utgave nr 10 1994
Yamahas store 4-takter
Yamahas store firetakter
Yamaha slipper omsider løs sitt nye samarbeidsprosjekt med Mercury, en 50-hesters firetakts påhengsmotor. Vi har prøvekjørt motoren, som rent umiddelbart minner oss sterkt om Hondas 45-hester.
Av Hans Due
Denne motoren skal være den første i en ny serie firetaktere fra 5 hk. til 50 hk. Yamaha har i flere år hatt firetaktere, men ikke større enn 9,9 hk. For større firetaktere har Honda hittil vært alene på markedet, og har profilert seg med miljøvennlige, bensinsnille og støysvake påhengere. Med den nye storsatsingen til Yamaha/Mercury/Mariner, vil nok Honda-konsernets puls øke betraktelig.
Den nye motoren, som vi nylig prøvekjørte for første gang, er en firesylindret rekkemotor på 935 cm² (Hondas 45-hester har tre sylindre). Motoren har en boring på 63 mm X 75 mm, en lang slaglengde som gir høyt dreiemoment på lave turtall.
Max effekt på 50 hk (37,3 kw) oppnås ved 5.500 omdreininger. Tomgangshastighet er på 850 omdreininger som synker til 750 omdreininger når gearet er innkoblet. En ideell hastighet på motoren for bruk under dorging. Et helt nytt trim-/tiltsystem der alt er samlet i én sylinder, er mer kompakt, gir mindre vekt og adskillig lavere støy ved bruk enn det gamle systemet.
I erkjennelsen av at det stadig monteres inn mer elektrisk utstyr i båtene, har den nye motoren fått en generator som gir 10 ampere ved full fart og ca. 5 ampere ved 1000 omdreininger. Dette skulle være tilstrekkelig til å vedlikeholdslade batterier i tillegg til forbruk hos ekkolodd, satellittnavigator og stereoutstyr som monteres i stadig flere båter i størrelsen som denne motoren passer til.