utgave nr 12 2007

Nyheter september 2007

Publisert Sist oppdatert

Nyheter september 2007

Modernisert

Nye båtmodeller er på trappene fra Delta Powerboats AB, samtidig som de gamle oppjusteres. For ikke lenge siden kom Delta 40 WA . I løpet av 2007 er Delta 32 CE modernisert og forbedret på flere områder. Den nye versjonen vil bli presentert på båtmessa ”Öppna varv” på Orust ved Uddevalla i slutten av august. I Norge vil den nye modellen vises for første gang under ”Båter i sjøen” i Sandvika 6. - 9. september.
Båten har fått ny ”innerliner” noe som i følge produsenten vil gi bedre plassutnyttelse større fleksibilitet for kunden. Dette vil gi bedre muligheter for å gjøre tilpasninger etter kundens behov og ønsker. Nytt materialvalg i innredningen har gitt båten et nytt og mer moderne uttrykk.
Båten har fått noen skrogjusteringer den er 3-400 kg lettere. Den nye utgaven vil bli utrustet med Volvo Penta D6 370 hk. Utstyrsnivået vil i hovedlinje følge ”gamle” Delta 32 CE. Lengde: 9,70 meter, bredde: 2,60 meter. Ytterligere informasjon: www.galarbryggan.se

Spenstig finsk design


Endelig har nordiske båtprodusenter begynt å utforme førerplasser som fungerer – og som har dedikert plass til store kartplottere. Den nye Silver Condor 730 har den beste førerplassen vi har sett på lenge, og F68 DC fra Finnmaster er en overraskelse med amerikanske linjer.


TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN

Silver, Finnmaster og Grandezza tilhører samme selskap etter at den finske campingvognprodusenten Solifer kjøpte opp disse tre motorbåtprodusentene og satser stort også i båtbransjen. Silver produserer aluminiumsbåter med innredning i glassfiber, Finnmaster har utenbordsbåter mellom fem og syv meter, mens Grandezza har innenbordsbåter mellom 23 og 31 fot. F68 DC er en rykende fersk nyhet fra Finnmaster. En meget elegant daycruiser, ikke helt ulike amerikanske SeaRay i linjene. Men innvendig har man satset på et betydelig mer nordisk design, med praktiske materialer som tåler vårt klima. Hoveddimensjonene på F68 DC er 6,80 x 2,48 meter med anbefalt motorstyrke mellom 150 og 250 hk utenbords. Under fordekket er det en låsbar lugar med to køyer. Aktenfor førerplassen er det en liten vask med vann, og denne modulen kan kompletteres med et kokeapparat og kjøleskap. Førerplassen er moderne med et imponerende bra ergonomisk design. Foran føreren er det laget plass til en plotter, og alle instrumenter og motorspak sitter forbilledig montert. Vi føler oss ganske sikre på at F68 DC kommer til å bli en stor konkurrenten til daycruisere i denne klassen, ikke minst til alle amerikanske artsfeller.Beste førerplassenFinnmasters søsterselskap Silver kommer også med et nytt flaggskip i år – nemlig Silver Condor 730. Størrelsen tilsier at den blir en konkurrent til Buster Magnum. Condoren har et meget tiltalende utvendig design med høyt fribord og et ganske kraftig baugparti. Ombord fant vi mange smarte løsnigner, og særlig falt vi forørerplassens unike utforming: Den er den beste vi har sett på lenge. Både for føreren på babord side og passasjeren på styrbord, har man satset hundre prosent på komfort og riktig plassering av alle instrumenter, motorspak og bryterpaneler. Både fører og passasjer sitter bak en bred vindskjerm med justerbare sideruter. Disse kan felles bakover slik at adkomsten til fordekket blir enklere, samtidig som de gir god beskyttelse mot vinden. Motorspaken er plassert på en bred midtkonsoll, perfekt når man vil hvile armen under lange reiser. Også plassen for kartplotteren er meget forsegjort og gjennomtenkt der den sitter slik at både fører og passasjer ser den og kan nå alle knapper. Fordekket er noe opphøyet og kan dekkes med puter om man ønsker en solseng. Under denne seksjonen finnes store stuverom. Den nye Silver Condor 730 er bygget for utenbordsmotorer opp til 300 hk. Testbåten hadde en Mercury Verado på 275 hk som vi fikk opp i ca 45 knop med fire personer ombord.

Data: F68 DC

Lengde:6,80 meterBredde:2,48 meterVekt: 1.400 kgDrivstoff:220 literAnbefalt motorstyrke150-250 hkYtterligere opplysninger: www.yamaha-motor.no

Storvokst Ibiza


Grimstad-baserte Ibiza Boats AS ligger ikke på latsiden i år, med flere nye båter på gang. Først ut er en 26-fots daycruiser med flere spennende løsninger og fenomenale sjøegenskaper. Ibiza 26 Touring har premiere under Båter i sjøen.
Ibiza 26 Touring er svaret til mange Ibiza-kunder som har ønsket seg en båt med eget toalettrom, bysse og to separate lugarer. Det nye flaggskipet er tatt frem fra bunnen av, og er en større utgave av den svært vellykkede 24-foteren. Proporsjonene er beholdt, noe vi merket da vi kjørte prototypen tidlig i høst. Med to 250 hk Suzuki-motorer på hekken, logget vi nærmere 60 knop og båten gikk som et tog. Den har de samme bekvemme og trygge kjøreegenskapene som 24-foteren, med føles enda mer stabil. Prototypen har vært testet med et stort antall motorer, og er beregnet for å kunne med fra 250 til 300 hk på hekken. Med en 300-hester er toppfarten forventet å lande på ca 45 knop. Uteplassen skiller seg fra de fleste daycruisere i klassen ved at aktersofaen kan løftes, og under den er det en romslig dobbelkøye. Sammen med den doble lugaren forut, og et separat toalettrom, byr båten på overnattingsplass til fire personer. Prisen på 26-foteren er ikke klar enda. Ytterligere opplysninger: www.ibizaboats.com

Arvtakerne klare


Bavaria er på vannet med en ny generasjon båter som overtar for storselgere som Bavaria 32, 35 og 38. Her er det tenkt nytt, og mer utstyr inngår i standardutrutningen.

Den nye Bavaria 33 Sport og Sport HT leveres i versjon med to lukkede lugarer, i tillegg til full salong under dekk. Tidligere har slike løsninger bare vært å finne i 35-foteren og større båter. I forpiggen er det plassert en dobbeltkøye. Tilgang på godt lys sikres gjennom seks takluker og skrogvinduer som kan åpnes. Av standarutstyr finner vi ankervinsj, baugpropell, landstrømanlegg, lader og mikrobølgeovn. Med 2 x Volvo Penta D3 190 hk vil båten koste 1.510.000 kroner som standard, ”bare” 50.000 kroner dyrene enn den atskillig mindre forgjengeren Bavaria 32. Båten levers også som HT-utgave.

Ny stor 37-foter

Også dagens storbåter, Bavaria 35 og 38 erstattes av en ny 37-foter, også den som Sport eller HT – og i volum større enn 38-foteren. Med en lenge på 11.95 meter og en bredde på fire meter, er det godt armsleng både over og under dekk. Her finner vi stort bad med egen dusj, romslig salong og praktisk bysse med dobbelt vask og rikelig med skapplass. I midtkabinen er det plassert to køyer som kan gjøres om til en stor dobbeltkøye, og romslig sofabenk mellom klesskapene. Også her er ankervinsj, baugpropell, landstrømanlegg, lader, mikrobølgeovn og dusj ute og inne som standard.
Prisen på en standard Bavaria 37 Sport er 1.889.000 kroner.

Nyhetene fra Bavaria får alle Norgespremiere under båtutstillingen Båten i Sjøen i september.


www.motorboat.no

Modernisert

Nye båtmodeller er på trappene fra Delta Powerboats AB, samtidig som de gamle oppjusteres. For ikke lenge siden kom Delta 40 WA . I løpet av 2007 er Delta 32 CE modernisert og forbedret på flere områder. Den nye versjonen vil bli presentert på båtmessa ”Öppna varv” på Orust ved Uddevalla i slutten av august. I Norge vil den nye modellen vises for første gang under ”Båter i sjøen” i Sandvika 6. - 9. september.
Båten har fått ny ”innerliner” noe som i følge produsenten vil gi bedre plassutnyttelse større fleksibilitet for kunden. Dette vil gi bedre muligheter for å gjøre tilpasninger etter kundens behov og ønsker. Nytt materialvalg i innredningen har gitt båten et nytt og mer moderne uttrykk.
Båten har fått noen skrogjusteringer den er 3-400 kg lettere. Den nye utgaven vil bli utrustet med Volvo Penta D6 370 hk. Utstyrsnivået vil i hovedlinje følge ”gamle” Delta 32 CE. Lengde: 9,70 meter, bredde: 2,60 meter. Ytterligere informasjon: www.galarbryggan.se

Ny amerikaner

APEX hiver seg inn i konkurransen om de norske RIB-kundene. Merket er foreløpig ikke så kjent i Norge, men internasjonalt er APEX verdens tredje største produsent av RIBer. Under ”Båter i Sjøen” vil Admiral Marine presentere APEX 20. Båten er 2,46 m bred og tåler motorstørrelse opp til 180 hk og sertifisert for 12 personer. Den har blant annet en integrert kjøleboks som standard..

www.admiralmarine.no

Nytt flaggskip

Ballistics nye storbåt heter 780 Vitesse. Båten er godkjent for CE-kategori B, med motorkraft opp til 400 hk. Som standard er setene utstyrt med dempere. Båten har to 250 liters bensintanker. RIB-en veier 1900 kg og leveres med to motoralternativer. Med to Evinrude 150 E-tec vil den koste 780 000 kr, med to x Evinrude 200 hk, 840 000 kr. Produsenten oppgir hastighet opp til 65 knop med største motoralternativ. www.ballisticboats.no

Mer cruising

Four Winns har utvidet modellspekteret med to nye modeller, 258 og 318 Vista.

258, en 26-foter, Den blir levert i Norge med en fem liters Volvo Penta bensinmotor på 270 hk, eller dieselversjonen D3 på 190hk. Båten har en drivstofftank på 265 liter. Storebror 318 er en 33-foter med en bredde på 3,28 m. Begge båtene er kalesjebåter med romslig uteplass og store badeplattformer. 318 leveres med 2x Volvo Penta D3 190 hk og har en tankkapasitet på 644 liter. www.nktfritid.no

SolskinnsRIBer

205 WRTF og 195 RTF er nyheter i RIB-markedet. 195 RTF kan utstyres med motorer opp til 150hk. Pontongene er laget i Hypalon, og for justering av trykket er båten utstyrt med en 12V pumpe.

205 WRTF tåler motorkraft på 200 hk. Med en bredde på 2,72 kan man fritt ferdes på begge sider av den midtmonterte styreposisjonen. Båtene er godt utstyrt med mange stuverom. Aktersofaen kan med enkle grep gjøres om til solseng, og en leddet plate, som leveres som ekstrautstyr, gjør det mulig å brette ut en solseng forut også. www.holmenmarine.no

Tre nye fra Beneteau

I Flyer-serien til Beneteau er tre nye modeller klare; 500, 550 og 750 med etternavnet Sundeck. Skrogene er designet av Pierangelo Andreani med Air Step technology. Alle modellene har store solsenger. Båtene leveres fra Erling Sande med Suzuki-motorer. Flyer 500 er beregnet for motorer opp til 70 hk. Med den største motoren koster pakken 205 000 kr. Flyer 550, med en 140-hester, er priset til 265 000 kr. Flyer 750 leveres valgfritt med enkel og dobbel motorinstallasjon. Med en Suzuki DF 200 vil prisen ligge på 525 000 kroner. www.erling-sande.no

Romslig flybridge

Nye Skorgenes 350 Nordic vil bli å finne på
”Båter i sjøen”. Båten har et stort akterdekk, i tillegg til god uteplass på flybridgen. Akterdekket kan utstyres med stor U-sofa og bord som ekstrautstyr. Båten veier 6,3 tonn og kan leveres med motorer fra 340 hk. Med en 425 hk Cummins, ZF gir og strak aksel, har den en marsjfart på rundt 28 knop og toppfart er 32 knop.

Hav i produksjon

Et eksemplar av Hav 27 ble levert til kunde i juni og nok en båt begynner å nærme seg ferdigstillelse. Med hjelp av selskapet Marine Custom er formene ferdig og daglig leder Jan-Erik Haavi forhandler med to utenlandske selskaper fra henholdsvis Italia og Dubai om videre produksjon. Haavi håper å være i gang med produksjon i oktober. Han ser ikke for seg noen stor produksjon i første omgang, og er fornøyd hvis han greier å produsere fem til ti båter det første året. Båtene skal leveres med Cummins motorer på 320 hk og Bravo 3 drev.

Designet for fiske

Jeanneau Merry Fisher 585 kommer nå i en tredje versjon. I fjor lanserte Jeanneau Merry Fisher 585 og 585 Marlin med lukkede styrehus. Nå kommer en Merry Fisher 585 Marlin Cabin med åpen førerposisjon. Den har ekstra brede dollbord, er dyp innvendig og har kraftig pullpit for ekstra sikkerhet under fisketuren. Båten er 5,75 m lang og veier 880 kg uten motor. Den rommer 100 liter drivstoff og er godkjent for motorer opp til 100 hk. www.svela.no

Mer hvithai i sikte

White Shark 298 Sundek heter nyheten fra franske Kelt. Båten er konstruert for å tåle røffe forhold og stor motorkraft. Modellen har en lengde på 8,99 m, og er 2,99 m bred. Den er utstyrt med to bensintanker som rommer 400 liter hver. Vekten er 2400 kg og hekken er konstruert for å tåle 2 x 350 hk. Listen over standardutstyr er lang. Blant utstyr som følger med finner vi mikrobølgeovn, kjøleskap, vanntank med dusj, VHF-radio og puter til stort soldekk. Båten har en liten stikkabin, og er registrert med sitteplasser for ti personer. Pris for båt med 2 x 250 hk er 1.495.000 kroner. www.seahorse.no

Romslige portugisere

Starfisher-båtene blir produsert i Portugal. På ” Båter i sjøen” stiller Italmarin ut Cruiser 30 og Cruiser 34, begge utstyrt med flybridge og innholdsrik liste over standardutstyr. De to modellene har bysse og buesalong rett bak styreposisjonen, og to lugarer med soveplass for fire. Båten har brede dollbord og romslig uteplass.

Starfisher 30 har en lengde på 9,69 m, og er 3,34 bred. Den veier 5, 5 tonn og leveres med en eller to motorer fra Volvo Penta eller Yanmar. Minste alternativ er en enkel installasjon på 260 hk, og største på 2 x 225 hk. Prisen på billigste utgave utgave er 1.400.000 kr. Storebror Starfisher 34 Cruiser er 10,74 m lang og 3, 68 m bred. Vekten er på 7, 85 tonn og man kan bunkre 800 liter diesel fordelt på to tanker. Vanntanken er på 215 liter. Båten leveres med to motoralternativer, 2 x 260 eller 2x 135 hk.

Åpen 23 foter

Gozzi er klare med prototypen til sin nye 23 Open. En rask skjærgårdsjeep med step-skrog og innenbords motor. Den første båten er utstyrt med en Mercruiser på 220 hk, men fabrikken er også åpen for andre motoralternativer. Den skal blant annet prøves med en Volkswagen Marine V6 på 225 hk. Motorrommet er romslig og produsenten ser for seg at en Cummins dieselmotor på 320 hk kan være et passende alternativ.

23 Open er noe bredere i baugpartiet enn de andre Gozzi-skrogene, men under vannlinjen er v-bunnen spiss med tanke på fart. Testbåten runder 45 knop med V6-eren fra Mercruiser. Båten er romslig med god stuveplass. Med enkle grep kan man gjøre om uteplassen til to romslige solsenger. Én Forut og én over motoren. Båten er 23 fot lang 2, 30 m bred. Badeplattformen er også romslig og båten leveres med flyttbart toalett, innfelte fenderholdere og 220 liters drivstofftank.