utgave nr 7 2002
GP 700 SE: Komfortabel halvplaner
GP 700 SE
Komfortabel halvplaner
Fordekket skråner mot vannflaten, baugen er spiss og pulpiten luter aggressivt fremover. Det oser sport av GP700SE. Men det halvplanende skroget, med kjøl og ror, er ingen sprinter. Komfortabelt er det derimot.
Grimstad Plast AS så dagens lys i 1991. De støpte båter for Windy, Scand, Marex og Skilsø, men første egne modell Gplast GP700D og GP700SE ble lansert i 1996. I dag klekkes det ut mellom 20 og 25 båter i året. GP700 ser ut som en klassisk daycruiser med stor uteplass og komfortabel lugar. De som er ute etter en sporty daycruiser, vil bli skuffet.
Uteplassen
Uteplassen er tradisjonell med en U-sofa akter. Bak førerplassen er en benk med plass til to. Byssa inneholder kjøleskap, vask, to skap og kokeplater. Teakdørk og teak på badeplattformen er standard.
Båten er godkjent for åtte personer, i meste laget. Seks personer er nok et riktigere tall. U-sofaens puter er tykke og sittehøyden god. Et par håndgrep og sofaen blir solseng. Bra er løsningen for oppbevaringen av bordet, under sofaen til babord er det et eget, polstret, rom for det gedigne bordet. I tillegg finnes mye stueplss og rom som gir grei adkomst til blant annet batterier og manuell lensepumpe.
Førerplassen
Alle brytere er tydelig merket og instrumentene er lettleste. Bra er plasseringen av kompasset som ligger midt i synsfeltet. Et stort kartbord finnes, men vi savner en festeanordning for kartet på oversiden av pleksiglasset. Ved spesielle lysforhold kan kartbordet nærmest bli ubrukelig på grunn av reflekser i glassplaten over kartene. Underlig at Gplast ikke har tenkt på det, fordi feltet mellom instrumentene og vindskjermen er sotfarget for å hindre refleks.
Førerbenken kan justeres i høyden og lengden, og det kraftige rattet ligger godt i hånden. Hydraulisk styring forenkler navigeringen og motstanden i kontrollboksen for gass og gir er perfekt. Vi savnet støtte når vi sto og kjørte. Bedre benplass kunne det også ha vært, en liten utsparing hadde gjort mye. Koppholderen er sløsing av god teak. Den er så grunn at enhver kopp vil velte ved den minste bølge.
Brannslukningsapparatet er innfelt i styrbord skrogside, bak førerbenken. Det er upraktisk. Apparatet burde vært plassert nærmere skipperen.
Badeplattformen er stor og adkomsten enkel, til styrbord er det fenderholdere til fire fendere, og her finnes dusj. Løsningen hvor du enkelt fjerner midtputen er smart, og gjør adkomsten til badeplattformen enkel. Under puten skjuler det seg et trinn av teak.
Gplast GP700SE har sine særegenheter bl.a. den faste propellakselen. Støymessig er det ikke bra, fordi motoren er plassert midtskips. Etter en lengre tur blir dieselens knatring slitsom. Når motoren er plassert slik, må man ikke spare på lydisolasjonen.
Gplast har greie dollbord når man skal fram på fordekket og vindskjermen gir et fast gripetak, men passasjen forbi de store lanternene er ikke problemfri. Vi trives bedre med gjennomgang via vindskjermen. Ikke minst fordi det er tryggere.
Lugar
Fordi GP700SE har dollbord, er ikke kravene til bærekraft like stor inn til lugaren. Ved flere anledninger opplevde vi at døren kilte seg fast. Åpningen er bred, og enten du skal inn eller ut har du god plass. Det er ikke ståhøyde under dekk. Innredningen er enkel, men forseggjort. En stor u-sofa, et bord og et skap på babord side. I tillegg er det rom for småting bak sofaens rygg og stuerom under putene. Dørken er teppebelagt. Bordet kan du løsne og innpasse i u-en i sofaen. Dermed blir sofa til seng, med plass til to voksne og ett barn. Lugaren er lys, ikke minst fordi døren i pleksiglass slipper inn mye lys. I tillegg er det luke i taket og tre koøyer. Vi savnet gardiner. Av elektriske lyskilder finnes en taklampe og to spotlighter.
Innredningen på toalettet er helstøpt og lettstelt. Toalettet er av grei kvalitet, med manuell pumpe. I tillegg har baderommet vask, speil og smårom til toalettartikler. En ventilasjonsvifte er standard, men dørken er ikke drenert. Dusjing må derfor foregå på badeplattformen.
Sjøegenskaper
Gplast GP700SE er ingen sporty daycruiser. Vår båt var utstyrt med det største motoralternativet, en 120 hk Yanmar turbodiesel. Gplast var den tregeste av firkløveret, med en toppfart på 24,5 knop. Heller ikke manøvreringsmessig var båten spesielt sportslig. Det lille roret strevde med å få båten til å endre kurs, i alle fall sammenliknet med båtene med hekkaggregat. Med et så lite ror som Gplast har, burde baugpropeller vært standard. Men om styreresponsen ikke er i toppklasse, er det lite å utsette på sjøegenskapene. Det halvplanende skroget går svært mykt og komfortabelt i sjøen. Årsaken er kjølen som kløyver vannet effektivt, men også det faktum at den midtmonterte motoren er med på å gi båten en gunstig vektfordeling.
Finish
Håndverket er bra utført. Bare under karmen på en luke, fant vi tendenser til rowing. Gplast har påtatt seg jobben med å dekke til de fleste synlige skruer, dessverre har de oversett noen, som på teaklistene i lugaren. Motorrommet er ryddig. Alt er festet og gir følelse av kvalitet. I skroggjennomføringer var slangene forskriftsmessig montert med to slangeklemmer. En rekke inspeksjonsluker letter vedlikeholdet. Den store motorluken gjør det enkelt å heise motoren ut om nødvendig.
Ladespenningen er godkjent. Vi målte 14,2 volt ved 2.000 omdreininger i minuttet.
Konklusjon
Gplast GP700SE skiller seg fra konkurrentene med sin faste aksel og ror. Ulempene er i første rekke at båten blir noe tung å manøvrere, men fordelen er en gunstig vektfordeling, og med sitt halvplanende skrog, svært komfortable sjøegenskaper. Plassmessig er det lite å utsette på båten og de praktiske løsningene virker gjennomtenkte. Vi reagerer imidlertid på at baugpropell og elektrisk lensepumpe er ekstrautstyr.