utgave nr 4 2006

Miljøvennlig fjerning av bunnstoff

Publisert Sist oppdatert

Miljøvennlig fjerning av bunnstoff

Båtens naturmedisin

"Miljøvennlig" er tradisjonelt en ubrukt betegnelse på vårklargjøring av båten. Men ting er i ferd med å skje, og miljøbevisstheten øker. Vi har gjort årets vårklargjøring med produkter basert på naturmidler.

TEKST: AMUND RICH. LØKEN

Vårpussen er ikke akkurat kjent for å være miljøvennlig. Gammelt bunnstoff, lakkrester og møkkete gelcoat har fått gjennomgå med de kraftigste kjemikalier. Som regel har heller ikke det vært nok. Heftige omganger med drill og malerskrape har fått partiklene til å sveve rundt som nedbør fra et russisk kullkraftverk, til fare for en selv og omgivelsene.
Et godt miljø nede på havna har gutta alltid hatt; en fin tone og hyggelige kamerater i vårlige omgivelser. Den delen av miljøbegrepet som dreier seg om gift og forurensing har vi ikke vært fullt så opptatt av. Før nå, når vi sakte men sikkert har fått merke kommunale og statlige forbud og pålegg.
Lett har det ikke alltid vært å tenke miljø i praksis. Når sant skal sies har ikke markedet akkurat vært oversvømt med miljøvennlige, effektive produkter. Mange produsenter har prøvd seg. Jo mer miljøvennlig, jo mindre nyttefullt, er vår erfaring.

Naturbasert

Kanskje har heller ikke produsentene lagt seg skikkelig i selene for å bidra med de mest miljøvennlige produktene. Petroleumskjemi har vært et lett tilgjengelig og rimelig råstoff i produktene, og fremfor alt effektivt i kampen mot gammelt bunnstoff og sotmøkkete skrog.
Derfor var det fristende å ta for seg en nykommer blant produsentene av ”båtvæsker” til årets vårpuss. Det lille selskapet Undri AS i Fredrikstad har på et par år utviklet en rekke pleieprodukter til bruk i båt, alle basert på fet planteolje. Selskapet hevder at hele produktlinjen er så miljøvennlig som det går an å få den - og at midlene skal fungere. Dette er ingen analysetest av deres produkter, men en fortelling om den virkelighet som møtte oss nede i havna. Utstyrt med flaske på flaske av den nye naturmedisinen – og helt fri for middel tuftet på gammel erfaring, overtro eller gode råd fra naboskipperen som har prøvd alt - gikk vi løs på gammelt bunnstoff.

Islandsk linefisker

Hele historien startet hos en linefisker på Island som var lei av uhåndterlige liner, stive som stokker etter timer og dager i havet. Han lagde seg derfor en egen fiskelinesåpe basert på fett fra leveren på sau. Det luktet grusomt, og slik var det han i samarbeid med industrien på Island utviklet en hyggeligere olje, basert på ester etter rapseplantene.
Undri legger ikke skjul på at de kastet seg over den islandske idéen først og fremst med tanke på biler. Rensing og poleringsvask av biler med disse fete naturoljene ga gode resultater, i hvertfall så lenge det var noenlunde varme i lufta. Det viste seg nemlig at det skjedde noe med disse fete oljene når temperaturen krøp ned til seks grader og lavere. De stivnet, ganske enkelt, på samme måte som matoljen får en seig konsistens når den står i kjøleskapet. Da mistet også bilene fort sin glans.
Det ble gjennomført skrogtester hos flere båtprodusenter. I to år er det prøvet og feilet. Resultatet er en serie produkter basert på en base importert fra Island, og videreforedlet med naturvennlige tilsetningsstoffer. Prinsippet er at fett fjerner fett, med såpe som sentralt stikkord. Produsenten vil ikke si for mye om sin hemmelige oppskrift, men forsikrer at alle produktene er biologisk nedbrytbare og oppfyller alle krav til nedbrytbarhet etter OECD-kravene.

Krafttak under kjølen

Undervannsskroget skaper mye hodebry, og inviterer til bruk av rå kraft for båtfolk. Det er her vi i mange år har lengtet etter et vidundermiddel som verken støver eller skader en selv eller omgivelsene. Vi startet der med noen flasker bunnstoff-fjerner fra Undri. Først smurte vi på massen med en stor pensel. Vi var rause med forbruket, og lot den fete oljen stå i seks timer. Tiden her er helt avhengig av underlaget, men seks timer er minimum. Vi innrømmer at vi var skeptiske til hele prosessen, det hørtes litt for enkelt ut. Men vi var tålmodige og lot de seks, syv timene gå uten å gripe inn eller forstyrre det som eventuelt måtte skje under der.
Så var tiden inne for handling. Vi gikk inn under båten og oppdager at bunnstoffet ikke er løst opp. Det skal det da heller ikke. Prosessen har virket på undersiden av bunnstofflagene og mellom primer og gelcoat. Det merker vi først når vi forsiktig prøver oss med en ordinær isskrape. Ikke tro at det slipper helt enkelt. Det krever litt innsats, men som en seig masse forsvinner det faktisk forbausende bra fra bunnen, lettere enn vi på forhånd trodde var mulig uten mekanisk kraft og utstrakt bruk av høytrykksspyler. To naturmetoder gjorde underverket; fete naturoljer og fysisk / mekanisk bearbeiding. Isskrapen måtte renses titt og ofte. Etter fjerningen er det viktig å bruke en nøytraliserende væske, gjerne miljøvennlig avfettingsvæske. Bunnstoffmiddelet er realt fett, og noe av det henger igjen etter prosessen.

Såpe erstatter polish

Skroget fikk også en skikkelig gjennomgang etter et halvt år på en opplagsplass nær motorveien. På tradisjonelt vis tok vi jobben med å rubbe skroget. Da det var gjort, brukte vi Undris båtrens i stedet for konvensjonell polering. Poenget her er at fettet i såpen skal erstatte polish i porene og gi god glans på overflaten. Resultatet ble bra. Vi vet i skrivende stund intet om holdbarhet og virkning utover i sesongen, sammenlignet med grundig polering. Produsenten sier at prosessen må gjentas hele sesongen med jevne mellomrom for å opprettholde den blanke finishen.

Vårpussen i kortversjon

1. Grundig vask. Enklere og raskere om du polerte i høst.
2. Polering. Med konvensjonell polish eller alternative metoder. Gir en blank og UV-beskyttet overflate. Bedre beskyttelse med en runde hardvoks til slutt.
3. Bunnstoff legges på. 2,5 liter gir "normalt" strøk på en 26-foter, holder til 6-7 måneder i vannet. Jo flere lag utenpå hverandre, jo vanskeligere blir jobben med å fjerne det gamle.
4. Batterier lades opp. 14,4 V ideell spenning på poler. Koblingspunkter, releer og kontakter sjekkes for irr og sprayes med WD 40 eller lignende.
5. Motoren (innenbords) kjøres litt på starteren for å bygge opp oljetrykk. 2x30 sekunder, vent litt mellom rundene. Skift olje, dersom det ikke ble gjort i høst.