utgave nr 3 1991
Nidelv 750
Test Nidelv 750
VELORGANISERT!
Av Hans Due
En 24-fots daycruiser med separat toalettrom, køyeplass til fire og bysse er ikke dagligdags. Tenkeboksen har vært brukt flittig, og innredningsløsningene virker funksjonelle selv om mye er stuet inn på 7,50 X 2,50 meter. En vellykket båt med suverene sjøegenskaper.
Nidelv har gjort et godt kjøp. Samarbeidet mellom Helge Duus i tidligere Master Boats og konstruktøren Hans Jørgen Johnsen har resultert i daycruiseren Nidelv 750, som selges både i åpen utgave og med "hatt". Båten har visse "Nimbus-linjer", uten sammenligning forøvrig. Det er ikke mange minustegn i vår testrapport, og de få som er, skulle være enkle å gjøre noe med.
SALONG/BYSSE
V-sofa med bord som kan senkes gir dobbeltkøye. Stueplass under benkene. Avishylle på skott mot toalett, to spotlight i taket samt bryter til lys i barskap, fire små sidevinduer i skrogsiden og en dekksluke som er riktig hengslet i forkant. Et lite speil på skottet i forpiggen. Det er hva som befinner seg i salongen. Rent og ryddig og svært oversiktlig.
Eneste savn er et par små skuffer til undertøy og strømper. Et lite aber er at det er ganske trangt å komme inn rundt bordet for å få satt seg ned. Skaipolstring i tak og skrogsider gjør renholdet enkelt. Dørken er helstøpt med løst kantsydd teppe.
Byssa er på babord side ved nedgangen til salongen. Det avrundede hjørnet mot V-sofaen inneholder barskap. Topplaten i barskapet er avsettingsplass for byssa, og bak denne platen er en glassholder. Ved siden av avsettingsplassen er det plass for nedfelt kokeapparat som ikke er standard. Rund vask i rustfritt stål og med skikkelig armatur, er plassert ved siden av kokeapparatet og under bøylen foran passasjerplassen.
Kun kaldtvann er standard. Varmtvann er ekstrautstyr. Under topplaten på byssa er det kjøleskap som standardutstyr. Ved siden av kjøleskapet er det tre små skuffer. Byssa har tilfredsstillende arbeidshøyde, men foldedøra til salongen må lukkes for at man skal få tilgang til skuffene. Salongen kan forøvrig deles fra byssa med denne døra, samt en foldedør som henger i dekket. Denne løsningen er etter vår mening ikke særlig god. Nidelv har laget en annen løsning som går ut på at døra til toalettet også kan brukes som dør mot salongen. Da må man til gjengjeld bruke fortrekksgardin på toalettet når døren brukes mot salongen. Her har man fortsatt tenkearbeide igjen for å finne en optimal løsning. Kanskje kan skyvedør være en bedre løsning?
TOALETT
Toalettrommet er ikke stort, men det er prisverdig at man i det hele tatt har fått plass til et separat toalettrom ombord i en såpass liten båt. Det er først og fremst takhøyden det skorter på. Når man først har satt seg til rette på potta, sitter man behagelig. Doen er av bra kvalitet, en Brydon med porselensskål og solid trelokk.
Det er helstøpt vask med armatur i bra kvalitet, dorullholder, speil, håndkleknagg og spotlight i taket. Utlufting besørges av en elektrisk vifte. Det er ikke vindu, slik at den ene spotlighten er lyskilde. Vi kunne ønske oss et lys over speilet også.
Fra toalettet har man grei adgang til alle koblinger på baksiden av dashbordet. Et lite hengeskap har man også fått plass til, samt en hylle bak doen. Et lite skap for oppbevaring av toalettsaker under vasken hadde vært ønskelig. Dørken er ikke drenert.
UTEPLASS
Uteplassen består av U-sofa akter som kan gjøres om til solseng/dobbeltkøye, singel førerstol ved førerplassen og passasjerstol. Ryggen i U-sofaen kan flyttes forover eller fjernes i sin helhet med et enkelt håndgrep. Stoler og puter er av god kvalitet. Dørkplater er i skikkelig materiale med respatexoverflate og aluminiumskanter.
Under dørken midtskips ligger drivstofftank og septiktank. Vanntank er under førerstolen. Fra drivstofftanken går bensinrøret til motoren via en lukkekran som er montert på skottet under U-sofaen. Her er også den manuelle lensepumpen. Begge er lett tilgjengelig. På hver side av drivstofftanken er et avlangt stuerom som egner seg godt til vannski.
Under bordsøylen er det et grunt stuerom som gir plass for bordet som har to søyler med forskjellige høyder, en for vanlig bord og en for bordplate som del av solseng/ dobbeltkøye. Under hver "vinge" på U-sofaen er det i tillegg til vannski-stuerommene også et vanlig stuerom. På babord side er halvparten av dette rommet okkupert av to 105 Ah's batterier pluss en meget bra hovedstrømstavle med brytere og sikringer.
Over styreplassen er det styrhustak, eller "hardtop" som det ute. Den er likevel ikke hardere enn at store deler av den er kalesje, slik at man kan åpne opp for solen. Den aktre delen av styrhustaket minner om en targabøyle. På denne er det to spotlight ned til uteplassen, men disse er festet på siden av bøylen. Etter vår mening ville det vært bedre om de var plassert høyere og helst på undersiden av bøylen.
Elkabler til lanterner bør sikres bedre med kåper eller rør, slik at man ikke risikerer å slite dem av hvis de skulle hekte seg fast i et eller annet. Under passasjersetet er det også et stuerom som på vår testbåt delvis var okkupert av varmeapparatet og drivstoffkanner til varmeren og kokeapparatet.
U-sofaen kan vippes opp i sin helhet for glimrende tilgang til motorrommet. I tillegg er det en inspeksjonluke ned til motorrommet i U-sofaen. Helt akterut legges kalesjen når den ikke er oppslått. Kalesje og bøyle skjules av et lokk. Rundt hele uteplassen er det griperekke i rustfritt stål. Foran U-sofaen er det på hver side et stigtrinn som står litt for langt fram. Vi tipper at de fleste vil bruke U-sofaen som stigtrinn som ombord-og ilandstigningstrinn.
FØRERPLASS
Førerplassen er ryddig og oversiktlig. Alle instrumenter og brytere er lett tilgjengelige. Kartbord og kompass står der de skal. Gass/gearhendel har riktig plassering. Trimfunksjonen ligger her, noe som gjør trim adskillig enklere enn de tradisjonelle Volvo Penta-bryterne. Eneste minus vi har notert på førerplass er det hvite dashbordet som gir generende reflekser i den buede vindskjermen. Vi hadde også ønsket oss vinduspussere med selvparkering, men her får viskerprodusenten ta kritikken, fordi selvparkeringen bare virker til en side, og på denne båten skal vindusviskerne stå samlet ved midtstolpen i frontruten.
Oversikten er god horisonten rundt, både når du står og sitter og kjører. Førerstolen er stillbar både i høyde og lengderetning, og halvparten av setet kan vippes opp for stående kjøring.
Defroster og vindusspyler er ekstrautstyr, men burde vært standard. Styringen er hydraulisk og glir lett.
SKROG/DEKK
Båten har en forholdsvis dyp V-bunn på 20 grader. Dekket har antisklimønster over alt. Dollbordet er bredt nok for vanlig ferdsel, men pulpiten er litt for lav. Her er høyden ofret på estetikkens alter. Det er seks solide kryssholt. De to midtskips har dessverre en noe uheldig plassering, nemlig midt på dollbordet. De burde vært felt inn i kanten mellom dekk og skrogside for ikke å være i veien. På siden av styrhustaket er det solid griperekke i rustfritt stål. I baugen er det en smart todelt dreggboks, en for kjetting, dregg og dreggtau til dreggvinsj og en for fortøyningstamper.
Badeplattform med antisklimønster er integrert i skroget. Her er innfelt hånddusj og bade/redningsleider med håndtak på akterspeilet. Her er det også plass til fenderholdere (ekstrautstyr).
MOTOR/TEKNISKE INSTALLASJONER
Motorrommet er stort og ryddig. Du har grei adkomst til alle installasjoner. Kabler og slanger er ordentlig oppklamret. Hovedstrømtavlen har vi tidligere omtalt. Ladespenningen ligger på 14,1 Volt, og det er innenfor marginene for godkjent karakter. I vår testbåt var det både manuell og elektrisk lensepumpe. Dessverre er kun manuell standard. Motorrommet gir plass for både singel og dobbeltinstallasjon.
KJØREEGENSKAPER
Konstruktøren har truffet meget bra med skroget. Den dype V-bunnen gir en myk og behagelig gange. I raske unnamanøvrer og skarpe åttetallssvinger merker man ingen tendenser til hugging. Med en Volvo Penta 570 bensinmotor på 245 hk propell-akseleffekt, målte vi en toppfart på 40 knop.
I dønningene utenfor Torungen fyr i Arendal hadde vi flere luftferder i denne hastigheten uten at vi støtte på overraskelser av noe slag. Båten la seg pent og rolig på plass i sjøen ved landing. Båten virket stiv og solid. Ingen skrangling når vi traff sjøene, men myke dump. Manøvrering i havn går greit med duoprop'en, bakking er problemfritt.
FART/STØY
Farten er målt med to mann ombord, tomme vann- og septiktanker, og ca. 125 lt. bensin. Motoren er en Volvo Penta 570 DP på 245 hk.
Omdr.Fart i knopStøy i dba
470040,088,1
440036,884,7
410033,683,5
380031,381,3
350028,078,7
320025,678,4
290023,279,2
260018,376,0
230011,975,5
2000 9,674,4
1700 7,271,8
1400 6,469,4
1100 5,367,6
800 3,765,6
KONKLUSJON
Noen smådetaljer bør forbedres. Litt småpirk i finishen fant vi. Hovedinntrykket er meget godt. Her er mange gjennomtenkte og fornuftige detaljer. Bysseløsningen er god. Stort pluss for at man har fått plass til separat toalettrom. Kjøreegenskapene er suverene. I denne båten som i mange andre vi har testet savnet vi vesentlig utstyr på standardlisten. Det gjelder defroster, som vi mener er nødvendig på helt eller delvis innelukkede båter. Det gjelder elektrisk lensepumpe i tillegg til den manuelle. Denne båten selges som overnattingsbåt og leveres med kjøleskap som standard. Da bør også kokeapparat gå inn i standardpakken. Å utelate disse ingrediensene, er å manipulere med prislistene. Båten koster i den utgave vi testet 408.400 kroner. Styrhustaket koster 15.820 kroner, Wallas kokeapparat 9.200 kroner, lensepumpe 1.450 kroner og defroster 3.120 kroner. Til sammen blir dette kr.437.990,-.
DATA:
Lengde:7,50 m.
Bredde:2,50 m.
Vekt:ca. 2000 kg.
Drivstoff:275 lt.
Vann: 60 lt
Septik:65 lt.
Produsent:A/S Nidelv Boats, Postboks 10, 4883 Arendal. Tlf: 041-94122.