utgave nr 7 2006
Motortest: 150 hk utenbords
Motortest: 150 hk utenbords
Den raske, den kvikke og de gjerrige
Vi har testet markedets mest aktuelle 150 hk utenbordsmotorer. Totakteren E-TEC går fortest, kompressormatede Verado akselererer best, mens de øvrige firetakterne er gjerrigst på bensinen.
TEKST: LARS H. LINDÈN
Ventilteknikk
Testresultat
Honda BF 150
Honda BF 150 ble lansert i 2003, og er en firesylindret rekkemotor med doble overliggende kamaksler. Den har samme grunnkonstruksjon som bilmotoren i Honda Accord, men utenbordsmotoren har fått en annen type blokk og topper for å passe et marint miljø. I følge Hondas egne teknikere er dette den beste utenbordsmotoren selskapet har laget. Alle erfaringer fra den tidligere 225-hesteren er bygget inn og forfinet i 150-hesteren. Honda BF 150 er for eksempel den eneste motoren i klassen med variable ventiltider (VTEC), der innsugsventilenes løftehøyder og åpningstider varierer i takt med turtallet. Motoren har to kammer, og på 4.350 o/min går ventilstyringen til den høyeste kammen. Variable ventiltider øker motorens dreiemoment i lav og middels fart. Det gir også en mer effektiv forbrenning, som i sin tur gir mindre utslipp. Den elektroniske bensininnsprøytningen har betegnelsen Multi Point Sequential Fuel Injection. Hver sylindrer har sin en innsprøyter, plassert i innsugsrører i nærheten av innsugsventilen. Det er en finesse som gir god drivstofføkonomi, og en akselerasjon fullt sammenlignbar med totaktere. En datamaskin varierer drivstoffmengden avhengig av hvordan man kjører. Ved akselerasjon får motoren for eksempel mer drivstoff, og når man kommer opp i plan går systemet tilbake til normalforbruk. Honda BF 150 er også utstyrt med et 3-veis kjølesystem med separate termostater for topplokk og motorblokk. Toppen har en temperatur på 50˚ og blokken 60˚ for å gi maksimal prestasjon og mindre slitasje. Andre finesser på denne motren er en s.k. LAF-sensor ( = en forfinet lambdasonde) som måler rester av oksygeninnhold i avgassene for å optimere forbrenningen.Testresultat: Honda BF 150 har det laveste forbruket i testgruppen. Ikke i toppfart, men allerede ved et gassavdrag på 500 omdreininger. I 30 knop drar denne store motoren kun 0,8 liter pr nautisk mil, og lave 0,75 liter pr nautisk mil i 25 knop. Det er imponerende av en 150 hesters motor. Toppfarten endte på 42 knop, en drøy knop etter Suzuki og Yamaha. Men selv om Honda er testens eldste motor, er den faktisk noe raskere enn Mercury Verado 150.
Evinrude E-TEC 150
Testresultat: Raskest i testen, med nesten 45 knops toppfart og over 40 knop med gassavdrag på 500 omdreininger. Noe høyt forbruk på høyt turtall, men siden synker forbruket vesentlig. I fart omkring 5 knop drar den kun 0,4 liter pr nautisk mil. Pluss også for god akselerasjon. 15-30 knop på 5,6 sekunder, nesten like raskt som kompressormatede Mercury Verado 150.
Mercury Verado 150
Testresultat: På høye turtall havnet nye Mercury Verado 150 hele tre knop etter Evinrude 150 E-TEC, men på lave turtall holder de to motorene nesten samme fart. Også forbruket ligger høyt på høye turtall, og er betydelig bedre på lave turtall. I akselerasjon er Mercury Verado vanskelig å slå med sin kompressormating. Ca 7 sekunder bruker motoren på 0-30 knop.
Suzuki DF 150
Testresultat: Suzuki DF 150 havner en drøy knop etter Evinrude 150 E-TEC i toppfart. Men allerede ved et gassavdrag på 1.000 omdreininger er den raskere, og på lavere turtall er den raskest i testen. Nesten 28 knop ved et gassavdrag på 2.000 omdreininger. Pluss også for bra akselerasjon, spesielt 15-30 knop der den er like pigg som Mercury Verado 150. Forbruket ligger noe over gjennomsnittet, men så har denne 150-hesteren testens største volum.
Yamaha F150
Testresultat: Med 44,3 knop er Yamaha F150 den raskeste firetakteren i testgruppen. Den er like rask som Evinrude 150 E-TEC ved gassavdrag på 500 omdreininger. Drivstofforbruket er fullt godkjent, og ligger ikke langt fra den gjerrige Honda-motoren. Allerede ved gassavdrag på 1.000 omdreininger og en fart på 35 knop drar Yamaha F150 kun 0,95 liter pr nautisk mil, og i 26 knop kun 0,78 liter pr nautisk mil.
Tabell 150 hk test
Fakta – 150 hk utenbords
Importører:
Testresultat med Flipper 605 WA
Fabrikat | Honda | Evinrude | Mercury | Suzuki | Yamaha |
Modell | BF 150 | E-TEC 150 | Verado 150 | DF 150 | F 150 |
Motortype | 4-takt | 2-takt | 4-takt | 4-takt | 4-takt |
Antall sylindere | 4 rekk | V-6, 60° | 4 rekke | 4 rekke | 4 rekke |
Slagvolum ccm | 2.354 | 2.589 | 1.732 | 2.867 | 2.670 |
Ventilsystem | 16-DOHC | - | 16-DOHC | 16-DOHC | 16-DOHC |
Variable ventiltider | Ja | - | Nei | Nei | Nei |
Elektronisk innsprøytning | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Maks turtall o/min | 6.000 | 5.750 | 6.400 | 6.000 | 6.000 |
Utveksling | 2,14:1 | 1,85:1 | 2,08:1 | 2,50:1 | 2,00:1 |
Generator i Ampere | 40 | 133 / 50 | 70 | 44 | 35 |
Vekt i kg (20" stamme) | 217 | 190 | 231 | 215 | 216 |
Stammelengde, tommer | 20 + 25 | 20 + 25 | 20 + 25 | 20 +25 | 20 + 25 |
Standard utstyr: | |||||
Stålpropell | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Hydraulisk styring | Nei | Nei | Ja | Nei | Nei |
Instrument | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Elektrisk kontrollboks | Nei | Nei | Ja | Nei | Nei |
Elektrisk startsperre | Nei | Nei | Nei | Ja | Nei |
Fabrikksgaranti år | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Veil. pris – 20" stamme | 154 000 kr | 144 800 kr | 159 300 kr | 153 900 kr | 151 500 kr |
Veil. pris – 25" stamme | 156 000 kr | 147 800 kr | 159 300 kr | 153 900 kr | 152 500 kr |
Motorfabrikat | Honda | Evinrude | Mercury | Suzuki | Yamaha |
Modell | BF 150 | E-TEC 150 | Verado 150 | DF 150 | F 150 |
Motortype | 4-takt | 2-takt | 4-takt | 4-takt | 4-takt |
Propell i test | Honda HR | Rebel | Mirage | Suzuki | Pro Series |
Antall blad | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Stigning i tommer | 20 | 21 | 17 | 23 | 21 |
Heising (antall hull) | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Toppturtall i test o/min | 6000 | 5100 | 6200 | 6000 | 5600 |
Fart i knop: | |||||
- ved toppturtall | 41,7 | 44,7 | 41,2 | 43,2 | 44,3 |
- 500 o/min | 37,2 | 40,3 | 36,5 | 39,4 | 40,3 |
- 1.000 o/min | 32,6 | 33,8 | 33,4 | 36,4 | 35,4 |
- 1.500 o/min | 29,1 | 30,0 | 29,5 | 32,0 | 31,7 |
- 2.000 o/min | 25,5 | 24,9 | 25,6 | 27,8 | 26,0 |
Forbruk liter/time: | |||||
- ved toppturtall | 53,0 | 61,6 | 74,0 | 54,7 | 55,8 |
- 500 o/min | 38,2 | 47,8 | 53,0 | 46,0 | 44,4 |
- 1000 o/min | 29,8 | 33,4 | 43,5 | 38,0 | 33,6 |
- 1500 o/min | 23,2 | 28,0 | 30,8 | 29,2 | 26,6 |
- 2000 o/min | 19,0 | 20,7 | 19,6 | 23,6 | 20,4 |
Forbruk | |||||
liter /nm: | |||||
- ved toppturtall | 1,27 | 1,38 | 1,80 | 1,26 | 1,26 |
- 500 o/min | 1,03 | 1,19 | 1,45 | 1,17 | 1,10 |
- 1.000 o/min | 0,91 | 0,99 | 1,30 | 1,04 | 0,95 |
- 1.500 o/min | 0,80 | 0,93 | 1,04 | 0,91 | 0,84 |
- 2.000 o/min | 0,75 | 0,83 | 0,77 | 0,85 | 0,78 |
Støy desibel: | |||||
- ved toppturtall | 86 | 87 | 87 | 87 | 87 |
- 500 o/min | 84 | 85 | 86 | 85 | 84 |
- 1.000 o/min | 82 | 83 | 83 | 84 | 83 |
- 1.500 o/min | 81 | 80 | 82 | 79 | 80 |
- 2.000 o/min | 80 | 78 | 80 | 78 | 79 |
Testresultat ved 7 knop: | |||||
Forbruk liter/nm | 1,14 | 0,98 | 1,15 | 1,17 | 0,97 |
Støy desibel | 73 | 72 | 72 | 72 | 71 |
Akselerasjon sekunder | |||||
- 0-30 knop | 9,2 | 8,0 | 7,3 | 8,9 | 8,3 |
- 15-30 knop | 6,8 | 5,6 | 5,4 | 5,4 | 5,9 |