utgave nr 4 2

Test: Gobbi 255 FC

Publisert Sist oppdatert

Test: Gobbi 255 FC


Sprek overnattingssjark


Å cruise rundt i 32 knop i en 23 fots sjark (25 fot med nebb og plattform) med flybridge og soveplass for fire, er sjelden vare, men italienske Gobbi har laget en slik båt. Den har mye bra i seg og ganske spreke linjer også.

Tekst og foto: Hans Due

Gobbi-båtene er italienske sportsbåter i forskjellige størrelser, og de fleste er åpne day- og weekencruisere. Men det finnes unntak. Den innelukkede hobbysjark-utgaven 255 FC er et spennende alternativ for norskekysten.

Sjøegenskaper

Båten går lett i plan og reiser baugen lite, noe som tilskrives det forholdsvis spisse forskipet. Samtidig er båten myk i sjøen, men det spisse forskipet gjør også at båten kan være litt kilen i krappe svinger ved at forskipet tar tak i sjøen og gjør svingen meget krapp med resultat at propellene kaviterer. Derfor skal man være litt forsiktig med å gi for mye ror.
Båten er lett og fin på rattet og reagerer raskt på gasspådraget. Man har godt utsyn horisonten rundt, spesielt ved finmanøvrering i sakte fart. Litt lite polstring forut gjør at man hører bølgeslagene mot skroget ganske godt. Det blir litt "fiolinkasse"-virkning. Finmanøvrering er en lek med duoprop-drevet selv om overbygget er et forholdsvis stort vindfang.

Salong

I styrhussalongen er det sitteplass til fire i L-sofaen og til en person på førerplass. Setet på førerplass er imidlertid ikke en naturlig del av sittegruppen som for øvrig er for lavt montert etter vår oppfatning. Sitter man her, vil man gjerne følge med på det som skjer rundt båten, men man sitter for lavt, og kan kun se ut glassveggen akterut.
Under sofaen er det stuerom, og det avlange bordet er montert på en søyle som ikke har justering i høyden. Tar man vekk søylen, kan sofaen omdannes til en køye. De store vindusflatene kan dekkes med gardiner for innsyn, men det blir likevel ganske lyst for de som skal sove her.
Det er stuerom under dørken også, i det hele tatt er det rikelig med stuerom om bord, men litt knapt med skapplass, spesielt i forbindelse med byssa.
Vegger og tak er polstret med skai, mens man på dørken kan velge mellom fastlimt teppe, teak eller ren glassfiber. I taket er det tre downlights som gjør salongen lys og trivelig også når nattemørket har senket seg. Bryteren til denne er montert like ved den store skyvedøren i plexiglass. Rutene for øvrig er også i plexiglass med et skyvevindu på hver side.
Byssa er vis a vis førerplassen, og består av et tobluss gasskokeapparat og en stålvask. Kjøleskapet er montert under. Det er lite avsettingsplass, og ikke egnet for de store kulinariske utfoldelser. Gryter og skaffetøy kan få plass i to skap aktenfor førerplassen. Her er det også flaske- og glassholder montert i det ene skapet.

Førerplass

Førerplassen er greit organisert. Kompass er montert på toppen av dashbordet og rett i synslinjen. Motorinstrumentene er like under kompasset, mens bryterpanelet er ved siden av rattet. I taket er det klargjort for montering av andre instrumenter som for eksempel GPS, kartplotter, radar eller VHF. Man har god sikt horisonten rundt, men én vinduspusser er i minste laget, og holder kun en brøkdel av frontruten klar. Det er ikke defrosteranlegg, noe vi mener bør være standard på båter her i landet.
Førerstolen er sammenfellbar, og henger ned under dollbordet i nedfelt tilstand. Den vippes ut og ryggen slås opp. En sidestøtte er festet med sneppholder under rattet, og fotstøtte er hengslet samme sted. Vi plundret litt med å få montert opp førersetet, og hadde ønsket en noe enklere løsning. Det var imidlertid like greit å stå og kjøre, selv om det neppe er noe man gjør over lengre strekninger. Med førerstolen oppslått blir det også ganske trangt i førerhuset.
Sikringspanelet er montert inn under dollbordet ved førerplassen, og er greit og oversiktlig med grønne lysdioder som forteller at sikringen er koblet inn. Men den norske importøren bør få italienerne til å navne sikringene enten på engelsk eller norsk. Ikke på italiensk som de færreste forstår.

Sovelugar

Under fordekket er det en stor dobbeltkøye som delvis består av lemmer og puter som må monteres. Det er ingen skille mellom lugaren og styrhussalongen. Vi hadde nok ønsket oss i hvert fall en fortrekksgardin. Under køya er det et lite stuerom, ellers er plassen fylt opp av ferskvannstank. Et lite skap er stort nok til noe klær, men er ikke beregnet på oppbevaring for lengre ferieturer. På skottet mot dreggkassa forut er det et speil som gir noe romvirkning, og det er to leselamper på fleksible armer på hver side av speilet. I taket er det en rund luke med sotet glass. Knapt stor nok til å fungere som rømmingsvei.

Toalett

Toalettrommet har man fått plass til foran førerplassen. Det er helstøpt, og med bra sittehøyde. Dørken er klargjort for drenering, hvilket antyder at man også har muligheter for å montere dusj her. Dusjingen blir i såfall sittende på toalettskålen. Det var litt trangt å komme inn den smale døren. Vasken er helstøpt med et skap under. Det er 12 volt uttak, dorullholder, speil og hylle til toalettsaker i borde. Lyset over speilet er korrekt montert. Det er ikke elektrisk avtrekk, kun lufting gjennom koøye i skrogsiden.

Uteplass

Uteplassen er virkelig generøs, med et stort akterdekk med benk helt akterut, port ut til en meget stor badeplattform, støpte trapper opp til dollbordet som er bredt og fint, slik at det er enkelt å komme seg fram på fordekket. Langs styrhustaket er det solide griperekker, og pulpiten holder mål, selv om vi kanskje hadde ønsket den en tanke høyere.
Soldekk har man på en mini-flybridge som det er trapp til fra akterdekket. Her er ikke plass til ratt og kontroller, men i sakte fart kan man sitte her og styre med fjernkontroll til autopilot.
Det er to luker i akterdekket, den ene til motorrommet, og den andre til et drenert stuerom der man for eksempel kan oppbevare fisk, evt. vått dykkerutstyr. Et lite skap i akterspeilet gir plass for gassflaske til byssa.
Badeplattformen er som sagt meget stor, og bortsett fra en bade- redningsleider, er det en plate for montering av påhenger om man vil gå i dorgefart. Båten er også innredet for fisking ved at det er montert fiskestangholdere i rekka rundt akterdekket.
Forut er det et nebb, og et praktisk stigtrinn og åpning med sikringswire i pulpiten, slik at man enkelt kan komme seg i land. Samtidig er det klargjort for ankervinsj her.
Det er fire kryssholt montert, to forut og to under dollbordet akterut. For å komme til disse med fortøyningene, er det innmontert halegatt i dollbordet,. Det er klargjort for montering av ytterligere to kryssholt midtskips, men disse følger ikke med som standard.
Om man ønsker å oppholde seg på akterdekket en mørk sommerkveld, har man lys fra to innfelte downlights i flybridgeoverbygget.

Motor/teknisk

Testbåten var utstyrt med en Volvo Penta AD 41-A, en sekssylindret dieselmotor som yter 188 hk. på propellakselen. Motoren passer godt til båten, selv om den antagelig også vil oppføre seg greit med en noe lettere firesylindret AD 31 på 137 propellaksel-hk. Vi målte en toppfart på 32 knop med en litt for liten propell . Toppturtallet var 4150 omdreininger, mens anbefalt maks turtall er 3900.
Motorinstallasjonen er grei og oversiktlig, og det er forholdsvis god plass i motorrommet. Kabler og slanger er bra oppklamret. Det er to batterier i separate kasser helt i front av motorrommet. Ladespenningen var 14,0 volt, hvilket er litt for lite. Men så var da heller ikke den gule senseledningen fra generatoren montert. Den skal føle ladespenningen på batteriet og justere laderegulatoren etter dette. Når ikke den er montert, og i tillegg strekket fra generatoren til batteriene er forholdsvis langt, blir spenningsfallet for stort. Batteriene var koblet via en manuell batterivender.

Fart/støy

Farten er målt med GPS, en mann om bord og 1/4 tank (ca. 80 lt.). Motoren er en Volvo Penta AD41-A som yter 188 hk. på propellakselen. Propellene har ca. 1 tomme for liten stigning, hvilket gjør at turtallet blir for høyt. Muligens kan man oppnå et par knop ekstra med et nummer større propell, men med ferielastet båt og flere personer om bord, er antagelig propellvalget som sto på testbåten ideelt. Støyen er målt ved førerplass med skyvedøren akterut stengt. Støymålingene får så avgjort godkjent, med en maks-støy på 81,9 decibel.


OmdrFart i knopStøy i dbA
415031,981,2
380028,181,7
340024,579,5
300020,080,6
260014,681,9
22009,277,8
18007,373,9
14005,770,1
10004,666,3
8003,963,4

Data

Total lengde7,70 m.
Skroglengde7,00 m
Bredde2,50 m
Høyde i salong1,96 m
Drivstoff320 lt
Ferskvann100 lt.
Vekt u/ motor2.480 kg
Vekt m/ motorca. 3.100 kg.
Pris testbåt standard utstyrkr. 650.000,-
ImportørDrammen Båtsenter AS, Øvre Storgate 31, 3018 Drammen. Tlf: 32 89 59 69. Internett: https://www.dbas.no