utgave nr 9 1995
Test: Sealine Statesman 330
Test: Sealine Statesman 330
Myk og positiv nykomling
De engelske Sealine-båtene har hatt en rivende utvikling de siste 15 årene, men de har aldri fått fotfeste i Norge. Til det har andre deler av engelsk båtindustri vært for dominerende. Nå har Sealine fått en importør i Norge som virkelig satser. Vi har testet den minste flybridge-modellen, Statesman 330.
Tekst og foto: Hans Due
Myke og runde former eller strenge, rette linjer. Pent eller stygt? En høyst individuell oppfatning. Sealines båter hører til førstnevnte kategori med ekstremt avrundete former over alt. Det må ha vært et mareritt av en pussejobb for karene som laget støpeformene, men så har de da også gjort en flott jobb, for finishen er førsteklasses.
Båten inneholder en rekke smarte og gjennomtenkte detaljer. Det er tydelig at utviklingsarbeidet med denne båten er gjort av folk som har høstet praktiske erfaringer gjennom en utstrakt båtbruk.
Lugarer
Det er fire faste køyeplasser i to dobbeltkøyer. Den mest luksuriøse sovelugaren finner vi i forpiggen. En stor, skråstilt dobbeltkøye med polstring mot skrogside og skott, et stort speil i hodeenden og et skap til bøker og småting på skottet mot ankerboksen. I tillegg finnes en bokhylle litt oppe på babord skrogside i hodeenden.
I fotenden av køya er det en stor skuff. Halve køyebunnen er hengslet og kan skyves til siden, slik at man får tilgang til et stort stuerom. En original og smart løsning vi ikke har sett andre steder. I tillegg er det to hengeskap og et lite "beauty-skap". Under dørken finnes også stuemuligheter.
Skrogsidene er polstret med skai og stoff og det er delvis skaipolstring i taket. Dørken er teppebelagt. Dagslys kommer inn gjennom vinduer i skrogsiden og gjennom luke i taket. Alle vinduer kan åpnes. Takluken er utstyrt med fortrekksgardin. Om kvelden lyses lugaren opp av syv såkalte "down-lights", innfelte taklys.
På tvers under førerplassen er en dobbeltkøye til i en separat lugar. Her er det et lite av- påkledningsrom med full ståhøyde, mens selve køyeplassen har begrenset takhøyde. Ventilasjon og dagslys besørges gjennom vinduer i skrogsiden, to køyer i dekksoverbygget samt spalte i døren. Fire downlights gir godt om lys nattetider. Klær er det plass til i ett hengeskap.
Under dørken i gangen mellom de to lugarene finner vi lensepumpe, vanninntak for toalett og pumpe for drenering av dørken i dusjen.
Toalettrommet
Dette rommet er ikke stort, men plassen er brukt maksimalt. Det er brukbar plass til å sitte på toalettet, og over doen er et hengslet lokk som skjermer mot spruten fra dusjen. Hånddusjen brukes vanligvis som armatur i håndvasken. Skal man dusje, trekker man armaturen opp og fester på skottet. Et dusjforheng hører med. Speilet er stort med et lysstoffrør på hver side. Bra! Ved siden av speilet og under vasken er skap for toalettsaker. Dorullholderen er på innsiden av skapdøren, hvilket virker fornuftig med tanke på vannsøl fra dusjen. Men holderen er kanskje litt i laveste laget. Ventilasjon skjer kun gjennom et vindu i skrogsiden. Vi savnet en elektrisk utluftingsvifte.
Salong
Det er to sofaer i styrhussalongen. Aktenfor førerplassen har du en L-sofa som kan gjøres om til U-sofa ved å trekke ut en skuff og legge på en pute, og en liten toseter på babord side aktenfor byssa. L/U-sofaen kan dessuten omgjøres til en dobbeltkøye ved å senke bordet og legge på en pute, og det er stuerom under den lengste delen av L-en. Sosialt sett er salongen ok, men når båten er i fart, er det kun føreren som har sikt forover og til siden. Byssa er nemlig vis á vis førerposisjonen, og sofaene akterut er for lave til å kunne se ut i nevneverdig grad.
Toseteren har flaskeholder under armlenet og mellom sofaen og skyvedøren til akterdekket er et stort hengeskap. Under dørken er det et meget stort stuerom som også inneholder tanker og andre tekniske installasjoner.
Det er fire skyvevinduer samt luftespalter mot flybridgen. Ventilasjonen er tilfredsstillende, selv når skyvedøren til akterdekket er lukket. Under vinduene er det til og med laget renner for å samle opp duggvann. Salongen er lys og vennlig, selv om natten. Hele 8 downlights sørger for dette.
Bysse
Byssa er ikke stor, men innholdsrik. Tobluss kokeapparat, komfyr, kjøleskap og to oppvaskkummer med skikkelig armatur. Kun én skuff til skaffetøy pluss et lite og et stort skap er i snaueste laget. Rundt hele bysseseksjonen er en solid slingrekant, og på dørken foran byssa er teppet bytte ut med flislinoleum, slik at det skal være enkelt å holde rent. Det er ikke store avsettingsplassen i byssa, og oppvaskkummene ligger litt for langt inn under skapet. Det blir trangt å jobbe her.
Førerplass
Førerplassen er velorganisert med et dobbeltsete som kan justeres i lengderetningen. Sikten er bra horisonten rundt. Motorinstrumentene er montert rett foran rattet, mens bryterpanelet er i en konsoll i taket. Kompasset er rett i siktelinjen, og ved siden av dashbordet er kartbordet. Meget logisk og bra bygget opp. Frontvinduene er store og gir god sikt, men vinduspusserne kunne med fordel vært av typen med parallellarm for å få en større pusseflate. Ombord i testbåten var det skikkelig defrosteranlegg, men dette er ikke standardutstyr, hvilket det bør være.
Gass og gear er i en og samme spak, hvilket gjør manøvrering enkel med dobbeltinstallasjon.
Sjøegenskaper
Båten har et harmonisk skrog som går mykt og stødig, selv i meterhøy med- og motsjø og 25 knops hastighet. Selv under disse forholdene er båten bemerkelsesverdig tørr og fin, takket være steglistene i baugpartiet som effektivt kaster sjøene ut til siden og ned mot havflaten igjen. Toppfart med to Volvo Penta AD 31 XP/DP motorer på til sammen ????hk. målte vi til 27,2 knop. Båten har ingen markert planingsterskel, men siger gjennom ved ca. 3000 omdreininger, eller drøyt 12 knop. Finmanøvreringen er meget enkel med dobbeltinstallasjonen.
Flybridge
Oppgangen til flybridgen er elegant, en svingtrapp innstøpt i styrhuset, og med en åpning øverst som gir maksimal solsengplass bak styreposisjonen. For åpningen er bredest akterut for å gi plass for overkroppen når man går opp trappen, og smalest innerst ved det øverste trappetrinnet.
Det er sitteplass for inntil tre personer dersom man akespterer å sitte litt trangt, og solsengplass til minst det tilsvarende bak setet. Rundt flybridgen er den en solid håndrekke.
Det er full motorinstrumentering på flybridgen. Man kobler om gass/gearspakene med en vender under dashbordet. Man har meget god oversikt fra flybridgen, og i godvær er det en fornøyelse å sitte her og kjøre.
Akterdekk/uteplass
På akterdekket er en stor U-sofa med et søylebord til å stikke ned i dørken. Bordet er vanligvis stuet bort i en luke i flybridge-taket. Det samme er en kalesje til å hekte inn på en skinne som går rundt flybridgen. En meget smart og plassbesparende løsning som gjør at også akterdekket kan bli en trivelig inneplass.
Fra akterdekket er det et trinn opp til dollbordet som er greit å bevege seg på, med en høy pulpit og solide håndrekker langs styrhustaket og dekksoverbygget som sikkerhet. Pulpiten ender i en åpning i det integrerte nebbet i baugen. Under to luker er det plass til fortøyningsutstyr, her er også ankervinsjen som er helt skjult. Ankeret sitter vanligvis i en utsparing inn under nebbet, og er normalt også helt skjult.
Det er seks solide kryssholt, to forut, to akterut og to midtskips. Den integrerte badeplattformen har et stuerom for fortøyningsgreier og en uttrekkbar bade- /redningsleider. Hånddusj med kaldt og varmt vann er standard.
Motor/ teknisk
De to 31-motorene til Volvo Penta er minste motoralternativ, og de klarer uten problemer å få båten opp i 25 knop, selv fullastet. Det er meget stor plass til motorene under dørken ute, en drøm for enhver mekaniker. Dørken vippes opp med sofa og det hele. Det eneste man behøver å gjøre for å få tilgang til motorrommet er å ta vekk puten i U-sofaen.
Så vidt vi kunne se, var alle de tekniske installasjonene gjort forskriftsmessig. Alt var skikkelig oppklamret, og kabler lagt i egne gater. I denne båten var det to 115 Ah. batterier til forbruk og ett separat startbatteri. Kanskje litt i minste laget for en ferieturbåt. Men det som var meget dårlig var ladekapasiteten. Kun 13,6 volt ladespenning holder ikke. Her bør importør/ produsent utstyre båten med en skikkelig laderegulator.
Forøvrig registrerer vi en solid utstyrsliste som standard, blant annet med landstrømtilkobling, kaldt og varmt trykkvann og oppvarming, samt båten ferdig levert med bunnstoff og fortøyningsgreier. Finishen er jevnt over på topp. Kun et par smådetaljer som et par skruer som stakk ut i et stuerom, litt rowing-matte som ikke var klippet vekk i et annet stuerom og et deksel i overgang mellom frontrute og siderute som løsnet og falt av, har vi notert på minussiden.
Konklusjon
En praktisk og velorganisert båt med et bra skrog. Noen små skjønnhetsfeil kan rettes opp. Ladingen er alt for dårlig, men hovedkonklusjonen er en båt som ligger i tetsjiktet i denne klassen.
Fart / støy
Farten er målt med to mann ombord, 650 lt. diesel og ca. 200 lt. ferskvann. Forøvrig standardutrustning. Støyen er målt ved førerplass med skyvedøren til akterdekket lukket.
Omdr. pr. minuttFart i knopStøy i dBa
420027,278,3
390023,277,8
360020,976,3
330016,375,5
300012,876,2
270010,075,4
2400 8,775,7
2100 8,476,2
1800 7,773,8
1500 6,670,6
1200 5,964,6
900 5,161,8
Tomg.60,6
Data
Lengde:10,50 m.
Lengde vannlinje: 8,05 m.
Bredde. 3,35 m.
Høyde over vann:3,16 m.
Dybde:0,86 m.
Drivstoff:2 x 322 lt.
Ferskvann:250 lt.
Vekt:5.500 kg.
Pris inkl. moms og hk.avg:Kr. 1.199.500,-
Importør: Formo, Østre Bugtenvei 8, 3736 Skien. Tlf 35 59 61 55. Fax: 35 59 84 65