utgave nr 11 1996

Viknes 900 Combi

Publisert Sist oppdatert

Test: Viknes 900 Combi

Salongcombi

Tekst og foto: Hans Due

Viknes startet produksjon av combisjarken 770 mot slutten av 80-tallet. Siden har båtbyggeriet vokst jevnt og trutt. I år kom en ny og større modell. Sjarkbegrepet blekner i "romskipet" Viknes 900 Combi, så vi kaller den salongcombi. Vi testet båten fra Bergen til Oslo.

Etter en del års produksjon og raffinering av combisjarken Viknes 770 Combi, var tiden inne for en større modell. I vår kom Viknes 900 Combi på markedet, og hittil er det levert 6-7 båter, mens mange er bestilt og i produksjon. Faktisk er det leveringstid fram til ettersommeren neste år. Vi har testet en av båtene i den første serien, og bortsett fra et par smådetaljer, har vi stort sett bare godord å dele ut.
Mange forveksler Viksund og Viknes. Begge båtbyggeriene holder til på Askøy utenfor Bergen. Historien bak Viknes er kort fortalt slik: Viksund hadde en omfattende produksjon av lystbåter og hobbysjarker utover i 80-årene. Jan Inge Sivertsen hadde etter mange år på Sabb Motorfabrikk drevet med reparasjoner og vedlikehold, og ville starte med båtbygging for seg selv. De første oppdragene var å bygge et par av snekkemodellene for Viksund som de ikke hadde noen produksjonslinje for. Deretter leide han formene for å produsere for egen regning. Et av vilkårene var at båtene ble hetende noe med Vik... Siden Viksund-byggeriet lå inne i et sund, og Sivertsens byggeri lå på et nes, ... ja, så ble det rett og slett Viknes. I dag har ikke de to båtbyggeriene noe med hverandre å gjøre.

To sovelugarer

Fem faste køyeplasser i to adskilte lugarer er hva båten har å by på. En dobbeltkøye på skrå mot styrbord skrogside i forpiggen og en enkeltkøye under denne på skrå mot babord skrogside. Mellom dobbeltkøya og styreposisjonen er toalett/dusjrom, og vis a vis en separat lugar med en enorm dobbeltkøye som går på tvers av båten inn under styrhussalongen og førerplassen. Både tak og skrogsider er polstret med skai. Forøvrig er det treinnredning. Dagslys kommer inn gjennom vinduer i dekksoverbygget og en takluke samt fra styrhussalongen. Forøvrig finnes leselamper. Under dobbeltkøya forut er det et skap med to hyller og stuerom under enkeltkøya.
I den separate lugaren under styrhussalongen er det to koøyer i skrogsiden, hvorav den ene er til å åpne for ventilasjon. Dessuten er det en sjalusi ut til styrhussalongen, også ment for ventilasjon. Her er virkelig en komfortabel dobbeltkøye og egen av-/påkledningsdel med speil på skottet, hengeskap og en benk med stuerom under til å sitte på. Dagslys sikres gjennom de før omtalte koøyer og et vindu i dekksoverbygget. Eneste ulempen ved denne løsningen er hvis man glemmer å lukke koøyet i skrogsiden før man går ut. Vi gjorde det en dag, med resultat at vann rant inn. Heldigvis kom vi plutselig på at vi hadde glemt å lukke koøyet, og berget således inventaret fra total nedbløting. Hva med en microbryter og et varsellys på instrumentbordet når koøyene er åpne?
Lyspunkter er lampe i taket i av-/påkledningsdelen og to leselamper på skrogsiden. Også i denne lugaren er skrogsider og tak skaipolstret. Til og med i de to små stuerommene mot styrbord skrogside i fotenden av køya.

Toalett/dusjrom

Bortsett fra en bråkete avtrekksvifte (den finnes da i hvert fall) og et toalett av middels kvalitet (stoppeventilen for vann inn i skålen virket ikke), er dette et fullt brukbart rom. Stor benkeplate ved siden av vasken gir plass til toalettmapper, eller de kan oppbevares sammen med håndklær i det store skapet bak skottet mot førerplassen. Under benken og vasken er det et lite rom med plass til et par doruller.
Toalettrommet er helstøpt med drenert dørk og dusjforheng, og vi hadde ingen vanskeligheter med å boltre oss i dusjen. Til og med et halvt døgn etter at motoren var stoppet, var det varmtvann nok til dusj for to personer og vel så det. Kompromisser er det bestandig i en båt, så også i toalettrommet der en del av dørken skråner oppover, men ikke så plagsomt mye som på flere andre båter vi har vært inne i.

Styrhussalong

Dette er båtens sosiale senter. Romfølelsen blir ekstra stor fordi frontrutene heller utover i stedet for innover. U-sofaen på babord side rommer i hvert fall de fem det er køyeplass til. Sikten er fri rundt hele. Sofaen kan også teoretisk gjøres om til dobbeltkøye, men det spørs om ikke det blir vel folksomt ombord med syv personer på overnatting. Den fremre delen av U-sofaen kan vippes rundt og gir da plass for to personer med ansiktet i fartsretningen. Det går stort sett greit å følge med, men vi hadde ønsket oss at setet var hevet ytterligere 5 cm. når det var snudd i fartsretningen, så man slapp å strekke hals når båten går i marsjfart rundt 18,5 knop og med baugen reist.
Foran passasjersetet er det en fordypning i dashbordet som gjør at man kan legge fra seg småting som aviser, kikkert, mobiltelefon osv.  Under den aktre delen av U-en er en stor kjøleboks (ekstrautstyr), men så avgjort en bra løsning. Vi liker kjøleboks bedre enn kjøleskap i båt fordi det holder bedre på kulda og bruker mindre strøm. Litt vanskeligere å holde orden i enn et kjøleskap, men en boks kan du åpne selv om det sjøer. Fra et skap ramler innholdet ut under krenging. Det er lyst og hyggelig i salongen, og ønsker man litt privatliv, finnes fortrekksgardiner. Ytterligere stueplass finnes under den delen av U-sofaen som ikke er okkupert av kjøleboksen.

Byssa

Byssa er stor, med mange skuffer og skap og en liten skjærefjøl. Under førersetet, som kan vippes opp for å gi avsettingsplass, er en rekke skuffer. Det samme under kokeapparatet, som forøvrig er standardutstyr. Vasken er stor og har skikkelig armatur. En bra utstyrt og velorganisert byssedel. Under dollbordet bak byssa er en lang hylle hvor man kan sette skaffetøy. Eneste minus er kryssfinerdørene som vibrerer og støyer ved spesielle turtall på motoren.

Førerplassen

En velorganisert førerplass med instrumenter på en skråstilt konsoll foran kartbordet og dashbordet med ratt og brytere. Instrumentkonsollen skjuler ikke synsfeltet under kjøring når baugen reiser seg. To-spaks gass-/gearkontroll ligger riktig i forhold til armen. Vår testbåt hadde baugpropell som ikke er standardutstyr, men som nok er den mest fornuftige investeringen i en slik båt med en motor, strak aksel og propell og med stort vindfang forut. Betjeningsknappene til baugpropellen ligger også innen naturlig rekkevidde.
Førerstolen er ikke regulerbar i lengderetningen, men passet bra for undertegnede. På hver side er det store sidevinduer som kan åpnes og trekkes akterover. Til tider føltes det nesten som å sitte med armen ut av vinduet i en bil på landeveien. Meget behagelig når høstsolen var på sitt varmeste.
Sikten er bra rundt hele, og tre vindusviskere samt defroster som standardutstyr setter vi på plusskontoen. Dersom man ønsker å montere ytterligere elektronikk, er det rikelig med plass i konsollen i styrhustaket.
Under fotplaten ved førerplass er det et stuerom hvor også den elektriske koblingstavla finnes. I taket var det montert to takluker, men disse er ikke standard.

Uteplassen

Det selvlensende akterdekket er på hele 8 kvm. Her kan man arrangere "dekksdans" hvis man ønsker. Men det blir vel heller dansing med fisk man trekker over ripa, enten fanget i garn trukket med håndmakt eller kraftblokk, snøre, juksamaskin, stang eller dorg. Her er plass til diverse fiskekasser eller man kan bruke fiskekummene (ikke drenert) på hver side akterut under dekket. Et enormt motorrom/stuerom under midten i hele dekkets lengde kan brukes til redskap, eller til å stue vekk bord og stoler man måtte ønske å ta med seg på ferieturen. Dekket blir gjort om litt ved at man lager en renne for vannet på hver side inntil skansekledningen. Vannet renner forøvrig ut gjennom spygatt akterut.
Den utvendige styreplassen er grei nok, men det er fort gjort å stange borti takskjegget som henger ut over styrhuset, og det er litt for kort til å verne mot regn og sprut som har en tendens til å dryppe i nakken. Det siste opplevde ikke vi under testturen, men vi stoler på produsentens utsagn. Denne detaljen er rettet opp i neste produksjonsserie som er i gang når dette leses.

Sjøegenskaper

Et meget vellykket skrog, basert i stor grad på den mindre 770-modellen, men noe justert. Toppfarten på drøyt 22 knop med 230-hesteren til Yanmar var uproblematisk, selv i krappe unnamanøvre. Litt sprut over dekk i skrå motsjø må man regne med, men aktenfra er det helt tørt ombord. Vi gikk flere timer i tung medsjø utenfor Jærens rev, og holdt marsjturtall på 2900 omdreininger, ca 400 under maks.
En stund gikk vi på autopilot, men vi syntes faktisk båten oppførte seg enda bedre under manuell styring fordi vi da lettere kunne justere ved å lese sjøen på forhånd. Men under begge forhold klarte båten seg utmerket. Over Sild mellom Lyngør og Risør fikk vi sjøen midt i fjeset, og den krappe rotesjøen her gjorde at vi måtte sette farten ned til rundt 10 knop. Selv om sjøene ga skroget juling, opplevde vi heller ikke dette som spesielt problematisk. På forholdsvis stille vann marsjet vi på ca. 18 knop. En riktig bra sjøbåt!

Teknisk/finish

Vår testbåt var utstyrt med fire batterier, mens to er standard. Vi synes pakken på fire var ideell, og ladestrømmen lå godt over 14,1 volt. To drivstofftanker på 250 liter hver gir bra rekkevidde. Hver tank har separat måler, og man kan svitsje over fra den ene tanken til den andre med en kran i motorrommet. Det samme gjelder for returslangen. Alt er solid merket. Slanger og kabler er skikkelig oppklamret, og alle skroggjennomføringer har doble slangeklemmer. Plastarbeidet er solid og ordentlig, og polstring selv inne i skap er skikkelig festet.
Trearbeidet er jevnt over meget bra, med unntak av de slamrete kryssfinerplatene til hyllene bak byssa. Eneste minus vi notert forøvrig var på en av dørene i enden av køya på den separate lugaren. Denne døren trengte justering, for den var meget vanskelig å åpne.

Konklusjon

En meget bra sjøbåt med stort innvendig volum. Med små justeringer er dette båten for deg som virkelig er på jakt etter en combisjark King Size.
 

Fart/støy

Farten er radarmålt med to personer ombord, fulle drivstoff- og vanntanker. Motoren er en firesylindret Yanmar dieselmotor på 220 hk. Maks turtall er ca. 100 under det ideelle. Støyen er målt ved førerplass med døren til akterdekket lukket. Støykilder er vanskelig å lokalisere, men målinger viser at et annet propellvalg samt deling av det store rommet under akterdekket med et ekstra skott, antagelig vil hjelpe.

Omdr.Fart i knopStøy i dbA
330022,584,5
300020,982,4
270017,678,7
240014,577,3
210011,774,7
18009,472,6
15008,169,4
12006,867,0
9005,470,7
7004,165,8

Data

Lengde:9,00 m.
Bredde:3,30 m.
Dypg:0,90 m.
Dekksareal:8 kvm.
Vekt:4.000 kg.
Motor:100 - 250 hk.
Drivstoff:2 x 250 lt.
Ferskvann:160 lt.
Septik:80 lt.
Pris:Kr. 720.000,- m/ 105 hk. Yanmar
Pris testbåt:Kr. 835.000,- u/ekstrautstyr
Produsent:Viknes Båt & Service AS, Postboks 33, 5300 Kleppestø. tlf: 56 14 39 00.