utgave nr 1 2006
Trygg ankomst i sidevind
Trygg ankomst i sidevind
Å gå inn til brygge eller bås i sidevind eller -strøm er ikke så vanskelig. Men ta hensyn til forholdene, ellers mislykkes manøveren. Baugpropell er ikke nødvendig.
1. Vanlig feil: Sidevind (A) eller -strøm (B) overses. Hvis båten samtidig båten går for sakte inn, driver den av (C), mens baugen (D) rettes opp. Båten kommer skjevt på plassen, eller driver bort fra plassen.
2. Riktig: Kontroller hvor vind og/eller strøm kommer fra. Styr med rimelig fart inn mot plassen, med vind og strøm skrått aktenfra (E). Like før båten er inne, rettes den opp og går vinkelrett inn (F) mens føreren slår bakk i motoren.
3. Føreren bør ikke dreie skarpt inn på plassen (G), da rekker han ikke å rette opp båten i sidevind. Styr noenlunde vinkelrett inn, fra så stor avstand som mulig (H). Da er det lettere å kontrollere virkningen av vind og strøm.
4. I frisk sidevind kan en av mannskapet sette fast lo akterline i forbifarten (J), mens rormannen haler den stram. Mannskapet går så i land med lo baugline (K). Le liner (L) kan vente.
5. Manøveren i pkt 4 er for en besetning på kun to personer. Dersom det er flere om bord, kan en person midtskips (M) sette fast le akterline. Den sammen personen kan henge ut fendere og eventuelt holde fra med håndkraft hvis båten er liten.
6. Fendere (N) bør henges ut lavt før båten går inn mellom bommene i en bås. Der det brukes påler, kan fenderne henge seg fast og ødelegge en ellers perfekt manøver. Da bør fenderne være på innsiden av rekka, klare til å henges raskt ut over siden
7. Feil: Mannskap foran vant på seilbåt eller motorbåt med mast kan bli klemt mellom påle og vant. Han kan hindres i å komme seg akterover for å gjøre et nytt forsøk, og linen (Q) kan gå i propellen. Hvis båten må stanse under manøveren, driver den straks.
8. Vanskelig: På påleplass uten nabobåter vil båten drive (R) hvis den ikke har god fart og kan bakke hardt like før brygga. Mannskapet må ofte hoppe på land med fortøyning (S). Hjelp fra land er velkommen (T). (U) er en sikrere plass.
9. Der man skal fortøye til bøye i sidevind eller -strøm, bør bøya være i lo (V), og den må fanges i forbifarten uten å stoppe båten. Dersom bøya er i le (W) risikerer båten å drive over bøya og få dens ankerline i propellen.