utgave nr 12 1993

Eagle 32

Publisert Sist oppdatert
Test: Eagle 32

For lang mann og kort kvinne

Til tross for amerikansk design, taiwansk verft og engelsk importør, er Trawler-typen Eagle 32 absolutt en båt som er aktuell for det norske marked. Vår umiddelbare reaksjon på innredningsløsningene er at dette er en båt for en lang mann og en kort kvinne. Vår testbåt viste seg å være eid av det stikk motsatte, en lang kvinne og en kort mann.

Testteam: Anne Marit Klokk og Hans Due

Mange båteiere har de siste årene renonsert på kravet om å komme seg raskest mulig ut i skjærgården til fordel for den mer avslappende formen det er å kunne brumme avgårde i åtte knop med en myk deplasementsbåt. Snekkene har fått sin renessanse, og vi tror også at de litt større trawler-utgavene vil følge etter når den økonomiske situasjonen nå stadig bedrer seg for folk flest.
Eagle 32 er en typisk deplasementsbåt, virker tung og duvende i sjøen, og fremfor alt sikker og avslappende. En båt man kan vandre rundt på dekket fra for til akter, med en stor salong med sitteplass til mange mennesker.

Sjøegenskaper

Eagle 32 er en båt som tåler en støyt. Deplasementsskroget gir deg samme følelse som å kjøre en fiskeskøyte. Den langkjølede båten lever med sjøen, ruller og hiver på seg, men du får ingen harde slag mot skroget. Max fart med en 90 hk. Sabre Lehman dieselmotor målte vi til 8,3 knop, og motoren jobber uanstrengt i både med- og motsjø. Sprut over dekket er uunngåelig i motsjø og motvind. Men båten er enkel å manøvrere i åpent farvann, både i motsjø og medsjø. Den dype kjølen gir en god retningsstabilitet. Finmanøvrering krever mer trening. Aktiv bruk av gearet vekselvis forover og akterover hjelper deg til en problemfri tillegging med styrbord side (høyregående propell). Under bakking forsvinner omtrent all styring slik som på andre deplasementsbåter. Baugpropell er å anbefale.

Innredning

Ideelt sett er dette en ypperlig bobåt for et ektepar. Faste køyeplasser begrenser seg til en stor dobbeltkøye i forpiggen. Den store salongen akterut kan huse to-tre personer til, men da kreves ommøblering ved å senke det store salongbordet og legge på puter. I så fall får man en dobbeltkøye. Sofaen langs styrbord side av salongen kan omgjøres til en enkeltkøye.
Som sosialt senter ombord kan salongen huse 9-10 personer rundt bordet med bordplaten slått opp. Da stenges passasjen til akterdekket gjennom døren akterut. Salongen er lys og luftig og med meget godt utsyn til sidene. Møblene er førsteklasses, bord i lakkert teak med høy slingrekant og godt stoppede puter. Under benkene er det stuerom med godt om plass. På akterskottet er det avis-/tidsskrifthylle. Foran L-sofaen på babord side er et skaparrangement som omfatter et overskap med hyller, en åpen plass under til å sette fra seg reise-TV(?) og et kjøleskap under her igjen (som på testbåten var en stor, velisolert isboks). Ved siden av - og nærmest styrhuset - er et hengeskap for klær. Takhøyden er enorm for en lystbåt å være.
Byssa inngår som en del av salongen, og det er her den korte mann/kvinne kommer inn i bildet. For både kokeapparat og oppvaskkum/arbeidsbenk er alt for lavt for et normalt oppvokst menneske. Skal man tilberede fisk og andre retter hvor det søles og grises, er imidlertid løsningen med hel arbeidsbenk og kum i ett stykke (rustfritt stål) praktisk. I tillegg til varmt og kaldt trykkvann, kan man også få kaldt ferskvann fra en fotpumpe. Over arbeidsbenken er det tre skap og tre hyller for skaffetøy, en lang glasshylle samt et hjørneskap. Under benken er det en skapdør som leder rett inn til motorrommet, og som ikke har noen praktisk betydning for byssearrangementet. Savnet av flere skuffer er stort.
Gasskomfyren som sto i vår testbåt var installert etter kundens anvisning. Også denne var etter vår mening montert alt for lavt, selv om den står på en liten platting med en stor skuff helt nede ved gulvet. Dessuten er det et hengeskap over komfyren som garantert vil gi kokken kuler i hodet. Spesielt skummelt var det skarpe hjørnet på skapet. Eneste utlufting fra byssa er gjennom et skyvevindu bak komfyren.
En luke i dørken fører ned til svingeren for ekkoloddet, sjøvannsinntaket til motoren, en elektrisk lensepumpe med nivåbryter og propellakslingen. Da vi konfronterte den engelske importøren med at dette må være en båt for en stor mann og en liten kvinne under henvisning til våre notater om lav bysse og stor takhøyde, repliserte han det nok var en feil antagelse. For de som eide båten var et ektepar der kvinnen (Olga fra Volga) var nærmere 1,90 m. og mannen (Chester fra Leicester) var under 1,70 m. Om det var omvendt tradisjonell rollefordeling ombord visste han imidlertid ikke.

Lugar

Via to trapper opp fra salongen kommer man til styrhuset, (som vi omtaler for seg senere i testen) og to trapper ned igjen videre forover, kommer man til dobbeltlugar og toalett-/dusjrom. Dobbeltlugaren er på innredningstegningen angitt for tre personer, men vi vil betakke oss for å være mer enn to personer, og da aller helst med noe mindre enn norsk gjennomsnittshøyde. Lengden på køya imponerte oss ikke. Under køya er ferskvannstank og varmtvannstank montert. Stuemulighetene er svært begrenset her. To skapdører forut i køya ga oss bud om at her må finnes stuemuligheter, men dørene viste seg å lede rett inn til kjettingkassa for ankeret. Dørene var ikke påført tettelister, så vi vil tro at etter et par oppankringer i viker med sølebunn, vil stanken fra kjettingkassa bli merkbar i sovelugaren. Lite smart. Det finnes et skap og en hylle på hver side av dobbeltkøya. Lugaren er støpt med innerskrog, og skrogsidene er ikke polstret. GAP (glassfiberarmert polyester) rett mot bar hud kan bli kaldt!
Mellom dobbeltkøya og trappen opp til førerhuset er det på babord side fire skuffer og et stort hengeskap der halvparten av skapet er med nettingkurver. På toppen av hengeskapet er det en stor bordplate som f.eks. kan brukes til reise-TV. Det er to leselys i dobbeltkøya og et taklys i garderobedelen. Ventilasjon besørges gjennom koøyer i dekksoverbygget samt en takluke i dekksoverbygget.

Toalett-/ dusjrom

På styrbord side ved de to trappene (med stuerom under) opp til førerhuset er en dør som leder inn til toalettrommet og dusjrommet. For det er virkelig blitt plass til to rom her innunder dashbordet i førerhuset. Skillet mellom de to rommene er kun med fortrekksgardin, men "døren" er skåret ut som et avlangt hull i ett skott slik at vannsøl inn på toalettet skal unngås. Takhøyden i dusjen passer neppe Olga fra Volga, for her var det trangt. Dusjvannet ender opp i en sump med en elektrisk pumpe i dørken. Dusjarmaturet er av billigste variant, men armaturet forøvrig er av god rørleggerkvalitet. Ventilasjon sikres gjennom et koøye i skrogsiden. Noen annen ventilasjon enn denne mekaniske finnes ikke i de to rommene. Bernis-doen er av de bedre. Virker gammelmodig i sin konstruksjon med pumpearm, men er meget solid. Dorullholderen er for sikkerhets skyld montert inne i skapet under vasken. Det er god nok plass rundt doen til å svinge armer for tørk der bak. På skottet mot førerhuset er et enormt, hengslet speil, og bak speilet finnes sikringsbokser og koblingsskinner for det elektriske. Over speilet og i dusjen er det koselige lyspunkter. Vasken er helstøpt og en del av innerlineren.

Førerhuset

Den lakkerte teakinnredningen i førerhuset ga oss skutefølelse. Materialet krever noe mer vedlikehold enn GAP, men gir en lunere atmosfære. Førerplassen er på styrbord side. Sikten er god til alle kanter bortsett fra rett akterover. På hver side av førerhuset er en skyvedør. Passasjen mellom de to dørene virker noe smal. Dørken består av lemmer som kan fjernes enkeltvis for adkomst til deler av - eller hele motorrommet. En dobbelt sittebenk ved førerplass gjør at kun to personer kan oppholde seg her over lengre tid. Det er mulig å få installert ekstra klappseter i førerhuset. Men benken ved førerplass er ikke god. Den er for langt unna rattet, slik at man enten må sitte på kanten av benken og styre, eller strekke armene langt for å nå fram dersom man ønsker støtte i ryggen. Det er en ekstra, hengslet plate til å vippe opp og en pute til å legge oppå for å forlenge setet. På skottet under rattet er det fothviler, men ikke for den korte mann/kvinne.
Midt på dashbordet er et stort kartbord som gir plass til nesten et helt sjøkart. De fleste vitale instrumenter er montert i en konsollboks på dashbordet, hvilket sperrer for den store plassen fram til frontvinduet. Produsenten har gått bort fra denne løsningen nå, og plasserer boksen inn mot vinduet slik at det blir bedre plass på dashbordet. Rattet er stort og behagelig. Gass/gearspak er bra montert og enkle å betjene. To vindusviskere er standard. Det midterste av de tre frontrutene kan åpnes ved å vippes ut.
Båten leveres som standard med landstrømstilkobling, og bryter-/ sikringspanel og instrumenter for det elektriske er montert inn i skottet ved siden av rattet. Øvrige instrumenter får plass i konsollen i taket der også den utskårne cresten med en ørn (båten heter jo Eagle) henger.

Uteplass

Vi setter pris på å kunne vandre fritt rundt på båten fra for til akter. På Eagle 32 ferdes man sikkert på det teakbelagte dekket (ekstrautstyr). Selv om båten slingrer mye i høy sjø, er det godt om gripemuligheter. Selve rekka er ikke så høy, men det er manntau hele veien bortsett fra helt akterut.
Fordekket er ikke så stort fordi styrhuset og dekksoverbygget er langt framme, og ønsker man å solbade, er neppe dette stedet. Men å stå og fiske her for et par mann er glimrende. En del av dekksarealet forut blir også okkupert av en stor kasse med plass for fendere og fortøyningsgreier. Helt i baugen er det plass for ankervinsj (ekstrautstyr). Fortøyning skjer forøvrig gjennom to halegatt i skansekledningen og kryssholt festet i dekket. Det er forøvrig seks slike fortøyningspunkter ombord, de to foran, to midtskips og to akterut.
Aktredekket er mer sosialt. Her er en støpt U-benk med stuerom under sidene på U-en. De to lukene i benken helt akterut leder inn til styremekanisme og varmeapparat. Fra akterdekket leder en leider opp flybridgen. Bortsett fra et dobbeltsete ved førerplass, er det kun ståplasser her oppe. Men hele arealet er omsluttet av et høyt rekkverk, så ferdsel her skulle være uproblematisk. Styreposisjon på flybridgen er forøvrig ekstrautstyr. Noe også mesanmasten og badeplattformen er.

Motor / tekniske installasjoner

Standard motor er en 90 hk. Sabre Lehman dieselmotor, en motor som synes å passe godt for denne båten. Men ønsker man mer kraft, kan båten leveres med en 135-hester i stedet. Motorinstallasjon med slanger og kabler virker greit organisert og ryddig opplagt. Det elektriske koblingspanelet bak speilet på toalettet er ryddig og oversiktlig. Sikringstavla i styrhuset har automatsikringer for alle funksjoner og er tydelig merket med on-off.
Skroggjennomføringene er sikret med kun én slangeklemme, hvilket ikke er i pakt med Veritas regler som krever doble slangeklemmer. Styringen er hydraulisk, og med det store rattet både i førerhuset og på flybridgen er styringen lett og myk. I tillegg til 30 amperes 220 volts inntak, har båten 12 volts opplegg med to 120 Ah. batterier, hvilket er noe i snaueste laget for en båt av denne størrelsen og med såpass mye elektrisk utstyr. Den engelske båten er utstyrt med gasskomfyr med tre kokebluss, hvilket ikke er strømforbrukende, men i Norge velger de fleste elektrisk styrte kokeapparater av Safeflame-typen. I tillegg kommer tunge strømforbrukere som kjøleskap og varmeapparat.

Konklusjon

En koselig båt med et artig utseende midt i mellom en trawler og en taubåt. Fin teakinnredning med god finish, solid støpt skrog og overbygg. Byssa trenger imidlertid en total reorganisering for å kunne fungere tilfredsstillende. Køyene i lugaren forut bør forlenges med 10-20 cm. Prisen for standard båt er 70.800 engelske pund (ca. 773.000 kroner). Men mye av utstyret i vår testbåt er ekstrautstyr, slik at fullt utrustet båt nærmere seg en million kroner med raske skritt. Allikevel er båten konkurransedyktig. Dette er en båt for de som nyter selve båtturen framfor å komme seg raskt til en havn for så å bli liggende der. For farten er lav, men det er også støynivået, slik at reisen bør bli komfortabel.

Fart/støy

Farten er målt med tre personer ombord og ca. halve drivstoff- og vanntanker. Støyen er målt ved førerplass, rett over motoren.

Omdr.Fart i knopStøy i dbA
24008,385
20007,383
16006,579,6
12004,973,7
8002,870
500 (tomg.)1,168

Data
Lengde totalt:9,98 m.
Skroglengde:9,75 m.
Bredde:3,51 m.
Dypgående:1,02 m.
Vekt:ca. 7000 kg.
Drivstoff:755 lt.
Ferskvann:557 lt.
Motor:Ford Sabre 90 (evt.135) hk. diesel
Pris i England:Kr.733.000,- (standard båt)
Produsent:Transpacific Marine Co Ltd., 29-9 Wu-Shan-Tou, Pa-Li, Taipei, Taiwan 24899. Tlf. 095-886-2-618-3621.
Importør i Europa:Alan Taylor Marine Ltd., Hamble Point Marina, Hamble, Southampton, England. Tlf: 095-44-703-45 39 18. Fax: 095-44-703-45 55 40.