utgave nr 15 2008

Nyheter november 2008

Publisert Sist oppdatert

Nyheter november 2009

Yanmar svarer på IPS og Zeus


Yanmar, som ikke har hatt egne, fullgode drevløsninger, viste på Genova-messen fram to nye drevløsninger. Yanmar kommer med både hekkaggregat og deres svar på Volvo Pentas IPS og Mercruiser/Cummins Zeus-drev. ZF Pod 2500 og 2800 heter Yanmars versjon av de to sistnevnte og er konstruert for dobbeltmontasje og motorer opp til 450 hk.
Hekkaggregatløsningen heter ZT350 og er tilpasset Yanmars BY og LP-serier. Det er et drev med to kontraroterende propeller maken til det som Volvo penta har på sine duoprop-drev og MercruiserCummins har på sine twinprop-drev.
Drevet til Yanmar veier 112 kg med propeller. Det har en ny type hydralisk clutch som blant annet skal gi mykt gearskifte. Drevet tåler motorer opp til 350 hk. ved 3.800 omdreininger og leveres da med gearutveksling på 1:1,65 og 1:1,78. På motorer opp til 260 hk ved 4.000 omdreininger leveres det gearutvekslinger på 1: 1,97 og 1: 2,18. Drevet er tilpasset slik at det kan brukes på samme hull i akterspeilet som konkurrentenes drev.

ZF POD: Yanmar går i konkurranse med Volvo Pentas IPS og Mercruiser/Cummins Zeus-drev med sitt ZF POD.

HEKKAGGREGAT: ZT350 heter Yanmars nye hekkaggregat som skal konkurrere med Volvo Pentas og Mercruiserdrevene.

Nytt og oppgradert
Yanmar har en ny seksylindret 7,4 liters dieselmotor på markedet som ble vist fram første gang under båtmessen i Genova. Motoren har det lettfattelige navnet 6CX530 og yter 530 hk. ved 2.900 omdreininger. Motoren har samme utvendige mål som sin forgjenger. det vil si en høyde på 933 mm, lengde uten gir på 1.340 mm og bredde på 886 mm. Motoren har elektronisk kontroll og skal i følge Yanmar være den letteste dieselmotoren i sin klasse med sine 855 kg. Det skal i følge Yanmar være ca 200 kg. mindre enn konkurrentene.
Samtidig har Yanmar oppgradert sine elektronisk styrte motorer i BY-serien. Ytelsene er de samme på henholdsvis 150 hk og 180 hk på de firesylindrede modellene og 220 hk og 260 hk på de seksylindrede – alle ved 4.000 omdreininger. Det nye er en ny vannkjølt eksosmanifold, modifikasjoner på turbo og varmeveksler og et nytt metalldeksel over motoren som skal beskytte drivstoffsystemet og som gjør motorene 23 mm lavere. I tillegg er det nytt glødepluggsystem og elektronikkboksen (ECU) er programmert om fra å kontrollere dreiemomentet til å kompensere i forhold til fart. Det er også en ny todelt kappe til svinghjulet både på hekkaggregatversjonen og akselversjonen av motorene.

OPPGRADERT: Det er mange nye oppgraderingen på Yanmars BY-serie av fire- og seksylindrede dieselmotorer.

KRAFTPAKKE: Yanmar 6CX530 er en ny sekssylindret 530-hester som skal være 200 kg. lettere enn tilsvarende motorer fra konkurrentene.

Ny 40-foters fra Forbina
Seks år etter at Forbina 40 Fly ble introdusert for første gang, er svenskene nå på markedet med en ny hardtopp-versjon, Forbina 40 CC, med elektrisk takluke.
Flybridgeversjonen ble kåret til årets messebåt da den ble lansert for første gang under den årlige Stockholmsmessen, og i år er det duket for nok en premiere når oppfølgeren Forbina 40 CC vises fram på samme messe i november.
- Vi har allerede levert en båt til Finland, og holder på å få laget brosjyrer og annonsemateriale. Båten skal ha premierevisning på messa i Stockholm i november, sier Lasse Åkerblom fra Forbinabåtar AB.
www.norskbatsenter.com

Råskinn til sjøs

Det svenske designfirmaet Vizualtech står bak den mildt sagt oppsiktvekkende katamaranen H2OR8. Utseendemessig har båten videreført det kraftfulle uttrykket med mange av de samme detaljene som hos bilmodellen Audi R8, som for eksempel sideblades i kontrastfarger ved dørene, og elementer fra single-frame grillen plassert akter i båten, i tillegg til de samme runde formene og linjene fra bilens tak og hekk. I motsetning til bilen har båtutgaven fått utganger med “vingedører”.
Skroget skal være bygget i lette materiale som karbon og glassfiber, mens motorrommet trolig blir utstyrt med en V10-motor med 320 hestekrefter og en toppfart på 175 km/t. Båten skal gå på biodiesel og vil trolig få en pris på rundt 1,6 millioner kroner. I følge det svenske designfirmaet er prosjektet og skissene bestilt av et firma i Dubai. Om båtversjonen av Audi R8 noen gang kommer til å settes i produksjon, er derimot noe usikkert. www.viztech.se

Fisk på boks

Denne boksen skal gjøre selv det mest ordinære ekkolodd til et avansert fiskeletingsutstyr. Lowrance Broadband Sounder baserer seg på digital signalbehandling og skal i følge produsenten analysere, behandle og renske signalene som kommer fra ekkoloddgiveren, slik at det skal bli lettere å tyde havbunnen og oppdage fisk. Med relativt enkle svingere skal den elektroniske boksen kunne oppnå dekning ned til mer enn 1000 meters dyp.
www.navico.com

22-foter fra Hydromarin

Flaggskipet Hydromarin 6830 Daycruiser er den fjerde og største modellen hittil fra den norske produsenten Hydromarin Norge.
Båten har en 21-graders V-bunn og er bygget på samme skrog som forgjengeren 5830. 22-foteren leveres i følge produsenten med det meste av ekstrautstyr som standard, og er utstyrt med for eksempel elektrisk toalett, kjøleskap, teakstyledørk, hydraulisk styring, tilt ratt, bysse, vask, trimplan, kalesjegarasje og tank på 220 liter. Motorkraft er Yamaha 150-250 hestekrefter.
Båten skal være klar for levering sommeren 2009, og Hydromarin Norge har forhandlere i Norge og Danmark. www.hydromarin.no

Variabelt vinterlys

LED hodelykt med dimmer og fokus kan være kjekt å ha i vintermørkret. Led Lensers H7 hodelykt skal være verdens første i sitt slag, og lar deg velge om du vil bruke langlys eller nærlys ved hjelp av en dimmefunksjon. Hodelykta skal ikke veie mer enn 117 gram og ha en lysstyre på 140 lumen. Rekkevidden på lyset skal være på opptil 190 meter, og utstyr som beltetaske og batterier følger med. Det gjør også 10 års garanti på lykten, mens det på selve dioden er livstidsgaranti. Veiledende pris: 549,-
www.tryvealm.no

Oppgradering av Bavaria-modell

Med forbedret utstyr, romsligere løsninger og større valgmuligheter er Bavaria 37 Sport Highline Avantgarde en oppgradering av den tidligere sportsutgaven.
Nye Bavaria 37 Sport Highline Avantgarde er utstyrt med to lugarer med dobbeltkøye, en i frontpiggen og en sidelugar. Alternativt kan båten leveres med dobbel akterlugar. Salongen har en sittegruppe for bespisning, plassert tvers over byssa og badet med toalett og dusj. Uteplassen har wetbar og kjøleskap bak førersetet, to buede sittegrupper babord hvor den ene er integrert i solsengen akter med styveplass under, bred walkaround og sidestilt styrekonsoll med god utsikt.
I forhold til den tidligere modellen skal highline-versjonen i følge produsentene være litt mer velutstyrt og med annen type innredning enn tidligere. Innredningsmessig omfatter forbedringene for eksempel større kjøleskap, benkeplater i corian, downlights, samt åtte forskjellige fargevalg på polstringene. Utstillingsmodellen i Southampton var utstyrt med sittegrupper og seter i kremhvitt skinn, for et mer klassisk utseende.
I tillegg til ulike fargevalg på innredningen, kan du på den nye modellen også velge mellom tre forskjellige treslag i interiøret – eik, mahogny eller valnøtt, med tilsvarende kombinasjoner i dørken.
Dette er første modell ut etter at Bavaria ble kjøpt opp av Bain Capital i juni i fjor, og det er nå gjort enorme investeringer ved verftet og fabrikkslokalene i Tyskland. Bavaria varsel at de i fremtiden ønsker å kunne møte markedet med motorbåter, inkludert flybrigde-modeller, på størrelser opp til 60 fot.
www.motorboat.no

SPESIFIKASJONER:Lengde: 11,95 mBredde: 3,99 mDybde: 0,95 mKøyeplass: 4Lugarer: 2Maks antall personer: 12Motorkraft: 2 x Volvo Penta 5,7 GXI DP, 320 hk (standard)

Stilsikker Sealine

Sealine SC47 er en stilsikker og moderne båt. Båtmagasinet så nærmere på Sealines siste tillegg i sin “Sports Convertibles”-linje, SC47, under Southampton Boat Show.
Utseendemessig legger en kanskje først merke til skroget, med styrehus med store vindusflater hele veien rundt og en hardtopp hvor taket kan åpnes helt ved hjelp av både manuell og elektrisk styring. Skrogets dynamiske design med brede og skarpe linjer skal i følge produsenten være med på å gjøre båten ekstra sikker og stabil uansett hastighet, og du kan for øvrig velge mellom fargene blått, hvitt, mørkebrunt og gult.
En enorm takluke kan åpnes i løpet av et par sekunder og avdekke en enorm uteplass. På soldager kan du også innta horisontalen på solsengen under ”åpen himmel”. Interiøret er lyst og gir en moderne og ”lounge-aktig” følelse med sine firkantede og stramme linjer. Salongens sittegrupper har ekstra brede puter for maksimal komfort, og på babord side er det plass til 10 personer rundt bordet som kan slås sammen.
Båten leveres med tre ulike motorvalg; Cummins Mercruiser Zeus eller Volvo Pentas IPS fra 850 hk til 960 hk og toppfart fra 31 til 35 knop. www.sealine.com

SPESIFIKASJONER:Lengde: 14.30 mBredde: 4.48 mHøyde over vannlinja: 4.05 mDybde: 1.11 mDrivstoff tank: 1500 lVanntank: 505 lTørrvekt: 14.000 kg

Utvider sortimentet

Evinrudes E-tec motorer introduseres i stadig mindre størrelser. Sist ut er en 25 hk og 30 hk, men det kommer også E-tec motorer ned til 9,9 hester. Samtidig har Evinrude også kommet med en ny 115 hk og 130 hk. Vi har prøvekjørt nyskapningene.


Tekst og foto: Hans Due
Med et modellutvalg som nå går fra 25 hk og helt opp til 300 hk – alle med E-tec teknologien, mangler Evinrude nå bare de minste motorene, og fortrinnsvis 9,9 hk og 15 hk i modellutvalget, men de kommer også. Atangelig blir de introdusert allerede neste år og kalre for markedet i 2010.
Vi har prøvekjørt den nye 25-hesteren i en 15 fots skjærgårdsjeep. Vi var fire voksne personer om bord, og var vel i utgangspunktet noe skeptisk om motoren klarte å få båten i plan og til å gå skikkelig. Men motoren overrasket oss positivt. Riktignok slet den noe med å få oss over planingsterskelen, men etter det, holdt den god fart.
25-hesteren og 30-hesteren er helt identiske på tekniske spesifikasjoner. De leveres både for fjernstyring og med rorkult. Sistnevnte er veldig smart. Flere produsenter har lagt mange funksjoner i rorkulten som for eksempel Mercurys Big Tiller med hydraulisk styring, men dette er den første motoren vi har sett i sin størrelse som har omtrent de samme funksjonene. Her har man alle funksjoner inne rekkevidde på selve rorkulten. Gearskift, trim/tilt på knapp på enden av gasshåndtaket, elektrisk nøkkelstart på siden og faktisk også en slags cruisekontroll-funksjon som gjør at man med en vippebryter kan regulere turtallet på motoren elektronisk opp og ned til der det måtte passe for hva enten gjelder dorging eller annet. Og turtallet holder seg konstant. Denne løsningen har vi ikke sett før på påhengsmotorer. Man kan også låse rorkulten i forskjellige vinkler vertikalt.

Data
Det er også en ny 115 hk og 130 hk Evinrude E-TEC. Førstnevnte med modellbetegnelsen H.O. som står for High Output. De to motorene er også identiske, bortsett fra dekor og at 115-hesteren er justert ned noen få hestekrefter, og holder seg innenfor den internasjonale ICOMIA-standarden som gir et slingringsmonn på ± 10 prosent. 115-hesteren yter ikke 115 hestekrefter, men 126 hk., men er likevel lovlig på båter godkjent for 115 hk. ifølge ICOMIA-standarden.
Motorene er 60 graders V4ere med et sylindervolum på 1.727 ccm og de har en generator som yter 113 amp ved 13,5 volt. 50 ampere er dedikert til batterilading.
Den innebygde vannutskilleren med føler ble borte fra 2007-modellene, men er gjeninnført som standard fra 115-hesteren og oppover i år. Det er flere nyvinninger på denne motoren i forhold til fjorårets 115-hesters modell som nå bare har modellbetegnelsen Evinrude 115. Blant annet er det nytt eksos – og luftinntakssystem. De nye motorene er utstyrt med iridium tennplugger som skal gjøre skifte av tennplugger unødvendig innenfor 400-500 driftstimer, hvilket for mange fritidsbåteiere vil si at man kan kjøre i nesten 10 år før man behøver å skifte plugger.
Da vi prøvekjørte 115-hesteren merket vi at motoren ga et ekstra spark midtveis i turtallsregisteret, omtrent som om det skulle vært en turbo som slo inn. Dette skyldes imidlertid et nytt tenningssystem kombinert med eksossystemet. Den var også merkbart stillegående, blant annet på grunn av nytt luftinntak.

ModellEvinrude 25 og 30
Vektfra 71 til 83 kg. avhengig av koret/lang stamme/med uten rorkult
Antall sylindre2 i rekke
InnsprøytingE-tec direkteinnsprøyting
Boring og slaglengde76mm x 64 mm
Sylindervolum578 ccm
TenningIDI Fast Rise Inductive Ignition
Propelleffekt25 hk (19 kw)og 30 hk (22 kw)
Maks turtall5000 – 6000 omdr/min
GeneratorVariabelt computerkontrollert 56 Amp ved 13,5 Volt

Data
Modell115 H.O og 130
For travel fiskere

Vekt177 kg (kort stamme), 184 kg(lang stamme)
MotortypeLoop Charged V4 60º E-TEC direkteinnsprøytet
Boring og slaglengde91 mm x 66 mm
Sylindervolum1727 ccm
TenningIDI Fast Rise Induktiv tenning
Effekt115 hk (86 kW) v 5750 omdr/min
Turtallsområde5500 – 6000 omdr/min
Generator133 amp

Skjærgårdsjeepen Kaasbøll 605 har fått opp farten. Med dypere V-bunn skal den nye aluminiumsbåten i følge produsenten på Hitra trives best i hastigheter opp mot 40 knop.
Kaasbøll 605 er en selvlensende skjærgårdsjeep, som helt og holdent er bygget i aluminium for røff bruk på sjøen.
Kaasbøll 605 ble for første gang vist fram under Båter i Sjøen i begynnelsen av september, men skal nå også stilles ut på messer i Tyskland, hvor den norske skjærgårdsjeepen har blitt populær som redningsfartøy. Her hjemme er aluminiumsbåten kanskje spesielt rettet mot sportsfiskere, men i følge Kaasbøll er båten godt egnet til for eksempel både dykkerklubber og redningsetater, takket være fleksibel produksjon og tilpasninger til hver enkelt kunde.

Fakta:

Lengde: 6.05 mBredde: 2.25 mVekt u/motor: 700 kgAnbefalt motor: 75-150 hkPris u/motor: Kr. 135.000

Femte Fairline Squadron

Fairline Squadron 65 blir den femte modellen i Squadron-rekken. Linjen består dermed av båter fra 55 til 78 fot.
I forhold til de tidligere modellene, skiller Squadron 65 seg ut med blant annet et helt dekk hvor alt er plassert på samme nivå. Uten høydeforskjeller på dørken ønsker Fairline å oppnå en større romfølelse. For første gang er også en Fairline-båt utstyrt med overvåkningskamera for større sikkerhet om bord.
Ellers er Squadron 65 utstyrt med fire lugarer, hvor midtlugaren benytter hele båtens bredde med stor dobbeltkøye.
Dobbeltkøye er det også i frontpiggen, i tillegg til en sidelugar og en ”mannskapslugar” akter med to enkeltkøyer. Med fem baderom blir det også neppe krangling om morgenen.
Varm og kald dusj på badeplattformen, flybridge med kjøleskap, ismaskin, grill, MP3 spiller, Ipod, blå stemningsbelysning, eget Fairline-servise i porselen, valgfrie tekstiler på interiøret og Ricaro-seter, er bare noe av hva Squadron 65 kan tilby. Med 2 x MAN V10 dieselmotorer skal toppfarten ligge på rundt 34 knop.
Yachten blir for første gang å se under neste års Southampton Boat Show. Prisen er ennå ikke satt. www.fairline.com

Fakta:

Lengde: 19,96 meter Bredde: 5,24 meter Køyeplasser: 6-8 Dybde: 1,35 meter Drivstofftank: 3.740 liter Vanntank: 1.000 liter

Trippelpremiere

Med mer moderne fargevalg og materialevalg er italienske Cranchi klar med tre nye 2009-modeller; Cranchi Zaffiro 29, Cranchi Endurance 33 og Cranchi Atlantique 43.
De tre siste familiemedlemmene skal i følge produsenten være med moderne bygget enn tidligere, og skal ha fått et friskere fargevalg og mer moderne valg av materiale.
Med de tre nye båtene har nå Cranchi 19 modeller i størrelsen 27 til 50 fot. Mens Cranchi Zaffiro 29 har en prislapp fra rundt en million kroner, koster Cranchi 33 rundt 1.366.300 kroner. Den største av de nye, Cranchi Atlantique 43 har en prisantydning på rundt fire millioner kroner.
www.cranhci.no
Solskinnsbåt fra Viknes
Nye Viknes 1030 Sunbridge er båt for deg som ønsker en plass i solen.Båten presenteres i første kvartal neste år.
Den nye modellen har i følge produsenten fått ergonomisk førerposisjon med god plass til alt nødvendig elektronisk utstyr, salong til fire personer rundt et bord, og ikke minst en stor solseng.
Viknes 1030 skal ellers være utstyrt med velkjente løsninger fra tidligere Viknesbåter, som for eksempel stort akterdekk, tre lugarer og stor salong både inne og ute. www.viknes.no

Targa 64 GT i ny drakt

Bare to år etter at den lansert for første gang, kommer sportscruiseren Fairline Targa 64 Gran Turismo i ny versjon med nytt interiør.
Targa 64 GT ble i 2007 lansert som det nye flaggskipet etter Targa 62, og skal nå ha fått nytt design med større vekt på fleksible flerbruksareal slik at det blant annet skal bli lettere å bevege seg om bord og nyte måltidene i friluft.
Uteplassens C-formede sittegruppe akter har blitt noe kortere. Her blir det også satt inn et bord som kan justeres elektrisk, og som i tillegg til å gjøres om til en solseng sammen med sittegruppen.
Lugarene skal også bli mer fleksible, og i spisesalongen skal for eksempel sittegruppen kunne benyttes både som spisested eller som en moderne dagseng. En annen forbedring som er gjort skal være bedre og større inngang til akterlugaren. Forbedringene skal ha blitt mulige ved blant annet å senke lettbåtens garasje. Motorkraft er 2 x Caterpillar C18-1015 dieselmotorer, med en toppfart rundt 35 knop.

Fakta:

Lengde: 19.12 m Bredde: 4.75 mHøyde o.v.:5.60 mDybde: 1.35 mDrivstoff: 2.966 lVann: 550 l