utgave nr 9 2009

Nyheter

Publisert Sist oppdatert

Hurtigtørkende

Sporty sommershorts/badeshorts fra SailRacing i hurtigtørkende Polyamide-materiale. Logotrykk på sidene og baklomme med print. Fås i ulike farger. Pris: 599 kroner. www.sailracing.com

Nytt navn


TB RIB 425 er et nytt navn i Norge, og er en av flere RIB-er i fire ulike størrelser som Terje Bliksvær i Drøbak nå lanserer i Norge. Tidligere modeller har vært å finne på det europeiske markedet, men de nye modellene altså for første gang å få kjøpt her hjemme. Pongtongene i PVC eller Hypalon-materiale produseres i Frankrike, mens selve båtene produseres i Kina. Bliksvær, som selv har vært med på å utvikle de nye modellene og fulgt produksjonen i Kina, tror båtene i mellomsjiktet, som TB RIB 425 og 525, kan selge godt i Norge.

TB RIB 425
Lengde: 4,25 m
Bredde: 1,93 m
Vekt: 280 kg
CE-kategori: C
Maks antall personer: 7
Motorstyrke: 25 hk-60 hk
Pris fra: 44.990 kroner
Opplysninger: www.speedsjark.no

Norsk nyutvikling

Seaside 26 er noe så sjeldent som en ny, norsk, egenkonstruert daycruiser. Mannen bak, Erik Ravne Andersen i Seaside Båtservice i Akershus, har jobbet med båter i flere år i tillegg til å ha tilbrakt utallige ferier i båt under oppveksten – noe som har ført til en del tanker om funksjonelle løsninger i båt. Resultatet har blitt en 26 fots daycruiser som nå er under utvikling og som etter planen skal settes i produksjon.
Først og fremst er det kanskje framdriftssystemet på Seaside 26 som skiller seg ut blant båter i denne størrelsen. Daycruiseren skal leveres med Yanmar Common Rail diesel på 220 hk, strak aksel og ror.
- Grunnen til at vi har valgt å bruke strak aksel er med tanke på vedlikeholdskostnader i forbindelse med service. Ut i fra egne erfaringer med service på drev overfor kunder, kan dette fort bli dyrt, selv om båtene er forholdsvis nye. Målet har vært å få båten til å oppnå lik fart med strak aksel som tilsvarende drevbåter.
Under testing skal båten på 2.100 kilo ha gjort 32,5 knop, etter litt modifisering av V-skrogets bunnvinkel og plassering av steglister.
- Vi prøvde også båten i en del sjø. Den oppførte seg bra både i med- og motsjø, og bryter bølgene mykt, sier Andersen, som nå vil gi full gass som båtprodusent.

Seaside 26
Lengde: 8,10 meter
Bredde: 2,60 meter
Vekt: 2.100 kg
CE-kategori: Ikke bestemt
Maks antall personer: Ikke bestemt
Motorstyrke: 220-260 Hk
Pris: Ikke bestemt
Opplysninger: www.seasideboat.no

Vannsted


”Vannsted” er navnet på noe så sjeldent som en 40 fots norskutviklet husbåt. Bak den friske satsingen står ekteparet Alexander og Solvor Meyer fra Bergen, som tok utgangspunkt i sin egen drømmebåt. Resultatet har blitt 78 kvadratmeter innredet stue, kjøkken, tre soverom, kontor, badstue og stor takterrasse til sjøs. Utseendemessig minner husbåten om en moderne leilighet med lekker og tidsriktig innredning og funkisdesign. Husbåten har derimot to 65 hk dieselmotorer i hvert katamaranskrog og baugtruster, slik at båten skal være lett å manøvrere både sidelengs og rundt sin egen akse. Toppfarten skal ligge på 6-7 knop, og båten skal tåle opp mot 3,5 meter høye bølger selv om den trives best som fjordbåt.

I motsetning til andre utenlandske hus på sjøen er selve huset på ”Vannsted” bygget i sandwichkonstruksjon med 10 cm tykke vegger og 15 cm tykt tak. Det eneste som er formstøpt er plattformen som huset er bygget på. Denne byggemetoden gjør at den norske hyttebåten blir langt rimeligere i sluttpris enn sine utenlandske konkurrenter. Nå håper ekteparet på å kunne produsere flere båter, og flere forhandlere skal allerede være interessert. Husbåten kan produseres etter kundens ønske både i størrelse og innhold, og med CE-godkjennenning klasse B.

Vannsted
Lengde: 12 meter
Bredde: 6,5 meter
Vekt: 13.500 kg
CE-kategori: C
Maks antall personer: 10 underveis/40 ved kai
Motorstyrke: 2x65hk Vetus VH4.65
Pris: Fra 1.950.000 kroner
Opplysninger: www.vannsted.no

Dristig duo


Norske Hydrolift kommer med to nye spreke utgaver av sin designprisvinner Hydrolift S-24. Både Hydrolift S-24 Diablo og Hydrolift S-24 Platinum blir produsert i begrenset antall.
Sistnevnte blir det produsert kun fem eksemplarer av. I tillegg til den spesiallagede platinafargen leveres Hydrolift S-24 Platinum med en ekstra utstyrspakke, spekket med lekre ekstrafunksjoner og morsomt tilbehør. Båten skal ha en toppfart på 55 knop og leveres med 287 hk dieselmotor.
Den knallrøde Hydrolift S-24 Diablo vekker nok garantert også oppsikt. Standardutgaven kan oppjusteres med en rekke ekstrautstyr, og er en riktig fartsdjevel med motor fra 425 hk til 525 hk og toppfart fra 65 knop og oppover.

Hydrolift S-24 Diablo/Platinum
Lengde: 7,70 meter
Bredde: 2,10 meter
Vekt: 1.350 kilo
CE-kategori: C
Maks antall personer: 7
Motorstyrke: 425 hk-525 hk+/287 hk (diesel)
Pris fra: 1.100.000 kroner
Opplysninger: www.hydrolift.com

Særegen


Den norske trebåten (!) Hav 27 vakte oppsikt da den for første gang ble lansert i 2006. Nå er det klart for nok en ny modell av den særegne og mildt sagt spesielle båten. Hav 21 viderefører absolutt den spesielle designlinjen fra den første modellen, denne gang med Jan-Erik Haavi og Geir Arnestad bak tegnebrettet. Selv om båten skiller seg kraftig fra andre norske båter, blir Hav 21 likevel omtalt som en typisk skjærgårdsjeep med smarte detaljer og nyskapende løsninger som skal gjøre båtbruken enklere. Båten har midtstilt styrekonsoll med sete integrert i front, hvor vindskjermen kan slås ut til siden for bedre skjerming. Akter kan ryggstøttene på hjørnesetene legges ned for enklere adkomst til badeplattformen. I tillegg kan setene vippes fra sittestilling opp i stående stilling. De trekantformede ryggstøttene i sittegruppen forut kan også skyves enten framover eller bakover alt etter hvor en ønsker å sitte. Forut er det også inndelte rom for oppbevaring under gangdekket. En annen smart detalj er lanternemasten som også fungerer som vannskistang.

HAV 21
Lengde: 6,3 meter
Bredde: 2,35 meter
Vekt: 850 kilo
CE-kategori: C
Maks antall personer: 7
Motorstyrke: 115-175 hk
Pris fra: 389.000 kroner
Opplysninger: www.havboat.no

Helårsbåt


Paragon 31 er andre båten i rekken av helårsbåter og en videreføring av Paragon 25-konseptet. Den nye båten har fått en liten flybridge og større akterdekk, samt ekstra dyp V-bunn for større stabilitet og enklere manøvrering. Dette skal også gi lavere drivstofforbruk, og i følge produsenten skal forbruket ligge på rundt 1,8 liter per distanseminutt med motoralternativet D6-370. Toppfarten ligger på rundt 38 knop.
- Paragon 31 er en båt for båtmennesker med høye krav til kvalitet og sjøegenskaper. Den er bygget for å takle de tøffeste forhold året rundt, sier Magnus Andersson i Nimbus Boats som eier Paragon Yachts.

Paragon 31
Lengde: 9,85 m
Bredde: 3,30 m
Vekt: 4.700 kg
CE-kategori: B
Maks antall personer: 8
Motorstyrke: 330-370 hk
Pris fra: 2.060.000 SEK
Opplysninger: www.nimbus.se

Flybridgeflaggskip

Det nye flaggskipet Sealine F46 slår an tonen for den nye designlinjen i britenes F-serie. F46 har samme brede skrog som fjorårets nyhet SC47, for bedre stabilitet og mer boltreplass. Båten er også utstyrt med det Sealine hevder er markedets største flybridge på båter i denne størrelsen.
F46 er spesialtilpasset drevsystemene Cummins Mercruiser Zeus eller Volvo Penta IPS, med integrerte trimplan som skal redusere planingsterskelen og øke akselerasjonen. Innvendig er det lagt vekt på gjennomgående åpne planløsninger med areal som kan integreres i hverandre, og hvor møblene er spesialdesignet slik at de skal passe sammen enten en ønsker ett stort areal eller to separate områder. www.sealine.com

Sealine F46
Lengde: 14,92 meter
Bredde: 4,48 meter
Vekt: 19.500 kg
CE-kategori: B
Maks antall personer: 12
Motorstyrke: 2 x Cummins Diesel QSB 5.9 480 hk
Pris: Fra 399.950 £
Opplysninger: www.sealine.com

Selvlysende


Når du har behov for en lykt er det som regel fordi det er mørkt, og i mørket kan det være vanskelig å finne en lykt. Løsningen er enkel – en selvlysende lommelykt! Norske Navi Light Glo trenger bare 10 minutter i dagslys før den selvlysende kroppen gløder i mørke i inntil 8 timer. Lykta har også dobbelt gummibelegg som gjør den vanntett ned til 200 meter, magnetic switch, innebygget støtdempende kropp med stropp og er utstyrt med 6 LED-pærer og batterier med lang levetid. Pris: 249 kroner. www.navisafe.no

Båtbokdebut


”Tatt av havet” er forfatteren Dag Ahlgren Smitt (45) sin debutbok, og er en fortelling om å våge – skrevet for alle som drømmer å bryte ut av hverdagen og sette seil mot nye mål. I boka følger vi sandefjordingens ferd fra han selger bilen sin, tar opp banklån og tømmer sparekontoen for å kjøpe sin første seilbåt. Da hans diplomatkone blir omstasjonert på Vestbredden blir oppvarmingsseilasen i hjemlige farvann plutselig endret til en fem tusen nautiske mil lang ferd i Midtøsten – med bare tre timers seilkurs som ballast. Paperbackboka på 237 sider utgis på Licentia forlag, ISBN: 978 82 92906 53 8, og selges hos landets bokhandlere i tillegg til enkelte bokhandlere på nett. Pris: 249 kroner. www.dagahlgrensmitt.com

VHF med AIS


RT-650 VHF er en ny stasjonær VHF fra Navicom med DSC og AIS-mottager, slik at du kan få vist og sett større skip med AIS-sender klasse A og B direkte opp på kartplotterskjermen med alle data på båten, samt fart og kurs. Apparatet kan koples direkte til SEIWA marine kartplottere som har NMEA/AIS-inngang for dette, og du trenger bare en VHF-antenne. Pris: 5.490 kroner. www.seawave.no

Tre i ett


Med Glomex RA201 Splitter kan du raskt installere AIS-mottaker (automatisk identifikasjonssystem) ved bruk av VHF-antennen om bord. Splitteren gjør det mulig å benytte seg av kun èn VHF-antenne for mottak av både VHF, AM/FM og AIS-radiosignaler, og fordeler og formidler signalet fra antennen til AM/FM radioen og AIS-mottageren når VHF radiosenderen er avslått. Splitteren er også merket med Glomex Lifetime Warranty. Pris: 650 kroner. www.holund.no

Bedre sikt


De nye vindusviskermotorene fra Vetus kommer nå med kjegleformet (konisk) aksel slik at det skal bli enklere å feste viskerarmen. Viskermotorene har også separate gear, kan stilles inn i åtte forskjellige pussevinkler og har to hastigheter og selvparkering i tillegg til intervallfunksjon. Motorene leveres både i 12 volt eller 24 volts versjoner med utgående aksel i rustfritt stål. Matchende viskerarm og blad er også tilgjengelig enten i sort eller i polert, rustfritt stål i høyglans. www.univa.no

Multi-VHF


Den bærbare og 380 gram tunge VHF-en HX-370E fra Standard Horizon skal være den aller første maritime VHF-en med jaktkanaler i Norge. Det innebærer at du i tillegg til maritime kanaler også har mulighet for 40 LMR-kanaler inkludert jaktkanaler. Dermed kan du bruke apparatet både på sjøen, hytta og på fjellet. VHF-en er vanntett ned til en meters dyp og opptil 30 minutter. Den har 5 watts utgangseffekt, stort display med bakgrunnsbelysning, LED SOS-strobelys, automatisk kanalsøk, dual watch-funksjon og hurtigvalgsfunksjon for de åtte mest brukte kanalene, utvendig antenne samt uttak for mono/hodesett. HX-370E leveres med oppladbart batteri, lader, bordholder, tørrbatterikassett, belteklips med hurtigfeste og sigarettennerkabel. Pris: 2.950 kroner. www.navy.no

Afrikansk vri


Er du lei de tradisjonelle tekstilene i båten kan disse putene fra Isandi, som har spesialisert seg på import av varer fra det sørlige Afrika, være noe for deg. Tekstilene er i kraftig kanvaskvalitet og farges for hånd med batikkfarge slik at putetrekkene får et røft preg etter vask. Stoffet er slitesterkt og tåler hard bruk på brygger og svaberg, og en saltvannssprut skal heller ikke gjøre skade. Putene finnes i flere størrelser og med forskjellige mønster. Pris for putetrekket Seascape 40x60cm: 669 kroner uten innerpute. www.isandi.no