utgave nr 3 1999
Test: Joda 290 Sport
Test: Joda 290 Sport
Smart løsning
To faste dobbeltkøyer og et anvendelig uteområde. En fornuftig pris og bra sjøegenskaper. Alf Jensen-konstruksjonen Joda 7900 er i omarbeidet versjon blitt til Joda 290 Sport. En klar forbedring.
Tekst og foto: Hans Due
Ideen bak ombyggingen var blant annet å skape et noe rimeligere alternativ i bobåtklassen. Båten har en total lengde på 9,05 meter som er 29 fot, men skroget uten badeplattform og nebb er en 26-foter – og en romslig sådan. Utgangsprisen for billigste versjon er 550.000 kroner, mens vår testversjon kostet 712.000 kroner. Da var nesten alt ekstrautstyr tatt med, så nær som varmeapparat og ankervinsj.
Under dekk
Det virker som om erkjennelsen av den ubrukte salongen under dekk begynner å rotfeste seg hos stadig flere båtbyggere, og på Joda sier man da også at selv bruker de den sjelden eller aldri. Man rigger i stedet til med en dobbeltkøye, og slik blir det under hele turen.
Derfor er det hyggelig å konstatere at Joda 290 Sport er en av de nye båtene der salongsofaen er gjort om til fast dobbeltkøye. I tillegg har man en dobbelt stikkøye på tvers inn under fører/passasjerplass. Så har man altså fått plassert alle køyene, toalett og bysse under dekk, mens hele utearealet er innredet for sol og varme (måtte det komme tilbake neste år), spiseplass og sosialt samvær. Om det skulle bli hustrig, kan man bruke noen plundrete minutter til å slå opp kalesjen.
Byssa
Byssa gir ikke store arbeidsplassen, men det aller nødvendigste finnes, så som oppvaskkum i stål og tobluss Wallas Safeflame med keramikk-topp. Kjøleskap er ekstrautstyr og må monteres ute aktenfor førerplassen. Avsettingsplassen er beskjeden, man har en plate på toppen av et hengeskap ved siden av byssa. Ett skap og to skuffer samt glassholder under dollbordet hører med.
Over byssa er hengt et 12 volts uttak og et lysstoffrør som gir bra belysning for matlaging. På grunn av skrå skrogbunn, er det laget et lite repos til å stå på foran byssa. Utlufting skjer hovedsakelig gjennom taket der dekket er ekstremt utskåret nettopp med utlufting som formål. Et lite koøye i vinduet over byssa klarer neppe brasene alene.
Køyer
Den doble stikkøya innunder fører/passasjerplass er stor nok for soving, men man må kle av seg utenfor. Køya er adskilt fra resten med en fortrekksgardin, og det er montert to leselys i hodeenden. Lufting skjer ut til uteplassen via en stor plexiglassluke med sotet glass. Under køya er det et forholdsvis stort, men lavt stuerom som er delt inn i flere smårom. Det fungerer rimelig greit, men det er litt plundrete å komme til slike stuerom fordi man må lette på madrassen hver gang. Dette har man til en viss grad klart å unngå ved dobbeltkøya i forpiggen.
Den doble hovedkøya har riktignok et stort stuerom under med adkomst via en luke under madrassen, men halve stuerommet kan man komme til gjennom en skapdør i fotenden. Køya er skråstilt, og kappet av litt i det ene hjørnet for å gi god plass til sittebenken ved siden av. Det blir et kompromiss, men det kan virke som om dobbeltkøya er litt smal i enden. På skottet vis a vis køya og bak sittebenken har man fått plass til to skap, og mot byssa er det et hengeskap.
Tak og skrogsider er belagt med skai. På dørken er det teaklaminat med fastlimte tepper et lite stykke oppover skrogsidene. På skottet mot ankerboksen forut er det et speil og to leselamper. I tillegg er det en taklampe og en lampett på skottet mot toalettrommet. Dagslys kommer inn gjennom åpningen til uteplassen, gjennom en takluke i dekket og langsgående vinduer i dekksoverbygget. Takluka er riktig montert slik at den har åpningen akterover.
Toalett
Det er nesten full ståhøyde i toalettrommet. Halvparten av veggene, vasken og dørken er støpt i ett stykke og det er klargjort for drenering. Over den støpte delen er vegger i kryssfiner, bortsett fra skrogsiden som er skaibelagt. Armaturet virker solid, og skapet under vasken har god plass. Det er kun mekanisk utlufting via koøye i sidevinduet. Vi savnet en elektrisk avtrekksvifte. På skottet mot lugaren er det et rundt speil med en lampe montert ved siden av. Riktig plassering, men det er ikke særlig vakkert med ledning limt fast til skottet. Vi savnet tannglassholder. Dorullholderen var av aller billigste sort og noe skrøpelig etter vår oppfatning.
Det generelle inntrykket av toalettrommet er at det er litt for trangt alle veier. At det er åpning mot sovelugaren ved vinduet, synes vi heller ikke noe særlig om.
Uteplass
Vi synes Joda Industrier har fått mye ut av uteplassen. Spesielt likte vi løsningen med den doble passasjerstolen som blir en del av spisearrangementet bare ved å vippe ryggen forover. Likeledes den andre, motstående sofaen som blir en stor solseng ved å vippe ryggen 90° forover. Bordet er av foldetypen og blir meget stort fullt oppslått. Her har man også holdere for glass og flasker og innfelt lys.
Aktenfor førersetet er det to skap, ett med plass til kjøleskap (ekstrautstyr) og et skap der det er plass til kompressoren til kjøleskapet. Man kan spasere fra badeplattformen og helt forut i lugaren uten å måtte ommøblere.
Det er flere små luker i sideveggene slik at man kan komme til under dollbordet dersom man enten skal legge inn mer elektrisk (Joda har ferdigstøpte kabelgater i utgangspunktet) eller komme til installasjonene på dollbordet som tankpåfyllinger og kryssholt.
Førerplass
Førerplassen er velorganisert, med kartbord foran rattet og en instrumentkonsoll foran kartbordet igjen. Bryterpanelet er montert på siden av rattet. Gass/gearhendel er behagelig å betjene. Vår testbåt var utstyrt med baugpropell som betjenes fra vippebryter på gass/gearhendel. Den som normalt benyttes til powertrim. En grei og hensiktsmessig løsning.
Det er god sikt horisonten rundt, og det er greit å stå og kjøre også fordi førerstolen er regulerbar i lengderetningen samtidig som den kan svinges.
Dekk/badeplattform
Det er greit å bevege seg på dollbordet. Ingen overdådig plass, men akkurat tilstrekkelig. Pulpit og rekkestøtte er passe høye. De ender i en åpning helt forut der dekket går over i et nebb. Det gjør at i land- og ombordstigning forenkles.
Det er seks kryssholt, to forut, to midtskips og to akterut. Adkomsten til badeplattformen skjer via en plexiglassdør i akterspeilet. En nedfellbar bade-/redningsleider er montert på plattformen og i akterspeilet. Under denne var det montert fenderholdere til fire fendere, men fenderne som sto her skjulte akterlanternen. Sistnevnte bør flyttes lenger opp på akterspeilet. Det var montert utedusj i en luke i akterspeilet (ekstrautstyr), flaggstangholder samt dreggluke.
Motorrom
Det er enkel adkomst til motorrommet. Hele solsengarrangementet vippes opp ved hjelp av gassdempere og en stor motorromsluke i dørken under solsengen er også utstyrt med gassdempere. Det er ryddig og ordentlig i motorrommet. Slanger og kabler er skikkelig oppklamret, og det er god plass for service og vedlikehold.
Fart/Støy
Farten er radarmålt. Motoren er en Volvo Penta KAD 43 på 216 hk. Det var ca. 150 liter diesel i tankene, mens vanntanken var tom. For øvrig var det intet ferieutstyr om bord, båten var som den blir levert fra båtbyggeriet. Støyen er målt ved førerplass, og med kalesjen nede.
Omdr. | fart i knop | støy i dbA |
3800 | 34,0 | 84,4 |
3400 | 30,3 | 83,7 |
3000 | 25,5 | 82,1 |
2600 | 19,0 | 82,6 |
2200 | 12,1 | 77,0 |
1800 | 8,8 | 74,0 |
1400 | 7,7 | 73,7 |
1000 | 6,3 | 69,2 |
600 | 4,3 | 65,0 |
700(tomg, gir utkobl.) | 60,0 |
Data
Produsent:Joda Industrier AS, 4870 Fevik. Tlf: 37 04 85 44
Lengde totalt: | 9,05 m. |
Lengde skrog: | 7,90 m. |
Bredde: | 3,00 m. |
Vekt m/VP 5,0 GI: | ca. 2.900 kg |
Drivstoff: | 500 lt. |
Ferskvann: | 130 lt. |
Septik: | 115 lt. |
Pris standard båt m/VP KAD 43: | Kr. 637.000,- |
Pris testbåt: | Kr. 712.000,- |
Pris billigste versjon: | Kr. 550.000,- |
CE-godkjent | Kategori C, Maks 8 personer. Last 1510 kg. inkl. personer |