utgave nr 9 1998

TEST: Sealine S34

Publisert Sist oppdatert

TEST Sealine S34


Sporty og komfortabel


Den nyeste sportscruiseren til engelske Sealine, S34 ble lansert under London utstillingen i januar. I løpet av de tre siste årene har Sealine fått en fot inn i det norske markedet. Vi har testet den nye 34 foteren, et kjapt skrog med de typiske runde og yppige formene.


Tekst: ANNE MARIT KLOKK
Foto: HANS DUE

S34 er den nest største i Sealines sportscruiserserie, som nå består av en 37, 34, 28 og en 24-foter. 34 foteren ble presentert for det norske publikum under Sjøen for alle i mars. Runde former, myke linjer, komfortabelt buede hjørner, maksimalt utnyttet plass og etter hvert mer diskret styling, preger Sealines modeller i dag. Sealine har satset konsekvent på dette preget for alle sine modeller, gjennomført det uten å nøle og det ser ut til at publikum har latt seg sjarmere. De kjøper konseptet og Sealine vokser seg stadig større. I England og på kontinentet. Og Norge er med.
En sportscruiser på 34 fot med køyeplass til fem-seks personer, er ikke uvanlig. Men denne båten gir en ekstra romfølelse fordi plassen er så bra utnyttet, interiøret er lyst og det slippes inn mye dagslys. Båten leveres med to alternative innredningsløsninger. Forskjellene ligger i utformingen av byssa, sittegruppen i salongen, forskjellige skap og vindusvarianter i salongen.

To sovelugarer

Akterlugaren har nedgang fra salongen på babord side og går inn på tvers under uteplassen. Her kan man velge mellom to enkle køyer eller binde dem sammen til en "binge" med løse puter. Kraftige, tjukke madrasser og solide støtter på sidene gjør dette til en komfortabel sovelugar. Køyene ligger over dieseltankene som kan inspiseres herfra. Takhøyden er begrenset, men til babord har man påkledningsdel med ståhøyde. Her finnes en solid stol i det aktre hjørnet med innebygget stueplass, samt en buffet med lokk og skuffer til småtøy og to grunne skap. Forenom et hengeskap til en del plagg og fottøy. Ventilene på begge sider kan åpnes og slipper inn brukbart med lys. Det samme gjelder en takluke, hvis man fjerner en av uteputene på akterdekket. Det er små vribare lampetter til leselys, 220 volts uttak og gardiner til å trekke for. Dørkteppene sitter fast som vanlig er på engelske båter.
Sovelugaren forut er stor med skråstilt "queensize" dobbeltkøye med skikkelig ryggstø ("bitekant") trukket i alcantara, et delikat skinnimitert italiensk stoff som brukes mye til båtmøbler og som er avtagbart og lett å holde rent. Den kraftige madrassen er todelt, og ved å vippe opp en side kommer man ned til stuerom hvor det er greit å oppbevare utstyr man ikke bruker til daglig. Her kan man alternativt få en skuff til å trekke ut. Separat batteri og hovedsikring til baugpropellen er også plassert her. Finishen på skjulte støpearbeider her nede er grei nok, men noe rufsete rowing burde vært slipt ned.
Forlugaren har ikke full ståhøyde for de langbeinte. Lyset kommer inn via to sideventiler og en takluke man kan trekke for når man ønsker å stenge ut daglys for å få sove. Smart løsning. Luken er hengslet i akterkant, en detalj vi ikke liker. Totalt finnes fem innfelte lyspunkter, inklusive leselys. To hjørneskap og en skuff til babord egnet for småsaker og til styrbord et høyt hengeskap som rommer ganske mye. Sider og tak er polstret i skai, rent og praktisk. Dørkteppene er faste, men en luke kan åpnes for tilgang til elektrisk lensepumpe med nivåbryter (Rule) og automatpumpe for drenering av dusjen i naborommet.

Toalett og dusj

Det er to dører inn til toalettrommet, en fra sovelugaren forut og en fra salongen, begge er plastbelagt på innsiden og går i ett med veggene. Alt er i hvitt, bortsett fra speilene og noen små turkise detaljer. Rommet er ganske lite, men funksjonelt. For at ikke alt skal bli vått når man dusjer, er det forheng for dusjen. Doen er i Jabsco kvalitet med lokk. Sirkulær vask med bra armatur og skap under med en hylle. Skap med speildører mot yttervegg gir rikelig plass til toalettsaker.
På innsiden av den ene døren er en håndkleholder og på den andre dorullholder. Her finnes 220 v-uttak for hårtørrer og barbermaskin. I steden for gardiner, har man valgt glass i ruglete kvalitet som man ikke kan se inn gjennom. I tillegg finnes loddrette rørlamper, fornuftig plassert på hver side av speilskapene. Avløp i dørken er skikkelig drenert.

Salong

Oppholdsrommet i dårlig vær, er tre trinn ned i en salong som består av buesofa til styrbord og bysse til babord. Salongen virker liten, men ikke trang, fordi den ikke er overlesset. Sofaen rommer seks personer og bordet er justerbart opp og ned, slik at man her kan køye to barn eller en voksen. Det finnes også en puff i tillegg med innebygget stuerom (ekstrautstyr). Standard leveres tepper på dørkene, men båten vi testet hadde lakkerte teakdørker, noe de fleste nordmenn i følge importøren foretrekker. Sofaen er god å sitte i og det finnes skap i forskjellige løsninger på hver side av vinduene.
Rett inn til styrbord sitter strømpanelet med alle brytere, her er CD-spiller med to høyttalere inne og to ute, varmeapparat og 220 v-uttak. Over sofaen kommer lyset inn gjennom to ventiler høyt oppe og en lavere ned, pluss at man har ventil i byssa til babord. I tillegg er det en takluke langt fram i salongen. Seks innebygde lyspunkter i taket totalt i salongen gir kvelds-og nattlys.
Septiktank i rustfritt stål er plassert under dørken og forenom den finnes luke ned til et stort innebygget stuerom med rene flater. Treverket i salong og bysse og ellers ombord er nydelig utført i speilblankt kirsebærtre i kombinasjon med bord-og benkeflater i imitert japansk nøttetre.

Velutstyrt bysse

Byssa til babord er velutstyrt, men med noe snau arbeidsflate. Her er gasskomfyr med grill og to kokebluss, av den italienske typen Smev med elektrisk tenning. To dype vaskekummer, en stor og en liten med skikkelig armatur. Både komfyr og kummer kan kamufleres med benkeplater. Engel kjøleskap har matchende dørpanel.
Lengst fram mot toalettrommet er et benkeskap til å dra ut, inneholdende tre skuffer til henholdsvis skaffetøy, krydder og tørrvarer. Tre skap over komfyren til pletter og matvarer og kasserolleskap under komfyren. Glass kan plasseres over sofaen på motsatt side. Som nevnt er arbeidsflaten i snaueste laget, men ønsker man en annen vinklet bysse med litt større plass og innbygd kjøleskap, leveres det.
Ventilen ut kan åpnes og det er dessuten ventilasjon mellom inner-og ytterliner. Et minus for teppekvaliteten under komfyr og skap. Her burde det vært treverk som på dørken. Teppe plassert under bysseskap er dømt til å bli møkkete og illeluktende. Vi savnet dessuten avtrekksvifte for matos.

Førerplass

Førersetet gir plass for to. Rett i glaningen har du kompass og motorkontrollere, logg, ekkolodd og autopilot. Spaken til baugpropellen sitter over trimkontrollene til høyre for rattet og er litt plundrete å nå, på grunn av gass-og gearspaker som sitter rett under. Mellom rattet og motorinstrumentene er en stor flate med plexiglass over til kart. Motorinstrumentene kunne være greiere plassert med turtelleren i midten og babord motors instrumenter til babord for den, og stryrbord motors til styrbord for den. Det hadde vært mer oversiktlig.
Alle utemøblene er i hvit skai solid polstret og behagelige å sitte i. Sikten fra førersetet er meget bra. I kaldt vær kan man bruke varmluftsspalten ved føttene fra varmeapparatet og her finnes 12 v uttak. Defrosteranlegg er ekstrautstyr og det var effektive vinduspussere, men uten selvparkering og spyling.

Sjøegenskaper

Vi testet sportscruiseren utenfor Valle i Bamble i friskt vær med en del sjø utpå. Skroget går mykt og harmonisk og er stødig som et tog, selv i en del sjø. Vi opplevde noe slåing av forskipet på toppfart i bølgene. Med 2 x KAD 32P/DP a 170 hk gjorde båten 30 knop og var så å si uten sprut. Vindskjermen er ikke stor, men krumt buet og du sitter beskyttet mot vær og vind. Vi provoserte båten hardt i svinger og fikk ingen ubehagelige opplevelser. Finmanøvrering er en lek med to motorer og baugpropell.

Uteplass

På en sportscruiser er gjerne bofasilitetene ute på størrelse med salongarealet inne i båten. Det er absolutt tilfelle her. Materialvalg er hvit skai i de komfortable putene med diskret marinebå styling og teakdørk. Ryggen på førersetet er også ryggen på en del av den store buesofaen akterut. En smart detalj er at hele ryggen med sete kan enkelt løftes opp, og på undersiden finner du et stort stuerom hvor det er praktisk å oppbevare deler av kalesjen og utendørsutstyr man bruker daglig. Det er også stuerom under den delen av sofaen som går langs styrbord side. Søylebordet er i hvit hardplast og kan reguleres opp og ned, om det er middag, kaffe, solen eller søvnen man skal nyte. For å skape en køye, plusser man på med en ekstra pute. Passasjen ut til badetrappen er til babord via en plexiglassport. Her er hovedstrømbryterne til styrbord og helt akter til babord et skott til gasskolbe, vask med lokk og kjøleskap under.
På babord side akterut går en langsgående sittebenk med de samme kraftige og komfortable putene som ellers utendørs. Her er det plass til fire personer. Enden er skrådd og med polstret pute, så her kan man ligge komfortabelt med ryggen mot kjøreretningen og bena opp i sofaen. Nedgangen til salongen er smal som på en seilbåt med skyvedør i sotet plexiglass og med solide gripetak på innsiden.
Kalesjen er delt i to. Akterkalesjen har stort vindu og sidekalesjene aktenfor bøylen dras av og stues inn under førersete. Resten finner veien inn i targabøylen. I targabøylen er forresten de to utendørs høyttalerne til CD-spilleren og tre downlight til kveldskosen montert. Av den fremre kalesjen må man også fjerne en stor del. Resten kneppes under et kalesjetrekk. Når man har gjort dette noen ganger, skal det gå ganske kjapt. Men kalesjestyret slipper man altså ikke unna i en slik båt.

Motor/teknisk

Akterdørken har stor gassdempet luke ned til motorrommet, som ligger i innerlineren og er meget romslig og oversiktlig. En metalleider fører ned til de to KAD32 og du har bra med plass til å bevege deg rundt. Til styrbord for motorene er en egen batterikasse til to forbruksbatterier og til babord sitter varmtvannstanken meget godt isolert samt startbatteriet.
Alle de tekniske installasjonene ser ut til å være helt etter boka. Med elgater i kabler, solid klamret opp er motorrommet rent og ryddig og servicetilgjengeligheten grei. Der det ikke er innerliner, er det litt småsnusket rowing her og der som enkelt kunne vært slipt ned. Startbatteriet var i egen kasse. Her var halon brannslukningssanlegg som må skiftes ut etter dagens forskrifter. Disse har det ikke vært lov å montere siden 1990.
Ladespenningen målte vi til 13,7 volt og lading på startbatteriet var 14 volt. Det er for lavt. Laderegulatorkabelen fra dynamoen til batteripolene var ikke montert.

Dekksutstyr/badeplattform

Fra akterporten er det et trinn ned til badeplattformen som er vakkert avrundet som resten av båten og belagt med teak. Badetrappen er montert inn på babord underside og er til å dra ut. Et trinn opp er uttrekk- og justerbare Bezenzoni daviter med kapasitet til lettbåter opp til 60 kg. Griperekker er fornuftig plassert. Rekka forover ender opp i en pulpit som var noe plundrete når man skulle krype over for å komme seg i land. Bra drenering for dollbordene som er greie å bevege seg langs. Seks kryssholt til fortøyning praktisk plassert.
Ankerboksen forut er todelt og rommer i tillegg til anker og vinsj, tauverk og fendere. Standardutstyrslisten er hyggelig omfattende, noe som gjelder Sealines båter generelt.

Konklusjon

En tiltalende mykt kurvet båt med føsteklasses sjøegenskaper og generøs boplass både ute og inne. Mange praktiske løsninger i innredningen, men uten å gi inntrykk av å være overlesset. Delikate materialvalg bortsett fra dørkteppene i sovelugarene. Ladingen holder ikke mål. Produsenten er meget fleksibel når det gjelder å tilpasse ønsker fra kundene. En ekstra halvtime med slipemaskinen for å fjerne rowing, hadde vært ønskelig.

Fart/støy

Våre målinger ble utført med fire personer ombord og standard utrustet båt. Støymålingene ble gjort ved førerplassen og var svært positive.

Omdr./minFart i knopStøy i dbA
38003079,5
340025,578,8
30001977,0
260013,576,8
22009,678,3
18009,073,2
14007,568,2
10006,067,0
6004,063.0

DATA


Norsk importør: Formo Marin i Skien. Tlf.: 35 59 61 55. Fax: 35 59 84 65

Lengde10,50 m
Bredde3,35 m
Dypgående0,94 m
Drivstoff2x282 liter
Ferskvann205 liter
Vekt5.300 kg
Motor2 x KAD32P a 170 hk
PrisKr.1.483.665