utgave nr 5 2009

Vedlikehold: Pimp my Nidelv

Nidelv blåser nytt liv i en løen snekke fra 1974. Med et tomt skall som utgangspunkt er det skapt en hel ny båt – for en billig penge.

Publisert Sist oppdatert

TEKST: AMUND RICH. LØKEN
FOTO: AMUND RICH. LØKEN OG NIDELV BÅTBYGGERI

Den skulle pensjoneres midt på 90-tallet, Nidelv 24, men det ble aldri noe av. Mange ville fortsatt ha seg ei ny snekke bygd på konseptet fra 1960-årene. Siden 1968 har Nidelv Båtbyggeri i Arendal bygd 3000 ”folkebåter”. De fleste av de 1500 som er solgt i Norge putrer fortsatt langs kysten med norsk flagg vaiende i hekken. Usedvanlig mange av de gamle er fortsatt i god stand, men en del av de eldste begynner å henge med nebbet. Men det finnes det en råd med. Det tradisjonsrike båtbyggeriet på Sørlandet har innlemmet veteranen i sin produksjon igjen. Den som vil betale oppunder én million kroner kan gjerne få seg en spell ny snekke basert på samme konsept, men den som ønsker seg 40 nye år med oldisen sin kan levere inn båten for oppgradering. Pimp My Nidelv! Båten blir ny fra innerst til ytterst. For et par hundretusen kommer du langt, uten ny motor. Båtmagasinet har fulgt en sliten Nidelv 24 gjennom prosessen på verftet. Den ble akkurat ferdig til Sjøen for alle, og der vakte den berettiget oppsikt.

NYTT KONSEPT


- Vi har stor tro på dette konseptet. Selv om båtene kan være slitne, med dårlige motorer, råttent treverk og elendig elektronikk, er det som regel lite å utsette på skroget. Hvem skulle trodd det for 35 år siden, at vi ville finne det forsvarlig å gyve løs på skallet én gang til? Hvem vet, kanskje kommer den tilbake enda en gang, om 35 år. Du skal aldri si aldri, for dette er snekka som har ni liv, sier en entusiastisk båtbygger Vidar Nilsen. Daglig leder Kåre Rannekleiv har fått styrets velsignelse til å ”pimpe” gamle snekker. Verftet har ekspertise og utstyr, alle forutsetninger for å lage en rasjonell produksjonslinje for oppgradering.

DEN SORTE ANDUNGEN


Det var en mer eller mindre utslitt båt fra 1974 som ble brakt inn i båtbyggeriet, 35 år etter at den rullet ut fra samme sted. Den ble kjøpt for 50.000 kroner og skulle tjene som ”prototype” i det nye prosjektet. Blant de nye, blanke ble den nok sett på som den pjuskete sorte andungen, men som en del av familien fikk den sin plass på linjen.

Båten ble først strippet til skinnet. Absolutt alt innvendig ble fjernet, til og med vinduene. Det samlet seg en haug med gammelt skrot på gulvet, men ingenting ble kastet før man ble bevisst på hva som kunne brukes på nytt, som for eksempel vinduene, og hva som kunne tjene som malverk i snekkerverkstedet. Riktignok har Nidelv mange originalmaler, men naturlig nok er det mye som mangler fra produksjonen på 60- og 70-tallet. Selv om båten skulle fornyes fra innerst til ytterst, var det ingen planer om å fravike fra den originale planløsningen. Etter demontering av motor, aksel og morkne elektriske kabler kom mengder av gammel møkk til syne, mange års oppspart oljesøl og fett i kjølsvinet.

GJENOPPBYGGINGEN


Restene etter skumgummien fra trekkets bakside ble skrapt og pusset bort fra skroget inni, mens fettoppløsning og høytrykksspyling sørget for nødvendig rengjøring. Samtidig ble skroget nøye gjennomgått på utsiden. Gamle sår ble reparert og gelcoaten ble rubbet, renset og polert opp til sin gamle glans.
Dermed var det klart for gjenoppbyggingen. Polstring av kabin og cockpit var den første store innvendige operasjonen. Her ble det brukt farger og kvaliteter tilsvarende det som brukes i 2009-modellene. Kjølsvinet ble malt hvitt. Plutselig begynte konturene av en delikat, ny snekke å stige frem.
Samtidig som gjengen gjorde jobben om bord, ble det skåret til nytt treverk inne på snekkerverkstedet. Fordi båten i størst mulig grad skulle gjenoppstå med originale materialer, ble det valgt mahogny i alt treverk, men det er opp til kunden å bestemme kvalitet og tresort. De originale vinduene ble satt inn igjen, men etter grundig rens utvendig og innvendig og med nye gummifóringer og en oppfrisking av aluminiumsprofilene.

Veggen mellom cockpit og kabin ble først skrudd på plass, men båten ble ikke lukket ytterligere før vitale elektriske installasjoner var gjort i vegger og i bunnen. Dørken ble tilpasset og lagt løst på plass før ny motor ble heist om bord i et ferdig polstret og støyisolert motorrom. Etter 35 år var det på tide å erstatte den gamle Volvo MB-motoren med en flunkende ny Volvo Penta D-1 20, i realiteten en 18-hester. På topp yter den 8-9 knop, men er så miljøvennlig at den knapt forurenser og forbruker mindre diesel enn undertegnede drikker kaffe. Det er den rette stilen i det ressursknappe året 2009!

LYST OG LEKKERT
Ny ”formsydd” ferskvanntank fikk plass i babord benk i kabinen og ny tilsvarende dieseltank under babord benken helt akter i cockpit (hva med septikk). Det gamle rattet fikk i nyrestaurert utgave plass på det nye dashboret, men med nye instrumenter rundt seg. To nye batterier ble satt på plass under fotskammelen til førersetet. Altså, alt som før, men likevel alt helt nytt og lekkert. Hele seksjonen ved motor og førerplass ble satt inn. Under lekre nye stoler ble det montert nytt kjøleskap og kokeapparat. Her ble det valgt et rødspritapparat, men det er ingenting i veien for mer avanserte løsninger, som for eksempel et gassanlegg. Den nye båten ble fremtredende da nye gardiner og nytt putesett var på plass – i årets farger.
Mens alt finisharbeid pågikk om bord, ble ny styrefast rekke montert på dekk. Da gjensto det bare en drittjobb før båten ble satt på trailer til Sjøen for alle, bunnen! Et ukjent antall lag med bunnstoff ble fjernet før skrogbunnen ble rengjort, påført ny primer og stoffet for 2009-sesongen.
Nidelv 24, med byggenummer 589 fra Nils Nilsen & Sønners Båtbyggeri, er gjenoppstått som fuglen Føniks, sprekere, lekrere og mer tilpasset miljøet enn noen gang. Klar for et nytt liv som vil vare minst like lenge som det forrige. 70 år er sannsynligvis ingenting for folkesnekka med ni liv.