utgave nr 10 2005
Nyheter - oktober 2005
Puss uten støv
Bosch kom i sommer med Ventaro, et nytt vakuumverktøy for hjemmebrukeren. Settet består av to deler, hvor den ene er en kraftig støvsuger og den andre utgjør en liten luftdrevet slipemaskin med strykejernsform. Sandpapiret festes med borrelås. Slipestøv fra diverse småjobber i båten kan dermed være en saga blot, siden pusset havner i støvsugerposen. På den måten mener produsenten at både støvet og slipingen går unna i en fei. Prisen ligger på rundt en tusenlapp for hele settet.
For mer informasjon: www.bosch-ventaro.com
Sikrer trykket
Pumpeprodusenten Jabsco har utviklet et par nye pumper som skal sikre en «stille og jevn vannstrøm» - uten "pendling", ved gjennomstrømning helt ned til vel to liter i minuttet. Tradisjonelt har en hydrofortank mellom pumpen og det første tappestedet sikret denne egenskapen. Jabsco sine pumper 1.9 og 2.9 skal gjøre ekstratanker overflødig med en teknikk som går ut på integrere en såkalt pulseringsdemper, som skal ta bort både bråk og vibrasjoner. Pumpene tåler å gå tørre.
For mer informasjon: La Sa Maskin AS. Telefon: 67 80 48 60. www.la-sa.no
Lystig høst
Har du 220 volt om bord kan det være greit med noe som lyser opp om strømmen uventet skulle forsvinne. D`Lite er en innretning fra Topcom som plugges rett i strømuttaket. Den lades via induksjonsstrøm, det vil si ingen direkte kontakt mellom lykt og lader. Den tåler også en god sprøyt. Den bruker LED til lyskilde, og slår seg automatisk på om du tar den ut av holderen, eller om spenningen faller ut. Den skal lyse i opp til to timer før den trenger påfyll. Prisen er 225 kroner.
For mer informasjon: www.topcom.no
Myggfritt
Amerikanske Bomar, en av verdens største marine lukeprodusenter, har utviklet egen myggnetting til luker. Seabreeze skal gi skygge for sola og holde innsektene ute, og kommer i syv størrelser hvor alle er rektangulære. Det loves også lett montering, med kun fire skruer.
- Nettingen vil passe de fleste runde og firkantede luker, mener produsenten.
For mer informasjon: Telmo Control AS.
Tetter hull
Franske Jeanneau utvikler motorbåtparken, sin og lanserer fire nye og oppgraderte modeller i høst. Flaggskipet heter nå Prestige 50 S. Den topper serien som ellers inneholder Prestige 32, 34, 36, 42 og 46.
- Estetikk og rom i perfekt harmoni, er ordene båtbyggeren selv bruker om flaggskipet på 15,2 meter og 12 tonn. 50-foteren blir først vist offentlig på båtmessa i Düsseldorf i januar. Med 50 S følger verftet sin linje med å hente inn italiensk design - signert Garroni - i tillegg til sine egne krefter.
Videre kommer Prestige 42 Fly, Cap Camarat 715 WA og Merry Fisher 655 i oppgraderte utgaver. 42 Fly fyller tomrommet i cabincruiser-klassen mellom 36 og 46, mens skjærgårdsjeepen, tidligere CC 715, kompletterer walkaround-serien som nå spenner fra CC 545 WA til størstemann 925 WA. Tur- og kombibåten Merry Fisher har vokst 6 millimeter siden sist, til 6,66 meter. Overbygget er endret og det har dermed blitt mer plass. Komforten har også steget ved at minipantryet flyttet opp og det er laget plass til flere benker akter. Styrekulten er i samme slengen ofret.
For mer informasjon: Svela Marina AS. Telefon: 69 31 11 80
Miljøvennlig Perkins
Britiske Sabre Engines kom i sommer med en 82 hk motor som skal tilfredsstille alle kjente europeiske utslipskrav for marinemotorer. I tillegg til utslippsreduksjonen er også det generelle støynivået senket i forhold til tidligere modell. Drivstofforbruket skal i følge fabrikanten være redusert med seks prosent. Perkins Sabre M92B heter nyvinningen. Den er på 4,4 liter og bygd på Perkins industrimotor i 1100C-serien. M92B kan avløse M92 uten større mekaniske endringer.
For mer informasjon: Universal Diesel, telefon: 67 91 27 00. www.universal-diesel.no.
Slår på glass
Å slå på glass er et utrykk som stammer fra den gangen halvtimesglass ble brukt om bord til å holde styr på tiden ved firetimersvakter. For eksempel var det slik at et slag i skipsklokka markert utgangen den første halvtimen, to glass første timen, og etter halvannen time klang den ett dobbelslag og et enkelt.
I dag har vi andre hjelpemidler, men for den som vil høre ekte klokkeklang igjen hver halvtime finnes det håp. Tyske tradisjonsrike Wempe Chronometerwerke har nemlig børstet støv av gamlemåten. De har like godt laget en hel serie klokker som slår glass av seg selv. Modellene er utført i messing, med moderne mekanikk til å måle tiden med. Størrelsen varierer fra 14,0 til 18,5 centimeter i diameter. Prisen starter på vel 2.600 kroner
For mer informasjon: Nelsoncats AS, telefon 907 23 263. www.nelsoncats.no
Lys med sveiv
Er du konstant på jakt etter friske batterier i båten kan en lykt med innebygd lader være tingen. Ulempen med lave batteriutgifter er at du må sveive vel tre minutter for hvert kvarter med lys. Men batteriene kan lades på normalt vis, siden de er uttakbare. Fire LED sørger for lyset, den tåler vann og har gummiert overflate. Prisen er 187 kroner.
For mer informasjon: Marin Foto Norge AS, telefon 56 38 74 77. www.marinfoto.no
Klar til bruk
Med blikk på antatt strengere utslippkrav fremover kom hollandske Vetus i vår med to nye alternativ til å lagre det flytende avfallet av biologisk type.
Den minste tanken rommer 42 liter og den største 62 liter. Septiktankene er utformet i svart tykkvegget plastikk, som er tilpasset for lette å kunne monteres trange steder. Vetus har lagt vekt på kompakte størrelser, og dermed fått plassert alle nødvendige tilkoblinger øverst. Felles system for begge tankene er elektrisk pumpe og tankmåler, samt tre standardtilkoblinger i toppen. Inspeksjonsluke er også på plass.
For mer informasjon: William Knudsen AS. www.vetus.com
Tanken som teller
Den tyske beslagprodusenten Niro-Pettersen kom i sommer med et par nye tankventilatorer. Den ene har 90-grader bend mens den andre er rett. Passer for slanger med 19 millimeters innvendig dimensjon. Dermed er serien på i alt seks ventiler komplett fra 16 til 22 millimeter.
For mer informasjon: www.niro-petersen.de
Stillere strøm
Den italienske generatorprodusenten Mase Generators har redusert støyen i sin serie med marine generatorer. Noe av årsaken til støyreduksjonen ligger i at den japanske underleverandøren Yanmar har forbedret sine motorer, som blir brukt i generatorene. Blant annen har dieselmotorene fått en mer effektiv innsprøytningspumpe som skal gi lavere utslipp av lyd og eksos, i tillegg til lavere forbruk.
Fabrikken er nå ellers kvalifisert til å drive egne støyundersøkelser, som et ledd i CE-merkingen. Samtlige modeller blir nå testet på fabrikken. Mases marineserie spenner fra den minste på modellen IS 2.5 (2,5 kW) til den største som yter 34 kVA. Mase har ikke ustyrt generatorene med tradisjonelt luftinntak, noe de mener fører til ekstremt stille gange.
- Vi satser veldig mye ressurser på undersøkelser og utvikling for de nye generatorene våre, sier sjefen for Mase Generators, Luigi Foreste.
For mer informasjon: Mase Strømaggregater AS, telefon 35 59 09 99. www.mase.no
Fritt fall
Den italienske båtutstyrsprodusenten Quick har fjernet nesten all elektronikk på sitt nyeste ankerspill-serie Quick Genius Free Fall. Den skal dermed være enkel å bruke, siden det er nok å trykke på en knapp for å la ankeret falle.
Den har to motoralternativ, en på 500 watt og største på 800 watt, og kan normalt hive fra 85 til 120 kilo. Vanlig låring og hiving kan styres fra fjernkontroll, og nokken tar både tau og kjetting. Foruten eventuell kjettingkasse lar spillet i anodisert aluminium seg montere på selve dekket.
For mer informasjon: Seatronic AS, telefon: 69 25 09 60. www.seatronic.no
- Størst i verden
Utstyrsprodusenten Quick i Piangipane ved Adriaterhavet reknet seg i sommer som verdens største produsent av spill og vinsjer til fritidsbåter, etter at blant andre Bavaria og Beneteau-gruppen figurerte som nykommere på kundelista deres. De kan skilte med over 25.000 enheter produsert hvert år. Quick leverer dermed utstyr til de fleste store båtprodusentene i Europa, hvor blant andre Ferretti, Jeanneau og Windy er noen av kundene fra før. Fabrikken startet opp i 1983. Quick lager i tillegg varmvannsberedere og batteriladere.
- Vi tester og utvikler alle spillene og vinsjene våre med sofistikert utstyr, og på den måten sikrer vi oss at alt fungerer skikkelig og at kvaliteten er på topp, sier teknisk rådgiver for Quick-fabrikken, Pietro Manduca.
Full pakke
Amerikanske Nobletec kom i sommer med et ekkolodd som nytt medlem i inSight-serien sin. Programvaren til ekkoloddet InSight Sounder lar seg integrere med annen navigeringsprogramvare fra Nobeltec, som enten Visual Navigation Suite eller Admiral. Nylig kom også produsenten med en ny radar i serien InSight Radar2, eller IR2. Den har også egen programvare, som skal gjøre det enklere å tolke radarbildet.
Siden Nobeltec baserer kartproduktene sine på pc-plattformen vil også radarens programvare passe inn i nevnte eksisterende kartsystemer fra produsenten. Skjermoppløsningen er på 1024x1024 piksler. IR2-radarene kan doble roteringshastigheten for hurtigere oppdatering. Modellene spenner fra den minste som sender på 2 kW til største på 25 kW. Samtidig er de også ute med en trådløs skjerm, signert Panasonic, som passer til de fleste nyere datamaskiner som benytter trådløse nettverk. Flatskjermen skal være robust, levere høy kontrast og være godt leselig i dagslys.
For mer informasjon: Nekon AS, telefon 64 83 59 00
Første med flybridge
Hansviks 900 Sport Cruiser har fått flybridge. Dette blir den første båten i Hansviks modellrekke som utstyres med flybridge. Den skal være spesielt dyp og romslig til en 30-foter å være.
Bak vindskjermen - som nesten har hoftehøyde - finner vi to førestoler, en L-sofa og bord.
Hansvik vil bygge en ny monteringshall på 2.400 kvadratmeter ved dagens anlegg. Verftet ønsker å fortsette produksjonen lokalt fremfor å flytte den til lavkostland. Den nye hallen er planlagt dimensjonert for å kunne bygge båter opp til 40 fot, skriver Namdalsavisa.
Frisk fiskebåt
Franske Bénéteau utvidet i sommer sin Antarès-serie med Antarès 6.6. Det blir den minste med innenbordsmotor fra den kanten. Halvplaneren med v-bunn skal friste både fiskeentusiasten og turkjøreren med sitt spesielle overbygg, men hun er mest tilrettelagt for fiske. For eksempel hører to fiskestangholdere med til standardutrustningen. Den skal komme seg økonomisk frem med Volvos nye D3, som yter 110 hestekrefter. Marsjfarten ligger på 14 knop, men den kan klare opp til 20 knop.
For mer informasjon: Be Mo Nor AS, Moss, telefon 69 25 13 11
Nye GPSer fra Magellan
eXplorist 400, 500 og 600
De siste årene har det nesten sett ut som om Magellan har gitt opp konkurransen med Garmin om GPS-markedet. Nå kommer de sterkt tilbake, med en helt ny serie håndholdte GPSer i eXplorist-serien.
TEKST: TERJE BØLSTAD
Alle utgavene i eXplorist-serier av håndholdte GPSer er vanntette og flyter, har en 14 kanalers mottager, bakgrunnsbelyst skjerm og tastatur, og USB-port for tilkopling til PC. Batteriet er oppladbart, av Li-On-typen, men ifølge importøren skal det snart også bli mulig å bruke vanlige AAA-batterier. Batterilevetiden er 17 timer. Alle skal kunne bruke elektroniske kart. Foreløpig er bare topo-og veikart tilgjengelige for disse GPSene, men ifølge importøren skal sjøkart også snart kunne kjøpes. Alle GPSene leveres med 8 MB internminne som standard, som skal kunne utvides – nærmest i det uendelige – med SD (”Secure Data”) minnekort av forskjellige størrelser. eXplorist 400 har en sort/hvitt skjerm, mens 500 og 600 har fargeskjerm. eXplorist 600 har i tillegg elektronisk kompass, termometer og barometer. Prisene er fra kr. 3.200 til kr. 6.300.
www.semitronic.no
www.magellangps.com
Nye septiktanker
Med blikk på antatt strengere utslippkrav fremover, kom hollandske Vetus i vår med to nye alternativ til å lagre det flytende avfallet av biologisk type. Den minste tanken rommer 42 liter og den største 62 liter. Septiktankene er utformet i svart tykkvegget plast, tilpasset montering på trange steder. Vetus har lagt vekt på kompakte størrelser, og dermed fått plassert alle nødvendige tilkoblinger øverst. Felles system for begge tankene er elektrisk pumpe og tankmåler, samt tre standardtilkoblinger i toppen. Inspeksjonsluke er også på plass.
www.vetus.no
TIKI: Light ut - Basic inn
Ikke lenger gratis
I sitt første år på markedet har Tiki Navigator, et norsk kartprogram for PC, solgt godt over 100 fullversjoner, mens mange tusen har lastet ned gratisversjonen Tiki Navigator Light. De fleste syntes antagelig at den var tilstrekkelig god for deres behov, og klarte seg med den.
Fra og med TIKI Navigator versjon 3.7 – som nylig er lansert – er det dessverre ikke lenger mulig å laste ned gratisversjonen TIKI Light. Den erstattes av en helt ny versjon – TIKI Basic – som koster 465 kroner. Fullversjonen TIKI Pro vil fortsatt koste 1.350 kroner, og oppgradering fra Basic til Pro koster 885 kroner. Frem til 15. oktober kan brukere av gratisversjonen kjøpe Pro for oppgraderingsprisen.
Ved å oppgradere til Pro får man et ubegrenset antall waypoints og ruter, tre kartvinduer, direkterute og nattskjerm. Alle versjonene har en god simulator, og bruker Maptech BSB-kart.
www.tiki-navigator.com, www.nautisk.com
LED under vann
Trenger du lys under vannlinja på båten din? Sea LED er et lyspunkt laget som en skroggjennomføring. Den trenger ingen ekstra boks, og er vedlikeholdsfri. Finnes i ulik finish, deriblant stål, bronse og aluminium.
www.cantalupilighting.it
Elektronisk Yanmar
På Southampton Boatshow i september introduserte Yanmar den første i en rekke nye, elektronisk styrte diesemotorer.
Yanmar 6LY3-ETP (bildet) er en rekkesekser med turbo, intercooler og fire ventiler pr sylinder. Den yter 480 hk ved 3.300 o/min. Yanmar er fornøyd med at motoren likevel har fysisk størrelse som en motor på 300 hk og et gunstig forhold mellom effekt og vekt.
- Den mest kompakte 480 hk dieselen på markedet, sier Yanmar i sin pressemelding.
Elektronikken sørger for jevn effekt, synkronisering mellom motorer i dobbel- og trippelinstallasjoner, lavere forbruk og mindre utslipp.
Inspirerende om «Bästkusten»
Hele 35 perler langs den svenske vestkysten er omtalt, fra Kungsvikhamn i nord til Vinga fyr i sør. I «Sveriges vakre vestkyst sett fra luften» er det satt av god plass til bildene, som alle naturlig vis er tatt fra fly. Legger man til enkle kartutsnitt for hvert sted blir dette til inspirerende og praktisk lesning. Forfatter Thuesen tar oss med på korte historiske streif for hvert sted, samtidig som han byr på oppdaterte faktaopplysninger om de ulike stedene. Han har enkelt og greit fanget essensen fra hver havn og hvert sted, noe som kan komme godt med når neste års ferie skal planlegges.
Nils Petter Thuesen/ Fjellanger Widerøe Foto AS
Sveriges vakre vestkyst sett fra luften
112 sider.
Orion Forlag 2005
Solid om båtfiske
Denne mursteinen av en håndbok må kunne regnes som obligatorisk lesning for fritidsfiskeren. Samtidig fungerer «Båtfiske - en praktisk guide» også utmerket som introduksjonsskrift til denne omfattende hobbyen.
Har du planer om å utvide repertoaret på fiskefronten er dette absolutt å anbefale. Boken signert dansken Niels Vestergaard er oversatt av Cato Bekkevold. Men her ligger mer enn bare oversettingsvirksomhet bak. Boken kom ut under tittelen «Småbådfiskeri» i 1994, men da var den tilpasset danske forhold. Årets reviderte utgave er derimot godt tilpasset våre forhold, med blant annet gjeldende norske regler for fiske. Ellers har elektronikken også endret seg siden -94 slik at det under bolken om elektronikken om bord finnes aktuelle oppdateringer. Motor, ulike fiskearter og -måter er omtalt. Kort sagt det meste som har med fritidsfiske.
Niels Vestergaard/ Cato Bekkevold
Båtfiske - en praktisk guide
256 sider.
Vega Forlag 2005
Praktisk loggbok
En loggbok er et naturlig innslag i mange båter, men ikke alle er like tilpasset fritidsbåten. Har du behov for en lettere loggføring kan Orions Loggbok godt gjøre nytten. Den er også et veiledende lite oppslagsverk med omtale av alt fra sjømerker, lanterneføring, styringsregler, førstehjelp og signalflagg.
Orions Loggbok
173 sider.
Orion Forlag 2005
Estetiske øyeblikk
For den som liker seg godt i fjæra kan en rusletur sett gjennom Svein E. Børresens linse være god høstlesning. Dette er finstemte fotografier som må nytes på lik linje med en god Cognac. Rent konkret tar Børresen for seg skjærgården fra Hvaler til Flekkefjord i form av tekst og foto. Dyreliv og steders historie og særegenheter blir omtalt med innlevelse og innsikt.
Svein E. Børresen
Kysten perler. Skjærgårdvandring fra Hvaler til Flekkefjord
163 sider.
Orion Forlag 2005
Sikker ferd
Sjøfartsdirektoratet har etter mange års systematisk sikkerhetsarbeid fått samlet sine erfaringer mellom to permer. Resultatet er Fritidsbåtboka, som inneholder tips og råd om alt fra rett og vett på sjøen til CE-merking av fritidsbåter. Og for første gang er det på plass en samlet oversikt over bestemmelser som gjelder fritidsbåter. Boken passer båe for novisen og den erfarne. Verket er innbundet i plast, og den egner seg derfor godt til både oppbevaring og bruk i båten.
Fritidsbåtboka, sjøvett, lover og forskrifter.
312 sider.
Sjøfartsdirektoratet i samarbeid med forlaget Vigmostad & Bjørke 2005
Ny Skibsplast
I høst lanserer Skibsplast nye 685 som arvtaker etter 655. Den nye weekendcruiseren har blitt større enn forgjengeren i alle retninger.
Salongen / kabinen forut har en takhøyde på 175 cm. I tillegg til sovemulighetene i forut, har båten en stikklugar under dørken med atkomst både fra salongen og gjennom en luke akterut. Uteplassen er stor, med solseng og L-sete. Forflytning mellom cockpit og fordekk skjer gjennom en luke i vindskjermen. Lista over standardutstyr er hyggelig, og inneholder blant annet bysse med kok (gass) og kjøleskap, toalett, septiktank med sjø- og landtømming, dørkbelysning og hydraulisk styring. Kalesjebøylene får hjelp av gasstempler, og kalesjen lagres under lokk når den ikke er i bruk. Båten er bygget for utenbordsmotor. Med en Verado 225 skal båten 40 knop.
Data: Skibsplast 685
Lengde: 6,85 meter
Bredde: 2,50 meter
Vekt: 1.400 kg + motor
CE-kategori: C
Mer informasjon: Skibsplast AS, telefon 37 92 96 00. www.skibsplast.no
Super-Nova fra Nimbus
Nimbus har laget det de kaller "markedets største walkaround". Den har riktig nok passasje på dekksnivå rundt hele overbygget. Men den Pelle Petterson-designede båten er likevel temmelig langt fra det man vanligvis forbinder med walkaround-båter, både i størrelse, innhold, fasiliteter - og pris.
Nimbus 42 Nova er en fullverdig bo- og turbåt av ypperste kvalitet. Tre doble lugarer, to separate wc med dusj, salong med plass til 6-8 rundt bordet. Skyvedører på hver side av hytta, romslig side- og fordekk og et akterdekk med plass til 10 rundt dekket bord gjør det greit å bevege seg inn og ut og rundt på båten. Badeplattformen er romslig, og kombinasjonen av åpen pulpit og baugnebb åpner for enkel ferdsel mellom land og båt. To store, elektrisk drevne takluker slipper inn luft og lys når været egner seg til det.
Motoriseringen består av to Volvo Penta D-6 (310 eller 350 hk) med fast aksling eller drev. Største motoralternativ gir en toppfart på 35 knop.
Data: Nimbus 42 Nova
Lengde: 12,7 meter
Bredde: 3,9 meter
Vekt: 8.800 kg
Dyptgående: 0,9 meter
Drivstofftank: 2x500 liter
Vanntank: 400 liter
Septiktank: 150 liter
CE-kategori: B
Motor: 2xVP D-6 310 eller 350 hk
Priseksempler: 3.795.000 (310 hk, aksel), 4.170.000 (350 m/drev)
Mer informasjon: Oslo Båtsenter, telefon 67 11 38 60. www.osloboat.com
VHF med opptak
Har du i VHF-samtale opplevd å gå glipp av noe av det som ble sagt? Sailors nye proff-VHF RT5022 har en løsning på det: Den tar opp de siste 90 sekundene av innkommende sendinger. Opptaket spilles av ved å trykke på en knapp på fronten av radioen.
For øvrig er den bygget og utstyrt som seg hør og bør en profesjonell VHF-radio fra velrennomerte Sailor. Veiledende pris til norske kunder er 16.300 kroner.
www.sailor.no
For barske forhold
Kulla 780 Arctic Sea er en familiebåt beregnet på det meste av vær og føre vår lange kyst har å by på. Hytta er lukket, men med skyvedør og en diger takluke kan man slippe inn både luft og lys når forholdene tillater det.
Innredningen er trivelig, med mye lys og god oversikt. Finske Kulla Boats har fått plass til soveplasser fordelt på tre doble køyer. To av køyene er i et temmelig trangt rom under sittegruppa i salongen.
Båten er utstyrt med Volvo Penta D3 med drev (planende skrog) eller fast aksel (halvplaner), med opptil 28 knops marsjfart.
Data: Kulla 780 Arctic Sea
Lengde: 7,80 meter
Bredde: 2,76 meter
Dyptgående: 0,76 meter
Vekt: 2.300 kg
Dieseltank: 200 liter
Vanntank: 80 liter
CE-kategori: C
Motor: Volvo Penta D3, 150-200 hk
Pris: Fra 796.400 (levert Tromsø)
Mer informasjon: Båtsenteret Gulf Yachts, Tromsø, telefon 77 67 31 31. www.gulf-yacht.no
Går på gass
Gassdrift i bilmotorer er vel etablert. Nå gjøres det forsøk på bruk av gass som drivstoff i båt. Høvik Marine og det norske selskapet Gastech har bygget om blant annet en Mercruiser 350 mpi bensinmotor til gassdrift. Motoren står i en 25 fots Crownline.
- Effekttapet er kun 1-2 prosent, mens forbruket ligger omkring 20 prosent høyere enn ved bensindrift. Når propan koster ca fire kroner pr liter, blir det likevel lavere driftskostnader ved bruk av gass. Det sier Christian Krog Hansen i Høvik Marine.
Ombyggingen til gassdrift koster omkring 50.000 kroner, avhengig av hvor gasstanken kan plasseres. I en 20 fots Cobalt er det plass til to 200-liters tanker.
Når gasstanken er tom skifter motoren automatisk til bensindrift.
Foreløpig er tanking en utfordring. Båten må fraktes på henger til en stasjon som har gass. Krog Hansen sier at Shell har antydet vilje til å sette opp en gasstasjon ved sjøen et sted i Oslofjorden, innenfor Drøbak.