utgave nr 11 1989
Halco 31 Royal Express
POPULÆR SELVBYGGERBÅT
Av Hans Due
Eivind Amble har med Halco 31 Royal skapt en båt med bra sjøegenskaper. Den har også potensiale i seg til å bli en trivelig bobåt. Noe smartere planløsninger her og der og mer nøyaktig håndverk, vil gjøre båten attraktiv også som ferdigprodukt.
Leverandørene av halvfabrikata merker noe mer pågang i disse for båtbransjen så harde tider. Båtbyggerentusiastene som gjerne skal ha noe å pusle med gjennom lange vinterkvelder, lar seg ikke stoppe av økonomiske nedgangstider. Derfor har Halco 31 Royal (halvplaner) med tilleggsbetegnelsen Express for den planende versjonen, klart seg i dagens marked.
PENGER Å SPARE
Båten har faste køyer til tre- fire voksne og ett barn. I nødsfall kan man også rigge til en dobbeltkøye i salongen i styrhuset. Ideelt sett er dette en båt for mor, far, tenåring og småskolebarnet.
606.600 kroner er prisen for ferdig standard båt med en 200 hk. Volvo Penta dieselmotor(AQAD41/290DP) og duoprop akterdrev. Som byggesett kan du få båten fra 150.000 kroner for plastferdig skrog og dekk med pålagt fenderlist. Med innredningspakke og ferdig montert 200 hesters dieselmotor, vil prisen bli ca. 411.000 kroner. Kjøper du innredningspakken og en del av utstyrspakken, vil du spare ca. 100.000 kroner på å sette sammen båten selv.
SOVELUGARER
Som nevnt har båten fire faste køyer. En dobbeltkøye i forpiggen og to stikkøyer inn under førerplass og styrhussalongen. Dobbeltkøya er grei nok, selv om den egentlig er to enkeltkøyer i V som møtes halvveis. Under køya er det tre små skap og i baugen mot ankerboksen er det ytterligere to små skap.
Skrogsidene er polstret, men polstringen var dårlig limt flere steder. På skottet mot de to stikkøyene var det to lampetter. Lugaren i baugen får dagslys fra en stor dekksluke i sotet plexiglass og små sidevinduer like over dollbordet.
Det er to stikkøyer, en som går inn under førerplass på babord side og som er så grunn at den kun passer for barn eller ekstremt stutte voksne. Man bør ikke plages av klaustrofobi, skal man ligge her. På motsatt side er det en stikkøye som er en slags mellomting mellom enkeltkøye og dobbeltkøye.Her sover man bare godt alene.
Polstringen på skutesiden var slurvete påført. Sovelugarene var kun skilt fra hverandre med fortrekksgardiner. Begge stikkøyene hadde koøyer mot salongen. Poenget med det skjønte vi ikke, siden koøyene var plassert på skottet like ved siden av fortrekksgardinen. På dørken mellom lugarene teppe av dårlig kvalitet.
STYRHUS/SALONG
Store vindusflater gir deg romfølelse. Konstruktøren har lykkes i å få god sikt ut og mye lys inn i båtens hovedoppholdsplass. Dette har dessverre gått ut over luftemulighetene. Ingen av vinduene kan åpnes. Lufting skjer derfor gjennom døren til uteplassen, eller gjennom to små takluker. Den lille avtrekksviften over byssa kan også brukes, men den er primært ment for å fjerne damp og matos.
På babord side og tvers overfor førerplass/bysse er en stor U-sofa. Aktenfor sofaen er toalett/dusjrom. U-sofaen er så høy at man har god utsikt bortsett fra rett akterover. En funksjonell og trivelig spiseplass! Bordet er av middels kvalitet. Vi foretrekker gassdempet fot, og ikke den tredelte skrangleutgaven. Under U-sofaen er det meget begrenset stueplass. Men skapet som er under den aktre delen, er praktisk innredet med gitterskuffer for klær. Hadde det bare vært et tilsvarende skap under dobbeltkøya foran!
Dørken er i teaklaminat. Ved nedgangen til soveavdelingen er det en luke i dørken som fører ned til et stuerom. Selve dørken hadde flere skader. Glippe mellom det lyse og det mørke i laminatet og et stort sår som var lappet med formtre.
BYSSE
Byssa var ganske praktisk innredet, bortsett fra et par detaljer. Standardinnredning gir noen litt underlige utslag, som når dybden på kokeapparater varierer. Innredningen på vår testbåt passet dårlig til Turbo-Matic-kokeren. Stor glippe både foran og bak apparatet. Her blir det garantert søl og vanskelig å gjøre rent.
Under kokeapparatet er det fem standard skuffer, en med rom for skaffetøy. Ved siden av skuffseksjonen er det plass for kjøleskap eller et vanlig gryteskap. Hverken kokeapparat eller kjøleskap er standardutstyr. Over kjøleskapet er det en skjærefjel, en laminert sponplate som er helt ubrukelig. Det er kun hel ved eller spesialplast som er brukbar til formålet. Over skjærefjelen er det fin arbeidsflate samt plass for pletter og glass. Bra. Likeledes oppvaskkummen med avrenningsbrett. Bak denne er det stueplass for flasker. Under oppvaskbenken er et bøtte/gryte- skap. Mot akterskottet et høyt, smalt klesskap til "pentøyet". Toppen av skapet fungerer også som avsettingsplass for byssa.
FØRERPLASS
Førerplassen er funksjonell og har god sikt nesten rund baut. Trekantvinduet i overgangen til frontruten er dekket med gardin som sperrer en del av sikten. Her hadde vi foretrukket en annen løsning. De to frontrutene er utstyrt med store effektive vindusviskere. Ellers er det vanlig motorinstrumentering i en konsoll som er plassert foran et for lite kartbord.
Førerstolen er behagelig, svingbar og kan justeres både i lengde- og høyderetningen. Under førerstolen er det to store skuffer til kart. Bra! Gass/gearreguleringen er plassert litt for lavt etter vår smak. Det var vanskelig å stå og finmanøvrere. Rattet er riktig plassert, men hydraulikken i styringen var noe treg.
Knappene for det elektriske er lette å betjene, bra plassert, men markeringslysene er alt for små og helt umulig å se i solskinn. Volvos powertrim/tilt er montert på dashbordet i logisk sammenheng med gass/gir-reguleringen. Men det skal bli deilig når det digital-lysblinkende tiltknapp-instrumentet til Volvo blir avløst av det nye med trimmingen på gasshendelen.
Finishen på dashbordet var det ikke klasse over. Oppflisete plater, skarpe kanter uten avslutning og grovt tilskåret polstring trekker ned.
TOALETT
Toalettrommet er greit innredet. Det er plassert mot akterskottet på babord side. Dørken er drenert og har antisklimønster. Det er full ståhøyde. I skottet mot U-sofaen i salongen er det et smart håndkleskap med håndkleholdere til å trekke ut. I borde et skap for toalettsaker. Likeledes et under vaskeservanten. Armaturet er av typen trekk ut og bruk som dusj. Elektrisk avtrekksvifte er montert. Selve doen var ikke mye å skryte av. Montert på en liten trepall, dårlig festet og med alle muligheter for å avgi skikkelig dolukt!
UTEPLASS/DEKK/SKROG
Det er god plass på akterdekket som er drenert og støpt med antisklimønster. Fra styrhussalongen er en vinklet Plexiglass-skyvedør, som var treg å få opp og igjen. En liten kalesje kan slåes opp for å hindre regnet å strømme rett inn i styrhussalongen.
Det er tre luker i dørken. To små på hver side som fører ned til stuerom og en stor i midten med gassdempere. Under denne luken skjuler den isolerte motorkassen seg. I tillegg batterier, varmeapparat, lensepumpe og styremaskin. I tillegg har man et meget stort stuerom. Disse rommene er stort sett greit innredet. Dog hadde vi sett batteriene bedre festet. Vi gir pluss for plasseringen av den manuelle lensepumpen som gjør at man kan stå i lasterommet og pumpe.
Solid rekkestøtte i rustfritt stål rundt uteplassen og meget behagelige om bord- og ilandstigningstrinn (med et lite stuerom i), trekker opp. Uteplassen kan utstyres med sittebenker med en klønete patent. For å komme ned i motorrommet/stuerommene, må man nemlig fjerne benkene. De kan ikke vippes ned.
Man beveger seg sikkert rundt på dollbord og fordekk. Det er solide griperekker på styrhustaket og passe høy pulpit som ender mot baugnebbet. To pullere foran og to bak samt ett på hver side på midten er bra. Targabøylen i rustfritt stål har stigtrinn på siden som kan virke som en leider opp til styrhustaket. (Båten kan også leveres med flybridge). Helt forut er det en drenert ankerboks.
Badeplattformen er stor nok. Den har to små bokser til dreggtau og fortøyningstau. Fra uteplassen kommer man ned til badeplattformen via en leider som er en del av rekkstøtten. På badeplattformen er det montert en bade- og redningsleider. Vi savnet inspeksjonsluke til drev/propell.
Skroget er støpt i 7-10 mm. glassfiberlaminat. Styrhuset er i sandwich.
KJØREEGENSKAPER
Eivind Amble har laget et bra skrog. Det oppførte seg eksemplarisk i alle typer sjø og ga ingen overraskelser. Retningsstabiliteten var meget god. Som på alle planende båter, savnet vi også her trimflaps, men ikke i samme grad som for mange andre båter. Egenskapene ved finmanøvrering var vi godt fornøyd med. Selv om båten har stort vindfang og var uten baugpropell eller dobbelt motorinstallasjon, klarte vi oss bra i trange posisjoner. Støynivået under kjøring var meget behagelig.
KONKLUSJON
Halco 31 Royal Express er i utgangspunktet et fint konsept for selvbyggere. Utvendig har vi intet å utsette, bortsett fra ønsket om en utvendig styreposisjon samt en stor takluke i styrhussalongen.
Innvendig er vi ikke like begeistret. Soveavdelingen er litt for puslete. Som ferdig produkt preges innredningen av hastverksarbeide og liten grad av nøyaktighet. Man bør forlange topp finish i en båt som koster over 600.000 kroner.
FART/STØY
Farten er målt med en Volvo Penta AQAD 41 DP på 200 hk., halve vanntanker og halve drivstofftanker, en mann ombord.
OmdreiningerFart i knopStøy i dba
8003,561,3
11004,863,4
14005,769,5
17007,173,9
20008,275,9
23009,077,8
260011,977,5
290014,678,0
320018,578,6
350022,778,6
380025,278,0
DATA
Lengde:9.30 m.
Bredde:3,20 m.
Dypg.:0,85 m.
Vekt:ca. 4000 kg.
Produsent: Halco Boats A/S, postboks 4224, Johs. Brunsgt. 16A, 5028 Bergen. Tlf: 05-32 45 70.