdig installert varmeapparat. Det er dyrt, så du kan spare mange penger på å etterinstallere selv. Men det er litt av en jobb. Selv sparte jeg rundt 10.000 kroner, men jommen fikk jeg jobbe for dem også! Jobben er forholdsvis krevende, og du må være villig til å fleske mange digre hull i vakker innredning.
Grundig planlegging
Dersom båten er konstruert for innbygging av varmeapparat, lønner det seg å få så mange opplysninger som mulig om installasjonen fra leverandøren. Det vil spare deg for mye grubling. Du må vite følgende:
·Hvor skal apparatet plasseres? Det bør ikke gjemmes bort, men stå lett tilgjengelig og fremfor alt luftig. Fuktighet er apparatets verste fiende. Det må dessuten sikres skikkelig lufttilgang.
·Hvordan skal jeg få strøm fram til apparatet?
·Hvordan skal jeg få nok strøm til apparatet? Det krever egentlig et helt batteri i tillegg til det du har, og da bør du bytte ut hele batteribanken, dersom den ikke er ny.
·Hvor skal eksosen ut? Den kan gå gjennom skuteside eller over dekk, men utløpet må sikres mot vanninntrengning. Fremføring av eksosslangen må bære brannsikker.
·Hvordan skal apparatet få drivstoff? Velger du et for lampeolje, er installasjonen ofte enklere enn for dieselolje, som best hentes fra tanken. Dieseldrift er imidlertid mye billigere og enklere i bruk, når installasjonen først er gjort.
·Hvor ønsker du, eller er det mulig, å få utløp for varmluften?
·Hvordan skal du føre varmeslangene fram dit?
·Hvor skal bryter og termostatføler plasseres, og hvordan skal du få ledningene fram dit? De bør som regel stå på forskjellige steder.
·Hva slags luftslanger, i hvilke lengder, og hvilke koblingsstykker, forgreninger og utløp trenger du? Hovedutløpet må ikke lenger vekk fra apparatet enn fire meter, og det må ikke kunne avstenges. Det gjelder ikke de andre utløpene.
Alt dette må være klinkende klart før du begynner. Det blir fort for sent å angre når hulltakingen er i gang. Lag en detaljert skisse og etterprøv tankegangen opptil flere ganger.
Og mens du nå holder på, kan du like godt gjøre det ordentlig. Noen huller og slangemetere fra eller til spiller mindre rolle nå, så vurder for eksempel varme på bad/toalett og i tørkeskap/garderobeskap.
Verktøy
Ved siden av vanlig håndverktøy, trenger du en litt kraftig elektrisk drill som ikke går for fort. Til denne må du kjøpe eller låne diverse hulltakingsutstyr. Nærmest apparatet, og i hovedløpet, kreves det rundt 80 mm slange. Lenger ute i systemet, klarer det seg med rundt 60 mm slange. Luftutløpene har kanskje en annen diameter enn slangene, så da trenger du også en borhylse med riktig diameter til dette. Du må dessuten ha borhylse til eksosutløpet. Til sammen blir det fire stykker, som koster fra1300 kroner å kjøpe, inkludert verktøyholder til drillen, dersom utstyret ikke lar seg låne/leie. Det er dessuten nyttig å ha et digitalt multimeter for å finne strøm og polaritet.
Grundige stuider
Selv ”båtvarmere” er egentlig bilvarmere, bare med topolet strømtilførsel og litt mer utstyr. Du vil kanskje oppdage at monteringsanvisningen gjelder en buss eller en lastebil, som med mitt Webasto 3500.
En gang i livet tok jeg en ingeniøreksamen. Likevel var det ikke greit å orientere seg i boken, og til slutt måtte jeg be om hjelp til et problem som ikke stod forklart. Og den kom prompte. Ikke noe å si på servicen!
Beregn god tid; du monterer ikke et varmeapparat kvelden før du reiser på ferie. Da blir jobben utsatt! Ta det med ro og tenk deg om hele tiden, så går det bra. Lykke til!
DET KAN virke overveldende når alt kommer ”i hus”. Nå gjelder det ikke å forhaste seg, men sortere i henhold til monteringsavisningen og planlegge grundig.
ARBEIDET starter gjerne med plasseringen av apparatet. Det må stå tørt og luftig, og det må være lett å komme til.
DET SÅ FLOTT ut ved første montering, men her nektet apparatet å holde det gående. Årsak: For sterkt bend på luftslangen gav stuking og for stor motstand. Slik måtte det gjøres i mitt tilfelle, noe som ikke ser like fint ut, men som er ok for apparatet. Dieselpumpen må vatres opp igjen. Den skal nemlig stå vannrett for å yte sitt beste. Det ideelle er å plassere den langskips, ikke tverrskips, som her, i alle fall i seilbåter.
MANGE av digre huller skal til. Det første hullet er verst, siden blir du mer herdet og flesker i vei. Bare sørg for å vite hva du gjør!
TRANGT: Det kan være trangt å komme til, blant annet skal det være plass for bormaskinen. Det må du ta hensyn til under planleggingen. Her ser du en forgrening til henholdsvis tørkeskap og bad/toalett.
DIESEL kan du som regel hente direkte fra tanken. Her har jeg tydd til et ubrukt uttak for aggregat. Koblingsmateriell finner du hos for eksempel TESS. Selv boret jeg bare ut for et rør gjennom blindpluggen og loddet det fast. Du må ikke jukse ved å ta diesel fra slangene til motoren!
EKSOSFØRINGEN og -utløpet er særlig viktig. Den må ikke komme i berøring med brennbart materiale. Klammer følger med i monteringssatsen, gjerne flere enn du trenger. Legg merke til svanehalsen. Den er helt nødvendig for at det ikke skal komme vann inn gjennom eksosslagen.