utgave nr 4 1994
Linssen 37 SE
Flytende leilighet
En flytende leilighet med luksuriøst, komfortabelt og meget maritimt preg. Stålbåten Linssen 37 SE fra Holland leveres innredet etter kundens ønsker. Vi testet en toromsutgave med en 200-hesters dieselmotor, en skute som gjør ca. 10 n. mil pr. time.
Av Anne Marit Klokk og Hans Due
Alle Linssens stålbåter hører til i det øvre skikt, både når det gjelder kvalitet på innredningen og finish totalt. 37-foteren med tilnavnet SE er intet unntak. Hos Linssen får man ikke kjøpt halvfabrikat. Fabrikken vil ha hånd om all produksjon etter egne spesifikasjoner. Imidlertid er det ingen problemer med å få skreddersydde løsninger.
Båten vi har testet er nær opp til en standard båt. Den har to sovelugarer, akterlugaren med dobbeltkøye og forpiggen med to enkeltkøyer. Den andre standard-løsningen har en rund salong i forskipet i stedet for sovelugar og passer dermed kun for et par.
Sjøegenskaper
Dette er en båt som gir deg skutefølelse når du kjører. Den duver tungt i sjøen uten harde slag og kast. Retningsstabiliteten er god. Man behøver ikke gjete rattet i frykt for at båten skal "stikke av". Et fastmontert trimplan akterut gjør at båten ikke graver seg så mye ned med hekken. I krappe svinger legger båten seg som de fleste deplasementsbåter, godt utover. Småkrapp motsjø kastes greit ut til sidene uten at spruten kommer inn over dekk.
Finmanøvrering uten baugpropell er problematisk, i hvert fall så lenge man også skal ta i betraktning vindfanget i båten. For under oppbakking skjer ingenting av det man ønsker, uansett rorutslag. Men med baugpropell (ekstrautstyr, men alle båter er klargjort for baugpropell), går det lekende lett.
Sovelugarer
Det er to separate sovelugarer, en for et ektepar, den andre for barn eller gjester. Rederlugaren akterut er stor, men dobbeltkøya er forlenget ytterligere 8 centimeter på årets utgave i forhold til vår testbåt. Inn til rederlugaren er det en plassbesparende skyvedør som glir lett og greit. Til lugaren kommer man via tre trinn ned fra styrhussalongen på babord side.
Separat toalett- og dusjrom er plassert på styrbord side mot skottet til styrhussalongen. Også inn hit kommer du via en skyvedør fra akterlugaren. Et garderobeskap er mellom dusjrommet og akterspeilet. Også denne løsningen er forandret på årets modell ved at garderobeskap og toalett/dusj har byttet plass. For mellom garderobeskapet og køya er det et nattbord som står noe i veien for adkomsten til skapet. Over hengeskapet er et vindu.
Innredningen er i mahogni og kan virke noe mørk. Men i en ren sovelugar er ikke det noen ulempe. I tillegg til hengeskapet, er det flere skap i skottet mot styrhussalongen. Felles for skapene er at det er mangelfull ventilasjon, noe Linssen har tatt konsekvensen av og forbedret på årets modeller. På babord side går køya helt inn til skrogsiden, og skal man sitte for av- og påkledning, er køya eneste sitteplass.
To leselamper over køya og en bordlampe på bordet mellom køya og hengeskapet, samt fire justerbare spotlamper av god kvalitet i taket, gir rikelig med innelys. I tillegg er det vinduer på babord side som slipper inn dagslys. Dørken er teppebelagt med kantsydde tepper i god kvalitet.
Lugaren i forpiggen har to enkeltkøyer over hverandre til styrbord. Dørken er belagt med teppe, og en luke ned til kjølsvinet skjuler et stuerom. På babord side er det et stort hengeskap, og aktenfor denne er det andre toalettrommet. Denne lugaren er lys og trivelig med mange store vinduer i dekksoverbygget, hvorav det midterste kan åpnes for rømmingsvei eller lufting. I taket er det to spotlamper av samme slag som i rederlugaren.
Toalett-/dusjrom
Det er som nevnt to separate toalettrom ombord, et på babord side i forbindelse med sovelugaren forut, og et på styrbord side i forbindelse med rederlugaren akterut. Dørkene og et lite stykke opp på skottene er flislagt, og her er det ikke snakk om noe billig laminat-imitasjon, men skikkelige keramiske fliser. Fra toalettrommet akterut er det adkomst til separat dusjrom med forheng. Doen er en PAR ITT Jabsco av bra kvalitet. Vasken er oval, nedfelt i en benkeplate og med bra armatur. Både veggene og taket er i lys baderomsrespatex. Det er plass nok for en velvoksen på do og å stå og vaske seg. Full ståhøyde er det forøvrig i hele båten.
Toalettrommet forut er innredet med de samme materialene, men uten separat dusjrom. Det er verdt å merke seg at man har montert et kullfilter i røret fra septiktanken, slik at man ikke skal slippe ut generende lukt. Alt toalettavfall blir kvernet, og det er standard utsugingsventil i dollbordet for septik.
Bysse/spiseplass
Byssa er formet som en vid U på babord side aktenfor toalettrommet og delvis inn under dashbordet til styreposisjonen. Både vask og trebluss gasskokeapparat er nedfelt i den hvite benkeplaten. Praktisk, elegant og hygienisk. Vasken er stor og utstyrt med skikkelig rørleggerarmatur.
Byssa inneholder forøvrig kjøleskap, to skuffer og rikelig med skapplass, både under benken og inn under dollbordet. Avsettingsplassen er sikret gjennom U-formen. På skottet bak kokeapparatet er det montert fliser for å ta av for stekesprut. Forøvrig er innredningen i mahogni. Alle skap og skuffer har trykknappshåndtak som låser skuffene når de er trykt inn.
Noen egen avtrekksvifte finnes ikke, men det er et vindu til å åpne over vasken, samt en skylight-luke i taket.
På styrbord side vis á vis byssa er spiseplassen, to tresetere (for de slanke) og et bord mellom. I borde under dollbordet er to skap og en nips-hylle. Selv om spiseplassen er forhøyet ca. 20 cm. fra dørken, er det fremdeles ikke mulig å se ut gjennom vinduene. Dørken er belagt med en praktisk parkettimitasjon i linoleum. Også i denne avdelingen er det montert fire av de fine spotlampene i taket.
Styrhussalong
Dette er oppholdsrommet tre trinn opp fra bysse/spiseplass. Her har man fin utsikt bortsett fra rett akterover. Lyst og vennlig med vinduer rund baut, samt en meget stor skylight i taket. En vid U-benk på styrbord side rommer 5-6 personer. Bordet er løst og kan flyttes for adkomst til motorrommet. Vis á vis er førerplassen med en svingbar barkrakk-stol som ikke er fastmont.
Aktenfor førerplassen er det en rekke skap inn under dollbordet, blant annet et fint barskap. Når dagslyset forsvinner, sikres lys i styrhussalongen gjennom fire av de fine spotlampene i taket. Dørken er et puslespill av luker ned til motorrommet, men alle er belagt med parkettlinoleumen som er nedfelt i aluminiumsrammer. Alternativt kan man få tepper, men materialvalget i vår båt tiltalte oss fordi det er slitesterkt og lett å holde rent. Fra styrhussalongen kommer man opp til "verandaen" akterut via en fin leider med et forseggjort gelender på babord side. Akkurat her får man litt seilbåtfølelse. Døren opp og ut er nemlig ganske snau og forbundet med en skyveluke i taket. En sikker og meget maritim løsning.
Førerplass
Det er to styreposisjoner, en inne i styrhussalongen og en ute på akterdekket. Førerplassen inne er på babord side, en fiks idé vi personlig ikke har særlig sans for. Spesielt med tanke på at styreposisjonen ute er på motsatt side. Det er rart med det inngrodde. Men når det er sagt, så skal vi ile til med å si at begge førerplassene virker velorganiserte. Inne har styreposisjonen stort kartbord, instrumentpanel i synsretningen forover, egen kartlampe av den mer ekslusive typen og gass-/gear montert på riktig sted. Hele bryterpanelet er innfelt i en hylle under sidevinduet og er lettbetjenlig med forskjellige fargekoder og navn på bryterne for forskjellige grupper av funksjoner. Bryterene har alle bakgrunnsbelysning.
Sikten er god både forover og til sidene, men noe begrenset akterover på grunn av det opphøyde akterdekket. Førerstolen som kan reguleres i høyderetningen, som er svingbar og som har fothviler, mangler en vesentlig detalj. Hvis du sitter og kjører og skal gjøre en unnamanøver og vrir hardt på rattet, svinger stolen i stedet for rattet. Stolen må kunne låses.
Vår testbåt var utstyrt med vindusviskere på to av de tre frontvinduene, og et roterende vindu i det midterste. Roterende vindu er i utgangspunktet en meget bra innretning fordi man alltid har klar sikt. Men montert i denne båten mister det mye av sin funksjon fordi frontvinduene er mye skrådd og fordi vinduet er montert i det midterste frontvinduet, hvilket gjør at man må forlate førerplassen for å se ut gjennom vinduet, og det er vel ikke meningen? To små defrostervifter på de to vinduene med tradisjonelle vindusviskere klarer å holde rutene duggfrie. Vindusviskerne dekker en stor flate av rutene, har to hastigheter og innebygget spyler. Bra! Sidevinduet ved førerplassen kan åpnes ved å skyve det akterover. Instrumenteringen er Volvos standard, men i tillegg har Linssen lagt inn en tankmåler for septik.
Styreposisjonen ute er fin og oversiktlig, og om man ønsker det, kan man slå opp en kalesje over styreposisjonen for å stå beskyttet mot vær og vind. Kalesjen festes i radarbøylen og i frontrutene som på styrhustaket. Den ene av disse rutene har vindusvisker. Førerstolen inne kan brukes ute også.
Motor/teknisk
Under det store rattet inne er det en luke inn til koblingspanelet for det elektriske. Dette er et eksempel til etterfølgelse. Alt er organisert i kabelgater, og hvert enkelt koblingspunkt er tydelig merket med nummer, hvilket kan identifiseres i den medfølgende brukerveiledningen. Alle brytere ombord er av høy kvalitet, likeledes lys- og rørleggerarmatur. Det er rikelig med 12-volt uttak (5 stk), og det er i tillegg landstrømsanlegg for 220 volt.
Motorrommet er stort og oversiktlig, men adkomsten noe plundrete fordi man må fjerne hele seks dørklemmer for å avduke hele herligheten. Motoren i vår testbåt var en Volvo Penta TAMD 41B, en dieselmotor på 200 akselhestekrefter. Motoren var allerede begynt å bli rustrød enkelte steder (båten er ett år gammel). Installasjonen så bra ut. Alle kabler og slanger lå pent og pyntelig oppklamret, og sjøvannsfilteret var montert helt oppunder dørken med enkel adkomst fra førerplass og med gjennomsiktig lokk for inspeksjon.
Tre 100 Ah. batterier er standard, men ladingen til batteriene er katastrofal. Vi startet med en ladespenning på 13,2 volt som steg etter en god stunds gange til 13,6 volt. Samme spenning fikk vi ut fra dynamoen, så kabeltversnittet er tydeligvis ok. Men stakkars de som skal kjøre rundt i en toroms-leilighet med forbruksstrøm for bare noen få timer. Her må noe gjøres, og vi foreslår at man bytter ut Volvos 50 ampéres dynamo med en 75 eller 90 ampéres med en skikkelig laderegulator som måler temperatur og spenning på batteripolene.
Det er to drivstofftanker på til sammen 440 liter ombord og samme mengde ferskvann. Varmtvannsberederen er på 25 liter, og et Eberspächer varmeapparat på 5,5 kW er standard utstyr. Det samme er både elektrisk og manuell lensepumpe samt ankervinsj forut.
Skrog og overbygg er laget av stål. Båten er dobbeltisolert i takene. Finishen er førsteklasses. Her er det adskillige lag med grunning og lakk, og etter en sesong, er erfaringen med vaskejobben meget god. Adskillig enklere enn med glassfiberarmert polyester, påstås det.
Dekk/overbygg/uteplass
Vår testbåt var utstyrt med teakdekk, som er ekstrautstyr. Teaken passer til en båt av så høy standard. Det store akterdekket er det sosiale senter på solskinnsdager. Her kan mange personer rigge seg til med bord og stoler. Akterdekket er godt skjermet med høyt rekkverk og seilduk som beskyttelse mot vind. Fra akterdekket kommer man ned til badeplattformen via en leider som er leddet i bunnen, slik at man kan vippe ut nok en del for bade-/redningsleider. Vår testbåt hadde ankervinsj på badeplattformen, men det er ikke standard.
Dollbordet langs overbygget er bredt nok til problemfri passasje fram til fordekket, og det finnes nok gripehåndtak, samt høy pulpit i syrefast stål helt fram til baugen. Midtskips er det en åpning i pulpiten slik at man kan komme seg i land for å fortøye. Det er seks solide forøyningspullere, to forut, to for spring midtskips og to akterut. Fordekket er ikke så veldig stort, men det er god arbeidsplass når man skal fortøye eller hale anker, og det lar seg fint gjøre å hoppe iland fra åpningen i pulpiten.
Fart/støy
Farten er målt med standard båt uten ferieopplastning, med tre personer ombord, tomme vanntanker og ca. 50 lt. diesel. Støyen er målt ved førerplass inne. Støynivået er tallmessig ikke så veldig høyt, men det er en del generende kabelstøy og noe fiolinkasse-effekt. Støynivået er høyest på marsjfart som er 3500 omdreininger.
Omdr./minFart i knopStøy i dbA
38009,882,1
35008,582,4
32008,281,7
29007,878,2
26007,376,6
23006,575,1
20006,073,3
17005,470,8
14005,067,7
11003,164,2
8002,757,9
Konklusjon
Ikke alle liker Linssens noe kasselignende form som kommer av at båten produseres i stål der myke, avrundete buer er mer vrient å få til enn om båten hadde vært støpt i glassfiberarmert polyester. Men smak og behag er så forskjellig, og synes man at utseendet er ok, får man stort sett topp kvalitet fra det hollandske stålverftet.
Innredningen er vakrere enn i de fleste hjem, med mye forseggjort og gedigent treverk og myke, fine avrundinger overalt. Planløsningen er god. Bortsett fra de smådetaljene vi har pirket på, synes vi dette er en fin båt. Positivt er det også at man står ganske fritt i materialvalget og innredningsløsningene ved bestilling av en slik båt. Om man ønsker en planende båt, finnes det, men da med modellbetegnelsen 372 SX.
Data
Lengde:11,50 m.
Vannlinjelengde: 9,35 m.
Bredde:3,60 m.
Dypgående:1,17 m.
Høyde over vannlinje:2,70 m.
Vekt: ca. 9.500 kg.
Batteri:3 X 100 Ah.
Drivstoff:440 lt.
Vann:440 lt.
Motor (testbåt):Volvo Penta TAMD 41B (200 hk)
Pris:Kr. 1.408.691,-
Importør:Linssen Yacht Norge A/S, Industrivn. 38, 1920 Sørumsand.
Tlf: 63 82 67 10. Fax: 63 82 72 00.