utgave nr 11 2006
Nyheter
Nyheter
Lokalpatrioter og glade sommergjester på Hurum har tatt initiativet til sin egen trebåtfestival. Med den legendariske Holmsbuprammen i fokus ble den første festivalen gjennomført 28. juli i år.
Kapproing mellom Verket og Holmsbu sto på programmet og hva var mer naturlig enn å kjempe for et napp til Ole Prambyggers vandrepokal? Igjen bygges det prammer i båtskjulet til Ole Olsen, men ikke i samme omfang som i trebåtens glansdager.
Med den lokale prammen i fokus vil det bli festival, trolig enda mer omfattende, også neste år, forsikrer to av initiativtakerne for en årlig festival, John Otta Lippert og ordfører Knut Erik Lippert.
Litt mer Windy
Windy oppgraderer flere av sine utgaver med lengre skrog for å skape bedre løft for tyngre motorer og mer utstyr.
Windy Bora 40 er blitt Bora 42. Oppgraderingen har gitt mulighet for å flytte garasjen noe for å gi bedre atkomst fra akterenden og bedre atkomst til motorrommet. Nytt er også planløsning og fargevalg på dashbordet. Hele dashbordet er sprayet for å hindre reflekser.
Også suksessbåten Khamsin er forlenget noe for å bli bedre løft. Her ser vi også at designet på båten badeplattform er blitt atskillig større – og rundere. Khamsin er blant Windymodellene som for tiden selger svært godt i hjemmemarkedet.
Den nye Grand Tornado 32 er basert på 31 GT. Nyheten er kåret et årets Powerboat i Europa. Også denne er forlenget og forholdene er optimalisert for installasjon av 2 Volvo D4-motorer. I tillegg har hele cockpiten gjennomgått en radikal forandring for å bedre komfort og plass.
Mer informasjon: www.windy.no
Firetakts lettvektere
Motorprodusentene har lagt seg i selene for å utvikle en ny generasjons utenbordsmotorer som tilfredsstiller de nye miljøkravene som innføres fra neste sesong. Det betyr lansering av en lang rekke firetakts småmotorer. Yamaha er på vannet med en ny serie 9,9 til 25 hk, med nytt design og nye ytelser.
Vekten på en stor utenbordsmotor er mer eller mindre uvesentlig, fordi det uansett må brukes utstyr for å få den av og på. Vekten er derimot vesentlig på småmotorer, fordi brukeren selv i stor grad står for håndteringen. En firetakter har frem til nå vært betydelig tyngre enn en totakter. Yamaha har anstrengt seg for å holde vekten nede på sine nye motorer. Produsenten opplyser at den nye F15 og F20 bare veier 5-6 kilo mer.
I tillegg støyer de nye motorene vesentlig mindre, har mer elektronikk som tidligere kun var forbeholdt de store motorene, er mer drivstoffgjerrig, ca 10 prosent mer økonomiske å drive, har mindre utslipp og har en bedre akselerasjon og høyere toppfart. Yamaha har dessuten funnet en løsning med en balansevekt som motvirker den ofte sjenerende vibrasjonen vi har på mindre påhengsmotorer.
For mer informasjon: www.yamaha-motor.no, tlf: 64 97 94 00
Svensk walk around
Westline 24 er en svensk walk-aroundbåt med god plass til å bevegelse seg på et romslig dekk. Westline gir samtidig mulighet for en enkel overnatting, med tre køyeplasser og avsatt plass til toalett og pantry. Det er lagt stor vekt på godt med stuverom.
- Westline fra Trollhättan er en relativt liten båtfabrikk, med kapasitet til årlig 30 båter og som legger vekt på personlig relasjon til sine kunder, sier Ole Tom Slorbak. Hans selskap Slorbak Bil og Båt i Sandefjord er forhandler i Norge.
Mer informasjon: Slorbak Bil og Båt, Sandefjord, tlf. 415 00 171
Greker i norsk skjærgård
Poseidon er den største produsenten av fiske- og landstedsbåter i Hellas. En del av utvalget har nå funnet veien til den norske skjærgården gjennom Norsk Bil Båt Import i Larvik. Enkelt og robust er to stikkord for Poseidon-båtene. Alle modellene er selvlensende, har rustfrie rekker og lanterneføring som er innfelt i skroget. I serien som nå forhandles i Norge finner vi båter fra den minste, Poseidon 425 Tvistein, 470 Stavern, 510 Svenner og den største Poseidon 550 Færder.
Mer informasjon: Norsk Båt Import AS.
Heilnorsk italiener
Etter en lang og trang fødsel er Venus blant nyhetene i norsk båtindustri. Båtprodusenten Venus Boats i Mandal viste to nyheter på Båter i Sjøen i Sandvika, prototypen av Venus 20, en skjærgårdsjeep med et stort og langt stuverom under dørken og den italiensk-inspirerte retroen Venus 24. Her har designerne Geir Arnestad og Tor Oftebro kombinert klassiske linjer i sitt plastskrog, inspirert av de italienske trebåter. Men sin v-bunnkonstruksjon yter båten fra 35 til 50 knops fart, avhengig av motorinstallasjon. Utstilt båt har en 320 hk V8, men produsenten tror Volvos diesel D3 blir den mest etterspurte motoren.
Selv om Venus er et nytt navn, er ikke båtbyggerne på noen som helst måte nye i bransjen. Produksjonsanlegget i Mandal står for skrogproduksjon for flere båtbyggerier, blant annet Polar 20 og 22.
- Vi har erfaring nok til å gjøre et produktet i egen regi, sier Tor Oftebro til Båtmagasinet, veldig fornøyd med responsen fra publikum på den flytende båtutstillingen i Sandvika.
Mer informasjon: www.venus-boats.no
Ny lavfartsfunksjon
Volvo Penta har lansert et enkelt, elektronisk produkt som kan kobles til de store motorene i D-serien for å bedre egenskapene ved tomgangskjøring. Tilleggsutstyret levers til D6, D9 og D12 og er en utstrakt hånd til båteiere som opplever tomgangskjøring vanskelig, at båten gir for mye fart ved for eksempel tillegging. Med lavfartsfunksjonen minsker farten ved tomgangskjøring til det halve. Rent teknisk er lavfartsfunksjonen et slurregir, med software koblet til Volvo Pentas elektroniske plattform EVC (Electronic Vessel Control).
Mer informasjon: www.volvopenta.no
Ny ”liten” stormotor
Volvo Pentas D6 levers nå også i en 435 hk utgave. Den dekker et behov mellom Volvos tradisjonelle D6 på 370 hk, som kom i 2003, og D9 med 500 hk. Den nye store D6-en blir en erstatning for den gamle suksessmotoren TAMD 74.
Resultatet av en test Volvo Penta selv har gjort på den nye D6 vs TAMA 74, i en Storebro 420 Biscay, viser 25 % bedre akselerasjon opp til 20 knop, litt høyere toppfart, litt mindre plasskrevende (ca 15 cm) og lavere vekt. Nyheten er i likhet med sin noe mindre søster en motor med seks sylindere, men den har ny turbo, en modifisert ladeluftkjøler, et nytt topplokk der plasseringen av ventilene er modifisert for å øke luftflyten. Også kjølesystemet er oppgradert. D6-435 har et dreiemoment på 993 Nm allerede ved 2000 omdreininger.
Mer informasjon: www.volvopenta.no
Rimelig fra Kina
Boats Scandinavien benytter seg av billig arbeidskraft i Kina. I høst lanserte selskapet i Søreidgrend, nær Bergen lufthavn, en serie på tre båter produsert i Kina. Fellestrekket for båtene er lave priser, sammenlignet med tilsvarende båter produsert i vesten. Båtene er utformet og spesifisert av det norske selskapet.
Scandinavien 260 Sport er et eksempel på det. Den 26 fot store daycruiseren har mye uteplass, og fire køyeplasser under dekk. Listen over standard utstyr er lang, og inneholder blant annet teakdekk, varmer, baugpropell, Raymarine C80 plotter, dusj på badeplattformen og varmtvann. Med en Volvo Penta D4 260 i hekken koster båten likevel ikke mer enn 895.000 kroner.
Under Scandinavien-navnet finnes også en 35 fots lukket bo- og turbåt, også den med en fyldig liste over standardutstyr. Med en D6 350 koster den 1.875.000. Scandinavian 200 Jeep er en åpen skjærgårdsjeep til 125.000 kroner (pluss motor).
Data: Scandinavien 260 Sport
Mer informasjon: Boats Scandinavien, telefon 906 96 000. www.scandinavien.no
Ny bobåt fra vest
Spirit 360 er en ny bo- og turbåt fra Spirit Boat på Vestnes ved Molde. Verftet har overtatt velkjente Flem 340. Den selges fortsatt under sitt gamle navn, men verftet har også gått et skritt videre. Med en Flem som plugg, har verftet saget, spikket vridd og vrengt seg fram til det de selv mener er en helt ny båt: Spirit 360.
Skroget er helplanende, og skal kunne brukes med både èn og to motorer, med hekkaggregat eller V-gir. Med singel motor på 270 hk gjør båten rundt 28 knop. Dobbelinstallasjon med totalt 340 hk gjør båten et halv tonn tyngre, og gir en toppfart på 32 knop. V-bunnen er 20 grader akterut.
Båten har en stor salong og innvendig førerplass midtskips, med sitteplass til sju personer, hvorav tre i fartsretningen. Takhøyden er gode 195 cm. Byssa er plassert bak førerplassen på styrbord side.
Båten har fem til seks køyeplasser, fordelt på tre lugarer. Det er dobbeltkøyer i rederlugaren forut og senterlugaren, samt en ”bred enkeltkøye” i en egen lugar aktenfor og under salongen. Toalett og bad befinner seg på styrbord side, foran førerplassen.
Motorene ”bor” under to luker i det selvdrenerende akterdekket. Standardleveringen på båten er 369 hk Yanmar eller 388 hk Sabb Iveco, begge med fast aksling.
Data: Spirit 360Mer informasjon: Spirit Boat AS, telefon 71 18 34 44. www.spiritboat.no
Lengde: | 11,75 meter |
Bredde: | 3,30 meter |
Vekt: | 5.500 kg |
CE-kategori/personer: | C12/B8 |
Drivstoff: | 620 liter |
Vann: | 250 liter |
Std. motor: | 369 hk Yanmar el. 388 hk Sabb Iveco |
Pris m/ std. motor: | 1.925.000 kroner |
Mange slags båt
Klarer du ikke helt å bestemme deg hvilken båt du skal ha? Skjærgårdsjeep, daycruiser, snekke, klassisk eller moderne; Alle har fordeler du gjerne skulle hatt med deg. I så fall kan det hende MV Yachts Small Cabin er verdt å ta en titt på.
Det er en senterkonsollbåt med innenbordsmotor. Det meste av båtens meter er åpent uteområde, med en sittegruppe/solseng akter, motorkasse midtskips og en styrekonsoll med sitteplass til to foran motoren. I forkant av styrekonsollen er det et toalettrom. I forre, styrbord hjørne av uteområdet er det en bysse / wetbar med et kokebluss, vann, vask og kjøleskap. Hele uteområdet er selvdrenert og utformet på en måte som gir et svært praktisk og uømfintlig inntrykk. Under fordekket er det et krypinn med køyeplass for to og et lite bord mellom køyene.
Standard motor er Volvo Pentas D2 55, men båten kan utstyres med kraftigere saker.
Båten vi så på høstens messe i Sandvika hadde en VP D3 190 i motorkassa. Fremdrift skjer med fast aksling. Under et lokk i akterkant av motorkassa sitter sjøvannsfilter, hovedstrømbrytere, diesel- og vannpåfylling samt flens for tømming av septiktank. Alt lett tilgjengelig, men vi undres over hvor hensiktsmessig det er å ha dieselfylling og septiktømming midt i båten. Den nederlandsk produserte båten virker trivelig og forseggjort. Vi vil imidlertid anbefale verftet å lage litt mer plass til førerens bein. Sittende kjøring er greit, men det er for trangt til beina for den som vil kjøre stående. På samme skrog leverer verftet en helt åpen versjon (Full Console, noe rimeligere) og en daycruiser (Runabout, noe dyrere) med overnattingsmuligheter som Small Cabin.
Data: MV Yachts Small Cabin
Lengde: 9,00 meterMer informasjon: Westmar Marin AS, telefon 66 75 94 50. www.westmar.no
Bredde: | 2,65 meter |
Dyptgående: | 0.64 meter |
Deplasement: | 3.250 kg |
Motor: | 55-190 hk diesel |
Fart: | 13-32 knop |
CE-kategori: | C |
Pris std. motor: | 1.118.000 |
Pris største motor: | 1.287.000 |
Rustbeskyttet treskrue
Korrosjon er en hissig fiende i båtens miljø, der salt og fuktighet er en konstant tilstand.
Svenske Essve har utviklet Corrseal, en ny type overflatebehandling for skruer og andre innfestinger. Overflatebehandlingen er testet og godkjent i den høyeste korrosivitetklassen, C4. Det betyr at skruer med denne overflatebehandlingen kan benyttes i miljøer som ellers ville krevd syrefaste skruer.
www.essve.se
Lett og kraftig batteridrill
Makita var først ut med batteridrevne verktøy. Det skjedde i 1978. Nylig lanserte fabrikken en ny serie verktøy, med batterier som gir tre ganger så lang brukstid og dobbel livslengde sammenlignet med ”vanlige” batterier. I alle fall om vi skal tro Makitas pressemelding.
Slagboremaskinen BHP 451 er en del av denne serien. Den sies å ha vekten til en 12 V-maskin og styrken til en 18 V-maskin. Den er utstyrt med en firepolet motor som gir kraft hver 90. grad, mot hver 180. grad for topolede motorer. Denne motoren gir altså kraft fire ganger pr omdreining, mot to for enklere motorer.
Alt i følge den samme pressemeldingen.
Fairline Phantom 48
På høstens store båtmesse i Southampton kommer Fairline til å lansere en ny båt de forventer vil selge godt; Phantom 48.
En ting er at det er den nyeste båten i verftets serie av flybridge-cruisere, men det blir også den første båten fra den kanten som kan leveres med forskjellige skrogfarger (hvit, mørk blå, beige).
Båten blir tilrettelagt for de lange turene med familie og venner. Seks køyer er det funnet plass til, samt rikelig stuveplass. Den innvendige førerplassen blir plassert midt i båten. På badeplattformen er det opplagsplass for en 2,7 meters RIB.
Med to Volvo Penta D9 575 får båten et fartspotensial på inntil 32 knop. Prisen? Norsk pris er ikke kjent i øyeblikket. Men den som er seriøst interessert, vet godt at det ikke er billig.
Data: Fairline Phantom 48
Lengde: 15,19 meter
Bredde: | 4,46 meter |
Dyptgående: | 1,12 meter |
Vekt (tørr): | 15.600 kg |
Vann: | 500 liter |
Diesel: | 1.664 liter |
Flytende gummi
Bison Liquid Rubber er en ny gjennomsiktig og flytende reparasjons- og tetningsmasse. Den fester på ting som sko, støvler, regntøy, telt, presenninger, oppblåsbare båter og våtdrakter. Den er elastisk og vannbestandig, og tåler temperaturer mellom -40 og +120 grader.
Bison Vinyl Plastic er et enklere, hurtigtørkende lim til bruk på myk PVC. Barnas badeleker, for eksempel.
Til reparasjon på mer utsatte steder i båten, kan Bison Poly Max være brukbart. Det er et monteringslim og tetningsmiddel som produsenten hevder skal kunne brukes på alt fra våte og glatte til stramme overflater. Det tåler det meste av vær og sol, og motstår dessuten kjemikalier mugg og sopp.
www.essve.no
Securmark båtregister
Registrering av småbåter er frivillig. I teorien, i alle fall. Forsikringsselskapene forsikrer nemlig bare båter som er registrert i Småbåtregisteret (RSSR) eller skipsregisteret (NOR). Dermed har registrering i Redningsselskapets småbåtregister i realiteten vært temmelig tvungen for eiere av båter under ti meter.
Men i vår har det blåst en endringens vind over dette, etter at lovpålagt registrering forsvant og det offentlige ga fra seg Småbåtregisteret.
Securmark har tilpasset sine databaser og gjort merkesystemet til et båtregister. If godkjente i mai Securmarks båtregister som eneste registrering av forsikret småbåt, i tillegg til NOR og RSSR. Gjensidige, Trygg Hansa, Terra forsikring og Sparebank1 også har godkjent Securmark som alternativt båtregister, går det fram av en pressemelding fra Securmark.
Eiere av båter som allerede er merket med Securmark kan ta kontakt med Securmark for utstedelse av skilt og båtkort.
www.securmark.no
Heftig solskinnsbåt
Husker du Fjord 39 Cruiser? Vi skrev i vår om den Wally-inspirerte nyskapningen, som er det første resultatet av samarbeidet mellom Fjord og Hanse-eier Michel Schmidt.
Kort tid før det første eksemplaret av den lukkede turbåten får norsk vann under kjølen, lanserer Fjord Boats en annen båt på det samme skroget: Fjord 39 Open. Open-versjonen har det samme nyskapende designet som sin lukkede søster, signert Patrick Banfield og Mark Tucker. Den kjennetegnes ifølge en pressemelding fra Fjord Boats av svært sjenerøs bruk av plass, spesielt ute. Spisebord for tolv og ti kvadratmeter solsengareal er et par eksempler på det.
Bak førerkonsollen på walkaround-båten blir det justerbare seter for tre, og bak disse en romslig ”bysse” med wetbar. En luftig takløsning beskytter førerplassen og byssa mot sol og en smule regn. Under dekk er det køyeplass til to, og dusj og toalett med to meters takhøyde.
Mer informasjon: Fjord Boats, tlf 66 76 22 22. www.fjordboats.no
Bakvegg på fransk
Mellomstore, praktiske bakveggbåter er etter hvert et velkjent syn fra franske Bénéteau. Til neste sesong kommer det to nye båter av denne typen, Antarès 6 og Antarès 7.
Den minste er basert på Antarès 6.6, men noe mer tur- og cruisingorientert. Inne i hytta blir det to seter ved førerplassen, en enkel bysse og en salong forut som kan konverteres til et par køyeplasser. Forut På akterdekket blir det mulighet for en sittegruppe med bord. Under motorluka på akterdekket finnes en Volvo Penta D3 110, som driver båten gjennom en fast aksling. 6.6 blir for øvrig kalt Antarès 6 Fishing i neste års modellprogram.
Antarès 7 erstatter 7.10. Også den kommer i to versjoner, henholdsvis for tur og fiske. Turversjonen har en sittegruppe for seks personer på akterdekket som kan konverteres til en stor solseng. Omtrent samme løsning innvendig, med litt plass. 7 har samme fremdriftsmåte som 6, med en Volvo Penta D3 160 som kraftverk. Mer informasjon: Normar AS / Bemonor AS, telefon 69 25 13 11. www.beneteau.no
Data: | Antarès 6 | Antarès 7 |
Lengde: | 6,50 meter | 6,92 meter |
Bredde: | 2,59 meter | 2,77 meter |
Ferskvann: | 20 liter | 100 liter |
Drivstoff: | 120 liter | 200 liter |
Vekt (tørr): | 1.920 kg | 2.170 kg |
CE-sertifisering: | C7/D7 | C8 |
Kompakt og lettmontert
Whale Smartbail pumpe har to vesentlige fordeler: Den kan monteres på et skott på under fem minutter og den kompakte størrelsen gjør den velegnet på trange steder. Den spesielle utformingen av håndtaket gjør at pumpen er klar til bruk øyeblikkelig etter installasjon. Det sies i alle fall i produsentens pressemelding.
www.stroem.no, www.whalepumps.com.
Et lys i hånden…
Sommerens lyse netter er kun et vakkert minne på denne tiden av året. Båtfolk som ferdes på sjøen nå, kommer lett opp i sitasjoner der godt lys er nødvendig. Da kan en kraftig håndholdt, oppladbar lyskaster være greit.
For eksempel en Panther, som leveres i ulike utførelser. Den kraftigste modellen har både en 50 W xenon pære, en 20 W halogenpære og LED-dioder. Den sterkeste pæra gir en rekkevidde på 1.600 meter i klare forhold, mens halogenpæra tredobler batterikapasiteten. LED-diodene leveres i ulike farger, blant annet til signaler.
Panther skal ha en svært solid utførelse i polyetylen, og er levert ifølge tetthetsgrad IP65 (støvtett, beskyttet mot vannstråler fra alle kanter). Lading skjer med 230, 24 eller 12 V. Prisen ligger et sted mellom 2.000 og 2.500, avhengig av utstyr.
Mer informasjon: Rebato AS, telefon 55 95 17 14.
Renser eksos fra aggregat
Mange større fritidsbåter er utstyrt med aggregat som produserer 230 V. Ofte blir det ved bruk av dette aggregatet liggende en tynn oljefilm på vannet, som sprer seg fra aggregatets eksosutløp. Utslippet skyldes uforbrent diesel. Det er ikke store greiene, og forsvinner som regel med en dæsj Zalo på vannet. Men ikke desto mindre kan det være til frustrasjon for båteieren og ikke minst havnenaboene, som ikke synes det er så stas å bade i vann med oljesøl.
Det har Centek gjort noe med, i form av Gen Kleen. Produktets funksjon består kort sagt i at eksos fra aggregatet går inn i enheten. Her skilles vann og avgass. Avgassen slippes ut i luften, mens vannet går gjennom et filter som trekker ut all olje (hydrokarboner). Det rene vannet går siden ut av båten. Under Gen Kleen-navnet finnes for øvrig også en del andre filtreringsprodukter til båt, deriblant et lensepumpefilter som fjerner oljerester fra vann som pumpes ut av kjølsvinet.
Mer informasjon: Univa AS, telefon 37 06 20 50. www.univa.no