utgave nr 7 2006

Motortest: 150 hk utenbords

Publisert Sist oppdatert

Motortest: 150 hk utenbords

Den raske, den kvikke og de gjerrige

Vi har testet markedets mest aktuelle 150 hk utenbordsmotorer. Totakteren E-TEC går fortest, kompressormatede Verado akselererer best, mens de øvrige firetakterne er gjerrigst på bensinen.

TEKST: LARS H. LINDÈN


TIL NORSK: JØRN SØDERHOLM


Den populære 150 hk-klassen har i 2006 fått tre interessante nyheter fra Evinrude, Mercury og Suzuki, og for et par år siden kom Honda og Yamaha med nye motorer. Disse fem 150-hesterne har vi fått samlet til en test i løpet av et par dager. Motorene ble montert på Flippers nye walkaround 605 WA. 150 hk er en motorstørrelse som passer mange omkring seks meter lange båter, og er en stor konkurrent til bensindrevne innenbordsmotorer i samme effektklasse. I USA blir det stadig vanligere å se båter med to 150-hestere på akterspeilet i stedet for en innenbords V8er. Markedets nyeste 150-hestere består i dag av fire firetaktere og èn totakter. Firetakterne er firesylindrede rekkemotorer, mens Evinrudes 150 E-TEC er en totakts V6er. Det finnes også et par eldre, direkteinnsprøytede totaktere på markedet; Mercury Optimax og Yamaha HPDI. De har blitt testet tidligere, og er ikke med i denne testen. De nye 150-hesterne er store motorer, med slagvolum på rundt 2,5 liter. Unntaket er Mercury Verado, med slagvolum på 1,7 liter. Denne motoren er utstyrt med en kompressor for å få opp effekten. Vektene ligger på rundt 220 kg for firetakterne, men kun 190 kg for Evinrude E-TEC.

Ventilteknikk


Om man gir seg til å studere tekniske finesser, så er Honda BF 150 den eneste motoren i klassen med variable ventiltider (VTEC). Med denne teknologien varierer løftehøyder og åpningstider for innsugsventilene i takt med turtallet. Variable ventiltider øker motorens dreiemoment i lav og middels fart. Honda BF 150 og Suzuki DF 150 har et totrinns innsugssystem som varierer luftmengden ved ulike turtall. På lave turtall suges luften inn gjennom lange rør, for å maksimere luftmengden og gi bedre dreiemoment ved lave turtall. Nye Evinrude E-TEC har en annen finesse som forenkler vinterkonserveringen. Via en spesiell prosedyre med tenningsnøkkelen og håndgassen går alt automatisk. Flere av de nye 150-hesterne er forberedt for lading av to batterier, for eksempel ett startbatteri og ett forbruksbatteri. Systemene i motoren oppdager selv hvilket batteri som har lavest spenning, og trenger lading. Prismessig ligger Mercury Verado 150 på topp, men denne motoren er også best utstyrt, med blant annet elektrisk kontrollboks, innebygget hydraulisk styring og SmartCraft-instrument som standard.

Testresultat


Med hele 44,7 knop ble nye Evinrude E-TEC 150 den raskeste i testen. Også akselerasjonen er svært god, og ligger ikke langt etter kompressormatede Mercury Verado 150. Raskeste firetakter ble Yamaha F150 med 44,3 knop, tett fulgt av Suzuki DF 150 med 43,2 knop og Honda BF 150 med 41,7 knop. Nye Mercury Verado 150 nådde en toppfart på 41,2 knop. Drar man av på gassen 1.000-1.500 omdreininger og kommer ned i marsjfart på 30-35 knop, så har volumsterke Suzuki og Yamaha noe høyere fart enn de andre. Bensinforbruket er lavest med Honda BF 150. I 30 knop drar denne 150-hesteren kun 0,8 liter pr nautisk mil. Yamahas 150-hester er nesten like gjerrig, med rett over 0,8 liter pr nautisk mil. Mercury Verado 150 har det høyeste forbruket, spesielt på høyere turtall. Vi gjennomførte også forbruksmålinger i lav fart med et par av motorene. Gjerrigst her var Evinrude E-TEC 150, som drar kun 0,43 liter pr nautisk mil i 4,5 knops fart. Det er et resultat vi også har sett tidligere med andre direkteinnsprøytede totaktere. I turtall under 1.500 o/min har denne motortypen svært lavt forbruk. Støy ved toppfartStøyverdiene med de fem 150-hesterne ligger svært lavt i alle turtall. I toppturtall ligger samtlige på 86-87 desibel, og det er noe for høyt. Fremfor alt er innsugslyden fremtredende i høye turtall. Først når man drar av 1.000-1.500 omdreininger kommer man ned til behagelige verdier på rundt 80 desibel. Vi har også målt akselerasjonen 0-30 knop og 15-30 knop i testen. Akselerasjonen påvirkes av propellvalget, men målingene gir uansett et bilde av skillet mellom totakt og firetakt i klassen. Firetakteren Mercury Verado 150 er oppe i 30 knop på 7,3 sekunder fra stilleliggende, og totakteren Evinrude 150 E-TEC klarer det på 8,0 sekunder. Den beste akselerasjonen 15-30 knop er det også Mercury Verado 150 som står for, sammen med Suzuki DF 150. Det tar 5,4 sekunder. Noen klar testvinner er ikke lett å utpeke i denne samlingen av svært interessante og teknisk avanserte 150-hestere. Honda BF 150 vinner i forbruk, Evinrude 150 E-TEC i fart og Mercury Verado 150 i akselerasjon og standardutstyr. Suzuki DF 150 og Yamaha F150 har begge et mer allroundpreg over seg i denne klassen, med gode farts, forbruks- og støyverdier.

Honda BF 150

Honda BF 150 ble lansert i 2003, og er en firesylindret rekkemotor med doble overliggende kamaksler. Den har samme grunnkonstruksjon som bilmotoren i Honda Accord, men utenbordsmotoren har fått en annen type blokk og topper for å passe et marint miljø. I følge Hondas egne teknikere er dette den beste utenbordsmotoren selskapet har laget. Alle erfaringer fra den tidligere 225-hesteren er bygget inn og forfinet i 150-hesteren. Honda BF 150 er for eksempel den eneste motoren i klassen med variable ventiltider (VTEC), der innsugsventilenes løftehøyder og åpningstider varierer i takt med turtallet. Motoren har to kammer, og på 4.350 o/min går ventilstyringen til den høyeste kammen. Variable ventiltider øker motorens dreiemoment i lav og middels fart. Det gir også en mer effektiv forbrenning, som i sin tur gir mindre utslipp. Den elektroniske bensininnsprøytningen har betegnelsen Multi Point Sequential Fuel Injection. Hver sylindrer har sin en innsprøyter, plassert i innsugsrører i nærheten av innsugsventilen. Det er en finesse som gir god drivstofføkonomi, og en akselerasjon fullt sammenlignbar med totaktere. En datamaskin varierer drivstoffmengden avhengig av hvordan man kjører. Ved akselerasjon får motoren for eksempel mer drivstoff, og når man kommer opp i plan går systemet tilbake til normalforbruk. Honda BF 150 er også utstyrt med et 3-veis kjølesystem med separate termostater for topplokk og motorblokk. Toppen har en temperatur på 50˚ og blokken 60˚ for å gi maksimal prestasjon og mindre slitasje. Andre finesser på denne motren er en s.k. LAF-sensor ( = en forfinet lambdasonde) som måler rester av oksygeninnhold i avgassene for å optimere forbrenningen.

Testresultat:

Honda BF 150 har det laveste forbruket i testgruppen. Ikke i toppfart, men allerede ved et gassavdrag på 500 omdreininger. I 30 knop drar denne store motoren kun 0,8 liter pr nautisk mil, og lave 0,75 liter pr nautisk mil i 25 knop. Det er imponerende av en 150 hesters motor. Toppfarten endte på 42 knop, en drøy knop etter Suzuki og Yamaha. Men selv om Honda er testens eldste motor, er den faktisk noe raskere enn Mercury Verado 150.

Evinrude E-TEC 150


Nye Evinrude E-TEC 150 er den eneste 6-sylindrede motoren og den eneste totakteren i vår test. Motorens nye totaktsteknologi fikk nylig en miljøpris av EPA i USA, landets miljøvernmyndighet. Med denne motoren har fabrikken redusert drivstofforbruk og utslipp kraftig, spesielt i lav og middels fart. Ved 1.800 o/min endres motorens innsprøytnings- og gnistbilde, og forsyner bare deler av sylindervolumet med drivstoff. Det er samme teknikk som brukes på de øvrige godkjente totakterne, Mercury Optimax og Yamaha HPDI. Nye Evinrude E-TEC 150 er en V-motor på 2,6 liter med 60 grader mellom sylinderrekkene. Motoren har den samme kompakte grunnkonstruksjonen som 175 og 200 E-TEC. Alle disse nye V-motorene har all databoks, kabler og annen elektronikk samlet på toppen for enkel kontroll og utskifting. Motorene kan utstyres med et såkalt multifunksjonsinstrument. Via motorens datamaskin kan man plukke ut all tenkelig informasjon, eksempelvis forbruk og gangtimer. I samarbeid med Lowrance kan man også samle alt i ett eneste instrument, sammen med blant annet ekkolodd og kartplotter. Den nye E-TEC-serien har flere interessante detaljer. En av dem er at motoren ikke krever noen service i garantiperioden på tre år. Automatisk vinterkonservering ved hjelp av startnøkkelen og håndgassen er en annen finesse. Motorene kan stilles inn for ulike oljetyper. Velger man en helsyntetisk olje reduseres oljeforbruket med hele 30 prosent. Som de fleste direkteinnstprøytede motore krever også denne et batteri med høystartstrøm, spesielt når det er kaldt. Generatoren gir hele 133 A, hvorav 50 A går til lading av batteriene.

Testresultat:

Raskest i testen, med nesten 45 knops toppfart og over 40 knop med gassavdrag på 500 omdreininger. Noe høyt forbruk på høyt turtall, men siden synker forbruket vesentlig. I fart omkring 5 knop drar den kun 0,4 liter pr nautisk mil. Pluss også for god akselerasjon. 15-30 knop på 5,6 sekunder, nesten like raskt som kompressormatede Mercury Verado 150.

Mercury Verado 150


Nye Mercury Verado 150 har nøyaktig samme grunnkonstruksjon som de større motorene i serien. Men her har man kappet av to sylindre, og havnet på et volum på 1,7 liter. Det er betydelig mindre en konkurrentene i denne effektklassen. Men det er en bevisst satsing for å få ned størrelsen og vekten på denne firetakteren. For å øke effekten har man utstyrt motoren med en remdrevet kompressor som pumper store mengder luft inn i sylindrene i innsugsfasen. Det gir høyt dreiemoment, helt fra lave turtall og opp til full gass. I toppfart gir kompressoren maksimal lading. Motoren er også utstyrt med en elektronisk wastegate-ventil, som regulerer kompressortrykket etter turtall og belastning. Den økte mengden innsugsluft passerer også en "Intake Resonator", en lyddemper. I lav og middels fart har konstruktørene fått ned støyverdien med hele 14 desibel. Innsugsluften passerer også en vannkjølt intercooler, som kjøler ned den varme kompressorluften og øker oksygeninnholdet. Dermed er luften mer effektiv når den kommer inn i forbrenningsrommet. Andre finesser på Verado 150 er elektrisk kontrollboks for gir og gass. Også SmartCraft-instrument inngår som standard utstyr, og disse kan vise en mengde ulike motordata, fart og drivstofforbruk. Kompletterer man disse instrumentene med et en GPS får man også en komplett "kjørecomputer". Sist, men ikke minst, har de nye motorene en standardmontert hydraulisk styring, som også kan kompletteres med servo. Servicen på disse nye firetakterne er like enkel som med en totakter. Etter ca 100 timer, eller èn gang pr sesong, bytter man oljefilter samt oljen i veivhuset og girhuset. Kamakselen drives av et kjede i oljebad. Ventilene behøver aldri justeres.

Testresultat:

På høye turtall havnet nye Mercury Verado 150 hele tre knop etter Evinrude 150 E-TEC, men på lave turtall holder de to motorene nesten samme fart. Også forbruket ligger høyt på høye turtall, og er betydelig bedre på lave turtall. I akselerasjon er Mercury Verado vanskelig å slå med sin kompressormating. Ca 7 sekunder bruker motoren på 0-30 knop.

Suzuki DF 150


Også Suzuki DF 150 er ny av året. Med et volum på nesten 2,9 liter er denne firetakteren nå størst i klassen. Det er en fordel på litt tyngre, planende båter. Motoren har en foroverskjøvet motorblokk med reduksjonsgir for å utnytte firetaktskonstruksjonen maksimalt når det gjelder effekt og moment. Fordelen med denne reduksjonen er også at man får lav utveksling som klarer propell med ekstra stor diameter, også det en fordel på tyngre båter. Konstruksjonen gir også et framoverflyttet tyngdepunkt, som gjør at vekten kommer mere "inn i båten". Også kamakselen drives med reduksjon, vilket betyr at drevene kan gjøre små og kamakselkjedet kort. Alt for å få en så kompakt motor som mulig. Kamakselkjedet går i oljebad og behøver aldri byttes, i motsetning til rem. Også balanseakslene som reduserer vibrasjonene i den firesylindrede motoren er kjededrevne. Suzuki DF 150 er en firesylindret rekkemotor med doble overliggende kamaksler og elektronisk innsprøytning. Den har nesten samme grunnkonstruksjon som nye DF 175, med ventilsystemet som eneste forskjell. Suzuki DF 150 har et totrinns innsugssystem som varierer luftmengden etter turtall. På lave turtall suges luften inn gjennom to lange rør for å maksimere luftmengden og gi bedre dreiemoment. På høyere turtall kortes luftveiene inn for gi bedre akselerasjon og fart. Motoren er utstyrt med en drivstoffkjøler som senker temperaturen på drivstoffet før det når forbrenningsrommet. Det gir høyere oksygeninnhold og et "mer effektivt" drivstoff som øker motoreffekten. Nye Suzuki DF 150 er forberedt for doble batterier, og ladesystemet oppdager selv hvilket batteri som trenger lading.

Testresultat:

Suzuki DF 150 havner en drøy knop etter Evinrude 150 E-TEC i toppfart. Men allerede ved et gassavdrag på 1.000 omdreininger er den raskere, og på lavere turtall er den raskest i testen. Nesten 28 knop ved et gassavdrag på 2.000 omdreininger. Pluss også for bra akselerasjon, spesielt 15-30 knop der den er like pigg som Mercury Verado 150. Forbruket ligger noe over gjennomsnittet, men så har denne 150-hesteren testens største volum.

Yamaha F150


Yamaha var først ute med en firetakts 150-hester. Den kom på markedet for ca tre år siden. Både vekt og akselerasjon var da fullt på høyde med markedets totaktere i samme effektklasse. Den har for eksempel samme vekt som Yamahas egen HPDI-motor på 2,6 liter. Yamaha F150 er en firesylindret rekkemotor med doble overliggende kamaksler, 16 ventiler og faste ventiltider. Volumet er på hele 2.670 ccm, størst i klassen etter Suzuki DF 150. Hele motorblokken er forskjøvet til den ene siden, for å gi mer plass til luftinntak og drivstoffsystem. Dette resulterer også i en mer kompakt motor. Yamaha F150 har også doble balanseaksler i framkant for å reduserer vibrasjoner. Den elektroniske bensininnsprøytningen har èn injektor pr sylinder. Motoren er også utstyr med en drivstoffkjøler som senker temperaturen på drivstoffet før det når forbrenningsrommet. Man får høyere oksygeninnhold og et "mer effektivt" drivstoff som øker effekten. Yamaha F150 har en ny type svinghjul som gir svært høy lading allerede på lave turtall, hele 28 A på 1.000 o/min. Motoren er forberedt for lading av to batterier, eksempelvis et startbatteri og et forbruksbatteri. Ladesystemet finner selv ut av hvilket batteri som har lavest spenning og behov for lading. Øvrige finesser er et stående, selvdrenerende oljefilter og et utvendig spylemunnstykke med en vanlig Gardena-kobling. Den gjør det enkelt å kjøre motoren i ferskvann ved vinterkonservering. Yamaha F150 finnes med stammelengder på 20 og 25 tommer, og også i en venstreroterende versjon for den som ønsker dobbelmontasje.

Testresultat:

Med 44,3 knop er Yamaha F150 den raskeste firetakteren i testgruppen. Den er like rask som Evinrude 150 E-TEC ved gassavdrag på 500 omdreininger. Drivstofforbruket er fullt godkjent, og ligger ikke langt fra den gjerrige Honda-motoren. Allerede ved gassavdrag på 1.000 omdreininger og en fart på 35 knop drar Yamaha F150 kun 0,95 liter pr nautisk mil, og i 26 knop kun 0,78 liter pr nautisk mil.

Tabell 150 hk test

Fakta – 150 hk utenbords


Importører:


Evinrude:www.brp.comHonda: www.honda.seMercury: www.marinepower.nuSuzuki:www.suzukimarin.seYamaha: www.yamaha-motor-scandinavia.com

Testresultat med Flipper 605 WA


Merknad: Samtlige tester ble gjennomført med en belastning på to personer. Målinger ble utført på seks ulike turtall. Først toppturtall, deretter med reduksjon på 500 o/min, 1.000 o/min osv. Til slutt målt ved eksakt 7 knops fart. Motorlyden er målt ved førerens øre. Vanntemperatur + 12°C, lufttemperatur + 20°C. Testbåt: Flipper 605 WA. Mål: 6,15 x 2,32 meter. Vekt ca 1.000 kg uten moto

Fabrikat

Honda

Evinrude

Mercury

Suzuki

Yamaha

Modell

BF 150

E-TEC 150

Verado 150

DF 150

F 150

Motortype

4-takt

2-takt

4-takt

4-takt

4-takt

Antall sylindere

4 rekk

V-6, 60°

4 rekke

4 rekke

4 rekke

Slagvolum ccm

2.354

2.589

1.732

2.867

2.670

Ventilsystem

16-DOHC

-

16-DOHC

16-DOHC

16-DOHC

Variable ventiltider

Ja

-

Nei

Nei

Nei

Elektronisk innsprøytning

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

Maks turtall o/min

6.000

5.750

6.400

6.000

6.000

Utveksling

2,14:1

1,85:1

2,08:1

2,50:1

2,00:1

Generator i Ampere

40

133 / 50

70

44

35

Vekt i kg (20" stamme)

217

190

231

215

216

Stammelengde, tommer

20 + 25

20 + 25

20 + 25

20 +25

20 + 25

Standard utstyr:

Stålpropell

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

Hydraulisk styring

Nei

Nei

Ja

Nei

Nei

Instrument

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

Elektrisk kontrollboks

Nei

Nei

Ja

Nei

Nei

Elektrisk startsperre

Nei

Nei

Nei

Ja

Nei

Fabrikksgaranti år

2

3

3

2

2

Veil. pris – 20" stamme

154 000 kr

144 800 kr

159 300 kr

153 900 kr

151 500 kr

Veil. pris – 25" stamme

156 000 kr

147 800 kr

159 300 kr

153 900 kr

152 500 kr

Motorfabrikat

Honda

Evinrude

Mercury

Suzuki

Yamaha

Modell

BF 150

E-TEC 150

Verado 150

DF 150

F 150

Motortype

4-takt

2-takt

4-takt

4-takt

4-takt

Propell i test

Honda HR

Rebel

Mirage

Suzuki

Pro Series

Antall blad

3

3

3

3

3

Stigning i tommer

20

21

17

23

21

Heising (antall hull)

3

3

2

2

3

Toppturtall i test o/min

6000

5100

6200

6000

5600

Fart i knop:

- ved toppturtall

41,7

44,7

41,2

43,2

44,3

- 500 o/min

37,2

40,3

36,5

39,4

40,3

- 1.000 o/min

32,6

33,8

33,4

36,4

35,4

- 1.500 o/min

29,1

30,0

29,5

32,0

31,7

- 2.000 o/min

25,5

24,9

25,6

27,8

26,0

Forbruk liter/time:

- ved toppturtall

53,0

61,6

74,0

54,7

55,8

- 500 o/min

38,2

47,8

53,0

46,0

44,4

- 1000 o/min

29,8

33,4

43,5

38,0

33,6

- 1500 o/min

23,2

28,0

30,8

29,2

26,6

- 2000 o/min

19,0

20,7

19,6

23,6

20,4

Forbruk

liter /nm:

- ved toppturtall

1,27

1,38

1,80

1,26

1,26

- 500 o/min

1,03

1,19

1,45

1,17

1,10

- 1.000 o/min

0,91

0,99

1,30

1,04

0,95

- 1.500 o/min

0,80

0,93

1,04

0,91

0,84

- 2.000 o/min

0,75

0,83

0,77

0,85

0,78

Støy desibel:

- ved toppturtall

86

87

87

87

87

- 500 o/min

84

85

86

85

84

- 1.000 o/min

82

83

83

84

83

- 1.500 o/min

81

80

82

79

80

- 2.000 o/min

80

78

80

78

79

Testresultat ved 7 knop:

Forbruk liter/nm

1,14

0,98

1,15

1,17

0,97

Støy desibel

73

72

72

72

71

Akselerasjon sekunder

- 0-30 knop

9,2

8,0

7,3

8,9

8,3

- 15-30 knop

6,8

5,6

5,4

5,4

5,9