Nr 4 2013
Gjør et selv: Vi monterer Defa SmartCharge
Smart liten lader: Stort enklere går det ikke an å ”fastmontere” en superlett, effektiv, bærbar båtlader.
AV AMUND RICH. LØKEN
SmartCharge er den nye 12 volts bærbare batteriladeren fra Defa, en stor videreføring av den Ladacbaserte Handy 70.
Dagsturbåten blir sjelden brukt så mye at batteriet til en hver tid er toppladet. Nivået synker fort når båten blir liggende uke etter uke uten tilførsel av noe som helst ”stimuli”. En dag starter den ikke. Da må vi dukke ned i boksen og hente frem beistet. Eller krype inn og få på plass klypene til den gamle Ladacen. Batterilading kan være et lite ork.
Du kjenner ordtaket ”du eier ikke tingene, det er tingene som eier deg”? Slik blir det når vi har både bil, båt, snøfreser, moped og ATV hjemme i haven. Alt krever pleie og stell.
Defa har lansert en batterilader som kanskje kan være med på å forenkle vaktmestertilværelsen mye.
Mater alle type batterier
SmartCharge er en pen, hendig og liten sak som fungerer like enkelt på alle de innretningene vi nevnte. Ikke spiller det noen rolle hva slags batterier som befinner seg i kjøretøyene, laderen tilpasser seg etter virkeligheten. Den gjenkjenner batteriet du kopler til og tilpasser ladingen til ladenivå, størrelse og til og med temperaturforholdene. Den justerer automatisk ladespenningen til riktig nivå i forhold til temperaturen i omgivelsene. Standard temperatur er + 20 grader, spenningen senkes ved høyere temperatur og tilsvarende økes ved lavere temperatur.
SmartCharge egner seg for alle 12VBLY/SYRE batterier, også AGM og GELbatterier). Det er også mulighet for å velge høyere ladestrøm for batterier som krever dette.
Når batteriladeren starter vil den iverksette en batterianalyse. Diodelysene vil da vandre opp og ned over batterisymbolet på displayet i fem sekunder. Deretter vil blinkende lysdioder vise at ladingen pågår. Under ladningen vises batteriladingen ved antall lysioder som lyser. Når batteriet er fullt lyser alle de fem diodene i batterisymbolet kontinuerlig og batteriladeren kan kobles fra. Hvis laderen ikke kobles fra batteriet når det er fullt oppladet, går laderen i dvale – som vises ved at alle lysdiodene pulserer sakte.
Overlading umulig
Her er det ingen fare for overlading. Etter at batteriet er fulladet vil laderen gå i en dvalemodus. Da vil du se at batteriiodene pulserer sakte. Etter en ukes tid i hvilemodus vil laderen våkne opp og starte en ny ladesyklus hvis spenningen synker under 12.6 volt. Et batteri som synker ned til 11.8 volt er i realiteten i fare, så det er en greit å forsikre seg om at det aldri kan synke ned til det kritiske punkt.
Du kan kløne så mye du vil og du kan sette klyper på feil poler. Her har du en kortslutnings- og gnissikker lader.
Det er opp til deg hvor enkelt du vil gjøre det for deg selv.
Enkel montering
SmartCarge kan kobles til batteriet med tradisjonelle klyper, men det krever da at du baner deg vei til batteriet. Du kan anskaffe flere tilhørende ledningssett som er tilpasset batteriet du skal lade, enten det står i en moped, en bil eller båt.
Vi valgte et sett for montasje på polene på båtbatteriet som en ”permanent” løsning. Montasjen er en kjempeenkel prosess. Til ledningssettene følger det med et 12 volts uttak som ”sigarettenneren” på laderen plugges inn i.
Det beste av alt er at denne laderen er lett og hendig. Ha den liggende i bilen, da har du den alltid tilgjengelig.
FAKTA OM SMARTCHARGE
Noen alternativer:
Sleipner:
Outdoor C batterilader 4A, 12 v, vanntett IP 67
Seatronic:
Nor Charger, 12 V, 10 a med én utgang
Inngangsspenning (VAC,Hz) | 230, 50-60 |
Ladeeffekt, max (W) | 60 |
Utgangsspenning (VDC) | 14,4/14,7 |
Omgivelsestemperatur | -25/+50 |
Batterityper | Alle typer bly, syre, AGM og GEL, åpne og lukkede |
Batterikapasitet (Ah) | 4,0-120 |
Tetthet (IP) | II |
Vekt (kg) | 0,73 |
Pris | 699.- |
Produsent | Defa (www.defa.com) |
Maritim:
Nordi Power 12 Vdc 5 amp
Mascot:
Modell 2140, universal, IP 67
Clas Ohlson:
Ctek Zafir 45, helautomat, IP 65