utgave nr 5 2009

Båtfolk: Utpreget stayer

Med kirurgisk presisjon angriper han hver minste detalj i jakten på ulyden. Med kirurgens ærgjerrighet setter han sin ære i å få liv i ”pasienten”. John Rosland er en utpreget stayer, med et bankende hjerte for nettopp det gode liv – båtlivet - og med motoren som det vitale organet.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

Veloverveiet og litt forsiktig svarer John Rosland tja på vårt spørsmål om å stille til Båtfolkintervju. Sak og ikke person har alltid stått i fokus for trollmannen i Arendal, telemarkingen som nyforelsket bosatte seg i Tvedestrand for 41 år siden. Det startet med noen gode år i utviklingsavdelingen hos Golar Metall, kjent for aluminiumsprofiler og båtvinduer, men også som Bukh- og Perkinsforhandler for Universal Diesel. På slutten av 70-tallet spratt han likeså godt over til Universal og fikk ansvaret for å bygge opp en egen avdeling på Sørlandet.
- Midt på 80-tallet kom det forrige krakket. Da begynte jeg pendeltilværelsen til Oslo, men da muligheten bød seg her på Sørlandet igjen, ble fristelsen for stor, sier han.

Genierklært


Yanmar havnet under Universal-paraplyen i 1976. Det John Rosland ikke visste om den japanske motoren, var ikke verdt å vite. Å få John selv til å innrømme noe slikt er utopisk, det er kilder langt unna den genierklærte motormannen som bekrefter det i tur og orden.
- Vi fokuserte mye på kunnskap i de årene. Vi konkurrerte med monsterbedrifter som Volvo Penta, og da måtte vi ha vår stil. Den ble personlig og direkte. Gode samtaler med kunder som skapte relasjoner og som skapte merverdi, sier han. Det var ikke bare kundene han fikk nærkontakt med, også produsenten. Yanmar foretok alltid prøvekjøringer i Norge, ofte på Vestlandet, og Rosland var med som testkjører.
- De var lydhøre for våre bemerkninger, sier han beskjedent. Norge var et foregangsland på båtbygging.

Det var Yanmar for alle pengene helt frem til tusenårsskiftet. Da sa den trauste Rosland takk for seg. Bjarte Skaala i Norsafe, produsent av rescuebåter og egenimportør av Steyrmotorer, inviterte han til å bygge opp Bukh og Steyrs markedsposisjon for marinemotorer i et voksende norsk marked. Univa i Arendal så dagens lys.
- Men hvorfor forlate solide Yanmar?
- Jeg lengtet vel litt hjem og var lei pendlerlivet, samtidig som det alltid har vært viktig for meg å ha nærkontakt med dem jeg samarbeider med. Yanmar vokste seg store og etablerte Yanmar Norge. Miljøet ble kanskje litt upersonlig for en kar som meg. Men i sannhet sluttet jeg ikke på lang tid. Det haglet med telefoner til alle døgnets tider. Jeg kunne ikke koble meg vekk fra gamle kunder og bekjente når de spurte meg til råds.

Alpelandet


- Men Steyr av alt, kanskje mest kjent for traktorer og våpen i alpelandet Østerrike?
- Det var jo litt av spenningen. Både Bjarte og jeg ble helfrelste etter et besøk på fabrikken. Tenk å få bygge opp et produkt det nesten ikke var kunnskap om? Sannheten er at Steyr har vært blant de profesjonelle og velrenommerte motorfabrikken i Europa i mange år. Vi valgte å satset på rescuebåter og på ettermarkedet for fritidsbåter.
- Vet du at Steyr gikk inn på motorene med svartboks allerede i 1985? Spør han. Det var ikke god latin å snakke om det. Innovasjon har preget motorfabrikken i Østerrike i alle år. –
-Monoblokken for eksempel, den er et resultat av oljekrisen. Diesel skulle utkonkurrere V8 bensin i det amerikanske bilmarkedet, men så ble som kjent hele krisa raskt avlyst. Dermed satt de med en motor som var for dyr for bil, men lett og ideell for båt. Steyr jobbet mot Mercruiser en tid, men amerikanerne valgte BMW i stedet. Steyr kastet seg rundt og gikk for OMC som også hadde drev. OMC Cobra går den dag i dag. Det sluttet i 1993 og Volvo Penta kjøpte Cobradrevet, og kalte det SX. Dermed stor Steyr alene igjen uten noe bak, og Steyr Daimler Puch bestemte å avvente hele prosjektet. Det var da Bjarte Skaala i Norsafe, tok med seg en brosjyre til Bukh i Danmark. De grep sjansen og Bukh-Steyr ble Solasgodkjent (Safety Of Life at Sea) så tidlig som i 1999.

Liten og lett


-Steyrmotoren er liten og lett, og med labber som passet til de fleste motorrom. Den fungerte like godt på aksling som på drev fra OMC, Mercruiser eller Volvo. Dermed kunne vi satse i ettermarkedet, og det har Univa gjort. Første året solgte vi 40 motorer, mens selskapet ble salgsvinner i Steyr Word Wide faktisk de fleste årene nå på 2000-tallet. Vi solgte over 200 motorer i fjor, omtrent jevnt fordelt på rescue- og fritidsbåter.
- Gratulerer med alle de grønne Steyr-prisene?
- Vi har tatt miljøet på alvor. Allerede for fem år siden kunne du kjøre en Steyr på rapsolje, men jeg tror likevel ikke det skal drive oss fremover. Miljøvennlige motorer skal generere strøm til generatorer som gir elektrisk kraft. En stor flåte batterier er en blindgate. Jeg tror på generatorene i kombinasjon til miljøvennlig ”konvensjonell” teknologi.
- Du har forsket på mye annet også vet vi, blant annet snekke med dobbel installasjon?
- Nei, det var nok konkurranseinstinktet som tok overhånd for mange år siden, ler han. Vi hadde snekkerace i Tvedestrand, og da var det behov for en stor dose kreativitet for å vinne. Bare spør Helge Duus, vi hadde mye moro med det der, ikke bare med to motorer. Vi monterte kamera under kjølen og installerte glass i dørken for å vokte vannstrømmen rundt propellen.
- Rene forskningen på kavitering?
- Eller kanskje bare et sykdomstegn hos to fullstendig båtgale, smiler den lune telemarkingen. Som etter 41 år fortsatt har et bankende hjerte til den samme kvinnen og den samme hvite sørlandsbyen.

Bildet:
STAYER: John Rosland lever og ånder for alt som flyter og har fremdrift med motor. Nå er det Steyr for alle pengene.