utgave nr 5 1997

Test: Crownline 250 CR

Publisert Sist oppdatert

Test: Crownline 250 CR


Bra skrog, dårlig planløsning


Crownline 250 CR er den amerikanske produsentens bestselger her i Norge. Antagelig fordi den ser mest familievennlig ut av modellene. Men for at vi skal begeistres, er det en del å rette på i innredningen på et ellers bra skrog.

Test: Anne Marit Klokk og Hans Due
Foto: Hans Due

Det var i fjor at Maritim Engros i Drammen begynte å importere de amerikanske Crownline-båtene. Rimelige alternativer til norske og europeisk bygde båter. Vår testbåt koster 553.000 kroner med en 220 hk. MerCruiser dieselmotor og twin-propell drevet Bravo 3. Det er ikke mange norske og europeiske produsenter som klarer å matche en slik pris på en båt av denne størrelsen og med det utstyret.

Sjøegenskaper

Amerikanerne er stort sett flinke med planende skrog, og Crownline er ikke noe unntak i så måte. En liten planingsterskel er det, spesielt fordi mye av vekten er konsentrert akterut med alle tanker og motor i samme rom. Det gjør også at båten reagerer positivt på powertrimmen, og det er enkelt å finne trimvinkelen der båten glir lettest. 220-hesteren til MerCruiser passer utmerket. Den har kraft nok til å skyve båten raskt i plan.
Skrogbunnen har en vinkling på 18 grader ved akterspeilet. Nå fikk vi ikke testet båten i skikkelig sjø, men på tilnærmet flatt vann virket skroget harmonisk. I dønningene fra passerende lasteskip, hadde ikke båten problemer i godt over 20 knop. Sjøen ble kastet greit ut til siden. Finmanøvrering gikk som en lek med twin-propelleren. På sakte fart jager skroget mye fram og tilbake. Forsåvidt ikke uvanlig med planende skrog, men denne båten synes vi virket mer “nervøs” enn mange andre båter vi har testet.

Salong/lugar

Under dekk forut er det køyeplass til fire personer. Fortrinnsvis to voksne og to barn. Det er nemlig en dobbelt tverrkøye på tvers under førerplassen, men den er bare ca. 180 cm. lang, og egner seg ikke for langbente. Det hadde vært mulig å bygge en fullgod dobbeltkøye for voksne dersom man hadde sløyfet ett av de to stuerommene mot skrogsiden i hver ende av køya. Den midterste delen av køya kan tas vekk, slik at man kommer til pumpehuset for lensingen fra dusjen. Stikkøya kan skilles fra salongen med en fortrekksgardin.
Salongen består av en V-sofa med nedfellbart bord slik at den kan gjøres om til dobbeltkøye. Et velkjent arrangement, bortsett fra at på denne båten må ryggstøene i sofaen også brukes som madrass. Det gjør at sittearrangmentet blir et slags trappesystem som vi ikke synes er så smart fordi man blir sittende i forskjellige høyder. Under bordet er et lite stuerom som egentlig ikke egner seg til noe. Skottet mot ankerboksen forut er et stort speil med to leselamper og to høyttalere montert. En del av speilet kan skrus av, slik at man får adkomst til ankerboksen. Tak og skrogsider er polstret med et korthåret pusestoff. Likeledes dørken og benkesidene.
Dagslys kommer inn gjennom luke i taket og to ventilvinduer på hver skrogside. Vinduene er forsynt med myggnetting. Stuerom finnes forøvrig under benkene i sofaen, hvorav ett er en uttrekkbar boks og i tillegg et lite hengeskap i hjørnet mot toalettrommet.

Bysse

Byssa er ikke beregnet for å tilberede store måltider. Her finnes ettbluss gasskokeapparat og en forholdsvis rosmlig stålvask med bra armatur. Under kok og vask er det kjøleskap og et lite skap med to hyller. Det er en liten avsettingsplass ved siden av vasken, under sikringspanel og radio, samt et bitte lite skap som vel bare er til musikkassetter. Kopper og kar får plass i skap bak vask og kok, og det ene skapet kan også erstattes av mikrobølgeovn. Det underste skapet er uten dør, og burde nok hatt en noe høyere slingrekant. Det finnes ikke utluftingsvifte, så man er avhengig av å la matosen forsvinne ut gjennom åpningen til uteplassen.

Toalett/dusj

Doen er ikke stor, men man får gjort sitt fornødne uten altfor mange akrobatiske øvelser. Noe verre er det hvis man skal dusje, hvilket er å foretrekke sittende, selv om det er montert dusjforheng. Dorullen er montert inn under vasken og med plastlokk foran for å unngå klissvåte doruller etter en dusj. Et speil er montert på skottet over stålvasken, og toaletttsaker får muligens plass i et skap i borde. Heldigvis er det elektrisk utsugingsvifte. Dørken er drenert og vannet pumpes ut ved hjelp av en pumpe som er under dørken i stikkøya.

Uteplass

Via to trinn kommer man til uteplassen. Døren ut er et folde- og brettesystem som forsåvidt fungerer greit. Heldigvis er dørken ute helstøpt med antisklimønster, men det følger med tepper som passer dersom man ønsker det. Under dollbordet vis a vis førerplassen er det et stuerom der blant annet gassflasken til kokeapparatet har fått plass. Akterdekket er nedsenket i forhold til førerplassen, og hele dekket kan åpnes og gir adgang til motorrommet. Aktenfor førersetet er en toseter som kan felles ut. Denne er ikke akkurat komfortabel å sitte på. Til det er vinkelen mellom setet og ryggen for bratt. Bak setet er det stueplass for fendere og redningsvester. Mot akterspeilet kan det også monteres to tosetere som er bedre å sitte på. Med alle setene slått opp, er det ikke plass til mer, men med det doble førersetet har man i alt åtte sitteplasser ute.
En del av akterspeilet har en utsparing som gjør det greit å komme seg ut på den integrerte badeplattformen. Den har et lite rom som skjuler en utfellbar bade-/ redningsleider. I et rom under utsparingen i hekken er det hånddusj med kraner for kaldt og varmt vann
Å komme seg ut på fordekket kan skje enten ved å gå på dollbordet, hvilket i praksis er omternt umulig fordi det er så smalt, eller ut gjennom det midterste vinduet i frontruten. Dette vinduet kan åpnes, men å komme seg opp på dashbordet er en fysisk øvelse. Riktignok kan man få kjøpt en trapp spm ekstrautstyr, men det hadde vært lettere og mer praktisk med et par innstøpte trinn. Fordekket har antisklimønster over det ehele, og er således sikkert å ferdes på. Dessuten har man en forholdsvis høy pulpit som dessverre ikke er åpen forut ved nebbet. Iland- og ombordstigning herfra blir derfor plundrete

Førerplass

Førersetet er for to personer og to sitter komfortabelt. Setet kan justeres i lengderetningen. Førermiljøet er velorganisert, og man har instrumenter og betjeningsknapper innen syns- og rekkevidde. Gass/gir og ratt er greit plassert. En liten vindusvisker på førersiden er i knappeste laget, og det er ikke lagt opp til defroster, hvilket er en nødvendighet her hjemme på berget når kalesjen er oppslått og regnet øser ned. En liten deltaj er det sprutsikre panelet der man kan fjernstyre radio/kassettspiller.
Sikten er god horisonten rundt, og man sitter behagelig og kjører samtidig som det er plass nok mellom setet og rattet til også å kunne stå og kjøre.

Motor/teknisk

Det store motorrommet under akterdekket er ideelt for mekanikere. God plass rundt motoren og alle vesentlige innretninger innen rekkevidde. Kabler og slanger er perfekt oppklamret. Det er plass til to 65 Ah. batterier i kassetter på styrbord side av motoren. Dette er etter vår mening for lite i en slik båt. Et startbatteri på 65 Ah og to forbruksbatterier på 105 Ah bør være det ideelle. Ladekapasieteten er førsteklasses. Vi målte 14,6 volt ladespenning ved et par plussgrader, 200 omdreininger på motoren og mye elektrisk utstyr påslått som belaster systemet.
Alle tanker er montert i motorrommet. Ferskvann på babord side, septik på styrbord og drivstoff som en U foran motoren. Alle tanker var tilgjengelige via mannhull, og tankene kan lett demonteres fra båten uten å måtte skjære opp eller demontere dekk. Bra!

Fart/støy

Vår testbåt var helt uisolert i motorrommet fordi man senere skulle montere varmeapparat, hvilket man ville gjøre før motorromsisolasjonen ble montert. Men lydnivået ved førerplass var slett ikke generende av den grunn. 82,5 decibel på maks turtall er absolutt godkjent. Farten er radarmålt med to personer ombord, tomme vanntanker og bare ca. 40 liter diesel på tanken. Den nye MerCruiseren skal nok gå et par hundre timer før motoren “løsner” skikkelig. 3300 omdreininger på maks er nok 2-300 under det ideelle.


Omdr.Fart i knopStøy i dbA
33002982,5
30002882,5
270021,483,7
240015,580,8
210011,680,4
18008,475,6
15007,171,9
12006,268,8
900566,6
700 (tomg)464,7

Data

Total lengde:8,13 m.
Bredde:2,59 m.
Vekt:2540 kg.
Drivstoff:303 lt.
Ferskvann:80 lt.
Septik:68 lt.
Pris:Kr. 553.000,- m/4,2 lt. 220 hk. Mercruiser og Bravo 3 drev.
Importør:Maritim Engros, Grønland 38, 3045 Drammen. Tlf: 32 89 59 69.