utgave nr 9 1991
Draco Zircon
Draco Zircon
UNORSK NORDMANN
Av Dag Pike
Norsk tilretteleggelse: Ingvar Johnsen
Dag Pike har testet den nye Draco Zircon for oss. Årsaken til at han gjør det, er bl.a. at båten er utviklet for eksport. Vi mener det er riktig at testen ble foretatt av en utenlandsk journalist av Pike's kaliber.Han har både inngående kjennskap til båttypen og det internasjonale markedet den skal kjempe på.
Draco har lenge bygget planende båter med skandinavisk stil. Trauste, imitert klinkbyggete skrog med gode grovsjø-egenskaper, har vært varemerket. Båter som aldri blir gammeldags, men som dessverre kan bli for "sidrumpede" for den moderne europeer med liten tid og trendy smak.
Med sine siste modeller har Draco lagt om kursen. Bedriften er ute etter å behage nettopp den moderne båtkjøper på utemarkedene. Zircon er det siste eksemplet på dette. Men selv om båten har det meste som dette markedet krever, har den en egen stil og karakter som gir den en unik appell.
Hovedinntrykk
Konstruktør og designer har klart å utnytte de 10,5 meterne godt. To sovelugarer med full størrelse, en salong under dekk og en finurlig uteplass gir maksimalt med sitte- og spiseplasser. Båten representerer en fornuftig kombinasjon av luksus og jevnt over praktiske løsninger. Denne balansegangen er vanskelig, men den er løst på en måte som etter min mening lover det beste for båtens fremtid på eksportmarkedene.
Skroget har 20 graders dyp V-bunn med stor bredde (3,85 meter). Utformingen med de høye skrogsidene gir båten et litt klumpete utseende, noe som er delvis avhjulpet med stylingstriper. Linjene faller mot akterenden og den moteriktige integrerte badeplattformen, som har plass til fendere og ekstra stueplass. Den buete frontruten er tidsriktig og radarbøylen (targabøylen) er praktisk, men helhetsinntrykket av båtens utseende er likevel litt rotete og yter dessverre ikke båtens prestasjoner og flotte interiør full rettferdighet.
Førerplassen
Noe av det samme hovedinntrykket får jeg av førerplassen. Den fremstår som meget imponerende med et instrumentbord som har elegant kurvet utforming med innfelt valnøttre og grå farge. En unik og smart detalj er justerbar vinkel for rattet, noe som gir muligheten til korrekt rattvinkel enten du står eller sitter og kjører. Her stopper imidlertid komplimentene og kritikken starter.
Vindusviskerne dekker for lite av vindusarealet. Sikten blir ytterligere nedsatt av reflekser. De tre viskerne er heller ikke selvparkerende, og det kan bli mye av og på- fomling før du får lagt alle tre i "hvilestilling".
Hovedinstrumentene er plassert for langt unna og er så små at de er vanskelig å lese. Ytterligere to instrumentpaneler er vinklet slik at de reflekterer lys- og solstråler. Resultatet blir tett opptil uleselige instrumenter. Disse panelene er også plassert så langt fra føreren at det er problematisk å nå eventuelle knapper på instrumentene.
Volvo Pentas kontrollbokser er etterhvert blitt bra. Kontrollene til trimflapsene er montert under kontrollboksene med indikator på babord side av instrumentpanelet, mens drevets trimknapper er på styrbord side med indikatorer på det fremre instrumentpanelet. Det hele danner en forvirrende blanding, og det er vanskelig å holde kontroll i høye hastigheter. Jeg er sikker på at Draco vil finne frem til løsninger som stemmer bedre med båtens sportslige egenskaper.
Det er tre sitteplasser ved førerplassen. Setene er gode bøtteseter der styrmannens er justerbart for- og akterover. Setet kan også klappes opp slik at du får "stå-sete". Men setet på babord side har ingen håndtak i det hele tatt. Styrbord sete har et håndtak, men dette er plassert så langt unna at det er vanskelig å nå mens du sitter.
Hanskerom og glassholdere er på plass. Glassholdere er en av denne båtens vel ivaretatte detaljer. De er plassert strategisk rundt om i hele båten.
Uteplass
Løsningen med sittegruppe i midten og dekksport på hver side, sørger for originaliteten når det gjelder planløsningen av uteplassen. Trangt, hevdet noen ved første øyekast, men den hesteskoformete sittegruppen har sitte- og spiseplass for åtte hvis man bruker ekstra-setene som kommer ut under setene til førerplassen. Ikke nok med det: Med enkle håndgrep gjør du fort om hele greia til solseng.
Sittegruppen er montert oppå motorromsluka, men når du løfter luka, følger alt med på en finurlig måte. Godt hjulpet av gassdempere er luka lett å løfte, og den står pent på plass mens du gjør de nødvendige inspeksjoner i motorrommet. Luker gir adgang til batterier og elektriske komponenter. De drenerte dørkplatene foresvever meg å være en tveegget løsning, fordi jeg synes det elektriske anlegget er for dårlig beskyttet mot vann som drypper fra lukene.
Under dekk
Gjennom en uvanlig dørkonstruksjon kommer du ned til lugarene under dekk. Den øvre delen av døren er "rund" , og glir pent inn i dashbordet. Den undre delen av døren åpnes på normal måte og gir god adgang til de kurvete trinnene ned til hovedsalongen. Her finner du en L-formet sofa med bord på babord side, og en velutstyrt bysse på styrbord side.
Generøs bruk av vakkert treverk og luksuriøse stoffer gir en varm og komfortabel følelse. Testbåten hadde parafinkoker med komfyr, men gass er et alternativ. Kjøleskap og mikrobølgeovn er standard. Det er også varmt og kaldt trykkvann ombord. Jeg synes man har vært litt gjerrig med stueplassen i byssa, men dette avhjelpes med diverse skap i resten av hovedlugaren som eventuelt kan brukes til bysseredskap og proviant.
Sovelugar/toalett
Via en dør i akterenden av hovedlugaren kommer man inn i den akterlugaren. Den har full ståhøyde ved inngangen. Resten av lugaren består av en enorm køye og et garderobeskap. Mellom denne sovelugaren og byssa er toalettet som har dør både fra hovedlugar og sovelugar.
Toalettrommet er et mesterstykke. Designerne har klart å lage et luksuriøst preget rom kombinert med mange praktiske løsninger. Det er brukt mye treverk. Jeg lurer på hvor praktisk dette vil vise seg å være i det lange løp.
Motor/elektrisk
To Volvo dieselmotorer AD 41 200 hk. er linket til DuoProp drev. Motorinstallasjonen har meget høy standard. En unik fordel er et støpt innerskall under hele motoren. Det har en blankpolert overflate som er lett å holde ren.
En batteribank på tre forbruksbatterier og et startbatteri ladet fra to generatorer, burde gi tilstrekkelig strøm ombord. 240 volts landstrømopplegg er standard. Unødvendig kanskje for vanlig norsk båtbruk, men mange potensielle kunder på denne båttypen kan ligge lenge stille i en havn de liker.
Jeg har vandret en del i norske båthavner og ser også hos dere stadig flere med kabel i land når båten ikke er i bruk. Kontrolltavlen til strømmen er lett tilgjengelig i hovedlugaren. Varmtvannsystemet kan ta varme både fra 240 volt og motorens kjølevann. Derfor er du sikret varmt vann både underveis og ved land.
Kjøreegenskaper
Selv med dieselmotorer, er denne store båten en riktig "spreking". Toppfarten ligger rundt 35 knop, og båten planer pent uten å anstrenge motorene. Egenskapene er slik du kan vente av et V-bunns-skrog. Skroget oppfører seg presist, og styrmannen har full kontroll under alle forhold. Båten er overraskende tørr - mye takket være de høye skrogsidene som gir båten et litt klumpete utseende.
Denne båten gir deg all den kjøreglede man kan forlange av en moderne motorbåt. Finmanøvrering er barnemat når du har lært deg å bruke to-motors teknikken.
Detaljer
Det er mange detaljløsninger i Zircon som viser til fulle at designerne har jobbet hardt og målbevisst. Båten har spesiell vendbar hylle for TV-settet. Forut har båten 700 watt elektrisk ankervinsj. For musikkelskere har båten stereo med høyttalere både ute og inne. Båten leveres komplett helt ned til detaljer som førstehjelpssett og loggbok.
Den to-delte kalesjen dekker hele uteplassen inklusive førerplass. Med den dårlige sikten gjennom vindruten, er åpningen i kalesjen over førerplassen nødvendig. Underlig forresten at man ikke har klart å lage tette kalesjer i 1991. Selv påkneppet og med glidelåsene igjenndratt, dryppet det på instrumentbordet.
Konklusjon
Draco Zircon er et mesterstykke i god båtdesign. Det er utrolig hva man har klart å få inn i denne relativt lille båten. Når jeg sier liten, er det ut fra hvilke markeder båten er bestemt for og de båtene jeg finner det naturlig å kunne sammenlikne Dracoen med.
Båten vil bli en farlig utfordrer til de etablerte i denne klassen. Enda farligere konkurrent vil den bli hvis Draco kan fiffe litt på stylingen. Det bør også ryddes opp i detaljene på uteplassen. Båten er fersk og tåler foredling. Kontrollere, instrumenter og sikt er detaljer som bør forbedres med tanke på den høye farten som krever full årvåkenhet hvert sekund. Forbedring av vindusviskerne vil også hjelpe.
Alt dette er detaljer. Generelt synes jeg denne båten bærer preg av å kunne lykkes svært bra på eksportmarkedene. Noen er utvilsomr interessante for det norske markedet også.
DATA:
Lengde i vannlinjen:10,53 m.
Bredde: 3,85 m.
Dyptgående: 90 cm
Pris: 1.181.500 med dobbel Volvo 200 hk diesel og DuoProp.
Dag Pike
Den som har fulgt Båtmagasinet fra begynnelsen, vet hvem Dag er. Dere andre får denne korte presentasjonen: Dag er sjøkaptein av utdannelse og har bakgrunn fra den engelske redningstjenesten. Han blir i dag regnet for å være verdens dyktigste navigatør i ekstremt hurtiggående båter. Han var med på begge Virgin-rekordforsøkene over Atlanteren. Det ene som endte på havets bunn, og det andre som lykkes. Han har rekorden rundt England (Forøvrig satt med en Windy 9600). Han har utallige mesterskap som navigatør for de store offshore- gutta. De siste årene har han vært fast navigatør for Fabio Buzzi.
Dag har skrevet flere bøker om motorbåt og han er bidragsyter til ledende båttidskrifter både om fritidsbåt og yrkesbåt verden rundt.