utgave nr 2 2005
Testkavalkade: Ranieri Shadow Open
August 04
Ranieri Shadow Open
Robust båt med brister
Ranieri Shadow Open er en dugelig sjøbåt, men den fortjener noen praktiske justeringer.
TEKST: ATLE KNUTSEN
Shadow er en italiensk walkaround på 6,6 meter. Den har CE-kategori B, og er dermed utrustet for bruk i røft vær.
Gjennomgangen til lugaren under fordekket skjer via en 46 cm bred foldedør i førerkonsollen, og nede finnes en stor dobbelkøye som går helt ut i siden. Skrogsidene er polstret. Det er dårlig med hylleplass i lugaren, men det er godt med stuverom under køya. Et manuelt pumpetoalett er montert på styrbord side. Det går fint å bruke det, selv om det er litt trangt. Et kjøleskap er montert ved nedgangen til lugaren på styrbord side. For å få en enklere tilgang til kjøleskapet burde døren ha svingt inn i lugaren, ikke mot trappen. To koøyer i styrekonsollen kan åpnes for lufting. I dørken i lugaren er det en luke som gir tilgang til en skroggjennomføring. Denne er i strid med gjeldende regelverk, med bare èn slangeklemme.
Styrekonsollen er stor og ruvende, men oversikten fra førerplassen er god enten man står eller sitter. Vi savner et kartbord, men til gjengjeld er det god plass til ettermontering av plotter og annen elektronikk. Den toppmonterte kontrollboksen har en god plassering i forhold til rattet og bidrar til en komfortabel kjørestilling. Et holdehåndtak for passasjeren burde vært montert.
Båten har store dørkarealer, og foran konsollen er det en stor solseng. Skrogsiden er forsynt med polstring. Selv om båten leveres med heldekkende havnetrekk tror vi polstringen snart vil preges av vær og vind. En L-sofa med fastmonterte puter finner vi montert mot motorbrønnen. Seteputene, med bunn av kryssfiner, fungerer som lukelokk. Vi ønsker oss separate luker, og løse puter. Ikke minst fordi vi har våre tvil om hvor god holdbarheten er på kryssfineren. Under putene finnes et stort stuverom, der batteri og hovedstrømsbryter er plassert. Derfor hadde det også vært ønskelig om rommet hadde vært låsbart. Dreneringen rundt luken er god. I skrogsiden til styrbord er det et lite stuverom til blant annet båtshaker. Utgangen til den lille badeplattformen er også plassert til styrbord. Gjennomgangen er ikke forsynt med port, men terskelhøyden er 30 cm.
Batteriet i båten er på 110 Ah. Selvdreneringen er imponerende dimensjonert, men igjen finner vi enkle slangeklemmer. Motoren var en 225 hk Honda. Den gir godt skyv, og er stillegående.
Sjøegenskapene er imponerende. Det skarpe V-bunnskroget har en svært myk og komfortabel gange, og overbeviste med gode gangegenskaper i kvapsete sjø. Selv i meget høy sjø, følte vi oss komfortable om bord. Vi klarte ikke å fremprovosere unoter av noe slag.
Tekniske data
Lengde:6,60 m
Bredde:2,50 m
Vekt tørr båt:1.200 kg
Drivstoff:260 l
Ferskvann:100 l
CE-kategori:B
Motor testbåt:Honda BF 225, 225 hk
Pris standard båt:425.990,- (m/ 200 hk)
Opplysninger:AS Kellox, Ski, telefon 64 97 61 00, www.kellox.no