utgave nr 1 2005
Gjør det selv: Vedlikehold av toalettet
Gjør det selv: Vedlikehold av toalettet
Slik unngår du drittjobben
Tett toalett og lukt fra septiktanken kan unngås. Sørg for at det er riktig montert og skyll godt med vann, så har du gode sjanser til å unngå problemer.
TEKST: JØRN SØDERHOLM
Tenk på tre ting du absolutt vil unngå ute på båttur med venner og familien.
Her er det mange muligheter: Grunnstøting, sjøsyke, pølser og potetmos, uvær, flate batterier og svensktopper er noen. Eller hva som helst annet, alt etter egne preferanser og erfaringer.
Båteiere som har opplevd tett toalett i båten vil vanligvis sette den opplevelsen høyt på ovennevnte "liste", og gå langt for å slippe gjentakelser. Det er nemlig en udelt utrivelig jobb å ordne opp når det har skjedd. Lukt fra toalett / septiktank som sprer seg rundt i båtens indre er også noe man helst vil unngå, for eksempel når svigermor eller -datter har blitt med på helgetur.
Riktig montering
Riktig montering er den beste forebygging av feilfunksjon i form av lukt eller "forstoppelse". Utløpsventilen på pumpa skal - dersom den ikke har blitt snudd av en "oppfinnsom" montør - peke oppover. Utløpsslangen skal nemlig gå oppover før den går ned i tanken igjen. Slangens høyeste punkt skal være minst 30 cm over toalettets høyeste punkt for å danne en omvendt vannlås. På denne måten blir det stående vann i slangen som danner mottrykk på toalettpumpas tilbakeslagsventil av gummi, kalt jokerventilen. Denne gummiventilen har til oppgave å hindre avfallsvann i å komme tilbake i bollen etter pumping. Det er også den som hindre lukt i å komme ut gjennom toalettet. Vann i slangen presser på jokerventilen, slik at den holder tett.
Hvis utløpsslangen går nedover fra pumpas utløp, vil alt vannet renne ut av bollen. Det bør det ikke. Da tørker nemlig jokerventilen, gummileppene åpner seg og slipper uønsket aroma inn i toalettrommet. En tom toalettbolle er også grunnlaget for den store fadesen, tett toalett. Dersom toalettet blir brukt med for lite vann i bollen, vil papiret suge til seg den lille væsken som er der. Det blir en hard klump, uten å løse seg opp. Det er stor fare for at denne klumpen vil sette seg fast når man prøver å pumpe den ut sammen med det øvrige innholdet.
Mye vann
"Ikke bruk mye vann, septiktanken blir så fort full". Sier skipperen med liten septiktank og / eller en tungvint tilgjengelig tømmepumpe for tanken. Det er FEIL, og skipperen er dømt til å få problemer. Lite vann lager en tung og treg septikmasse som er vanskeligere å få ut enn om den var oppblandet med rikelige mengder vann.
En 70-100 liter septiktank bør ha ti liter vann i bunnen, før man har noe som helst annet i den. Etter tømming av septiktanken bør man spyle godt gjennom anlegget med sjøvann for å skylle slanger, ventiler og tank.
En god tømmepumpe til septiktanken er en god forsikring mot problemer. Gjerne en elektrisk pumpe som er enkel å bruke. Det finnes mange gode manuelle pumper også, men en manuell pumpe bør plasseres lett tilgjengelig, så det er enkelt å tømme tanken når man har sjansen. Elektriske kvernpumper (med impeller) koster fra en snau tusenlapp til ca 3.500 kroner. Om du har råd til det, kan du investere i en elektrisk membranpumpe. Den koster 4.000-6.000 kroner, men gir større muligheter for en bekymringsfri tømming av tanken.
Det er fort gjort at skvalp i tanken får papirrester til å sette seg i luftingen. Nyere tanker har gjerne to separate luftinger med god avstand. På hurtiggående båter skapes et sug i septiktankens utløp. Dersom septiktankens lufting er tett, kan både tank, slanger og toalett suges tomt mens båten går. På mange moderne båter utnytter man denne effekten til et automatisk ejektorsystem, der tanken tømmer seg selv når farten overstiger et visst nivå. Et par ganger i sesongen bør man på slike systemer fylle toalett og tank med vann og kjøre i god fart for å skylle gjennom og unngå gjengroing av tanken.
Bortsett fra store mengder vann, bør du være forsiktig med hva du tømmer i toalettet. Kjemikalier kan være harde mot pakninger og slanger. Vann holder stort sett for rengjøring. Du kan bruke en uparfymert sanitærvæske som hjelper til med å oppløse innholdet i tanken til en masse som er lettere å pumpe ut. Hvis du bruker parfymert sanitærvæske, må du etterskylle med store mengder vann. Ellers kan båten lukte av kjemikalietoalett innvendig.
I forbindelse med vinterklargjøring, har vi vist at båtverksteder heller en skvett frostvæske i toalettet for å forebygge frostskader. Ulempen med denne behandlingen er at frostvæsken kan skade pakninger og slanger i toalettsystemet, i alle fall på lengre sikt.
Hvilket toalettpapir?
Resirkulert, vanlig eller spesialpapir?
Et vanlig båttoalett, riktig montert og med tilstrekkelig vann i skåla tåler vanlig toalettpapir i normale mengder. Resirkulert papir er vanskeligere å løse opp enn vanlig toalettpapir, og har en tendens til å pakke seg sammen til små baller. Disse ballene kan sette seg fast i utløpsventilen. Det samme gjelder langfibret papir, for eksempel solid tørkepapir
Det viktigste er at papiret løser seg noenlunde lett opp med vann. I båtutstyrsforretninger får man kjøpt spesielt lett oppløselig papir som sies å være velegnet til båtbruk. Det er det naturligvis også, men vanlig toalettpapir kjøpt på dagligvareforretningen fungerer like godt og koster mindre.
Funksjon og vedlikehold
Manuelt toalett
Den gode, "gammeldagse" pumpa på siden av toalettet fungerer stadig like bra. Bruk rikelig vann, og gi pumpa det vedlikeholdet den trenger, så tjener den deg vel.
Pumpestanga og o-ringen på stempelet bør få en årlig rengjøring og smøring med vannfast silikonfett (eller Vaselin), og en simmering rundt toppen av pumpestanga slites og må byttes når det kommer vann ut på toppen ved pumping.
Det er vanlig å helle en dæsj matolje i do og dra i pumpa noen ganger. Pumpa går lettere i øyeblikket, men det er lite egnet på lengre sikt. O-ringen får ikke tilstrekkelig smøring, og oljen legger seg som et innvendig belegg på slanger og ventiler. Avfallet får større motstand på vei gjennom, og pumpa må jobbe hardere. Dermed tømmer du mer olje i do, og sirkelen er sluttet…
Du kan regne med at jokerventilen og o-ringen på pumpestempelet må byttes etter rundt tre år. Alle slitedeler holder lenger hvis det får smøring.
Et tips hvis du mistrives ved tanken på å få dritt på fingrene når du åpner pumpa for vedlikehold. Ta pumpa av toalettet, og legg den i garasjen et par dager. Da tørker innholdet i den, og det er mindre guffent å åpne den for å gjøre rent og smøre.
Elektrisk toalett
Et enkelt elektrisk toalett har en pumpe med to funksjoner: En gummiimpeller drar inn spylevann, mens et skovelhjul drar dritten ut. Pumpa sørger selv for riktig vannmengde. Skovelhjulet kverner innholdet på vei ut, og minsker risikoen for at noe setter seg fast lenger ut i systemet.
Pumpa ødelegges av harde fremmedlegemer. For eksempel tamponger og ølkorker (!) som noen har funnet det for godt å kaste i do. De kraftigste typene kan ta seg av ting på størrelse og konsistens som en plommestein. Hovedregelen må være: Ikke putt noe i do som ikke trenger å være der.
Pumpa krever ganske mye strøm. Forbruksmessig er det helt greit i en normal motorbåt. Dersom spenningen blir for lav, vil både impeller og skovelhjul / kniv gå saktere rundt i fungere dårligere. Vær sikker på at de elektriske kablene til pumpa har stort nok tverrsnitt helt tilbake til strømkilden.
Et vanlig elektrisk toalett støyer ganske kraftig. Det kan legge en demper på viljen til å bruke det på sene kvelder i trange havner. Ikke alle synes det er hyggelig å fortelle nabobåtene at man har vært på do. Støyen er vanskelig å bli kvitt, men det kan hjelpe noe å isolere og stive av dørkplata toalettet står på. Det gir mindre vibrasjoner som forplanter seg videre.
Jokerventilen i utløpet må rengjøres og smøres årlig. Det er eneste vedlikehold på elektrisk toalett. Når gummien i jokerventilen begynner å hardne, er det på tide å skifte den. Etter tømming av septiktanken bør toalettet kjøres et par ganger à 20-30 sekunder for å skylle gjennom og få en passende skvett vann i bunnen at tanken.
Stående elektriske pumper (ombygde fra manuell pumpe) er mer effektiv enn liggende pumpe, og har mindre fare for problemer. Den krever imidlertid enda mer strøm, og støyer mer enn sin liggende kollega.
Noen toaletter på markedet, blant annet Jabscos Quiet Flush, har bare èn funksjon på toalettets innebygde pumpe: Tømme bollen og kverne innholdet. Det gir mindre støy og en sterkere kvern. En separat pumpe montert et annet sted henter sjøvann til spyling. Denne sjøvannspumpen har et eget filter som må rengjøres et par-tre ganger i sesongen, tilsvarende motorens sjøvannsfilter. Utover sjøvannsfilteret er vedlikeholdet er som for andre elektriske toaletter.
Vakuum
På nyere, større båter blir det mer og mer vanlig med vakuumspyling i toalettsystemet. En sentrifugalpumpe suger vakuum, som sørger for et sterkt sug i systemet. Det er raskt, stille og effektivt, men krever mye plass og større dimensjoner på rør, ventiler og koblinger. Servicetilbudet på slike systemer er foreløpig ikke særlig godt utbygd langs norskekysten. Det passer best for båter fra 40 fot. Vakuumsystemer er mer temperaturfølsomme enn andre, og mer utsatt for frysing.
Hjelp, tanken er full!
Septiktanken er full, og pumpa vil ikke ta. Hva gjør du?
1. Sjekk at ventilen / kranen på skroggjennomføringen er åpen. (Vi tøyser ikke, fagfolk sier at dette er en er vanlig "feil" de avdekker når folk kontakter dem.)
2. Sjekk utløpet under vann. Prøv å stake.
3. Hvis tanken har elektrisk tømmepumpe, sjekk om denne får strøm.
4. Åpne… Hvis tanken har mannlokk, ta av dette og pump ut med manuell pumpe. Åpne evt. inntaksslangen, den øverste slangen på tanken. NB: Det vil antakelig være trykk i tanken, og gjæret septik vil sprute utover.
- Ut med dritten
En Fairline-eier i en båtforening i en by på Vestlandet strevde fælt med å få det elektriske toalettet til å fungere. Den endelige løsningen: Han kastet el-toalettet på sjøen - bokstavelig talt - og monterte et manuelt toalett.
Vinterklargjøring av toalettet
1. Steng inntak av sjøvann for spyling. Tøm inntaksslangen.
2. Manuell pumpe: Pump alt vannet ut av toalettet. Åpne evt. dreneringsskrue nederst dersom toalettet har det.
3. Manuell pumpe: Demonter, rengjør og smør pumpa.
4. Elektrisk pumpe: Ta av inntaksslangen, kjør i 3-5 sekunder.
5. Elektrisk pumpe: Ta ut jokerventilen (i utløpet), rengjør og smør med vannfast silikonfett eller vaselin.
6. IKKE tøm frostvæske i toalettet. Kjemikaliene er uheldig for slanger og pakninger.
Manuell pumpe
Demontering, rengjøring og smøring av manuell toalettpumpe.
Listen tar utgangspunkt i et Jabsco toalett med mulighet for å demontere fra toppen. Andre merker og modeller krever at hele pumpehuset skrus av for å smøre pumpestempel (pkt 7).
1. Skru av mutteren på toppen.
2. Dra ut hele innmaten.
3. Gjør rent pumpestempelet. Avfallsvannet holder seg nedenfor stempelet, spylevann over.
4. Smør pumpestanga og o-ringen på pumpestempelet med vannfast silikonfett (eller Vaselin).
5. Ta pumpehuset av understellet om nødvendig.
6. Skru av utløpsventilen bakpå pumpa.
7. Ta ut jokerventilen. Gjør rent. Smør med vannfast silikonfett (eller vaselin). Skift hvis den begynner å bli stiv.
8. Simmeringen må skiftes dersom det lekker ut vann på toppen ved pumping.
9. Skru av håndtaket. Polstre pumpestanga med en bit tape hvis du må holde igjen med tang. Riper i metallet kan skade simmeringen. På noen modeller (her fra Jabsco) skiftes hele toppstykket. På andre kan det være mulig å skifte bare simmeringen.