utgave nr 1 1993
NB 750
Praktisk allbruksbåt
Av Hans Due
Praktisk innredning, forbedrede sjøegenskaper, men med et alt for høyt støynivå. Det er slik vi oppfatter NB 750, en halvplaner bakveggbåt med aner mange år tilbake, men som har vært gjennom en "Bli-ny" behandling.
Askøyfirmaet NB Marine har siden de startet produksjon av båter for ca. seks år siden spesialisert seg på såkalte bakveggbåter, altså innelukkede båter med selvlensende akterdekk. NB 750 er opprinnelig en Nord West-båt som NB kjøpte og som i noen år ble produsert under modellbetegnelsen 740. Det var NBs første modell. Vi testet båten i februarnummeret i 1988, og kalte båten en fremtidssjark. Men også 740'en ble noe gammelmodig etter hvert, og er nå avløst av 750. Ny innredning, et skrog og overbygg som er flikket på og nye farger. Det er overnattingsplass for seks personer (fire voksne og to barn), men mer enn fire personer ombord vil gi følelsen av "sild-i-tønne", og frarådes. Men 24-foteren rommer mye og er en verdig arvtager etter 740'en.
Sjøegenskaper
Skroget er lagt ut 15 cm. i forhold til 740'en, og har dessuten fått ekstra steglist samt lengre kjøl akterut. Det gjør at båten virker adskillig mer stabil i sjøen enn sin forgjenger, men fortsatt er båten litt våt i krapp motsjø. Men framfor alt virker den meget trugg og sikker både i medsjø og motsjø. Drøyt 18 knop er maksfart med 85-hesteren som satt i testbåten, og noe mer enn det vil vi ikke anbefale. På grunn av den økte bredden er også sidestabiliteten vesentlig forbedret.
Som alle andre halvplanere og deplasementsbåter er også denne tung å manøvrere akterover, spesielt mot propellens dreieretning. Overbygget er et godt vindfang, så baugpropell er avgjort en fordel.
Båten har dobbel styreposisjon med teleflex-kabler. Normalt en installasjon som kan gjøre det tungt å ratte fordi du må dra med deg begge rattene, men på testbåten var det slett ikke plagsomt. To-spaks kontrollen var også myk og lett å håndtere.
Sovelugar
Sovelugaren i forpiggen kan skilles fra styrhussalongen med en fortrekksgardin. Køyene ligger sim hyller, den øverste på tvers, og den nederste på langs. Den øverste er kanskje ment som en dobbeltkøye, men det er ikke plass til to voksne, men en voksen og et barn. Det samme gjelder for den nedre køya. I tillegg kan man få en vanlig dobbeltkøye i styrhussalongen ved å senke bordet og legge på puter.
På den øverste delen av skrogsiden er det polstret med "pusepolstring" av den korthårede varianten. Resten av skrogsiden er plast. Litt kaldt kanskje, men lett å holde rent. Det er to taklamper og to små lufteventiler. Dagslys kommer innfra styrhussalongen eller fra langsgående, smale vinduer. På testbåten var det et lite stuerom inn mot styrhussalongen og et hengeskap mot førerplass under dashbordet. Ellers er det lite med stuerom, så sengetøy må oppbevares på køyene.
Styrhussalong
Til forskjell fra 740'en har 750 fått en salong som er bygget opp slik at man har bra utsikt. Fire personer sitter behagelig i de to sofaene, og bordet kan senkes slik at hele arrangementet kan omgjøres til en dobbeltkøye. Under hver benk er det et skap som kan brukes enten som stuerom eller som plass for kjøleskap i det aktre. Stueplass er det også under fotplaten og i en langsgående hylle under dollbordet.
I taket over bordet er det en lampe som gir godt lys. Sidevinduene er utstyrt med fortrekksgardiner, og hvis man bruker salongen som køyeplass, kan det festes gardiner med trykknapper på frontvinduene og vindusflatene akterut.Det er full ståhøyde i styrhussalongen. Dørken er teppebelagt, men teppene er ikke kantsydde.
Bysse
Byssa inneholder det man har behov for. Plastvask med trykkvann (kun kaldtvann som standard). Plasten er myk og virker billig. Det er tre skuffer, et gryteskap og en skjærefjøl under fører-stolen, et lite skap under vasken til oppvaskremedier og et lite skap til tanken til kokeapparatet ved siden av skuffseksjonen.
Kokeapparat er ikke standard. Wallas Safeflame med viftetopp koster 8.400 kroner. Men kokeapparat er noe alle skal ha i en slik båt, og burde være standard. Det samme gjelder kjøleskap som også er ekstrautstyr (6.000 kroner).
Det er stuerom til kopper og asjetter under dollbordet bak byssa. I taket er det en lampe som gir godt arbeidslys, og en liten lufteventil. I snaueste laget dersom man ikke åpner døren til akterdekket eller luka over førerplass. Førerstolen kan vippes opp og gir god avsettingsplass for byssa.
Førerplass
Førerstolen er ikke regulerbar, men det er god plass til bena, så behovet for regulering var ikke påtrengende.Både ratt, gass og gearspak er bra plassert. Foran rattet er et kartbord med en liten instrumentkonsoll foran. Brytere og instrumenter er stort sett montert på hver side av rattet. Kun turtellerens plassering likte vi ikke, den var vanskelig å se fordi rattet skjulte den. Ellers var alt ok. Men hverken tankmålere eller instrumenter for oljetrykk og kjølevannstemperatur er standard. Skal man sjekke hvor mye vann eller diesel man har på tankene, må man ned i motorrommet og se på de gjennomsiktige plasttankene. Standard instrumentering for Yanmar-installasjon er kun lys og lydvarsling ved unormale tilstander, noe vi synes er for snaut.
Alle de tre frontvinduene har viskere med parallellarmer. Hadde pusserbladene vært litt større, hadde dette vært helt perfekt.
Testbåten var utstyrt med radiatorvarmer, men dette er ikke standard (koster 5.800 kroner). Om man ikke kjøper en slik er eneste defrostermulighet en liten, avlang og støyende defroster-vifte. Skikkelig defrosteranlegg skal være standard på en slik båt. Over førerstolen er en takluke som gjør at man kan stå og kjøre.
Toalett
Toalettrommet er ikke stort, men det er funksjonelt, så nær som for håndvaskens vedkommende. For den er vrien å bruke til annet en å vaske hendene i. Plassert under dollbordet som den er. Ansiktsvask medfører søl ut over hele dørken. Toalettet (Raske & Meyde med plastsete) er bra plassert med riktig høyde og nok benplass. Likeledes speilet på veggen og lyset i taket. Det er to håndkleknagger og to tannglassholdere. Under vasken er det et skap for toalettsaker. Hovedstrømsbryterne til båtens elektriske anlegg er på skottet bak doen.
Det er kun en liten lufteventil i taket, og det er i snaueste laget. En elektrisk vifte er ønskelig. Dørken er klargjort for drenering dersom man ønsker å installere dusj.
Totalt sett er toalettrommet fornuftig og greit innredet selv om det ikke akkurat oser av luksus.
Uteplass
Fra styrhussalongen kommer man ut på det selvlensende akterdekket via to trapper og en skyvedør i glass med aluminiumsramme. Akterdekket er rent og ryddig med innstøpte trinn for ombord og ilandstigning. Under dørken er det motorrom og stuerom som man fpr adgang til via to store dekksluker. Skansekledningen er behagelig høy med solide griperekker i syrefast stål Skansekledningen er litt nedsenket i akterspeilet slik at adkomsten til badeplattformen (ikke standardutstyr) blir enklere. Dollbordet har tisltrekkelig bredde forbi styrhuset, og på alle tråflater er det antisklimønster. Griperekker er det forøvrig alle steder hvor man naturlig beveger seg. Bra!
Det er fire kryssholt, to foran og to akterut. Som standard leveres båten med en ankerboks i fordekket, men kjøper man også badeplattformen, følger det med en ankerboks her også. Forøvrig har man god plass til fortøyningsgreier, fendere og anker i stuerommet aktenfor motorkassen.
Styreposisjonen ute er på akterskottet mot styrhussalongen. Her har du full oversikt når du kjører. selv under full fart når baugen reiser seg noe. Dessuten kan du følge med på instrumenteringen på styreposisjonen inne.
På taket av dekket er det en lanterne-/radarbøyle som langt fra er vakker, men den er i hvert fall funksjonell. På denne båten er det ikke noen akterlanterne, men kun en rundtlysende hvit på toppen av bøylen samt rød og grønn lanterne for babord og styrbord. Det tilfredsstiller de nye reglene for merking av fartøyer på denne størrelsen.
Motor/tekniske installasjoner
De tekniske installasjonene er ryddige og ordentlige. Alt det elektriske er samlet i et sikringsskap ved fotbrettet på førerplassen. Motorrommet er rent og ryddig. NB har satt inn en egen isolert kasse rundt motoren for best mulig støydemping, men det er noe som ikke stemmer fordi støynivået er alt for høyt. Tydeligvis forplanter motorstøyen seg til styrhuset som igjen virker som en resonnanskasse. Her må båtbyggeriet ut på leteekspedisjon for å dempe lydnivået.
En ekstra laderegulator ville heller ikke vært av veien fordi ladespenningen bare lå på 13,9 volt hvilket er alt for lavt til å holde skikkelig fres på de to batteriene (kun ett er standard).
Fart/støy
Farten er radarmålt. Motoren er en 85 hk. Yanmar 4JH2-DTBE dieselmotor. Ombord var en mann, ca. 100 lt. diesel og ca. 40 lt. vann. Forøvrig en normalt utrustet båt. Støyen er målt ved førerplass inne og med lukket dør til akterdekket. Propellen er en firebladet Mikado 18 X 20 type H.
Omdr.Fart i knopStøy i dBA
375018,293,3
350016,792,0
320013,583,6
290011,582,2
2600 9,676,1
2300 7,575,7
2000 6,672,0
1700 5,567,5
1400 5,263,8
1100 4,263,6
800 2,962,3
Data
Lengde:7,40 m.
Bredde:2,85 m
Dypgående:0,75 m
Vekt:ca. 2000 kg.
Drivstoff:200 lt.
Vann:130 lt.
Motor: fra 60-100 hk. Yanmar 4JH2-DTBE 85 hk.
Pris standard båt:Kr. 350.400,-
Halvfabrikata: fra Kr. 108.800- Kr. 249.000,-
Produsent:NB Marin A/S, 5328 Herdla. Tlf. 05-14 68 30