utgave nr 9 1999
Test: 20 – hesters påhengere
Test: 20 – hesters påhengere
Stor forskjell på kreftene
Vi har testet 20 hesterne på markedet. Til tross for fire-takternes fremmarsj, holder to-takterne fortsatt stand. Det mest overraskende i testen var de store forskjellene på motorenes effekter.
Tekst og foto: Vesa Leppä
I denne testen har vi gått åtte motorer nærmere i sømmene, to fire-taktere og fem ordinære to- takters forgassermotorer. Direkteinnsprøytningsteknikken har ennå ikke funnet veien til denne klassen. De to fire-takterne vi hadde med i testen var Honda og Yamaha. Yamaha er stort sett den samme motoren som Mercury 25, men den sistnevnte selges kun i 25-hesters utgave. Yamaha selges også i 20 hk-versjon.
To-takterne vi testet var Mariner, Suzuki, Tohatsu og Yamaha DWOL. Yamaha har også en tredje modell, den enklere ”Origin-modellen”, men vi syntes to Yamaha-motorer var nok. Mercury Marine produserer to modeller: Mercury og Mariner. Dette er identiske motorer, bortsett fra utseendet og navnet. OMC, som produserer Johnson og Evinrude, har ikke 20-hk motorer på programmet i 1999.
Kun i noen land
20-hestere blir bare solgt i noen land. 25-hesterne er ofte mer populære, og ofte er 20-hesterne ”nedtrimmede” 25-hestere. Myndighetene velger å tro på hva produsentene oppgir av hestekrefter. Det internasjonale forbundet til båt -og motorprodusentene, ICOMIA, har laget en standard som sier at motorene må holde seg innenfor pluss minus ti prosent av det oppgitte hestekraftantallet.
I EU-landene skal motorene CE-merkes, men selv i denne sammenhengen, velger man å stole på det produsentene oppgir.
To – takter mot fire – takter
Interessen for fire-taktere er sterkt økende. Honda og Yamaha har solgt bra, spesielt i Skandinavia. Hondaen er tre-sylindret med et sylindervolum på 499 kubikkcentimeter. Yamahaen har kun to sylindre som ”jobber”. Men motoren har også et tredje stempel, men dette er et såkalt ballansestempel som arbeider motsatt av de andre for å dempe vibrasjoner. Begge fire-takterne har en overliggende kamaksel som drives av en tannrem i gummi. Begge motorene har to ventiler pr. sylinder. Hondaen har tre forgassere, Yamahaen bare en.
To-takterne i denne testen er også konvensjonelle. Alle har to sylindre og en eller to forgassere. Den største i sylindervolum er Suzuki med 499 ccm, mens den minste er Tohatsu med 294 ccm. Kun Yamaha DWOL har automatisk olje/bensinblandingssystem. Under motorkåpen er det en oljetank. Når den og bensintanken er fylt, ordner motoren drivstoff/oljeblandingen automatisk. På de andre motorene må du blande selv – en eller to prosent olje – avhengig av hvilken motor.
Elstart populært
Alle motorene, bortsett fra Suzuki, har elektrisk start. Suzuki kan levere dette, men importøren hadde dessverre ikke dette på lager da vi skulle gjøre testen. Elstart blir mer og mer populært, forståelig nok. Det skal litt krefter til for å dra i gang en 20-hester. Derfor er det mer komfortabelt å vri på nøkkelen. Ulempen er høyere båtvekt, både på grunn av selvstarteren av nødvendig batteri og kabler.
Hvis noe skulle gå galt med strømmen, hadde Yamahas to-takter, Suzuki, Mariner og Tohatsu manuell nødstartsnor. Yamaha's fire-takter var den eneste motoren med elektrohydraulisk trim. Meget nyttig på små motorer. Da kan du justere trimmen korrekt, og løfte motoren hvis du kommer til grunt vann eller skal dra båten opp på stranden.
Tunge
Vi fant fort ut at denne motorstørrelsen er for tung å bære for en person. Den letteste av motorene var Tohatsu med 41 kilo. Den er det mulig å bære, men Yamaha's to-takter er ti kilo tyngre og Suzuki 20 med elektrisk starter veier 59 kilo.
Fire-takterne veier ca 70 kilo. Her må det enten mer muskler eller kran til ved montering.
Motorer i denne størrelsen må boltes til akterspeilet. Alle motorene, bortsett fra Yamahaen, har de vanlige vingeskruene, men de er i praksis bare til nytte under monteringen. Motorene er så kraftige at gjennomgående bolter i akterspeilet er nødvendig. Boltene er dessuten med på å forhindre tyveri.
Hondas 20 hk. 28,7 hk.
20 - hesterne er ofte identiske med 25 - hesterne. Likevel var våre målinger overraskende. Den mest kraftfulle var Honda som ble målt til 28,7 hk på propellakselen. Det kan virke som om den samme motoren blir solgt som både 20, 25 og 30 hk. Eksemplet her er relevant i det testmotoren selges som 25-hester i Norge. I praksis synes det for oss at motorene er like.
Den andre fire-takteren, Yamaha, var den nest kraftigste med 25,8 hestekrefter. Den blir også solgt som 25-hester. Det eneste vi kunne oppdage av forskjeller på de to modellene var dekoren og tallene på motordekslet.
Den neste motoren på listen ble to-takteren til Yamaha, Mariner, Tohatsu og Suzuki. Yamahas to-takter ydet 24,3 hk, Mariner 23,6 hk, Tohatsu 21,2 hk og Suzuki 20,9 hk. Til tross for lavere sylindervolum og oppgitt styrke på 18 hk, ydet Tohatsuen ikke særlig dårligere enn de andre motorene.
Målt effekt
Honda BF 20 AX LRSD: | 28,7 hk / 6000 omdr. min. |
Mariner 20 E: | 23,6 hk / 6000 omdr. min. |
Suzuki DT20L: | 20,9 hk / 5000 omdr. min. |
Tohatsu M 18 EPL: | 21,2 hk / 5500 omdr. min. |
Yamaha 20 DWOL (to – takt): | 23,4 hk / 6000 omdr. min. |
Yamaha F 20 AETL (fire – takt): | 25,8 hk / 6000 omdr. min. |
Fordel eller ulempe?
Det positive med effektmålingen var at ingen av motorene ydet mindre enn oppgitt. Dermed får kunden flere hestekrefter enn han har betalt for, mens staten blir snytt for noen hundrelapper i hk- avgift. Dermed blir fordelen eller ulempen opp til øynene som ser.
En kunde som har kjøpt en 20-hester blir selvsagt fornøyd, mens derimot han som har kjøpt en 30-hester med omtrent det samme hestekraftantallet, antakelig ikke blir like glad. Motorene er like - kun dekoren er forskjellig.
Det kan jo ikke være riktig at kundene ikke skal kunne stole på produsentenes oppgitte motordata. Når det oppnås slike resultater som i denne testen, hvordan kan man da stole på andre opplysninger som produsentene oppgir? For en vanlig kunde er det umulig å finne ut hvor sterk en motor egentlig er. Normalt sett er kunden fornøyd så lenge båten oppnår den garanterte farten.
Man kan forstå at det er svært dyrt for produsenten å lage mange modeller. Det er billigere å produsere ulik dekor på motordekselet og justere dem i forhold til forskjellige land. Og når produsenten fastsetter hestekraftantallet, blir dette betraktet som en sannhet. Ingen andre enn vi har, så vidt vi vet, testet dette.
Innen EU- området må det en CE- sertifisering til. Men ingen av de respektive kontrollorganene har midler eller fasiliteter til å teste den egentlige kraften i motorene. Det er en viss fare for at produsenten kan komme i alvorlige vanskeligheter hvis det skulle skje et uhell med en båt hvis det viser seg at motoren yter mye mer enn hva som er oppgitt på motordekslet.
Sterkest, men ikke raskest
Det er en vanlig oppfatning blant båtfolk at den sterkeste motoren er den raskeste. Dette er langt fra den hele og fulle sannhet. I tillegg til motoreffekten, må motoren ha en bra gearboks, korrekt propell og korrekt hydrodynamisk utforming.
Vi testet alle motorene på en finsk Terhi 4100. Det er en liten, åpen båt laget av ABS – plast. Den er 4,10 meter lang, 1,72 meter bred og veier 210 kilo. Den tar fire personer og anbefalt motorstyrke er 20-30 hk. Kombinasjonen var med andre ord ideell med testmotorene og to personer ombord. To personer med testutstyret veide ca. 200 kilo.
Båten planet greit med alle motorene. Planingsfarten er ca. 12 knop. Vi jobbet ganske mye for å finne korrekte propeller til de respektive motorene. Poenget med dette var å finne en propell som stemte med et noenlunde likt maksimalturtall.
Den høyeste toppfarten på 23,6 knop ble oppnådd med Yamaha's fire-takter. Nummer to ble den sterkeste motoren, Honda, med en toppfart på 22,2 knop. Deretter kom Mariner med 21,2 knop og to-takteren til Yamaha med 21,0 knop. Tohatsu endte på 19,1 knop.
Maksimalt turtall
Maksimalt turtall med propellene som ble brukt i testen:
Motor | Maks. omdr. min | Propell |
Honda | 5850 | 11" |
Mariner | 5500 | 11" |
Suzuki | 5200 | 12" |
Tohatsu | 5400 | 9" |
Yamaha (to-takt) | 5500 | 12" |
Yamaha (fire-takt) | 5850 | 12" |
Forskjeller i forbruk
Testen viser at nye tekniske løsninger har redusert drivstofforbruket. Nye fire-takts motorer bruker kun en tredjedels liter pr. hestekraft på full gass, mens de gamle to-takterne brukte en halv liter. Likevel var ikke forskjellene mellom de innbyrdes motorene i denne testen avskrekkende store.
Ved full gass brukte to – takts Yamahaen 10,8 liter pr. time og Tohatsuen 10,3 liter pr. time. De resterende motorene brukte under 10 liter pr. time. Hondaens forbruk ved full gass var 9,3 liter pr. time, Mariners 9,7 liter pr. time, Suzukis 9,9 liter pr. time og fire – takteren til Yamaha 9,7 liter pr. time.
Reduseres farten til 17 – 18 knop, synker forbruket. Ved den mest økonomiske planingsfarten klarte fire – takterne seg med kun 6,5 liter pr. time. For to – takterne ble den største forskjellen målt med Yamaha. Forbruket på denne motoren sank med hele åtte liter pr. time. Ved tomgangsfart, som fiskeinteresserte er opptatt av, er fire – takterne i en klasse for seg. Honda brukte ca 0,5 – 0,6 liter pr. time, og Yamaha 0,4 – 0,8 liter pr. time. Suzuki lå på rundt det doble.
Da vi målte forbruket over en gitt distanse, endte fire – takterne i en klasse for seg. Deres forbruk pr. nautisk mil lå på 0,41 – 0,42 l. Lavest var Yamaha med 0,35 l. pr. nautisk mil.
På tomgangsfart var Yamahaen også minst "tørst" med et forbruk på kun 0,21 liter pr. nautisk mil. Den mest økonomiske to – takteren på full fart var Mariner. Forbruket til denne motoren var 0,46 liter. pr. nautisk mil. På tomgang var Tohatsu den mest økonomiske av to – takterne med kun 0,34 liter pr. nautisk mil.
Store forskjeller på støynivå
Vanligvis tror folk at fire – takterne er mer stillegående enn to – takterne. Dette stemte for så vidt også i vår test, men kun på lavere turtall. I høyere hastigheter ble forskjellene mer eller mindre borte – avhengig av motor. Støyen ble målt ved førerposisjonen.
Ved toppfart var ikke forskjellen mellom motorene stor. Den mest stillegående var Honda og Mariner. Lydnivået deres lå på 89 dB(A). Yamahas fire – takter og Suzukien lå kun en desibel høyere mens Yamahas to – takter endte opp på 92 dB(A).
På økonomifart var Hondaen mest stillegående med 84 dB(A), Yamahaen endte på 87 dB(A) mens Tohatsuen ble målt til 85 dB(A). På tomgang var situasjonen en hele annen. Honda og Yamaha hadde et lydnivå på under 60 dB(A) mens to – takterne bråket betraktelig mer.
Bra motorer
Moderne motorer er svært pålitelige, og ingen av motorene hadde noen som helst svikt under testen. Alle virket så bra som man kunne forvente av en moderne motor. Likevel er det forskjell på motorene. Av to – takterne var Mariner, Tohatsu og Yamaha mest komfortable i bruk. De gikk mykt og behagelig. Suzukien var ikke fullt så behagelig.
Startingen gikk greit med bare å vri rundt nøkkelen. Suzuki, Tohatsu og Honda trengte bruk av choke når de var kalde. Begge Yamahaene startet villig. Motorenes "prime start" sørger for at de får nok bensin i startøyeblikket.
Hondaen startet også svært raskt og mykt. Den tredje sylinderen gjør nok sitt til dette.
Etter testen måtte vi nok en gang kåre en vinner. Da tenker vi alltid: Hva ville vi ha foretrukket på vår egen båt? Da hadde det blitt Hondaen.
Honda BF 20
Tekniske data
*Testvinner, kommer kun som 25 - hester i Norge. Prisen er kr. 29.900,-
Pluss:
Myk gange
Støysvak i sakte fart
Drivstofføkonomi
Fart
Motor | Honda |
Model | BF 20 AX LRSD |
Antall sylindre | 3 |
Sylindervolum | 499 ccm |
Oppgitt effekt | 20 hk. ved 5500 omdr. min. |
Anbefalt turtall | 5000 – 5500 omdr. min. |
Forgassere | 3 |
Drivstoff | 95 oktan blyfri |
Drivstofftank | 25 l |
Tenningssystem | CD |
El. system | 12 v / 80 W |
Starter | elektrisk |
Pris* | |
Importør | Kellox A.S. tlf.: 64 97 61 00 |
Minus
Oppgitt hk. antall
Vekt
Pris
Bra! Testvinner!
* I Norge tas denne motoren inn som 25 - hester og koster kr 29.990,-
Mariner 20 EL
Tekniske data
Pluss
Fart
Bruksvennlig
Myk gange
Motor | Mercury/Mariner |
Modell | 20 EL |
Antall sylindre | 2 |
Sylindervolum | 400 ccm |
Oppgitt effekt | 20 hk / 5.500 omdr. min |
Anbefalt turtall | 5000 – 5500 omdr. min |
Forgassere | 1 |
Drivstoff | 95 oktan blyfri |
Drivstofftank | 25 l |
Tenningssystem | CD |
El. system | 12 v / 60 W |
Start | elektrisk |
Vekt | 53 kg |
Pris | kr 28.959,- |
Importør | Marine Power International Ltd, tlf.: 22 81 26 20 |
Minus
Støy
Oppgitt HK. antall
Bra motor, fornuftig pris
Suzuki DT 20
Tekniske data
Pluss
Oppgitt hk. antall
Enkel oppbygging
Motor | Suzuki |
Modell | DT 20 L |
Antall sylindre | 2 |
Sylindervolum | 499 ccm |
Oppgitt effekt | 20 hk ved 5500 omdr. min. |
Anbefalt turtall | 4500 - 5500 omdr. min. |
Forgassere | 1 |
Drivstoff | 95 oktan blyfri, 1% oljeblanding |
Drivstofftank | 25 l |
Tenningssystem | PEI |
El system | 12 v / 80 W |
Start | manuell - elektrisk leveres |
Vekt | 59 kg |
Pris | kr.: 25.041,- |
Importør | Erling Sande A.S., tlf.: 22 57 89 50 |
Minus
Lydnivå
Enkel, ordinær motor
Tohatsu M 18 EPL
Tekniske data
Pluss
Lydnivå på lave turtall
Vekt
Enkle løsninger
Drivstofføkonomi på lave turtall
Motor | Tohatsu |
Modell | M 18 EPL |
Antall sylindre | 2 |
Sylindervolum | 294 ccm |
Oppgitt effekt | 20 hk. ved 5200 omdr.min. |
Anbefalt turtall | 4750 - 5500 omdr. min. |
Forgassere | 1 |
Drivstoff | 95 blyfri, 2% oljeblanding |
Drivstofftank | 25 l |
Tenningssystem | CD |
El. System | 12v / 80 W |
Starter | elektrisk |
Vekt | 41 kg |
Pris | kr 26.290,- inkl. kontrollboks |
Importør | A.S. Kellox, tlf.:69 95 50 00 |
Minus
Forbruk på høye turtall
Støy på høye turtall
Bra motor til fornuftig pris
Yamaha 20 DWOL
Tekniske data
Pluss
Automatisk oljeblanding
Fin og myk gange
Lettstartet med prime start
Motor | Yamaha |
Modell | 20 DWOL |
Antall sylindre | 2 |
Sylindervolum | 395 ccm |
Oppgitt effekt | 20 hk ved 5500 omdr. min. |
Anbefalt turtall | 5000 - 6000 omdr. min. |
Forgassere | 2 |
Drivstoff | 95 blyfritt, automatisk oljeblanding |
Drivstofftank | 24 l |
Tenningssystem | CD |
El. System | 12v / 80 W |
Starter | elektrisk |
Vekt | 51 kg |
Pris | kr 31.128,- |
Importør | Yamaha Motor Norge A:S, tlf.: 64 97 94 50 |
Minus
Pris
Oppgitt hk. antall
Den beste to - takteren i testen
Yamaha F20 AETL
Tekniske data
*Bra motor. 25 - hester i Norge. Pris kr: 37.660,-.
Pluss
Fart
Drivstofføkonomi
Støynivå på lave turtall
Trimfunksjon
Motor | Yamaha |
Modell | F20 AETL |
Antall sylindre | 2 |
Sylindervolum | 498 ccm |
Oppgitt effekt | 20 hk. / 5500 omdr. min. |
Anbefalt turtall | 5000 - 6000 omdr. min. |
Forgassere | 1 |
Drivstofftank | 24 l |
Tenningssystem | CD |
El. Anlegg | 12v / 180 W |
Starter | elektrisk |
Vekt | 71 kg |
Pris* | |
Importør | Yamaha Motor Norge A.S., tlf.: 64 97 94 50 |
Minus
Vibrerer under gange
Oppgitt hk. antall
Pris
Vekt
Bra, men dyr motor
1
YAMAHAS TO – TAKTER: Den eneste motoren med automatisk oljeblanding. Under motordekslet er det en oljetank. På de andre to - takterne i testen må du blande bensin/oljeblanding selv.
2
IKKE NØDSTART: Ingen av fire - takterne har muligheten for nødstart med snor.
3
MANGLER VINGEBOLTER: Yamaha var den eneste motoren uten de vanlige vingeboltene. Denne motoren må alltid være boltet til båten.
4
TRIM: Bortsett fra Yamahaen hadde alle motorene manuell trim. På grunn av båten, måtte vi bruke det ytterste hullet.
5
IKKE ELSTART: Det er romslig under lokket til Suzukien, men dette var den eneste motoren uten elektrisk start. Det kan leveres.
6
LIKE?: 20 - hesteren til Honda ser ut til å være den samme motoren som 30 - hesteren. Vi målte den reelle effekten til 28,7 hk.
7
TESTBÅTEN: Alle motorene ble testet på en Terhi 4100.
8
STØYSVAK: Lyddemperen foran forgasserinnsuget hjelper på lydnivået ved lave turtall. På Tohatsuen er det bare et lite plastdeksel, men testresultatene viste at det fungerte. En annen grunn til Tohatsus behagelige lydnivå er det lave sylindervolumet.
9
EN FORGASSER: På Marineren er det bare en forgasser, likevel går motoren jevnt og fint.
Fart i knop
Omdr. min | Honda | Mariner | Suzuki | Tohatsu | Yamaha 2-s | Yamaha 4-s |
Tomgang | 2,1 | 1,9 | 2 | 1,8 | 1,8 | 2 |
1000 | 2,4 | 2,6 | 2,5 | 2,4 | 2,5 | 2,5 |
1500 | 3,4 | 3,8 | 3,8 | 3,3 | 3,6 | 3,7 |
2000 | 4,5 | 4,8 | 5 | 4,4 | 5,3 | 4,5 |
2500 | 5,1 | 5,6 | 5,8 | 5,5 | 6,4 | 5,2 |
3000 | 5,8 | 6,3 | 7,4 | 6 | 7,6 | 6 |
3500 | 6,8 | 9,8 | 9,2 | 7,5 | 8,2 | 8,1 |
4000 | 10 | 13,4 | 12,8 | 9,9 | 10,4 | 10,6 |
4500 | 13,8 | 16,2 | 16,1 | 13,4 | 14,5 | 15,5 |
5000 | 17 | 19,8 | 18,8 | 16,8 | 17 | 18,2 |
5500 | 20,8 | 21,4 | ||||
Toppfart | 22,2 | 21,2 | 20,2 | 19,1 | 21 | 23,6 |
Forbruk i liter pr. time
Omdr. min. | Honda | Mariner | Suzuki | Tohatsu | Yamaha 2-s | Yamaha 4-s |
Tomgang | 0,5 | 0,9 | 1,2 | 0,6 | 1,2 | 0,4 |
1000 | 0,6 | 1,1 | 1,5 | 0,8 | 1,4 | 0,8 |
1500 | 1,0 | 1,3 | 2,4 | 1,2 | 1,9 | 1,0 |
2000 | 1,4 | 1,6 | 2,8 | 1,7 | 2,4 | 1,6 |
2500 | 1,8 | 2,4 | 4,1 | 2,7 | 3,0 | 2,3 |
3000 | 2,6 | 4,0 | 4,8 | 3,9 | 3,8 | 3,0 |
3500 | 3,7 | 5,6 | 5,7 | 5,2 | 5,2 | 4,2 |
4000 | 4,5 | 6,4 | 6,6 | 6,2 | 5,8 | 5,0 |
4500 | 5,4 | 7,2 | 7,8 | 7,8 | 6,9 | 5,6 |
5000 | 6,4 | 8,9 | 8,6 | 9,1 | 8,0 | 6,5 |
5500 | 7,9 | 7,5 | ||||
Toppfart | 9,3 | 9,7 | 9,9 | 10,3 | 10,8 | 9,7 |
Forbruk i liter pr. nautisk mil
Omdr. min | Honda | Mariner | Suzuki | Tohatsu | Yamaha 2-s | Yamaha 4-2 |
Tomgang | 0,26 | 0,48 | 0,60 | 0,34 | 0,67 | 0,21 |
1000 | 0,27 | 0,41 | 0,60 | 0,34 | 0,56 | 0,32 |
1500 | 0,28 | 0,34 | 0,64 | 0,37 | 0,54 | 0,27 |
2000 | 0,31 | 0,34 | 0,56 | 0,40 | 0,45 | 0,36 |
2500 | 0,36 | 0,43 | 0,71 | 0,48 | 0,46 | 0,44 |
3000 | 0,45 | 0,64 | 0,65 | 0,65 | 0,50 | 0,50 |
3500 | 0,54 | 0,57 | 0,62 | 0,69 | 0,63 | 0,52 |
4000 | 0,45 | 0,47 | 0,52 | 0,62 | 0,56 | 0,47 |
4500 | 0,39 | 0,44 | 0,48 | 0,58 | 0,47 | 0,36 |
5000 | 0,38 | 0,45 | 0,46 | 0,54 | 0,47 | 0,36 |
5500 | 0,38 | 0,35 | ||||
Toppfart | 0,42 | 0,46 | 0,49 | 0,54 | 0,52 | 0,41 |
Støy målt i dB(A)
Omdr. min | Honda | Mariner | Suzuki | Tohatsu | Yamaha 2-s | Yamaha 4-s |
Tomgang | 59 | 63 | 64 | 63 | 60 | 58 |
1000 | 59 | 64 | 67 | 66 | 65 | 61 |
1500 | 62 | 69 | 68 | 66 | 67 | 65 |
2000 | 64 | 72 | 74 | 70 | 70 | 68 |
2500 | 67 | 74 | 79 | 73 | 76 | 72 |
3000 | 72 | 79 | 84 | 74 | 77 | 76 |
3500 | 76 | 85 | 88 | 77 | 84 | 78 |
4000 | 79 | 85 | 89 | 80 | 85 | 84 |
4500 | 84 | 85 | 89 | 84 | 86 | 86 |
5000 | 84 | 88 | 90 | 85 | 90 | 87 |
5500 | 88 | 88 | ||||
Toppfart | 89 | 86 | 90 | 92 | 92 | 90 |