utgave nr 5 1997
Test: Sollux 850 TC
Test: Sollux 850 TC
God gammeldags
Sollux 850 TC er en av de få gjenlevende snekketypene på det norske markedet. Snekkefasong med tilnærmet halvplanerskrog der billigste ferdigversjon kommer på like under 500.000 kroner.
Tekst og foto: Hans Due
Sollux 850 TC er en videreføring av Sollux 27 som kom i 1984. Den nye versjonen bygger på det samme gamle skroget, men er lagt ut litt i baugen og har fått helt ny innredning. Dagens modell ble premierevist i 1995. Båten er en av de få som kan kjøpes som halvfabrikat for hjemmesnekring, og da begynner prisen på 130.000 kroner for versjonen med akterlugar. For båten kan også leveres uten akterlugar med et stort akterdekk i stedet.
Salong/lugar
Innredningen skiller seg ikke ut fra andre familiebåter hva planløsning angår. Her er en U-sofa i forpiggen, faktisk ganske romslig, fordi båten er bred i forskipet. Sofaen har store stuerom under, og det er i tillegg et stort og dypt stuerom under dørken ved bordet. Sofaen kan gjøres om til dobbeltkøye med ekstra puter og et løst lem-system. Bordet kan ikke brukes som en del av køya. Til sammen har man da seks køyeplasser med den dobbelte stikkøya under førerplassen og dobbeltkøya i akterlugaren. Til nød kan også solsengen på taket av akterlugaren benyttes som overnattingsplass.
Salongen er lys og vennlig med store vindusfelter i dekksoverbygget, hvorav det midterste vinduet forut kan åpnes og bukes som rømningsvei. Det er skaipolstring både i tak og skrogsider. Tre lamper, hvorav to er lampetter på skottet og ett i taket, gir rikelig med lys om kvelden. Mot ankerboksen forut er det tre åpne hyller, hvorav det midterste er innredet med glass og flaskeholdere. Benker og dørk er forøvrig støpt inn i innerlineren. En del av ryggen i U-sofaen mot ankerboksen kan åpnes, og avdekker nok et stuerom. Det er skikkelige kantsydde tepper på dørken.
På styrbord side er det en separat lugar med dobbelt stikkøye som går på tvers innunder førerplassen. Lugaren er skilt fra salongen med en skyvedør. Av- og påkledningsdelen har full ståhøyde samt et lite skap med hylle over. Køya er akkurat lang nok for en voksen mann av normal størrelse. Under køya er det stueplass som går helt ned i kjølsvinet, samt en liten luke inn til motorrommet slik at man har adkomst til oljefilteret ved skifte. På skottet mot førerplassen over køya er en liten skapdør som gir fin adkomst til service og reparasjoner av styring, gass/gear og det elektriske på dashbordet.
Dagslys kommer inn gjennom et stort vindu i av-/påkledningsdelen samt en lite, smalt vindu i skrogsiden og et større vindu mot uteplassen. Begge de to sistnevnte kan åpnes for ventilasjon.
Toalett/dusjrom
Det er full ståhøyde på toalett/dusjrommet også. Vask og dørk er støpt inn i innerlineren og gjør renhold og dusjing enkelt. Skikkelig rørleggerarmatur med uttrekkbar hånddusj er et pluss. Under vasken er et stort skap for toalettsaker, og dorullen har plass i en utsparing ved siden av skapet under vasken. Doen (RM) er skråstilt, noe som gjør at man både sitter behagelig og har plass nok når man skal tørke seg. Dørken er drenert.
På skottet mot uteplassen er montert et speil, og over det lysstoffrørsarmatur, helt riktig plassert. Ventilasjon skjer gjennom en luke i taket. Det eneste vi savnet var en elektrisk vifte. Døren til rommet er en skyvedør av samme type som inn til lugaren vis a vis.
Uteplass
Vår testbåt var utstyrt med hardtop, hvilket er ekstrautstyr, men som etter vår mening er en fordel å ha dersom man skal gå utaskjærs. For båten er svært våt, og da trenger man den beskyttelsen som hardtopen gir.
Det er rikelig med plass ute. Byssa er på babord side. Her er også passasjersetet som må vippes fram for å avduke hele byssa. Det er i hvert fall sitteplass til åtte personer ute. To i fører- og passasjersetet og seks på sofaene akterut foran akterlugaren. Men antall sitteplasser kan reduseres dersom man vil ha større dørkplass. Toseteren aktenfor førerplassen kan enkelt gjøres om til enseter ved å ta vekk en lem og skyve setet ut i borde. Benken i midten av sofaen mot akterlugaren kan også tas vekk. Bordet på uteplassen er av brettut-typen, og er helt utbrettet nesten i hele båtens bredde.
Dørken er teakimmitert, og skal være selvdrenerende. Under dørken på begge sider av motorrommet er det små stuerom. Aktenfor byssa er et stigtrinn, og på enden av hardtopen et skikkelig gripehåndtak slik at iland- og ombordstigning er en enkel affære.
Hardtopen er ganske kompakt, men i hardtopsidene over førerplass og passasjersete er det hyller for oppbevaring av diverse. Luker i hardtopen kan også leveres mot tilleggsbetaling. I vår testbåt var den en luke over førersetet og en over passasjersetet. Dessuten er det montert inn lamper på hver side. Taket på akterlugaren fungerer som en meget stor solseng. Med kalesjen oppslått, går det også an å bruke denne solsengen som køyeplass.
Bysse
Byssa er av den store og praktiske typen. Vipper man passasjersetet rundt, og slår ut den hengslete platen over vasken, har man en skikkelig arbeidsplass. Under stålvasken (med ordentlig armatur for kaldt og varmt (ekstrautstyr) vann) er kjøleskap, og ved siden et tobluss Wallas Safeflame kokeapparat. Under kokeapparatet er det et skap med to hyller. Skuffer finnes under førersetet vis a vis. Under fotplasten på passasjersetet er det også et stort stuerom som kan inneholde diverse bysseutstyr, og under dollbordet i borde bak vask og kok er det en lang, smal hylle for ditto.
Akterlugar
Akterlugaren består av en dobbeltkøye som går på skrå fra styrbord og akterover mot babord. I hjørnet er en liten stålvask med kaldt og varmt (ekstrautstyr) vann og et lite skap under. På skottet mot uteplassen et speil. På noen versjoner er denne vasken fjernet til fordel for en større dobbeltkøye. Strengt tatt har man ikke behov for vasken, og man må stå på kne for å benytte den.
Dagslys får man gjennom to små vinduer i overbygget til lugaren. Forøvrig er det to lampetter på akterskottet. Under køya er det stueplass og adkomst til styringen. Det er naturlig nok ikke ståhøyde i akterlugaren, så av- og påkledning må skje i utgangspartiet der en del av taket kan vippes opp.
Førerplass
Ved første øyekast kan det virke som om førerplassen er trang på grunn av at en del av dashbordet på begge sider er skrådd, men det er faktisk ganske ok å sitte og kjøre. Førersetet kan reguleres i lengderetningen, hvilket gir god plass til bena, selv for storvokste.
Man har god oversikt over instrumentene, selv om de er montert liggende foran rattet. Likeledes kompasset som er montert litt til babord for synslinjen forover. Kartbordet er imidlertid vanskelig å se fordi det er "en etasje" ned fra dashbordet. Gass/gear er toppmontert på dashbordet. Forsåvidt greit å nå både sittende og stående, men boksen er av enkleste Volvo-kvalitet, og plundrete å få til å stå i riktig posisjon. Her hadde vi ønsket oss en kontroll av noe bedre kvalitet. Foran gass/gear er to flaske-/glassholdere
To vindusviskere er standard, men på denne båten får man bruk for all viskerkapasitet man kan få, så den tredje viskeren kan man like godt få montert først som sist. Fordi båten er såpass våt, kan man også trenge vindusspyler for å få av alt saltet som avleirer seg. Defroster finnes heller ikke, og slikt burde være standardutstyr. Forøvrig er det god sikt horisonten rundt uten blindfelt.
Dekk/overbygg
Med forholdsvis bredt dollbord, rikelig med solide gripehåndtak og skikkelig antisklimønster på tråflatene, er det sikkert å bevege seg fra for- til akter. Dessuten er det en høy pulpit som går helt fram til en baugåpning. Her er det en romslig ankerboks i fordekket. Seks kryssholt, to forut, to midtskips og to akterut, gir gode fortøyningsmuligheter. Akterut er det også en liten ankerboks og en bade-/redningsleider ned til den påmonterte badeplattformen. Lanterneføringen er etter forskriftene.
Sjøegenskaper
Skroget har en dyp kjøl. Skroget flater raskt ut i akterkant, og er helt uten steglister fra omtrent midtskips og akterover. For å gi skroget ytterligere løft, er det påmontert et trimplan på hekken i forlengelsen av skrogbunnen. Skrogsiden er klinkbygget, og har en svak helling utover mot forskipet. Opp mot 15-16 knop oppfører båten seg mykt og fint i sjøen, selv om det spruter mye i selv småkrapp sjø. Skrogfasongen gjør at det slipper til mye luft under akterskipet i sidesjø. Over 16 knop begynner det å skje skumle ting.
Vår testbåt var utstyrt med en 98 hk. Volvo Penta TAMD 22, og toppfarten lå like over 18 knop, hvilket er for mye for dette skroget. Man merker at båten begynner å plane på kjølen og har lett for å vippe over på siden med det resultat at den skjærer ut. Vi vil tro at den ideelle maksimalstørrelsen på motoren bør være rundt 75 hk. I høye hastigheter skal man også ta seg vel i akt for brå unnamanøvre.
Finmanøvrering er ikke noe problem. I og med den dype kjølen, er båten retningsstabil og enkel å manøvrere, selv om den oppfører seg som andre kjølbåter i akterover, det vil si med små retningsforandringer selv med fullt ror.
Motor/teknisk
Båten kan leveres med motoralternativer fra 57 hk. til 98 hk. på propellakselen. Alle er Volvo Pentas 22-motor som egentlig er Perkins. Det midterste alternativet på 76 hk. egner seg best for denne båten. Motorinstallasjonen er bra, selv om det er noe trangt i motorrommet som er under dørken foran akterlugaren. Ladespenningen var alt for lav på testbåten, bare 13,8 volt. Men så var da heller ikke "den gule ledningen" på Volvo-motoren montert. Den skal føres fra dynamoens laderegulator og fram til batteriene, men var montert direkte på plusskontakten på dynamoen.
Batteriene er montert under benken bak førerplassen, og er lett å komme til. To 115 Ah. batterier gir bra strømkapasitet bare ladingen bringes i orden. Hadde det i tillegg vært et 65 Ah. startbatteri, ville vi gitt installasjonen full score.
Tankene er montert omtrent midtskips på hver side av motoren. Slanger og kabler er skikkelig oppklamret, og det er doble slangeklemmer på alle skroggjennomføringer. Finishen på støp og innredning er på det jevne, med et par slurvefeil. All innredning lages på verftet. Pluss for god adkomst til koblinger på baksiden av dashbordet og sikringspanel/batterivender i batterikassen.
Fart/støy
Farten er radarmålt med to mann ombord, standard båt og med fulle vann- og drivstofftanker (ca. 370 lt.) Støyen er målt ved førerplass, og målt støynivå på maks turtall er noe i høyeste laget, selv om den hørbare støyen ikke var generende. Anbefalt topphastighet er ca. 16 knop. Maks hastighet på litt over 18 knop er for mye for denne båten.
Omdr. | Fart i knop | Støy i dbA |
4500 | 18,3 | 90 |
4100 | 15,8 | 84,4 |
3700 | 13,4 | 82 |
3300 | 11,5 | 76,5 |
2900 | 9,2 | 76,2 |
2500 | 8,2 | 72,9 |
2100 | 7,5 | 68,5 |
1700 | 6,2 | 65,1 |
1300 | 5,6 | 62,0 |
800(tomg) | 3,9 | 60,1 |
Data
Produsent:Sollux AS, Postboks 1674, 4801 Arendal. Tlf: 37 03 17 66. Fax: 37 03 17 67.
Lengde: | 8,50 m. |
Bredde: | 2,98m. |
Dypg.: | 0,75 m. |
Vekt: | ca. 2.700 kg. |
Drivstoff: | 185 lt. |
Ferskvann: | 185 lt. |
Septik: | 110 lt. |
Pris: | Fra kr.497.400,- til kr. 523.500,- (testbåt) |