utgave nr 8 2003
Motortest - bensin eller strøm?
Bensinmotor eller el-drift?
Elektrisk drevne utenbordsmotorer er i første rekke et amerikansk fenomen, og da som et supplement til hovedmotoren som normalt er en bensinmotor. Reklamen skryter av at disse små motorene kan drive frem en båt med en vekt på opptil 1.300 kilo. Vi samlet fire, monterte dem på en aluminiumsbåt fra Linder, og sammenliknet dem med Yamahas 2,5 hk bensinmotor.
Tekst: Lars H. LindénTil norsk ved: Jan Harry Svendsen
En elektrisk påhengsmotor er konstruert med en likestrømsmotor hvor propellen er montert rett på motorens utgående aksel. Således befinner alle bevegelige deler seg under vann, en fordel rent støymessig. Motoren er festet i enden av et rør som er laget av enten rustfritt stål eller et komposittmateriale. På toppen av dette røret sitter så motorens kontrollorganer. Noen har trinnløs regulering av hastigheten, mens andre igjen har valgt å dele inn gassen i ulike effektgrupper.
Enkel montering
Selve monteringen av motoren er svært enkel. I hovedsak er det to variabler du må være oppmerksom på og det er at røret står mest mulig vannrett og at propellen ligger dypt nok. Dette er enkelt å justere. Deretter er det bare å koble motoren til et eksternt batteri, og du er klar.
Valg av batteri er selvsagt svært viktig. Ikke bare fordi det må ha en høy kapasitet, men også fordi det ikke må være for tungt. Viktig er det også at batteriet tåler å velte uten at du risikerer at det renner batterisyre ut. Pass også på at du velger et batteri som tåler dyputladning. Spør om det før du handler. Det er imidlertid ikke bare batteriet som er viktig. For det beste batteri er ikke bedre enn laderen du bruker. En elektronisk lader kan du fint bruke, men den må være utstyrt med en funksjon som føler når batteriet er fullt og dermed går over til vedlikeholdslading. Har du plass, kan et solcellepanel montert mellom toftene på båten utgjøre et godt supplement til laderen.
Opptil 25 kilopond
Vi brukte en Linder 440 Fishing som testjigg. Dens lengde er 4,31 meter, og vekten på 81 kilo gjør den svært egnet for drift med elektriske motorer. De tre motorene vi hadde med i testen hadde en skyvekraft på 13,8, 16,5 og 25,5 kilopond. De tre Yamaha-motorene heter henholdsvis M12, M18 og M26. Disse importeres ikke til Norge under Yamaha-navnet. Her hjemme heter de samme motorene Minn Kota Endura.
Målingene ble gjort med full effekt på motorene og med 100 kilo i båten. Vi målte ikke bare skyvekraft, men også støy, forbruk og toppfart. Full effekt ble valgt fordi hastigheten reduseres dramatisk bare du trekker av litt på "gassen". Den minste motoren greide en toppfart på 3 knop, mens M 18 greide 3,3 knop. Den største av motorene, M26, fikk båten opp i en toppfart på 3,7 knop. Støynivået, dersom man kan kalle det for det, ble henholdsvis målt til 58, 60 og 62 desibel. Selv ikke den beste firetakter greier å oppnå så lave verdier, heller ikke når du reduserer turtallet kraftig.
Med i testen hadde vi også Yamahas 2,5 hk firetakter. På maksimalt turtall har denne motoren en skyvekraft på 31 kilopond og en toppfart på 5,4 knop. Trekker du av 500 omdreininger i minuttet, får du en skyvekraft på 25 kilopond og en marsjfart på fem knop. Støynivået er 86 respektive 82 desibel.
Lang driftstid
Ved full gass har de tre Yamaha-motorene et strømforbruk på 26,3 (M12), 33 (M18) og 36 (M26) ampere timer, men du trenger ikke å dra mye av gassen for forbruket minsker betraktelig. Ulempen er bare at du da også mister mye fart, og dermed moment. Forutsetter vi at man har et batteri på 60 Ah, hvor man kan trekke ut 45 Ah, og deler dette på strømforbruket finner man driftstiden på de elektriske snurrene. Den minste vil få en driftstid på 102 minutter, mens den sterkeste vil måtte gi seg etter 75 minutter. Velger du M18, eller Minn Kota Endura 36, har du en driftstid på 82 minutter.
Sammenlikner man dette med verdiene vi får fra firetakteren ser vi at driftstiden er fullt ut akseptabel dersom vi bruker den innebygde tanken. Da får den en driftstid på om lag en time med full tank. Likevel vil du kommer lengre med bensinmotoren fordi du har høyere toppfart.
Fordelene
De største fordelene til el-motorene er det lave støynivået og at de ikke har noen form for vibrasjoner. Startproblemer, så lenge man har strøm, har man heller ikke, og det er ingen lukt eller røyk. Derfor egner de seg godt på innsjøer hvor det er viktig med motorer som ikke forurenser. Å tro at en el-motor ikke utgjør noen miljøbelastning er imidlertid feil. Ikke bare trenger den strøm, men når batteriet og motoren skal kasseres, belaster selv en el-motor miljøet. Ulempen er selvsagt at det tar langt tid å lade opp igjen et flatt batteri.
Ingen av motorene i testen gir noen ekstreme fartsopplevelser, og med begrenset kraft egner motorene seg best når det er vindstille og i vann med lite strøm. Fordelen er i første rekke støynivået, det er nesten som å seile, men uten kjøl. Noe som gir adkomst til svært grunt vann.
A: TREKKRAFTEN målte vi med en fjærvekt.
B: DE TRE EL-MOTORENE ble testet sammen med Yamaha sin minste firetakter på 2,5 hester.
C: TESTJIGGEN, en Linder 440 Fishing.
D: STRØMFORBRUKET ble målt på full effekt.
Fakta om motorene:
Fabrikat og modellSpenning i voltTrekkraftLengde på riggGass (antall trinn)Vekt Pris
Minn Kota
Endura 301213,6765/36,82.950,-
Endura 361216,3915/37,73.950,-
Endura 461220,8915/39,3Importeres ikke
Endura 501222,7915/39,64.300,-
Endura 551224,9915/39,9Importeres ikke
MotorGuide
FW 30 HT1213,6765/26,42.950,-
FW 46 HT1220,9915/28,43.950,-
FW 54 HT1224,5915/29,44.450,-
FW 54 THV1224,5107Trinnløs11,46.900,-
Yamaha
M 121213,6765/39,5Importeres ikke
M 181216,3915/310,9Importeres ikke
M 201220,8915/312,3Importeres ikke
M 26122591Trinnløs12,3Importeres ikke
Testresultater med Linder 440
Fart i knopStøynivåTrekkraftStrømforbruk (Amp)Driftstid i minutter
El-motorer
Yamaha M 123,05813,826,3102
Yamaha M 183,36016,53382
Yamaha M 263,76225,53675
4-taksmotor
Yamaha F2,55,48630,2--
Yamaha F2,5 (- 500 o/min)5,08225,4--
Anmerkninger:
- Testverdiene er oppgitt ved full effekt og med 100 kilos belastning i båten.
- Støynivået er målt ved førerens øre, ca en meter fra motoren.
- Trekkraften (i kilopond) er målt med fjærvekt.
- Strømforbruket er oppgitt i ampere.
- Driftstiden er beregnet ut fra et batteri med en kapasitet på 60 Ah, som trappes ned til 15 Ah.
- Testbåten er en Linder 440 Fishing som er 4,31 meter lang og 1,64 meter bred. Båten veier 84 kilo.
- Yamaha motorene selges i Norge under navnet Minn Kota. Det er nøyaktig samme motorer, kun navnet er forskjellig.
Importører:
Minn Kota: Marin Trading AS
MotorGuide: Marine Power Int. Ltd.
Yamaha: Yamaha Motor Scandinavia AB