utgave nr 12 1999

Stålbåt: Noe for Norge?

Publisert Sist oppdatert

Moderne stålbåter fra Holland

Noe for Norge?

I Holland er brorparten av båtene bygget i stål. De går sakte og bedagelig i relativt begrensede farvann. På elver, kanaler og innsjøer er stål perfekt. Avstandene er korte og trafikken stor. Hvor interessante er disse båtene i Norge? For folk med mye fritid som bruker båt store deler av året, er det et rimelig og komfortabelt alternativ. Glem rust og kalde skrogsider. Det tilhører fortiden.

Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK

Etter en uke i Holland med kjøring og gjennomgang av 16 stålbåter fra ni til 15 m og besøk på seks forskjellige stålbåtverft, har vi fått erfare at gamle dogmer som går ut på at ståbåter er rustne, kantete og kalde, ikke stemmer med dagens virkelighet.
Hollenderne er eksperter på stålbåtbygging, både til fritidsbåter i normalklassen, superyachts hinsides normale lommebøker og skipsbygging. Vi var i området rundt Sneek, et lite sted med 500 innbyggere, hvor stålbåtverftene ligger tett. Det er i Freesland nordøst for Amsterdam og ganske så ute på landet. Men båter ser du overalt, nye og gamle farkoster i stål dupper i kanalene som skjærer seg på kryss og tvers blant gressende kuer og en meget sjarmerende og landlig bebyggelse.

Nye byggemetoder

Det er spennende å se hvordan en haug tilskårne stålplater reiser og sveiser seg til store og etter hvert staselige farkoster. Stålplatene er gjennomgående ca 5 mm tykke og de utgjør et sterkt og billig materiale. Men det krever fagkunnskaper og erfaring når det tomme stålskroget står der og skriker etter behandling for at det skal kunne møte elementer som salt- og ferskvann, sol og slitasje.
Her har det skjedd mye de siste fem årene. Enkelte av produsentene påsto at marinstålet til en båt (372 A) koster omtrent det samme i innkjøp som all den maling og lakk som skal til før skuta er ferdig. Det sier mye om hva de legger i jobben med å få båtene korrosjonsresistente, skinnende blanke i finishen og solide i kampen mot elementene. Vi så da også 25 år gamle båter som var nesten like fine etter å ha blitt malt om utvendig med jevne mellomrom.
Når platene er sveiset, skjelettet står oppe og en del vitale deler som motor(er) osv, er på plass, legges innvendig isolering etter forskjellige metoder. Fra matter i ulike tykkelser til sprøyting med skum. Fra isolering går skroget til en hall hvor innredningen kommer på plass. En prosess som krever kundens fulle og hele oppmerksomhet. De fleste båtbyggeriene tilbyr nemlig skreddersydde løsninger og eierne har stor valgfrihet, både når det gjelder trevirke, tekstiler og plassering av skott, skuffer og skap. Noe av det siste som gjøres er den omstendelige behandlingen av skroget utvendig.

Fra ni meter

Alle båtene vi så i Holland var mellom ni og 15 meter lange. På spørsmål om hvorfor man ikke lenger bygger mindre stålbåter, var holdningen klar. Det blir uforholdsmessig dyrt og folk vil etter hvert gjerne ha to sovelugarer med separat dusj og do, altså et hus på sjøen for fire personer. Derfor har de fleste sluttet med mindre modeller enn ni meter, selv om det alltids kan bygges på bestilling.
Vi presenterer foreløpig tre av båtene vi har kjørt og kommer tilbake med andre til våren.

Solide 42 fra Vacance:

Personlig og komfortabel

Dette båtbyggeriet har tidligere produsert båter for charter. For to år siden overtok nye eiere som nå satser på privatmarkedet. Solide 42 ble lansert i 1997, en gedigen og gjennomarbeidet båt med mahogni-innredning, varme under presenningen og to Volvo-diesler.

Vacance Jachtbouw B.V. er et av de verftene vi besøkte etter at vi hadde kjørt bedriftens flaggskip, Solide 42. Båten var imponerende på mange måter, et inntrykk verftsbesøket forsterket. Her lages alt under ett tak, fra sveising, isolering, motormontering, trearbeider, gardinsøm, puteproduksjon og utvendig behandling og finish. Alt er styrt av to unge markedsorienterte og serviceinnstilte arbeidsnarkomane, Hendrik Brouwer og Natasha Bendien.
Det var disse to som presenterte båten. Som i de fleste hollandske stålbåter går man også her ombord via det høye akterdekket hvor førerposisjonen er plassert. På toppen av en romslig akterlugar står/sitter man høyt og fritt og har god oversikt. I Solide 42 kunne førerplassen mellom targabøylen og vindskjermen kles inn med en klar presenning og du får på kalde dager en oppvarmet førerposisjon med sitteplass til to personer. I og med at dette er den eneste styreposisjonen ombord, er det en fordel å være beskyttet både mot nedbør og kalde grader.

Funksjonell hygge

Alt under dekk er viet bofasiliteter og komfort. Salongen er ”storstua” og to trinn ned forenom er bysse og spisekrok. Båten vi så hadde innredning i mahogni med nydelig finish, men her kan kunden velge tresort. Helt forut var stor sovelugar med eget do/dusjrom og det samme i akterpartiet litt ned fra salongen. En tradisjonell layout utført i vakkert håndverk og med eksklusivt preg. Spesielt for Vacance er at båten mangler innvendig styreposisjon, men som Hendrik sier, blir de fleste båter av denne typen styrt fra utvendig førerplass, også i kaldt og dårlig vær. Å kunne ha muligheten til å lukke seg inne (utendørs) og skru på varmen, er et funksjonelt alternativ, mener båtbyggeren.

Speilfinish

Vacance Jachtbouw er et av de mange verft som satser på produkter fra International. Blant båtbyggerne er det stort sett enten Sikkens eller International maling som brukes. Skroget utvendig har fått åtte toppstrøk og finishen er speilblank og ser ut som nypolert hardplast. Båten vi kjørte hadde doble diesler fra Volvo, noe som er uvanlig og unødvendig, ifølge Natasha. Men som hun sier, det kunden vil ha, det skaffer de. Pris på demonstrert båt: ca 3 mill. norske kroner. Verftet bygger også en 37 foter og ellers båter opp til 15 meters lengde.
Opplysninger Vacance Jachtbouw B.V., Sneek i Holland. Tlf.: 0031 515 423237. Fax: 0031 515 424995.

Pikmeer Cruiser 1350 fra de Groot

Lav og elegant

En lav og uhyre elegant åpen cockpitmodell som kan minne om amerikanske båter fra 1950-tallet. Med åpen dør inn i salongen, blir boenheten på samme dørk enorm. Høyden er 2,50 m og båten kan dermed krype under de fleste broer hvor andre må vike.

Jachtwerf B. de Groot har bygget sine Pikmeercruisers i mer enn 35 år. De har markert seg sterkt på de hollandske båtutstillingene, men er relativt ukjente i Norge. Verftet bygger modeller fra 9,50 m til 14,10 m, både med åpen cockpit og som akterlugarbåter. Med en fabrikk på 20 ansatte lager de ca 15 båter i året og for tiden er det de åpne cockpitmodellene som er mest etterspurt.
Til tross for en lengde på 13,90 m, er det bare to soveplasser og en innvendig styreposisjon ombord. I lettstelte hus snakker vi om ”alt på et gulv”. Det kan man også si om denne båten. Fra det store åpne akterdekket er en foldedør i hele båtens bredde inn til salongen på samme nivå. Med sofagruppe til styrbord og førerplass til babord. Kun tro trinn ned er du i bysse, baderom og en stor rederlugar forut.
Ute i cockpit finnes en buet lærsofa helt akter, løse teakmøbler, teakdørk og kalesjen med bøyle, som ligger pakket helt akter, er enkel å vippe opp om det kommer en skur. Båten vi så, hadde mahogni-innredning og vakre møbler med fikse detaljere som kamuflert TV, uttrekkbare bordplater og sammenleggbare stoler. Men her er valgene mange, både når det gjelder trevirke og møblering.
Motoren, en 159 hk sekssylindret Vetus Deutz, gir båten en maksfart på drøyt ti knop. Alternative motorer er Yanmars. Hvis man ønsker en enkel styreplass ute, er det fullt mulig. Med baugpropell er Pikmeercruiseren, i likhet med de fleste av disse båtene, meget lettmanøvrert, også i trange havner og i sluser m.m.

Utvendig behandling

Når det gjelder utvendig skrogbehandling, bruker også dette verftet Internationals produkter. Først legger man på en tokomponent epoksyprimer både ut-og innvendig. Deretter en tokomponent epoksyfiller og så sprøytes flatene med tokomponent epoksy primer. Deretter to lag med sprøytet tokomponent maling i ønsket farge over vannlinjen og undervannsskroget blir stoffet. I motorrommet og på cockpitdørken blir det malt med en spesielle rustbeskyttende maling.
For å være subjektiv, må vi si at dette var den vakreste av alle stålbåtene i havna. Fordi den er kompromissløs, lav og en utsøkt salongbåt for to som vil bo komfortabelt.

Data:


Opplysninger: B. de Groot Yacht Builders i Grou, Holland. Tlf.: 0031 566 621719 Fax: 0031 566 622581.

Carline 1100 fra Bijko

Rimelig og solid

Bijko Jachtbouw i Harlingen er et av de mindre stålbåtbyggeriene, en ren familiebedrift som eies av tre brødre hvis far fortsatt vandrer rundt og kontrollerer alt. De bygger seks, syv båter i året av typen Carline 1000 og 1100. Vi kjørte den største med en Iveco Aifo diesel på 120 hk. Pris ca 1,2 mill kr.

Carline 1100 har en vannlinjelengde på 10,48 m, hvor det er lagt stor vekt på utnyttelsen av akterpartiet. Med en diger og luksuriøst utstyrt akterlugar som har et stort vindu akterover som gir mye lys og spennende utsyn. Akterdekket har også sine spesielle løsninger. Førerplassen er i senter og ned fra det ganske høye dekket er det en støpt leider, ikke den vanlige løsningen med stige. Dette forenkler i land-og ombordstigning og gjør det lettere for folk som ikke er helt unge å komme seg ned på badeplattformen.
Standard interiør er i utsøkt mahogni, men her kan kundene velge. Ingen av båtene de lager er like og valgfriheten er stort. Salongtaket er i helt lyst treverk med ganske brede bord. U-sofa til styrbord og skapseksjon og førerplass med fullt instrumentpanel til babord. Noen trinn ned er bysse til babord og dinette til styrbord. Salongen forut har plass til køyer og en del skap, og mellom byssa og sovelugaren er et lite baderom. Akterut er toalett og dusjrom adskilt og meget romslige.

Ikke typisk stål

Til tross for at båten virker (med kalesjen oppe) ganske høy og har et velutviklet akterparti med mange detaljer, er skroglinjene harmoniske i sin moderne form. Overbygget har et visst italiensk preg med sotfargede store vindusflater. Denne båten skiller seg sterkt fra de trossebekledde og tradisjonelle hollenderne på flere måter. Stylingen er moderne og man må se etter flere ganger for å oppdage at dette virkelig er en stålbåt.
Motoralternativene er diesler fra 80 til 165 hk og toppfart loves å være ni knop.

Data:


Opplysninger: Jachtbow Bijko. Tlf.: 0031 517 415116.Fax: 0031 517 414145. Internett: www.bijko.nl

Lengde13,90 m
Bredde4,10 m
Dypgående1,20 m
Høyde2,50 m
Drivstoff2 x 450 liter
Ferskvann2 x 450 liter
Vekt16 tonn
Prisca 2 mill n. kr.
Lengde o.a.:11,60 m
Vannlinjelengde9,47 m
Bredde3,95 m
Høyde o. vannlinjen2,90 m
Dypgående1,00 m
Vekt11 tonn
Drivstoff800 liter
Ferskvann400 liter