Klargjør batteriet for en ny sesong

Det kan lønne seg å ta en ekstra titt på batteriet – og dermed unngå unødige problemer.

Publisert Sist oppdatert

Pressemelding fra Exide Technologies

For det første bør man sjekke om batteriet i det hele tatt klarer enda en sesong. Dersom batteriet har ladet seg ut, kan sulfateringen gi store skader som f.eks ødelagte blyplater. Polene kan være oksiderte. I verste fall kan batteriet være frosset i stykker og plastdekselet sprukket og syre lekket ut.

Etter å ha gransket at batteriet ikke har noen synlige skader, bør man teste om det er fulladet før man begynner montering. En effektiv måte er å bruke en batteritester som viser om batteriet må lades eller ikke, og om det eventuelt er nødvendig å kjøpe et nytt. Man kan også benytte et vanlig voltmeter som måler hvilespenningen. Når spenningen har sunket ned til 12,4 V, må batteriet lades..

- Batteriet kan vanligvis lades uten problemer, men dersom det har stått utladet over en lengre periode, er det ikke helt uten risiko, ettersom batteriet kan ha fått skader som man ikke kan se umiddelbart. Man kan prøve å lade batteriet med en bra lader, men om dette ikke hjelper, kan man bli nødt til å måtte investere i et nytt batteri, sier Jon Emil Bergum-Furuseth fra Exide Technologies som produserer Sønnak- og Exidebatterier.

Et batteri som har overlevd vinteren har dessuten godt av litt ekstra omsorg for å beholde yteevnen. Man kan rengjøre det og smøre inn polene for å beskytte dem mot oksidering. Om man kan åpne batteriet, bør man kontrollere væskenivået og fylle på med destillert vann om det trengs. Et normalt batteri har ca fem års levetid, men dette varierer avhengig av bruksmengde og hvordan det behandles.

- Det lønner seg alltid å legge litt ekstra tid i å vedlikeholde batteriet så det ikke blir slitt før tiden. Man vil jo helst nyte fritiden og ikke måtte bekymre seg over et batteri som krangler, sier Jon Emil Bergum-Furuseth.

(06.05.2011)