utgave nr 5 2
Smånyheter
Bare moro!
Det er gøy å kjøre fort på sjøen, vel å merke hvis det skjer under trygge former. Denne oppblåsbare katamaranen har fått en enorm popularitet i produksjonslandet Australia og i Sør – Afrika, hvor båttypen brukes i race som en seriøs entype – klasse. Båten er svært sikker med blant annet åpent akterspeil. Det gjør at vann som kommer inn, umiddelbart forsvinner ut akterut. Produsenten hevder at båten er ideell til flere formål, blant annet "bølgehopping", vannski, dykking, koseturer, fisking og racing. Kanskje en entypeklasse å tenke på for norsk racingmiljø? De som har sett denne racing – klassen på TV har antakelig registrert at dette er en sikker klasse som gir mye moro innefor overkommelige økonomiske grenser.
Katamaranen "ZAPCAT" er 4,1 m lang, 2.1 m bred, tar fire personer ved normal bruk, men er beregnet for to under racing. Maks last er 500 kg, anbefalt motor 30 – 50 hk. kort stamme, pongtongdiameter er 0,5 m., total oppdrift: 805 kg. og vekt uten motor er 75 kg. (!). Båten har fire separate luftkammer og innvendige mål er 2,45 x 1,1 m.
Svensk importør: Karnag, tlf.: 0046 8 630 10 00. På Internett www.gemini-inflatables.com.
Gummibåtdaviter
På Sjølystutstillingen lanserte Watski en ny type daviter for gummibåter som vil være ferske i butikkene nå i mai. Det er en norskprodusert oppfinnelse som festes på badeplattformen. Det kreves litt krefter for å ”snappe” festet på plass, men da henger jollen og er enkel å vippe rundt slik at den kan låres rett i vannet. Produktet var ikke døpt da vi fikk det presentert, men det er laget i et komposittmateriale og skal være testet skikkelig.
Pris på messen var kr. 1995.
Fornuftig finne
MV Marin i Lappenrannta i Finland er lite kjent i Norge. På årets Stockholmsmesse ble det vist en ny skjærgårdsjeep i plast, MV – Marin 4600. Den har, ifølge leverandøren, flere låsbare stuerom og drenert rom for fortøyningsgods o.s.v. Vindskjermen er trukket akterover ved siden av føreren for å beskytte mot sidevind. Dataene på båten er: Lengde 4,6 m, bredde 1,95 m, vekt 320 kg og anbefalt motorstørrelse fra 25 til 40 hk. Prisen i Sverige er standard kr. 54.800,-. Opplysninger: MV – Marin, Seplikatu 2, Lappeennranta, Finland.
Alarm via mobilen
Under Sjølystutstillingen ble dette alarmsystamet lansert som en verdensnyhet. Haukka3000 er et alarmsystem som varsler deg over mobiltelefonen. Den ringer deg via GSM-nettet ved brann, innbrudd, vann-eller frostskader. I tillegg kan man styre varme, varmtvannsbereder, lensepumpe osv fra mobiltelefonen. Grunnpakken består av to bevegelsesdetektorer, fire utganger for styring og 12 volts strømkabel. Det finnes diverse tilleggsutstyr som antenne, ulike detektorer og bryter for nettspenning.
Haukka3000 har fem alarmporter som sender SMS-tekstbeskjeder via GSM-nettet ved aktivering. Systemet har dessuten fire releer som kan brukes til styring av elektronisk utstyr. Pris på grunnpakke og antenne ligger i overkant av kr. 6 000. Tilleggsutstyret koster fra 350 til 870 kroner pr. del. Opplysninger: PKD Telecom as i Oslo. Tlf.: 22 90 76 30.Fax: 22 30 89 71. Internett: www.haukka.com
Hurtiglim som holder
Uhell inntreffer som regel når du har dårlig tid. Ombord skjer det stadig småuhell med ting som brekker eller løsner fra festet. Har du det riktige hurtiglimet for hånden, kan skaden repareres på et minutt. Casco Express-serien består av tre sterke hurtigvirkende limtyper. ExpressPen er en dråpepenn med flytende lim for detaljerte jobber der det kreves presisjon. ExpressGel er tykt i konsistensen og er ment for rette, skrå eller ujevne flater. ExpressPipetter er porsjonspakket lim i lekkasjesikkert dråpeblister.
Limtypene fester til så å si alle materialer på 5 – 90 sekunder og gir gjennomsiktige limfuger. De egner seg dårlig til glass og fete plastmaterialer. Fett, smuss og for mye lim gir et dårligere resultat.
Opplysninger: Akzo Nobel Dekorative A/S.Tlf.: 66 81 94 00.
Merk kjettingen
Noen ankervinsjer har telleverk for hvor mye ankerkjetting du slipper ut. Dersom vinsjen din ikke har det, kan du bruke denne enkle og velprøvde metoden. Legg ut kjettingen på brygga og merk hver femte eller tiende meter med lakkmaling. Gjerne i forskjellige farger. Ta en tur i kjelleren å finne fram gamle lakkmalingsrester – enten på spray eller boks. Hvis du har fritt – fall – vinsj, bør du male felt på 25 – 30 cm. for å klare å følge med når kjettingen røyser ut. Ikke gjør denne jobben på en spill ny kjetting. Malingen sitter nemlig ikke på fersk galvanisering.
Mayland til Norge
De engelskproduserte Mayland-båtene finnes nå på det norske markedet. Det er snakk om robuste båter for utenbordsmontasje fra 2,10 m til 7,2 m. Det er spesielt modellene Kingfisher 21, Topaz og Seaprince det satses på. Kingfisher 21 er en jovial folkebåt, en rimelig tøffing for hobbyfiskere, men den er også beregnet for turbruk og transport.
Den nye Topaz skiller seg fra de andre i familien med sine amerikanskinspirerte linjer og fartspotensiale. Den har køyeplass for to personer, toalett og bysse. Seaprince er den største i serien på 7,20 m. Den har fasiliteter for fire personer. Opplysninger: Westron i Namdalseid. Tlf.: 94 50 96 10. Fax: 74 27 84 33. Internnett: www.boat.no/westron
Eksklusiv varme
Menneskets viktigste behov er behovet for varme. Det går forenom både mat og drikke, sosiale saker og alt annet. Fryser vi, blir livet bedrøvelig. Å komme til en ferdig oppvarmet båt når temperaturen er nede mot nullpunktet, er noe mange etter hvert vet å versdsette. Wallas nye dieselvarmer Nautic 30 D gir brukeren mange innstillings- og kontrollmuligheter. At det skal være stillegående og strømsnilt, gjør heller ingen ting.
Kontrollpanelet har en variert meny. Du kan f.eks innstille på trinnløs effektregulering, termostat og når du forlater båten etter endt tur, kan du sette på tidsuret hvis du har planlagt neste båttur, dog innenfor 30 dager. Man kan få kjøpt varmeren uten kontrollpanel og sparer da ca kr. 2 000. Varmeren i standardversjon koster kr. 11 200. Men det var dette med kroppen og behovene, da...
Opplysninger: Wallas Norge A/S på Ski. Tlf.: 64 87 76 20. Fax: 64 87 76 22. Internett: www.wallas.fi
SIMRAD BLIR NAVY
Det nye selskapet Navy Oslo AS kjøpte Simrads avdeling på Høvik i februar. Driften fortsetter med de samme menneskene og med Navy-kjedens produktspekter i lokalene ved marinaen på Blommenholm. Målsettingen er å videreføre og utvikle eksisterende salg og service av elektroniske maritime produkter til fritids- og fiskeflåten i indre Oslofjord og gi kundene en profesjonell produktinformasjon med tilbud om installasjon og brukerveiledning. Produktspekteret vil, ifølge en det nye firmaet være meget omfattende og dekke alle brukerbehov fra kjøl til mastetopp og de mest kjente produktene i markedet. Ekspertisen i Simrad AS avd. Høvik overtas av Navy Oslo AS som vil sikre en kontinuitet i driften av selskapet som i tillegg kan tilby slippsetting av fartøyer, mastekran og kaiplass ved installasjon og eventuell service.
NAVY-kjeden er en forhandlerkjede av maritim elektronikk med 23 individuelle bedrifter spredd langs hele kysten fra syd til nord i landet.
Endelig!
Store propankolber i plast
Vi har ventet på dem en stund fordi de ble annonsert for et par år siden, de store propankolbene i plast. De små på 6 kilo har vært på markedet en stund. Nå er ti kilosversjonen her, laget i gjennomsiktig og lett kompositt, som er et plastmateriale som er sterkt og rustfritt.
Beholderen veier tom 6,5 kilo, halvparten av en vanlig 11 kilos stålkolbe. At man kan se hvor mye gass som er igjen, er en stor fordel for båt-og hyttefolk. I første omgang vil beholderne kunne kjøpes på Statoil-stasjoner over hele landet for kr.1 199 med gass. De gamle stålbeholderne kan fortsatt byttes inn for kr. 185.
Russisk aluminium
Russiske båter har ikke alltid fremstått som de mest fikse, fornuftige og velbygde. Master aluminiumsbåter fra verftet med det russiskklingende navnet Admirality Shipyards ser ut til å kunne være et unntak. De bygger skjærgårdsjeeper i aluminium fra 4,50 -, til 6 m.
Ifølge leverandøren, er båtene velegnet både til både yrkes - og lystbruk og skal være ytterst lettdrevne. Lave innkjøpspriser skal etter sigende også gi en bra totaløkonomi. Båtene er bygget av førsteklasses saltvannsbestandig aluminium, og alle sammenføyninger er sveiset både på utsiden og innsiden. Båten er CE – merket, kan leveres med targabøyle og er fullt utstyrt med ratt, styrekabel, lanterner, elektrisk lensepumpe og nedfellbar bade/redningsleider.
Opplysninger hos EU – distributøren: Funtec, tlf, 00358 2 432 7362.
KOMPLETT SIKKERHETSPAKKE
“Nødhjelpspakke for båt” kaller to båterfarne karer en utstyrspakke de har satt sammen for småbåteiere. Ingrediensene er viktig utstyr man bør ha ombord hvis det skjer en ulykke. Alt er samlet i en myk bag som lett kan stues bort (ikke for langt bort) og prismessig blir dette en rimeligere løsning enn om man kjøper alt hver for seg.
Pakken omfatter drivanker, radarreflektor, 2 stk. røde håndbluss, signalpenn med ni skudd, eventuelt to store nødraketter, førstehjelpspute, vanntett lommelykt med batterier og en kniv.
Nødhjelpspakken leveres i to størrelser, en for innaskjærs bruk og en for åpent hav. Den kan også leveres satt sammen etter kundens eget ønske. Pris for den lille er kr. 1 350 og den store 1 600.
Opplysninger: Tlf.: 69 19 59 77. Fax: 69 19 55 98.
Spadeanker fra Tunis
Ankerets navn, Spade er ikke bare på grunn av gravekapasiteten, men også fra den første bokstaven i produsentens navn. Societe de Production dAccastillage & Divers Equipements. Ankeret har fått meget positiv omtale i en ankertest foretatt av bladet Practical Sailor på nyåret.
Oppfinneren påpeker tre forhold som skal gjøre ankeret så effektivt. For det første er vektfordelingen slik at nesten halvparten av vekten ligger i spissen, som gjør at det penetrerer ulike typer bunn. Spissen er dessuten i huggjernsform som forsterker nedgravingen. Den konkave formen er den profilen som gir størst motstand.
Planen er å produsere ankeret i seks ulike størrelser og i forskjellige materialer.
Opplysninger: Bøvik Marin AB i Vastra Frolunda.Tlf.: 0046 31290075. Fax: 0046 31690193.
Største Storebro
Storebro lanserer denne våren en lekker 62 – foter. Båten skulle ha vært vist på årets Stockholmsmesse, men størrelsen gjorde det umulig å frakte den landeveien fra Västervik – der den produseres – og til Älvsjø, der messen ligger. Båten kan enten utstyres med vanlig propelldrift eller vannjetaggregater og har separat styrehus, man blander seg ikke med mannskapet, må vite.
Båten er 18,9 meter lang, 5,4 meter bred, dyptgående på 0,85 meter med vannjet og 1,45 meter med propelldrift. Deplasementet er 24 tonn med halve tanker. Drivstoffkapasiteten er på 3000 liter, ferskvann på 800 liter.
Prisen? Tja, er du interessert så henvend deg til Oslo Båtsenter på telefon: 67 53 10 30. På Internett: www.storebro.se
Svenske prammer
Det er ikke lener enkelt å få tak i båtbyggere som bygger trejoller, og i hvert fall ikke over pramkonseptet. Svenske Singö träjollar bygger slike båter fra 1,50 til 3,00 meter. De bygges i furu med kopperklinker og messingskruer, og samtlige modeller kan leveres med trossefender. 2,40 og 3 meters båtene er ifølge produsenten også velegnet som slepejoller. De minste modellene: 1,50 og 1,90 m. er bygget for å brukes til utstilling, sjokkselger samt reketrau/bar i restaurantmiljø. Da kan båtene leveres med vanntett aluminiums innerskall og kan leveres med kjøleaggregat og drenering.
Opplysninger: Singö träjollar, tlf.: 0046 175 10107.
Terje Vigen-sjekta
En klassisk rossjekte er hva Diana Boat AS i Grimstad presenterer som en nyhet denne sesongen. Sjekter i denne fasongen har vært mangelvare på markedet i flere år, men har tydeligvis fått sin renessanse nå. Eksemplaret som Diana Boat stilte ut på "Sjøen for alle" var en luksusvariant med nydelig lakkerte tretofter og esing til en pris av kr. 48.700,-, men man kan også få sjekta med vanlige støpte glassfibertofter og gummi-fenderlist til omtrent halve prisen.
Båten kan utstyres med påhenger som monteres i en brønn akterut, og maks motorstørrelse er 4 hk. Båten er CE-godkjent for kategori D, hvilket vil si innaskjærs i skjermet farvann.
Ytterligere opplysninger: Diana Boat AS. Tlf: 37 04 46 61.
Data
Lengde | 5,19 m |
Bredde | 1,55 m |
Dypgående | 0,34 m |
Vekt | 160 kg |
ZF med to gear og slureclutsh
ZF er en av de store på gearkoblinger til båt. De har nå lansert en ny serie med gear som har elektronisk gearskifte mellom to utvekslinger. Gearene kommer i utgaver som passer fra rundt 200 hk. og oppover, og kan kobles til strake aksler, hekkaggregater, overflatepropeller og vannjet. ZF kaller det for "2 Speed". Fordelen med gearet er at man raskere får båten opp i plan i første gear før man skifter til 2. gear, og innkoblet i 1. gear vil man også kunne kjøre i adskillig lavere hastigheter enn vanlig.
Samtidig introduserer ZF en elektronisk kontrollboks koblet til elektronisk gass/gearskifte. Ved siden av elektronisk inn- /utkobling av gearet, samt elektronisk gasspådrag, kan man via kontrollboksen også justere en slureventil som gjør at man kan finjustere turtallet på propellen ned til 0. Glimrende ved f.eks. dorging. En annen finesse er den såkalte docking-funksjonen som gjør at selv om båten står i gear, kan man trykke på en knapp som gir propellen et visst antall omdreininger før den automatisk kobles ut igjen.
Skulle all elektronikk svikte ombord, eller strømmen gå, vil gearet automatisk settes i nøytral posisjon. En enkel mekanisk overføring gjør det da mulig å sette gearet i forover slik at man kan komme seg til havn.
Ytterligere opplysninger: ZF Norge AS. Tlf: 22 88 46 80.