utgave nr 1 1997
Smånyheter
Albin lever videre
Alle litt oppi årene husker de svenske Albin-båtene, seilbåter og motorbåter på 25 - 28 fot som ble markedsført som "folkbåtar" for 15 - 20 år siden. Linjevakre var de ikke, men rimelige i pris og praktisk innredet. De ble ganske populære, også i Norge. Såpass sidrompa var de dog at da vi traff motorbåten Albin 28 igjen i Fort Lauderdale i november, fikk vi litt hakeslepp.
Albin 25, 28, 31, 32 og 35 produseres i Cos Cob, Connecticut, alle modellene i forskjellige versjoner. Ingen av båtene har mye igjen av det vi forbinder med gamle svenske Albin. Men logoen er den samme og båtenes litt kassete form. Vi kikket på 28 og 35 foteren. Ingen av dem er luksuriøse fiskebåter/familiecruisere med eksotiske tresorter o.l., men robuste arbeidsbåtlignende lettstelte familiebåter som med sine store åpne akterdekk egner seg godt til fiske.
En ett år gammel test av Albin 35 Convertible Sedan med 2 x 300 hk Caterpillars, som sto i det amerikanske bladet "Boating", gir meget gode karakterer av denne nøkterne båten. Og salget viser at faktisk ganske mange amerikanere har sansen for denne båttypen som kalles en "fishing machine for the cruising family". Men som testjournalisten skriver (han kan ikke være noen ungstut): Det er lite som minner om de svenskbygde 25-foterne som lå fortøyd på en New York-marina på Hudson River for over 20 år siden.
Opplysninger: Albin Marine Inc. Fax: 001 203 661 6040.
Boblebad ombord
Vi har sett dem før. Badekar i alle farger, fasonger og størrelser, med eller uten bobler ombord i luksusbåter og superyachts. Flott det! Men å ha badekar utendørs på hekken bare en meter over sjøen, er for oss nordmenn nokså fjernt. Enten er været her sånn at du bader i sjøen, eller så tar du deg en varm dusj ombord eller karbad hjemme. Hadde vi kunnet velge, ville vi brukt dette badekaret til fiskekum.
Men nei. I Florida hvor båtlivet ofte foregår ved kai, hvor vannet er møkkete og utetemperaturen helt klart på badenivå, er dette altså drømmen. Et boblebad, formet etter kroppen og med plass til glass og flasker innen rekkevidde, med et anlegg som drar opp saltvann gjennom rensefilter. Man kan faktisk ligge her og delta sosialt med de som måtte slappe av i skyggen under flybridgen om man ønsker å kjøle seg litt ned på en bedag(h)elig måte.
Skreddersydde båtmøbler
Mann og kone-bedriften "Old Wooden Botatworks" i Florida bygger trebåter som ligger i saltvann og ferskvann, som henger i restauranter, brukes som glassbord og bygges som barer i alle størrelser til kontorer, hoteller, hytter og hus. De bygger alle slags småbåter og båtmøbler du måtte ønske deg. Populært er også barnesenger formet som en jolle og gyngejolla, en lekejolle for barn laget som en gyngestol med sete og ratt.
Produktet de stilte ut i Fort Lauderdale er bestselgeren for tiden, en maritim bar som vist på bildet. På innsiden er det vask og kjøleskap og stoler hører med. Baren lages i forskjellige tresorter fra 4 til 10 fot. Legg merke til barkrakken hvis ben er formet som årer. Trearbeidet er vakkert utført og har en førsteklasses møbelfinish.
Opplysninger: Old Wooden Boatworks, 106 th Street East - Bradenton, Fl 34208. Tlf.: 001941 747 8898.
Elektrisk 14 foter
Den nye amerikanskproduserte Elco Serenity 14 tar fire mennesker på tur i ti timer i fire knops fart. Denne miljøvennlige, økonomiske, stillegående båten er vedlikeholdsfri, lett å traile, lett å vinterlagre og den har en innebygget intelligent batterilader man bare plugger inn etter turen og glemmer. Laderen sørger for at batteriene ikke får for mye strøm. Skroget er i følge produsenten Herreshoff-inspirert, bygget i glassfiber og alle metalldetaljer er i rustfritt, soltakbøylene i aluminium.
Elco står for The Electric Launch Company, et firma som har bygget elektriske båter i over 100 år, og noen av de eldste glir fremdeles rundt på elver og innsjøer i USA. Serenety 14 tar over etter en lang rekke slanke, elegante el-båter, men nå er prisen nede på et "folkelig" nivå. Så for båtfolk som ønsker å utforske stille viker med rikt fugleliv og er lei av motorstøy og eksos, kan en elektrisk båt passe perfekt. Båten leveres med egen henger og anbefales på innsjøer, elver og kanaler. Dette er ingen båt for Hustadvika eller Nordsjøen!
Opplysninger: Elco, 520 N. Ocean Blvd. Pompano Bch. FL33062 Tlf. 001954 783 0012.
DATA:
Lengde14 fot/ 4,3 m
Bredde 4 fot/ 1,22 m
Dypg. 0,25 m
Vekt med to batterier 175 kg
Engelsk Windy-club
At britene elsker foreninger og klubber, kjenner vi til. Det er derfor ikke forbausende egentlig at man i Enland har en klubb for Windy-eiere som også er åpen for eiere av Draco-båter. Det er seks år siden klubben ble stiftet og på disse årene har medlemmene allerede vært på 25 konvoier.
Terminlisten for 1997 skal være sendt ut til medlemmene og den omfatter diverse spennende aktiviteter med bl.a. besøk til kanaløyene og en tur opp Seinen til Paris i juli. En rekke helgeturer over kanalen er også satt opp på programmet
Charter i Holland
Charterfirmaet Friesland Boating ligger i Koudum i den nordligste delen av Holland, midt i et virvar av grunne kanaler under lave broer, et vannveinett som i dag ikke kan brukes kommersielt. Her leier de ut flatbunnede kanalbåter i forskjellige størrelser. Det er ikke snakk om langsmale barger, men moderne, velisolerte, komfortabelt utstyrte flytende feriehus med moderne bysse, dusj og varme.
Koudum ligger ved en gammel kanal med direkte forbindelse til de frisiske innsjøer og elver. Her er vakre landskaper, blomsterprakt og historiske landsbyer og disse båtene er akkurat så lave og så grunne at de kommer fram på steder der andre må snu. Og som hollenderne sier selv - den vakreste måten å oppleve Holland på er fra vannet. Friesland Boating bygger charterbåtene selv i stål (selvfølgelig) og har forskjellige typer. Fra fire køyer og oppover til flerfamilie eller gruppebåter på ca 15 meter. De har også enda større motorbåter og en stor seilskute for opptil 16 personer i "stallen".
Opplysninger: Friesland Boating De Tille 5, 8723 ER Koudum Netherlands. Tlf.: 0514 522607/522609. Fax: 0514 522620.
Du ser i mørket!
ITT Night Vision er et amerikansk firma som er eksperter på nattkikkerter -og briller. De lanserte en nattkikkert for noen år siden, et produkt firmaet har videreutviklet og raffinert kontinuerlig. I dag er kikkerten laget spesielt for båtfolk-og bruk om natten. The New Mariner 200 og 210 er to modeller som er så lette (under 400 gram) at du kan feste dem rundt hodet som en brille og du har begge hender fri til å manøvrere og navigere. Vi prøvde nylig kikkertene i stummende mørke under båtutstillingen i Fort Lauderdale og så verden i et lysegrønt skjær, men helt klart og skarpt.
I Fort Lauderdale lanserte ITT sitt nyeste produkt, Night Cam 300, en enøyd kikkert eller okular, som også kan monteres på 35 mm fotoapparat eller filmkamera. Den er utstyrt med adaptere for begge deler, slik at du kan filme eller fotografere i mørket, eller bruke den på blotte øyet. Den er liten og lett (under 300 gram) og selvsagt glimrende for både båtfolk, naturelskere og fotografer.
Nattsyn-teknologien dukket opp under Vietnam-krigen og har siden vært brukt millitært. Men i de siste årene er teknologien og produktene også blitt sluppet ut på markedet for private, men til skyhøye priser. Bl.a. Redningsskøytene hadde nattkikkerter -og briller som kostet ca 50.000 kroner for fem år siden. ITT Night Mariner 200/210 kikkertene koster i dag ca 15.000 kr. og den nye ITT Night Cam 300 ca 10.000 kroner.
Opplysninger: ITT Night Vision, 7671 Enon Drive, Roanoke, VA 24019 USA. Tlf.: (800) 448-8678 Fax: (540) 362 4574. Internet: www.ittnv.com.
Vidundermiddel
Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK
Vidundermidler på flaske og boks er vi båtfolk vant med. De dukker stadig opp og er mer eller mindre effektive om det nå er gelcoat, treverk eller andre båtmaterialer som skal pleies. Det vidundermiddelet vi oppdaget nylig, er for andre viktige overflater, nemlig vår egen hud.
Martin's Burnaway Plus kom vi over på båtutstillingen i Fort Lauderdale i november. En slags førstehjelp på flaske du kan bruke mot brannsår, solbrenthet, innsektstikk og kløe. Vi puttet flasken i lommen og glemte den. I Mexicos jungel ble vi "torpedert" av moskitos som forsynte seg godt av vår lyse hud og norske blod. Det resulterte i slik kløe at det ble umulig å sove om natten. Lå og tenkte på om det ikke var noe viktig jeg hadde glemt. Det var da jeg husket Martin's Burnaway - den lille flasken som fortsatt lå i bukselommen.
Om det hjalp? Øyeblikkelig. Tyktflytende, lindrende, kjølnende væske la seg som en sval hinne over legger og lår som var klødd til blods. Søvnen kom, hevelsene ga seg og vi har bestilt mere fra produsenten. Dette var bra! Vi vil også prøve det på brannsår, men har ikke tenkt å forsere fram et brannsår på kokeplaten eller noe. Vi prøver det når neste anledning byr seg. Firmaet har ved siden av flasken spesialprodukter i form av en spray og kremer.
Opplysninger: George Townsend & Co., Inc. 629 Blackwelder box 25668 Oklahoma City USA. Tlf.: 001405 235 1387 Fax: 001405 232 7183.
Windy i vinden
Den nye 31 fots sportscruiseren fra Windy har fått en sterk vindbetegnelse som modellnavn, nemlig Tornado. Ifølge folk som fikk være med på de første prøveturene med prototypen på bildet, var båten en drøm i sjøen, og etter en rask gjennomgang av båten, var det bare å konstatere at dette nok er en av de mest komplette prototypene Windy noen gang har tatt frem: Rivafinish på mahognyinnredningen, stikkøye med god plass for to, faktisk bred nok til tre. Sammen med sovemulighetene i hovedsalongen, kan to voksne og tre barn overnatte.
Av andre spesielle detaljer nevner vi midtstilt styreplass og plass for kjøleskap ute (ekstrautstyr), og ikke minst det flotte "alldekket" akterut. Uteplassen gir komfortabel sitte/spiseplass for alle ombord nær føreren. Hvis noen vil ta seg en dukkert, er det bare å gå akterover til alldekket og bade, dusje og kose seg uten at dette går utover noen av de andre ombord. Dette selvlensende dekket kan brukes til fiske, dykking o.s.v.
Med to Volvo Penta KAD 42 diesler på totalt 432 hester gjør båten 43 knop med fulle tanker og seks mann ombord. Tester utført midt i desember viste at farten med en KAD 42 ble 32 knop. Det var tre kvart fulle tanker og fire mann ombord. Spennende i og med at en enkeltmontasje gjør båt og motor 250.000 kroner billigere enn med dobbelmontasje. Prisen med en KAD 42 diesel blir kr 953.000 med alle avgifter. Båten er 9,42 meter lang, 2,99 meter bred og veier 3.300 kg.
Opplysninger: Einar Aaby A/S, tlf.: 66 98 24 04.