Nimbus elbåt: 40 kroner for "full tank"
Nimbus presenterte torsdag elbåten Nimbus 27 E-power, med toppfart på 27 knop og en rekkvidde på 20 nautiske mil. Pris for "full tank": 40 kroner. (22.10.09)
- Vi er først i verden med å ta en stor elektrisk dreven fritidsbåt fra tegnebrettet og inn i det kommersielle markedet, sier en stolt Nimbus-direktør Magnus Andersson.
27 knop
Torsdag var det verdenspremiere på Nimbus 27 E-power som er et samarbeid mellom Nimbus og Electroengine, og svenskene mener båten er et håndfast bevis på at ytelsen begynner å bli tilnærmet lik båter som går på tradisjonelle drivstoff som bensin og diesel. Det skal ta fire timer å fullade båten, som da vil ha en rekkevidde på opp til 20 nautiske mil, eller 37 kilometer. Marsjfarten ligger på 22 knop, mens topphastighet er 27 knop. Du trenger heller ikke bekymre deg for å måtte bytte batterier så altfor ofte, i følge Nimbus har disse en levetid på mer enn 10 år.
Blir enda bedre
- Med den nye generasjonen batterier som vil komme i nærmeste framtid, kan vi trolig fordoble rekkevidden. Da vil elektrisk drevne båter bli en seriøs utfordrer for båter som bruker fossilt brennstoff, sier Thomas Bergfjord, direktør i det svenske selskapet Electroengine. De har nå lykkes med å overføre teknologien fra bil til båt, og mener elmotoren har en framtid både på land og til sjøs.
- Elbåten har ingen utslipp og vedlikeholdet er også betydelig mindre enn for dieselmotorer. Batteriene blir ladet på tre timer i trefas eluttak med 400 volt/32 ampere, men kan også lades i vanlig eluttak på 28 timer.
- Best på miljø
Nimbus tar nå må av seg å bli best i verden med hensyn til miljøsegmentet, og regner med at Nimbus 27 E-power vil vekke stor interesse. Det til tross for at prisen for å være miljøvennlig vil ligge rundt 30 til 40 prosent høyere enn tilsvarende dieselbåter. Dette mener den svenske båtprodusenten vil veies opp gjennom betydelig lavere drifts- og servicekostnader.
Ryds og Paragon neste
Produksjonen av elbåtene skal foregå i Nimbus Boats sine fabrikker i Mariestad, Storebro og Ryds. Det understrekes også at teknologien ikke er låst til bare denne modellen, men at den også kan brukes i andre båtmerker som Ryds og Paragon.