utgave nr 2 2004
Testkavalkade - Gozzi 17 Open
Fullblods kjøremaskin
Dette er en skjærgårdsjeep med innenbordsmotor. Pietistisk sett. Men så var det resten, da…
Tekst: Jan Harry Svendsen
Gozzi nevnes sammen med Hydrolift, Goldfish og Coaster. Dermed er forventningene til finish, sjøegenskaper og kjøreglede gitt. Hvilke andre 17-fots jeeper har trimplan, innenbordsmotor og gjør lett 40 knop? Svært få, om noen.
Under den kombinerte motorluken/aktersofaen/førerplassen sitter en av bransjens beste dieselmotorer. Det vekker en smule vektbekymring, helt uten grunn. Det er ingen tvil om at Gozzi 17 Open er blant de mer avanserte 17-foterne kjøremessig.
Lett i plan
I en 17-foter merkes det når to velvoksne sjeler setter seg akter. Likevel har ikke den lille 1,7-liters Mercruiser-dieselen problemer med å få oss opp i plan. Vel oppe, er gassresponsen og akselerasjonen gjev helt toppfarten rundt 40 knop. Så høy fart stiller krav til skroget. Step finner du ikke på Gozziens våte partier, men en skrogvinkel på 24 grader lar seg høre. Gozzien går mykt i røff sjø med to personer om bord. Skrogets grep er bedre enn vi greide å utfordre med 115 hester og to personer ombord. Selv lengre svev var udramatiske. Nevneverdig rotasjon finnes ikke, til tross for at båtens tyngdepunkt ligger rett bak styrekonsollen.
En båt med fartsressurser som dette stiller høye krav til førerposisjonen. Instrumentene er lettleste du finner lett de få bryterne. Rattet er for langt unna, sitter for skrått og skygger for turteller og knopmåler. Også gass- og girspaken er for langt unna.
Aktersofaen skiller Gozzi 17 fra sine konkurrenter. Den er plassert på toppen av motordekselet, og en pølse utgjør ryggstøtte og støtte når du står og kjører. Her sitter du oppå sofaen, ikke nede i den. Det kan få noen til å føle seg utrygge. På den annen side gir dette en helt spesiell fartsopplevelse, og skiller båten fra andre jeeper.
Totalt, i alle fall i godt vær, er det fem sitteplasser i Gozzi 17 Open: to på aktersofaen, to på en benk i forkant av styrekonsollen og en i baugen. Stuerom finnes under begge benkene forut. I stuerommet rett forenom styrekonsollen sitter sikringsboksen og hovedstrømsbryteren. I et eget rom under dette stuerommet har Gozzi plassert et batteri med 85 Ah. Dermed sparer man verdifull stueplass, og den lave plasseringen gir et lavere tyngdepunkt. Alle stuerommene har lufting.
Gozzi 17 Open besitter betydelige ressurser både komfort- og kjøremessig. Skroget oppfører seg eksemplarisk i noe sjø, og kan holde god marsjfart. Den lille tassen er god underholdning. Motoren gir akselerasjon og fart i sekker og lass. Mercruiseren og det trivelige skroget danner en nærmest perfekt symbiose.
Kort sagt: en fullblods kjøremaskin på bare 17 fot.
Data
Lengde:5,25 m
Bredde:1,92 m
Vekt:750 kg
Antall personer:5
CE-kategori:C
Motor testbåt:116 hk
Maks. motor:136 hk
Toppfart: 40 knop m. MerCruiser 1,7 DTi
Drivstofftank:90 l
Pris (med MerCruiser 1,7 DTi):280.000,-