utgave nr 5 1991
Westfjord 29
Test: Westfjord 29:
SVENSK/NORSK FAMILIEBÅT
Av Hans Due
Det er renessanse for snekker i Norge. Vi tror halvplaneren følger etter. Westfjord 29 er en halvplaner som nå bygges ved Carlanders Båtvarv i Munkedal. Men båten er opprinnelig helnorsk. Tresfjord 9000 var siste modellbetegnelse. Det bygges fire båtmodeller ved dette båtvarvet. Alle er gamle Tresfjord-båter.
Det som Tresfjord-verftet på Vestnes ved Molde trodde de ikke kunne leve av, gir i dag jobb til syv mann ved Carlanders Båtvarv i Munkedal, et lite tettsted like nord for Uddevalla. 26 og 28-foterne har verftet bygget i en årrekke, mens de to 29-foterne, den ene med akterlugar, den andre med modellbetegnelsen "Nordic" (testet i Båtmagasinet nr.6/88) ble tatt over da Tresfjord gikk inn i Mosvold-gruppen i fjor. 26 og 28-foterne er fortsatt de mest populære, men Carlander har stor tro på de to 29-foterne også.
Westfjord 29 er en typisk familiebåt. Den er på mange måter bygget over samme konsept som Saga 27, men med et helt annet skrog og adskillig romsligere innredning. Salong/lugar i forpiggen med et separat toalettrom, styreposisjon, passasjersete og bysse under en hardtop, bord og benker på uteplassen, og en akterlugar med en dobbeltkøye og en enkeltkøye akterut. Totalt er det køyemuligheter for 6-7 personer. Du får god marsjfart på rundt 14 knop med en 94 hk. dieselmotor, men har valgmuligheter opp til 140 hk. som skulle gi en marsjfart på 18-19 knop.
SALONG/LUGAR
I u-sofaen er det sitteplass til 6-7 personer rundt bordet, som kan felles ned og bli en del av en kjempekøye med liggeplass til 3-4 personer, som bør være gode venner. Under benkene og i forpiggen er det rikelig med stueplass. Under den ene benken er det dessuten to skuffer til undertøy og sokker. Ved leideren opp til uteplassen er det et stort hengeskap med hyller innerst. Vis á vis hengeskapet er døren til toalettet. Rundt døren og leideren opp kan man trekke for en gardin som gjør at man ugenert kan benytte toalettet selv om det ligger folk og sover i salongen. En meget smart detalj.
Det er bare ett lys i taket i salongen. Kanskje litt i snaueste laget. Mellom vinduene i skrogsidene er det to lufteventiler. I tillegg er det fremre, midtre vinduet til å åpne, og det skal også fungere som rømningsvei. Skrogsider og tak er polstret med skai som er greit å holde rent. Dørken er belagt med kantsydd teppe. I motsetning til mange andre båter som har salong under dekk forut, virker det ikke som man her skal føle seg bortgjemt og stuet vekk. Det er nemlig god sikt ut av vinduene i nesten alle retninger.
TOALETT
Her er det nesten full ståhøyde for en voksen mann. Det er rimelig greit med armslag i alle retninger og dørken er plan. Plastvask med dusjarmatur er ikke av de aller mest solide. Toalettet er av bra kvalitet med porselensskål og lokk i tre. Under vasken er det et lite oppbevaringsskap, og over vasken et lokk som skjuler baksiden av instrumentpanelet med alle koblinger. Det eneste lyspunktet på toalettet er plassert til venstre over vasken. Hvilket vil si at du får lyset alldeles galt hvis du ønsker å se deg selv i speilet. Et rundt speil på døren, som er umulig å se i enten du sitter eller står. Du må faktisk åpne døren og gå ut i salongen for å kunne bruke speilet.
Utluftingen fra dette "strategiske" rommet er mekanisk gjennom en liten ventil mellom vinduene. Vi foreslår en elektrisk vifte som kan få fart på duftene ut i den frie natur ved stilleligge.
Dørken er ikke drenert, hvilket gjør dusjmuligheter vanskelig. Synd, fordi rommet rent volummessig tåler en dusj.
UTEPLASS
Her behøver man slett ikke "gnisse rumper", for plassen er god, enten om man står ved byssa og lager mat, eller om man vandrer att og fram. For å få til en stor bysse, må man inngå kompromisser, og i denne båten har man gjort det slik at hverken passasjer-setet vis á vis førerplassen, eller den forreste benken rundt bordet akterut kan benyttes når byssa er i bruk. Tobluss-kokeapparatet er nemlig under passasjersetet, og vasken under en lem som må vippes opp og ut over benken akterut.
Kokeapparatet er Optimus parafinbrenner og vaskekummen er i rustfritt stål. Armaturet er av vanlig marinekvalitet med kran for både kaldt og varmt vann. Kun kaldt vann er standard. Under kokeapparatet er det fire skuffer og ett skap, men ingen skjærefjel.
Under fotplaten til passasjersetet er det et stuerom som har en egen støpt, drenert boks som enten kan brukes som kjøleboks med is i, eller for oppbevaring av fisk. I borde bak kokeapparatet er det en lang hylle med inndelte rom for oppbevaring av pletter. Skal du montere et kjøleskap, som er ekstrautstyr, er det plass til dette under førerplassen.
Hvis passasjersetet også skal benyttes som kartleserplass, er ikke dette noe problem, for det er et oppvippbart kartbord på denne plassen. Eneste savn er kartbordlys. Slik det er nå, er eneste lyskilde på uteplassen en taklampe over byssa. Dørken her ute er dekket med kantsydde tepper.
Ombord og ilandstigning fra uteplassen er problemfri via en støpt platting aktenfor førerplassen. Plattingen rommer dessuten lensepumper. Takhøyden under hardtopen er tilstrekkerlig for at en voksen mann kan stå oppreist.
Aktenfor byssa er familiens kosekrok i solskinn. Her er sitteplass til fire, pluss en ekstra på en stol på andre siden av nedgangen til akterlugaren. Har man campingstoler ombord, er det plass til fem rundt bordet som er av den sammenslagbare typen. Solplass er det dessuten på akterlugar-taket.
UNDER DØRKEN
Motorrommet er under dørken midtskips. Det er ryddig og ordentlig, og det er rimelig grei adkomst for service og reparasjoner. Motorrommet er lydisolert, men støynivået ombord var generelt for høyt, hvilket kan komme av enten for dårlig isolering av motorrommet eller aksel-og propellstøy. Vår testbåt var utstyrt med en trebladet propell, og det er mulig at vi kunne ha redusert støyen en del med en firebladet propell.
Ved siden av motorrommet er det eget rom for batterier. Ladespenningen på batteriene er 14,22 Volt, og det er godkjent. Helst burde det vært 14,4 volt for optimal lading. To 60 ah. batterier er standard. Vi hadde med fordel sett at det ene batteriet ble byttet ut med et 125 ah. forbruksbatteri. Det er kun manuell lensepumpe, og vi savnet en elektrisk pumpe i tillegg, hvilket burde være standardutstyr.
Forøvrig er det flere små stuerom under dørken. De rommer ikke så mye, men er greie å ha. Adkomsten til det ene stuerommet er under bordet på uteplassen, og her er det ikke enkelt å komme til når bordet er oppslått.
AKTERLUGAR
Akterlugaren er meget romslig. Her er det en dobbeltkøye og en enkeltkøye med et stort nattbord med to skuffer mellom køyene. Tar man ut skuffene og to plater under disse, har man adkomst til nødstyring. Det er to mekaniske lufteventiler og et lys i taket. Kanskje i minste laget hvis en person ønsker å kose seg med en god bok før Ole Lukkøye får overtaket.
Det er bra med stuerom under køyene, og et lite åpent stuerom har man også ved nedgangen. Vegger og tak er skaipolstret. Alt i alt en meget vellykket lugar.
SKROG/DEKK
Skroget er halvplanende og tåler fint hastigheter opp til ca. 19 knop uten at man får ubehagelige overraskelser. Samtidig er båten myk i sjøen og svært stabil sideveis. Manøvrering byr ikke på problemer, bortsett fra den vanlige plundringen som er typisk når man bakker med halvplaner- og deplasementsbåter.
Carlander bruker ikke den brannhemmende polyesteren i innredningen som Tresfjord hadde i alle sine båter. Men både støp og finish forøvrig er av "gammel god kvalitet". Samvittighetsfullt og ordentlig utført.
Dollbordene er brede, og det er griperekker på hardtopen. Pulpiten er festet et stykke inne på dekket slik at man beveger seg på utsiden. Det er imidlertid antiskli-mønster på hele fordekket, slik at man beveger seg trygt og sikkert. Helt i baugen er det en drenert ankerboks.
Denne båten ble utviklet før de integrerte badeplattformers tid. Akterspeilet er derfor rent, bortsett fra en bade-/redningsleider. Rundt på taket på akterlugaren er det håndrekker i syrefast. Disse hjelper også til å holde soldekksputer på plass. Hardtopen har luker til åpne. Lukene er i presenningstoff rundt en ramme. Patenten er enkel og grei.
Det er to kryssholt og to halegatt forut og to kryssholt akter. Kryssholt og halegatt er i plast. På en 29-foter ville vi gjerne hatt et kryssholt for spring på midten også.
FØRERPLASS
Førerplassen er spartansk, men grei og oversiktlig med kompass, drivstofftank-måler og vanlige motorinstrumenter. Brytere for vinduspussere og lanterner er av enkleste type, merket med vanlig merketape. Gass-/gearregulering er Volvos enspaks. Den sitter litt for langt fremme når man sitter og kjører, men er grei å nå når man står med hodet gjennom takluken.
Det er god sikt alle veier. To vindusviskere er standard, og det holder vanligvis. Vi savnet både defroster og vindusspyler, noe som bør være standard på alle båter.
Fotbrettet kan vippes opp slik at du kan stå og kjøre under tak. Mange foretrekker jo å stå mens de kjører. Førersetet kan justeres i lengderetningen.
Styringen er OK. Morses Teleflex er standard, og vi hadde ikke problemer med for tung styring av den grunn. Inn under dollbordet er det en lang, smal hylle, og en glassholder med plass til to glass/flasker.
KONKLUSJON
Carlanders Båtvarv har videreført den fine linjen som Tresfjord var eksponent for. Westfjord 29 oser ikke av luksus, men av bruksvennlighet. Bortsett fra støynivået som på testbåten var alt for høyt, har vi ikke notert noen alvorlige mangler. Innrednings-messig har man truffet godt. Dette er en meget bra familiebåt.
FART/STØY
Farten er målt med radar. Motor er en Volvo Penta TMD31B på 94 hk. Båten var tomlastet, ca. 1/2 tank drivstoff (140 lt) og en mann ombord. Støy er målt ved førerplass med nedslått kalesje.
Omdr.Fart i knopStøy i dba
380016,392,1
350014,789,8
320013,391,8
290011,186,6
2600 9,682,9
2300 8,678,0
2000 7,473,0
1700 6,571,0
1400 5,768,7
1100 4,865,9
800(tomg) 3,865,4
DATA
Lengde:8,81 m.
Bredde:2,85 m.
Vekt: ca. 2800 kg
Dypg.:0,95 m.
Vanntank:140 lt.
Drivstofftank:280 lt.
Pris:Fra kr.520.000,- (avhengig av motor)
Motor:Volvo Penta TMD31 (94 hk), TAMD31 (130 hk), + div. Yanmar på 88 hk (4JH2-DTBE), 110 hk (4LH-TE), 140 hk (4LH-HTE), 170 hk. (4LH-DTE).
Produsent:Carlanders Båtvarv AB, S-455 00 Munkedal, Sverige. Tlf. 095-46-524-21021.
Norsk Importør:Intercon A/S, Lensmannslia 30, Boks 351, 1371 Asker.Tlf. 02-90 40 10