Først ute med singel pod
ZF Marine tar i bruk POD-drev i singelinstallasjon. Det kan bli et meget spennende alternativ til singel strak-aksel-installasjoner
.
Av Atle Knutsen
Da Volvo Penta lanserte sitt POD-system IPS, var det som et drev-alternativ til båter med strak aksel. Det samme gjaldt CumminsMercruisers (CMD) Zeus-system. Gearprodusenten ZF Marine hadde en sentral rolle i Zeus-utviklingen, og senere har også Volkswagen tatt i bruk tilsvarende gear og undervannshus som Zeus fra ZF. Singel-PODen har fått navnet 2800 POD og er tilpasset motorer opp til 480 hk, og er den samme som blant annet brukes av CMD.
Denne er noe redesignet for å kunne dreie 180 grader (90 grader rotasjon til styrbord og babord fra båtens senterlinje). Kombinert med ZFs baugpropell som skal gi 30 minutters proporsjonal thrust kontinuerlig, samt SmartCommand (et joystick-betjent styresystem) kan man manøvrere bøten i alle retninger (også sideveis) uten hekkthruster.
Fartøyets operatør kan styre joysticken i de retninger man ønsker båten skal manøvreres. Ved å ta i bruk sluring og proporsjonal trust kan man bevege fartøyet i de retninger man ønsker, med svært lav fart. Systemet har et integrert kompass som er knyttet til kontrollenheten, dette betyr at man ikke trenger å kompensere med joysticken om man ønsker en sideveis bevegelse. Systemet kan også leveres med iAnchor ™ (station keeping). En funksjon som ved et tastetrykk holder fartøyets posisjon til så lite som 3 fot radius samtidig som det kompenserer for vind og strøm.