utgave nr 2 1991

Norline 8500

Publisert Sist oppdatert

      Norline 8500:

      PLANENDE COMBIBÅT

      Av Hans Due

      Har man et bra skrog, kan en båtprodusent variere innrednings-og dekksløsninger for å få fram flere modeller. Dette gjør Norline-fabrikken i Hardangerbygda Øystese. Her lages båter på bestilling, og kunden får gjerne være med på utformingen fra starten av. Norline 8500 er egentlig "Tema med variasjoner"

      Ferietur eller hobbyfiske. Båten kan brukes til begge deler. Det planende skroget oppnår en topphastighet på 31,4 knop med en 192 hk. Volvo Penta dieselmotor og hekkaggregat. Vel å merke tomlastet, og med kun to mann ombord. Ferielastet vil nok hastigheten synke et par knop.
      Vår testbåt var planende, men den leveres også i halvplanerutgave med kjøl og strak aksel eller V-drev. En installasjon som passer best opp til ca. 20 knop. Ønsker man strak aksel men hastigheter over 20 knop, kan Norline levere dette også, men da med en propellbeskyttelse i form av et rustfritt stålrør som går under propellakslingen.

      KJØREEGENSKAPER

      Båten går ganske lett opp i plan. Den moderate V-bunnen gjør at båten virker litt hard i småkrapp sjø. Til gjengjeld er båten meget tørr. Når hastigheten øker, har båten en tendens til å legge seg på den ene siden. Trimflaps retter opp båten igjen, og vi vil påstå at flapsen er nødvendig standardutstyr. Uten flaps blir det som å levere en bil med tre hjul.
      Vår testbåt var en av de første som var utstyrt med hekkaggregat, og av den grunn var ikke båten balansert godt nok fordi motoren står lengre akterut enn hva som er vanlig med strak aksel. Vi måtte bruke negativ trim for at båten ikke skulle slå. Båten er ellers grei å manøvrere. Sleipners baugpropell var montert, men propellen trakk luft og hadde begrenset virkning. Sleipners nye trykknappsystem i stedet for joystikk, kan vi beherske oss for. Snarere et tilbakeskritt i stedet for en forbedring. Dette skal selvsagt ikke Norline-båten lide for.

      FØRERPLASS

      Du har fin utsikt horisonten rundt. Kontrollene sitter bra plassert når man sitter og kjører. Reiser du deg opp med hodet gjennom den store takluken, når du ikke kontrollene. Instrument-panelet er Volvos standard. Bortsett fra turtelleren som skjules av rattet, er det ingen problemer med å holde oversikten.
      Det er ikke kartbord ved førerplassen. Dashbordet buer ned mot frontruten. Selvsagt kan man ha kartene her, men da er man avhengig av å plukke dem opp og sitte med dem i hånden når man kjører. Ingen ideell situasjon. Norline jobber med en løsning med et kartbord på en skyveluke over nedgangen til salongen. Kartene kan også oppbevares under fotbrettet.
      Kompasset var montert i taket og alt for høyt. Tre vindusviskere er standard. Ingen vindusspyler. En slik kan med fordel monteres i takskjegget over frontvinduene. Defrosteren virket bra, men er dessverre ikke standardutstyr.

      SOVEAVDELING

      Det er to separate lugarer ombord. Den tradisjonelle U-salongen i baugen har måttet vike plass for en dobbeltkøye der man ligger med bena mot baugen. Det er bra med skap- og skuffplass i tillegg til stuerom under køya. Takluken er hengslet i akterkant, og kunne med fordel vært snudd.
      Den andre lugaren går inn under styrhussalongen. Det er en egen avkledningsdel med full ståhøyde, men den skrå dørken gjør det lite behagelig å stå. På plussiden noterer vi ventil i skrogsiden som sikrer frisk luft.

      TOALETT

      Toalettet har den samme ulempen som sovelugaren vis a vis, nemlig skrå dørk. Det er greit å sitte, og det er full ståhøyde, drenert dørk, rikelig med ventilasjon, gjennomtenkt plassering av speil og lys, men plundrete å stå og vaske seg/dusje. På skottet mot førerplassen og ved siden av speilet er det et praktisk koblings/sikringsskap. Man tar ut et plexiglasslokk som er festet med snepplåser, og man har full oversikt.
      Nedgangen er ganske trang, og med dører som er leddet på midten, vil vi tro at det med fire mennesker ombord til tider kan bli dør- og trafikkork. Hvorfor ikke skifte ut leddørene med skyvedører slik som i Biam 1000, se test i dette nummer. Det sprarer virkelig plass.

      STYRHUSSALONG

      Dette er oppholdsrommet når man ikke sover eller nyter friskluft og sol. Det er et lyst og trivelig miljø med en stor U-sofa som er behagelig å sitte i. Bordet står på en gassdempet søyle, og bordplaten kan skyves på skinner for sidejustering.
      Under hele U-sofaen er det bra med stueplass, noe som også er tilfellet under dørken i akterkant av salongen. I hvert fall på utgaven med hekkaggregat som vi testet. Dette stuerommet faller bort i båt med strak aksel, men der får man i steden stort stuerom under dørken ute, noe som sikkert hobbygarnfiskeren vet å sette pris på.
      Byssa er velutstyrt med Safeflame kokeapparat som standard. Oppvaskkummen er i rustfritt, og armaturet er av skikkelig rørleggerkvalitet. Det er fire skuffer og to skap under byssa. I tillegg kommer en skjærefjøl som også var kamuflert som skuff, men den var på vår testbåt for lavt montert. Førerstolen kan vippes opp og man har avsettingsplass. Under førerstolen er det et skap som standard, men det er laget slik at det passer akkurat for montering av kjøleskap.
      Det er full ståhøyde i styrhussalongen. Likevel vil Norline senke dørken ytterligere fem centimeter. I tillegg kommer skyvevindu ved førerplass. I taket er det to store takluker med en ganske bra patent. Luken er festet til fjærbelastede stag som gjør at luken heves når man vrir om håndtakene. Til uteplassen er det skyvedør i aluminium med plexiglass. På senere modeller vil hele akterskottet bli i aluminium og glass.
      Både motorrommet og de øvrige installasjoner på og under dekk, er ryddig lagt opp. Motorrommet på vår testbåt må være en drøm for en mekaniker, lett å komme til fra alle kanter. De to 105 ah. batteriene som er standard, har plass i egen støpt batterikasse.

      UTEPLASS/OVERBYGG

      Dørken ute er drenert. Det er ombord- og ilandstigningsleidere på begge sider. På styrbord side er det styreposisjon som ikke er standard. Akterut en stor sittebenk som heller ikke er standard, men som vi gjerne ville investert i, i hvert fall ved feriebruk. Dollbord er brede, hele dekket har antisklimønster. Pulpiten er høy og sikker, åpningen i nebbet passe stor, badeplattformen romslig med to drenerte ankerbokser. Det er en solid griperekke på styrhustaket. Man beveger seg komfortabelt og sikkert over hele båten. Det eneste savn vi noterte er kryssholt midtskips.

      FINISH

      Plastarbeidet er skikkelig gjort. Det er sandwich i skrogsider og tak, men enkelt laminat i skrogbunnen. Polstringen er lagt på noe ujevnt, og kan med fordel forbedres. Treinnredningen er av meget høy kvalitet. All innredning lages på Norline-fabrikken, som nyder godt av arbeidskraft fra nedlagt møbelindustri i distriktet.

      KONKLUSJON

      Norline 8500 er en båt vi absolutt anbefaler. Riktignok gjen-står finpussing på enkelte detaljer, men hovedinntrykket er overveiende positivt. Produsenten ville vunnet mye på å innbake noe mer utstyr på standardlisten, så som defroster/vindusspyler og ikke minst trimplan som er en nødvendighet på denne båten. Skroglengden er 8,20 meter. Modellbetegnelsen 8500 kan gi et falsk inntrykk av størrelsen siden det nå er vanlig å bruke modellbetegnelse med tall som indikasjon på lengden. Støynivået ombord er meget lavt.

      FART/STØY

      Farten er målt med to mann ombord, ca. 200 lt. diesel og ca. 125 lt. ferskvann på tankene. Båtens totale vekt, 3350 kg. Støyen er målt ved førerplass med dør til uteplass lukket. Akselerasjon fra 0-25 knop: 12,6 sek. Motor: Volvo Penta AD41B på 192 hk.

      Omdr.fart i knopStøy i dba
      10005,161
      15006,866
      20008,870
      250013,477
      280017,073
      300022,275
      320023,375
      350027,576
      370028,876
      390031,477

      DATA
      Lengde:8,20 m.
      Bredde:3,15 m.
      Dypg.0,95 m.
      Vekt:ca. 3000 kg.
      Pris:Kr. 530.000,-
      Båten kan leveres som byggesett fra kr. 126.000,- .Komplett standard båt i byggesett uten motor: Kr. 317.650,-
      Produsent:Norline A/S, Postboks 3, 5610 Øystese.Tlf.05-55 53 87.