utgave nr 10 1994
Fevik 715
Legokloss-båten
Fevik 715 som selges under navnet Dacapo 750 i utenlandet, er en 23 fots snekke med innredning etter legokloss-prinsippet. Fem minutter tar det å fjerne så å si all innredning og dørkplater fra uteplassen. En grei familiesnekke som ikke må overmotoriseres.
Av Hans Due
Fevik-snekka har vært et kjent og trivelig innslag i skjærgården i mange år. Med sine 23 fot har hun huset mang en familie på ferietur. Konseptet, både når det gjelder skrogform, sjøegenskaper og bobekvemmeligheter, er tradisjonelt og godt gjennomprøvet. Skroget tåler ca. 9 knop uten at det blir ubehagelig.
Salong
En V-sofa i forpiggen med et svingbart bord på en z-søyle, som er festet i skottet mot toalettrommet, kan gjøres om til en dobbeltkøye ved å senke bordet og legge i et par ekstra lemmer og puter på toppen. En hylle over sofaen i forpiggen kan til nød fungere som babyseng, eventuelt hylle for gjenstander og bøker. Løse "legoklosser" i form av tretrinn kan også stables, slik at det blir en stødig trapp opp gjennom det midterste vinduet i dekksoverbygget. Dette kan nemlig åpnes og er hengslet slik at det legges akterover mot vindskjermen ved førerplassen. Da har man en grei rømningsvei, og det er greit å komme seg opp på fordekket når man skal i land eller fortøye ved kai.
Skrogsider og tak er skai-polstret. Håndverket er bra utført, men vi syntes kanskje det var litt for mange lapper og skjøter. Dørken og sofabenksidene er belagt med et kraftig blåmelert teppe. På dørken er teppet kantsydd. Under sofaen er det rikelig med stueplass. Ved oppgangen til uteplassen er det et garderobeskap med to hyller samt muligheter for å henge fra seg klær. Det er ikke full ståhøyde i salongen (ca. 1,60 m.). Fargene i sofastoffet går i lyse blåtoner og fortrekksgardinene er i en tynn lys kvalitet som slipper inn mye lys, men stenger for innsyn. Når de er trukket til side, kommer det inn rikelige mengder dagslys gjennom sidevinduene. Kun ett elektrisk lyspunkt i salongen når nattemørket faller på, er i minste laget.
Toalett
Toalettrommet er knøttlite, nærmest av typen som man kler på seg. Doen er av en annenklasses italiensk kvalitet, plastvasken er snau og har en gebrekkelig plastarmatur av billigste slaget. Ingen speil og dårlig med skapplass. Ventilasjon foregår gjennom et lite koøye innfelt i vinduet. Å skulle tørke seg bak er en akrobatisk øvelse av de sjeldne som kanskje kan utføres av folk som er kjevhendte. Her virker det som om båtbyggeren anser dette lille, men for ferierende båtfamilier ganske viktige rommet, som et nødvendig onde.
Uteplass
Her har denne snekka sin styrke og sjarm. Uteplassen har sitteplass til opptil ni personer. To ved førerplass, en på enkeltsetet ved siden av som er et passasjersete, to på et dobbeltsete vendt akterover aktenfor førerplassen, og tre-fire i L-sofaen helt akterut. I tillegg har man fått plass til bysse som ferdig utbrettet er ganske stor. Et bord kan festes i dollbordet mellom L-sofaen akterut og dobbeltsetet aktenfor førerplass. Eller man kan legge i en lem, legge på puter og få en solseng på dagen og en dobbeltseng for overnatting under kalesjen. Putene er i vaskbar hvit skai med en rosa og lilla styling, et fargevalg vi ikke synes om. Vil man ha en annen farge, kan man få det mot et tillegg i prisen.
Hele uteplassen er bygget opp som et modulsystem, hvor ingen av bitene er skrudd fast. Likevel står alt merkverdig fast på plass under gange i sjøen. I løpet av fem minutter kan man ta vekk førersete, L-sofa, øvrige benker og danse tango. Eller du kan bruke snekka til transport av større gjenstander. På denne måten kan man til en hver tid tilpasse innredningen til det dagsaktuelle behovet. Å fjerne dørkplatene og komme til motoren er også gjort i en håndvending. Smart!
Trearbeidet er skikkelig gjort. I og med at man kan fjerne alle innredningsbitene, er det lett å se at båtbygger ikke har jukset med finishen noe sted. Alle dørkplater er i teaklaminat og kantet med aluminiumsrammer. Alle moduler forøvrig er godt tilpasset og sklir lett på plass ved montering. Under alle benker samt førerplass er det rikelig med stuerom.
Bysse
Byssa til babord under og aktenfor passasjersetet er av utbrett-typen. En stålvask og et kokeapparat er montert ved siden av hverandre i en langsgående benk med tre skuffer (hvorav en har inndeling for skaffetøy) og et skap med to hyller til kasseroller, mat o.l. Passasjersetet kan foldes sammen og platen det er montert på svinges 180 grader. Dermed åpenbarer kokeapparatet seg (ikke standard) samtidig som man får avsettingsplass på platen til passasjersetet. Også stålvasken aktenfor er dekket med en hengslet plate som oppslått gir avsettingsplass på den andre siden.
Under den korteste delen av L-sofaen akterut er det plass for kjøleskap (ikke standard). Dermed har man en ganske komplett bysse. Men kokeapparat (Safeflame) og kjøleskap gir et pluss på 13.800 kroner på prislisten. Dette må man regne med i prisen. Vi kunne også ønsket oss noe mer organisert plass for tørrvarer og de daglige matvarene som ikke trenger kjøling.
Byssa virker solid og ganske praktisk, men den er lav og ingen god arbeidsplass for lange mennesker med vonde rygger. Armaturen i vasken er av samme kvalitet som på vasken i toalettrommet.
Dekk/overbygg
Med et forholdsvis bredt dollbord og griperekker på toppen av vindskjermen, på dekksoverbygget samt to pulpitbøyler på fordekket, beveger man seg trygt fra for til akter. Det er antisklimønster alle steder det er naturlig å ferdes. Både i fordekket og det lille akterdekket er det drenerte dreggbokser med plastlokk som har en en kneppert som gjør at lokkene holdes på plass. Smart patent, men vi syntes plasten i lokkene virket noe skrøpelig.
Det finnes i alt seks kryssholt, to forut, to akterut med halegatt og to midtskips. Bra! Topplanterne og akterlanterne er montert på en lanternebøyle foran vindskjermen. Bøylen kan enkelt legges ned ved passering under lave broer.
Bade-/redningsleider følger med som standard, mens badeplattform på hver side av leideren er ekstrautstyr.
Motor/teknisk
På grunn av legokloss-systemet i innredningen på uteplassen, er service og vedlikehold av motor og det tekniske forøvrig, en drøm for en hver mekaniker. Her kommer man til hver eneste lille detalj. Slanger, skroggjennomføringer og kabler er skikkelig utført. To batterier er standard, ett til forbruk og ett til start.
Akterut er det inspeksjonsluke for ror og propell, samt opplegg for nødstyring. Med en dieseltank på 120 liter, en ferskvannstank på 120 liter og en septiktank på 100 liter, har man kapasitet til å være ute i skjærgården og gå ganske lange strekk uten å måtte bunkre.
Førerplass
Førerplassen er greit organisert. Man har bra sikt horisonten rundt. Brytere, instrumenter, ratt og gass/gear er plassert i passende høyde og avstand, slik at det er bekvemt å sitte og kjøre. Foran dashbordet har man plass til kart. Her er det lagt et kantsydd blått teppe av samme kvalitet som teppet på dørken, og det hindrer effektivt sjenerende reflekser. Dessuten unngår man løse gjenstander fra å skli vilt fram og tilbake under kjøring. Denne løsningen likte vi godt. Enkelt, pent, rimelig og effektivt.
Førerplassen har to separate seter satt tett sammen i stedet for et bredere sete. Setene er ganske små, så små at vi tviler på at en person med stor ende vil kunne sitte særlig behagelig. Setene er ikke regulerbare, men kan vippes framover. To vindusviskere av aller enkleste sort er standard. Vi savner defrosteranlegg og kompass.
Sjøegenskaper
Dette er en snekke med tradisjonell snekkefasong. Halvplaner-egenskapene man har prøvd å gi skroget, er ikke vellykket. Båten trives best med en toppfart på 8-10 knop. Vår testbåt var utstyrt med det største motoralternativ på 60 hk., hvilket ga oss en målt toppfart på rundt 15 knop. Men i denne hastigheten begynte båten å vippe og skjære ut, la seg ukontrollert over på siden, slik at propellen trakk luft, og all fremdrift stanset. Både ubehagelig og farlig.
I skvalpesjø skrått forfra er båten våt. I medsjø og innenfor det fartsområdet vi har antydet som ideelt for båten, oppfører den seg helt greit. I sidesjø ruller båten som andre deplasementsbåter. Finmanøvrering bød ikke på store problemer, selv om båten er lite villig til å ta ror akterover, slik vi opplever på deplasementsbåter generelt.
Konklusjon
Fevik 715 er en grei feriebåt for to personer, til nød en liten familie på to voksne og ett-to mindre barn. Som dagsturbåt kan mange flere mennesker omgås sosialt på den store uteplassen. Legokloss-prinsippet i innredningen var spesielt og tiltalende. Det utvider båtens bruksområder.
Innredningen er generelt av meget solid kvalitet, men enkelte billige detaljer trekker ned. Båten bør leveres med kokeapparat, kjøleskap, defroster og kompass som standard. 45 hk. motor er evig nok.
Fart/støy
Farten er målt med Yanmar 4JH2 DTBE, en firesylindret dieselmotor på 60 hk. Støyen er målt ved førerplass. Høyeste målte verdi ligger noe i overkant av det akseptable.
Omdr.Fart i knopStøy i dbA
370015,286,0
340013,484,6
310012,382,9
2800 9,877,7
2500 8,877,6
2200 8,275,3
1900 6,672,2
1600 5,970,2
1300 4,466,2
1000 4,266,0
700 3,065,8
Data
Lengde:7,15 m.
Bredde:2,61 m
Dypg.:0,70 m
Vekt:ca. 1.600 kg.
Drivstoff:120 lt.
Vann:120 lt.
Septik:100 lt.
Motor:45-60 hk.
Pris m/45 hk. motor:Kr. 280.000,-
Pris m/60 hk. motor:Kr. 302.700,-
Produsent:Inter Trading A/S. Boks 84, 4817 His. Tlf: 37 01 10 12.