utgave nr 12 1996
Test: Seaco 780/NorDan 7800
Test: Seaco 780/NorDan 7800
Stor nok
for fire
Flere smarte løsninger og god plassutnyttelse gjør Seaco 780 til et hyggelig bekjentskap: En 25 foter med plass til fire! Båten selges også som NorDan 7800, men da i en noe mer strippet utgave.
Tekst og foto: Hans Due
Med basis i støpeformer fra det konkursrammede båtbyggeriet Saltø, startet de tidligere Draco-ansatte Roger Hetland og Tor Odvin Sirnes sammen med noen andre mindre investorer for tre år siden opp nytt båtbyggeri under navnet Seaco i det nedlagte Draco-bygget i Flekkefjord. Sakte, men sikkert har man pusset opp lokalene på dugnad, og med mange av de tidligere, erfarne Draco-ansatte i staben, har det nye båtbyggeriet nærmest fått en flying start. Spesielt gjelder dette i eksportlandene Tyskland og Sveits, mens det har vært en noe trangere fødsel her hjemme på berget. Nå ser det imidlertid ut for å løsne så smått også på hjemmemarkedet. Det ligger nemlig mye godt håndverksarbeide i båtene.
Sjøegenskaper
På en regnkald høstdag i de indre farvann ved Flekkefjord, hadde vi små muligheter for å teste sjøegenskapene i grovsjø. På stille vann oppførte imidlertid båten seg bra. Forholdsvis lettplanende med en Volvo Penta 4,3 GI bensinmotor på 180 hk. på propellakslingen. Godt grep i sjøen ved krappe unnamanøvre, og lett å finmanøvrere også i akterover. Toppfart på 30,8 knop holder for de fleste, men båten tåler enda større motor.
Salong
Under fordekket blir man overrasket over hva man finner. En stor U-sofa i forpiggen. Denne kan gjøres om til dobbeltkøye ved å senke bordet og legge på en pute. Toalett-dusjrom, bysse og dobbelt stikkøye på tvers under førerplass finner vi som oftest på noe større båter enn denne som er 25 fot over det hele, nebb og badeplattform inkludert.
Interiøret er lyst og vennlig med diskret stoffvalg. Alle hjørner er fint avrundet, og det er ingen skarpe kanter å slå seg på. Under U-sofaen er det stuerom, og i enden av U-en et lite skap. Innerst på skottet mot dreggluken er et stort speil. Dagslys kommer inn gjennom takluke og sidevinduer i dekksoverbygget samt fra uteplassen gjennom døren når denne er åpen og fra plexiglass-skyveluken over nedgangen. Om kvelden sørger to lampetter for lyset. Under dørken er det adkomst til kjølsvinet. Dørken er teppebelagt med et lyst, flosset teppe, i første rekke ment for eksportmarkedet. For det norske markedet vil vi tro at disse teppene passer dårlig, med stadig tramping i land og inn i båten.
Byssa er integrert i salongen. Stålvask og tobluss Wallas Safeflame med keramikktopp er standard utstyr. Under byssa er det tre skuffer og et skap, og over benken med kokeapparat og vask er det en stor hylle for skaffetøy. Ikke store byssa, men fullt ut funksjonell.
På tvers under akterdekket og under førerplass er det en dobbeltkøye som, dersom vi skal være pirkete, kunne vært 10-15 cm. bredere, men som allikevel er fullt brukbar. Denne avskilles fra resten av salongen med en fortrekksgardin. I lugaren har man dagslys gjennom en sotet plexiglassrute mot uteplassen samt leselamper om kvelden.
Fra salongen/byssa er det trapp opp til uteplass. Døren til uteplass inneholder som nevnt kjøleskap og over nedgangen er det en todelt skyveluke i sotet plexiglass.
Toalett/dusjrom
Det er tydelig at det er lagt mye tankearbeid i å innrede dette rommet best mulig, og vi synes at man har lykkes. For det er ståhøyde, tilstrekkelig plass rundt doen, og greit å bruke vasken. Dørken er drenert med egen lensepumpe slik at man kan dusje. Innredningen er helstøpt og skottet og fyllingen i døren er respatexplater som er lette å holde rene og gir et lyst og vennlig inntrykk. Under vasken er det et skap med plass til håndklær, og under vinduet en langsgående hylle med plass til toalettsaker.
På skottet mot førerplassen er det et stort speil og med en lysstoffrørslampe korrekt montert over speilet. Ved siden av vinduet er montert en elektrisk avtrekksvifte, og ved siden av speilet en tannglassholder.
Uteplass
Det er et smart system på uteplassen som gjør det mulig å rigge til både solseng/dobbeltkøye og plenty av sitteplasser. For to motstående L-sofaer gir sitteplass til seks personer. Men den ene L-sofaen er montert på to skinner, og kan skyves over mot den andre L-sofaen slik at de passer i hverandre som to brikker i et puslespill. Til sammen blir de en solseng eller dobbeltkøye, og hvis man vipper ryggstøet i fronten av den ene sofaen akterover, får man et par sitteplasser i fartsretningen.
Dørken er støpt og med antisklimønster. Uansett hvordan man rigger de to L-sofaene, har man passasje ut til den integrerte badeplattformen via en dør i akterspeilet. Badeplattformen er trygg og romslig. Det er montert fenderholdere på akterspeilet, og under et lokk i badeplattformen ligger en stor, utfellbar bade-/redningsleider. På den ene siden av plattformen er det et lite skap som rommer hånddusj med varmt og kaldt vann, og på den andre siden er det tilkobling for landstrøm som faktisk er standard på denne båten.
Adkomsten til fordekket kan skje via dashbordet der det er støpt inn stigetrinn og et lite felt med antisklimønster under frontruten. Men med kalesjen oppslått, er det virkelig plundrete å komme seg fram på fordekket. Da må kalesjen kneppes opp, for på siden har man ikke mulighet til å klatre forut. Dollbordet stopper nemlig like aktenfor førerplassen. Riktignok er det et stigtrinn på motsatt side akkurat der dollbord slutter, men det skal en del knepping til før man kan komme ut denne veien. Alt blir lettere når kalesjen er nede, men det er jo ikke bestandig det er mulig langs vår noe kalde og fuktige kystlinje.
Men kommer man seg først ut på fordekket, ferdes man trygt. det er en solid pulpit som går fra åpningen i nebbet forut og så langt som dollbordet rekker. Seks kryssholt er standard og gir gode fortøyningsmuligheter. I front finnes en drenert ankerboks.
Førerplass
Man sitter godt og har full sikt horisonten rundt. Men det som var ment å være dobbeltsete ved førerplass er noe i trangeste laget. Setet er regulerbart i lengderetningen. Gass/gearspak er korrekt montert og lett tilgjengelig. På gasspaken sitter også en trimbryter til powertrimen i tillegg til at det også er montert Volvo Pentas standard trimbryter på dashbordet.
Instrumenter er lett synlig i en egen konsoll. Mellom denne og frontvinduet er det et kartbord med plexiglasslokk, men denne egner seg kun for oppbevaring av kart, for man må stå foroverbøyd for å kunne se kartet fra førerplassen. Helt inn under frontruten er et kompass korrekt plassert i siktelinjen. Brytere er montert ved siden av rattet og er lett tilgjengelig. På siden av dashbordet er sikringstavlen. Under førersetet er det et sotet vindu ned til stikkøya under dekk.
To vindusviskere er standard, og disse har en forholdsvis stor pusseflate. Men det hjelper så lite når det regner og er surt, for dogging på frontruta er og blir et problem på båter uten defroster. Defroster bør være standard på alle kalesjebåter og innelukkede båter.
Motor/teknisk
Vår testbåt hadde montert en 4,3 GI Volvo Penta bensinmotor, men båten kan leveres med en rekke forskjellige motoralternativer i både bensin og diesel og fra både Volvo Penta og Mercruiser. Motorrommet er forholdsvis stort i lengderetningen. Alle kabler og slanger er skikkelig oppklamret. Kablene ligger i kabelgater som er støpt inn under monteringen, og det skulle således være en enkel sak å skifte defekte kabler. Polstringen i salongen er skrudd fast i labanker slik at de er enkel å ta ned for å drive service på de elektriske anlegget inne.
Motorrommet er utstyrt med avtrekksvifte, CO2 brannslukkingsanlegg, elektrisk og manuell lensepumpe og lensepumpe for septiken. Meget bra! To 70 Ah. er standard, og disse har fått plass i et eget rom ved siden av motorrommet. Fra batteriene er det kabler direkte opp til hovedstrømsbryteren som er montert inne i et skap ved utgangen til badeplattformen. Det er god plass til flere batterier i batterirommet. Ladespenningen på batteriene var på eksemplariske 14,3 volt. Finishen på båten er jevnt over meget bra.
Fart/støy
Farten er radarmålt med 2 mann ombord og ca. halv tank (125 lt). Støyen er målt ved førerplass med kalesjen oppslått og rullet opp akterut. Støynivået er noe høyt, men også målt under minst mulig gunstige forhold.
Omdr. | Fart i knop | Støy i dbA |
4600 | 29,6 | 88,5 |
4300 | 26,9 | 87,5 |
4000 | 24,1 | 85,5 |
3700 | 22,3 | 84,0 |
3400 | 19,2 | 83,5 |
3100 | 14,7 | 83,7 |
2800 | 10,7 | 82,2 |
2500 | 9,6 | 79,1 |
2200 | 7,7 | 75,7 |
1900 | 6,7 | 74,5 |
1600 | 6,1 | 79,6 |
1300 | 5,6 | 72,1 |
1000 | 4,8 | 70,3 |
700 | 3,5 | 64,1 |
Data
Lengde: | 7,86 m. |
Bredde: | 2,50 m. |
Vekt: | ca. 2.000 kg. |
Drivstoff: | 250 lt. |
Ferskvann: | 100 lt. |
Septik: | 65 lt. |
Pris: | Kr. 501.400,- m/ Volvo Penta AQ 4,3 GI PSDP (180 propellakselhk) |
Produsent: | Seaco Boats AS, Loga, 4400 Flekkefjord. Tlf: 38 32 16 60. |