utgave nr 10 201
TEST: Garmin GPSmap 78s - Overtar tronen
GPSmap 76 var ansett som den beste håndholdte navigatoren for bruk i båt. Nylig gikk den ut av produksjon. Kan den nye GPSmap 78 overta tronen? Utvilsomt.
TEKST OG FOTO: TERJE BØLSTAD
Garmin pøser stadig ut nye produkter. GPSmap 78 er spesielt beregnet for maritim bruk. Blant annet flyter den, og den har en egen MOB-knapp. Kartet vises tydelig på en flott 2,6 tommers LCD fargeskjerm, som er meget lyssterk, selv i direkte sollys. De relativt små knappene er gode å bruke.
GPSmap 78s er én i en familie på flere navigatorer. Den har både elektronisk kompass og barometer/høydemåler. Det finnes også en rimeligere versjon uten kompass og høydemåler – GPSmap 78 – men den vil trolig ikke selges i Norge. Med tanke på at denne GPSen er spesielt tiltenkt bruk på sjøen – hvor vi i hvert fall ikke trenger høydemåler – er det litt trist.
Gode egenskaper
Denne GPSen fungerer akkurat som man forventer av en god navigator. Den er relativ lett å lære seg. Bruksanvisningen er god, og har du brukt en Garmin GPS før, trenger du sjelden åpne den.
Skjermen har en bakgrunnsbelysning som normalt slår seg av etter en (på forhånd) bestemt tid. Når tiden er ute, blir skjermen helt mørk, som på mobiltelefonen. Du kan gjerne alltid la skjerm-belysningen stå på, men det går utover batterilevetiden.
Batteriene kan kanskje vare opptil hele 20 timer, men det krever at du bruker skjermen så lite som mulig. Man kan anvende forskjellige slags batterier, og en batteri-indikator angir med rimelig god nøyaktighet batterienes tilstand. Men det krever at man har fortalt GPSen hvilken batteri-type som brukes.
Profiler
GPSen gir brukeren mulighet til å opprette forskjellige profiler. For eksempel kan man ha én profil for maritim bruk, én for bruk i bilen, og én for bruk på turer i skog og mark. I hver profil kan man så velge egenskaper som er spesifikke for en aktuelle bruk. Som for eksempel å angi avstander på sjøen i nautiske mil, men i kilometer på land. Og posisjoner i bredde og lengde på sjøen, men i UTM-format på land. Og så videre.
Den enkleste måten å bruke GPSen på, er å få vist båtens posisjon på kartet. Med PAGE- og QUIT- knappene kan man velge hvilken hovedside som skal vises. Med den første blar man forover, med den andre bakover. Kart-siden er trolig den som vil bli brukt mest.
Kart på minnebrikke
Garmins BlueChart elektroniske sjøkart har etter hvert blitt blant de beste på markedet. For bruk i denne navigatoren selges de på små minnebrikker. Siden brikken kan settes rett inn i GPSen, trenger man ikke å laste ned kart via PCen – som kan være problematisk for enkelte.
BlueChart leveres i to versjoner; g2 og g2 Vision.
g2 inneholder grunnleggende kart og tidevanns-data. g2 Vision er forbedret for å gi flere detaljer, med satellitt-bilder og havnefotos, samt kart i 3 D. For en GPS som denne, burde de rimeligere g2-kartene være tilstrekkelige.
Lett å bruke
Det er enkelt å flytte/panorere kartet med pil-tastene, og de dedikerte zoom-knappene (merket + og - ) gjør det enkelt å endre kartets målestokk. Noen ganger skulle man ønske at det kunne gå litt raskere. Man må ofte zoome langt inn i kartet for å få frem viktige kartdetaljer. Da blir det som regel vanskelig å se hvor båten befinner seg i en større sammenheng. Navn i kartet støtter beklageligvis ikke de sær-norske bokstavene æøå. Resultatet av det blir mange rare og (nesten) uforståelige navn. For eksempel blir Honnørbrygga i Drammen hetende Honnshrbrygga på kartet.
Et nytt PC-program fra Garmin – HOMEPORT – gjør at du kan planlegge turen på PC, og overføre kurspunkter og ruter til kartbrikken – som deretter settes i GPSen.
GPSmap 78 har i utgangspunktet et innbygd basis-kart for hele verden. Du kan også laste ned Garmins gode topografiske kart. De kan overføres fra en PC til GPSens innebygde minne, slik at du altså ikke trenger noen minnebrikke til det formålet. Veikart for bruk i bil – med ”turn-by-turn” anvisning – kan også kjøpes. GPSmap 78s er for øvrig en av de få av Garmins håndholdte GPSer som også tillater bruk av egenproduserte/selvskannede elektroniske kart.
Navigering
Den aller enkleste måten å navigere på, er å flytte markøren til det ønskede ankomst-stedet på kartet, trykke ENTER og klikke på KJØR. Så vil GPSen angi kursen – og andre ønskede data – du trenger for å navigere dit, på Kompass-siden. Det krever ingen forberedelser. For øvrig er det enkelt å planlegge turen på denne GPSen – ved å lage kurspunkter og eventuelt ruter.
Det mest nøyaktige kurspunkt lagrer du når båten befinner seg på stedet. Da kan du velge en funksjon som beregner et gjennomsnitt for posisjonen over tid, slik at du er sikret den mest presise lengde- og bredde-grad som GPSen kan beregne.
Spor kan lagres fra hver tur. Et spor består av alle posisjoner/punkter der båten har vært, og kan vises på kartet. Det er også mulig å gjøre om et spor til en rute. Denne GPSen har plass til å lagre 2000 kurspunkter, 200 ruter og 200 spor á 10.000 punkter.
MOB (Mann-Over-Bord)
Ved å holde FIND-knappen inne et par sekunder, aktiveres MOB-funksjonen. Da får du spørsmål om du vil lagre nåværende posisjon, og begynne å navigere dit. Svarer du bekreftende (ved å trykke ENTER), starter navigeringen tilbake til det stedet der MOB-hendelsen skjedde. Dette er en nyttig sikkerhets-funksjon, som burde finnes på alle navigatorer for bruk i båt. Det er viktig at du også lærer mannskapet å bruke den.
Anbefaling
GPSmap 78s er kort og godt en førsteklasses håndholdt GPS. Jeg har ikke funnet noe alvorlig å sette fingeren på. Den kan dermed anbefales for alle som trenger en navigator av denne typen. Men hva slags navigator trenger man egentlig? Forutsatt at du vil ha en GPS om bord (og det vil vel alle i dag), så finnes det (etter mine begreper) følgende alternative løsninger:
1) En håndholdt GPS uten kart, som brukes sammen med papirkart.
2) En håndholdt GPS med kart, som for eksempel GPSmap 78.
3) En fastmontert GPS med kart og stor skjerm, også kalt kartplotter.
Eldre, erfarne navigatører velger noen ganger alternativ 1, fordi det er billigst, fordi de som regel kjenner mange av farvannene de seiler i fra før likevel, og fordi det ikke er så mye som kan gå i stykker. Dessuten bør man jo ha med papirkartene i alle fall. Husk at elektronikken går i stykker før eller senere.
Unge navigatører velger ofte alternativ 3. Selv om det er dyrest. Fordelen med en kartplotter, er at den har en stor skjerm, hvor man enkelt kan se på kartet hvor båten er, gjerne også i en større sammenheng (kanskje på et kartbilde nr. 2.).
Når det gjelder alternativ 3, er ulempen at en håndholdt GPS har en så liten skjerm, at det kan være vanskelig å se hvor båten befinner seg i en større sammenheng. Fordelen er lav pris. Dette alternativet passer kanskje derfor for dem som egentlig bare vil ha en enkel GPS om bord – men som likevel tar ekstrakostnaden med kartmuligheten, og visningen på kartet som en bonus – og for dem som ønsker en rimelig kartplotter – og som aksepterer den lille kartskjermens begrensninger.
Prisene
Pris:
GPSmap78s:
Ca. kr. 3.300.
Ett kart på minnebrikke: BlueChart g2:
Ca. kr. 2.000
Ett kart på minnebrikke: BlueChart g2 Vision:
Ca. kr. 2.800
I pakken
GPSmap 78s leveres med USB-kabel, bærestropp og en liten, trykket hurtigstart-veiledning på engelsk. En omfattende norsk bruksanvisning ligger i GPSens intern-minne, eller kan eventuelt lastes ned fra www.garmin.com.
PLUSS
God skjerm
Meget følsom GPS-mottaker
Flyter
MOB-knapp
Lydgiver (for hørbare alarmer)
Tilkoplings-mulighet for ekstern antenne
Stort intern-minne (1,7 GB)
God bruksanvisning
Enkel å bruke
MINUS
En trykket bruksanvisning på norsk følger ikke med
Relativt høy pris på GPS og kart
Funksjon for tidsjevning av fart savnes
Lys i knapper savnes
Mer info: www.belanor.no