utgave nr 9 2011

Leserbrev: Skremmende opplevelse

Publisert Sist oppdatert

I sommer, som alle sommere de siste 10 – 15 årene, har jeg hatt god anledning til å frykte og ergre meg over uvettig og hensynsløs navigering av store og hurtige cabincruisers. Men den verste og mest skremmende opplevelsen hadde jeg i går i innløpet fra Kosterfjorden til Resö.
Jeg var under seil i min Bavaria 38 mellom Bissen og Testholmen på vei SO-over. Ut fra Resö, tett oppunder Bissen, kommer en Nidelv motorbåt, rett imot kommer en cabincruiser av type Windy eller lignende på ca 35–40 fot. Båten kom for full fart, over 30 knop, rett imot. Som båt med rett til veien holder jeg kurs og fart, det var også for sent for meg å gjøre noe på grunn av kombinasjonen fart og avstand. Noen få meter fra baugen min dreier han styrbord, passerer mellom meg og den svenske motorbåten med få meters klaring. Svensken dreier hardt babord for styre mot hekksjøen dermed er han midt for min baug. Kun fordi min Bavaria har meget liten dreiningsdiameter, unngikk jeg å sette baugplattformen inn på motorbåtens førerplass, hvor det satt en lettere sjokkskadet svenske. Ingen i cabincruiseren så seg tilbake.

Jeg er profesjonell navigatør med erfaring fra marinen og handelsflåten. Jeg har vært turseiler i mer en 50 sesonger. Jeg har aldri sett maken til hensynsløs oppførsel og fremvisning av mangel på sjømannskap. Min kone lå forut og sov og vi var to på vakt.En kollisjon ville knust oss.
Hadde jeg klart å identifisere båten ville han blitt anmeldt for uaktsomt drapsforsøk, med forlangende om at båten beslaglegges og at han mister retten til å føre hurtiggående fartøyer. Grunnen til en slik drastisk tanke er at alle store hurtiggående fartøyer som opptrer hensynsløst og demonstrer dårlig sjømannskap, uten unntak er norske.

Hans Borti Salvesen

Første og siste besøk i Kristiansand gjestehavn

Vi er en familie på seilferie fra Stavanger i en 45 fots seilbåt og ankom Kristiansand gjestehavn 28/6. Vi fortøyde innenfor den flytende betongbryggen med baugen mot bryggen (pekende utover fra havnen) og med tau i fortøyningsbøye akter. Vi hadde planer om å bli to netter og forhåndsbetalte Kr. 520.
Alt var vel inntil større bølger kom inn i havna om kvelden og hele natten. Selv med to kraftige Forsheda fortøyningsfjærer til pullertene på betongflytebryggen rykket det voldsomt i båten og det ble en dårlig natt med lite søvn. Ingen blivende plass med andre ord! Dagen etter stakk vi innom havnekontoret og forklarte problemet og at vi ønsket å dra en dag tidlig, men fikk beskjed om at vi ikke kunne få noen refusjon for siste natten!
Vi ringte så sjefen for gjestehavnen selv for å klage på dette. Han hadde ingen forståelse for situasjonen og refererte bare til reglementet. Med en etter hvert irritert kunde på telefonen, ble responsen hans i tillegg direkte arrogant og uforskammet, og definitivt ikke måten å behandle gjester på som her hadde en helt legitim sak. Da han spurte om hvor stor båten var, presterte han til og med å si at “det er typisk dere i båter over 45 fot som er de verste kundene”! Han påsto så at det var plass innenfor moloen selv for en 45 fots seilbåt. Men det hadde vi allerede sjekket og her er det altfor trangt/grunt og for dårlige fortøyningsmuligheter på plassene som var ledige. Utriggerstenger på 6-8 m passer heller ikke for større båter. Men, hadde gjestehavnen hatt en havnevert som kunne stokket mindre båter (som lå longside ved de større betongbryggene) inn i de ledige og passende båsene, så hadde det vært plass til større båter der… (les: også mere inntekter til gjestehavnen).
Det er lenge siden jeg har opplevd maken til dårlige holdninger og helt mangel på serviceinnstilling, og dette av sjefen selv i en gjestehavn. Dette er like uhørt som om at et hotell forlanger betaling for siste natten dersom du velger å dra en dag før planen. Er det rart at båtturister i Norge sier at Sverige og Danmark er mye mer proffe? Neida, her skal man først betale skjorta for så å få dårlig service! Dette blir første og siste gang i Kristiansand gjestehavn og meget dårlig reklame for en ellers så trivelig by! Bare så synd at folk uten serviceinnstilling jobber i en servicenæring. Her har dere veldig mye å lære Kristiansand!

Trond Severinsen
s/y Summertime
Stavanger Seilforening

Innfør påbud

Det er ingenting som går mer inn på båtfolk enn ulykker til sjøs. Denne sommeren har vi hatt flere med tragisk utfall. Jeg hører ikke til dem som ønsker kraftige restriksjoner på sjølivet. Vet heller ikke om det hjelper så lenge lovens lange arm alltid befinner seg mange nautiske mil unna. Men jeg vil gjerne gjøre et lite unntak på min liberale holdning til friluftslivet til sjøs; påbud om bruk av flyteplagg.
I bil er det påbudt med sikkerhetsbelte. Innfør påbud på bruk av flyteplagg for alle som er ombord i åpen båt i fart. Jeg kan ikke forstå hvorfor det er pliktig å ha flyteplagg til alle om bord, men ikke til bruk. Jeg vet ikke om det var flyteplagg til alle ombord i de to båtene som var involvert i årets tragedier, men det synes åpenbart at liv kunne vært reddet om folk hadde hatt på seg redningsvest eller annet flyteplagg. Blir man slått bevisstløs uten noen å ha noen form for flyteelement på seg, ser vi jo at utgangen kan bli fatal. Holder man seg flytende er sjansen for å overleve mye, mye større.
Innfør et slikt påbud nå. Det vil redde mange liv.

Skipper
Nevlunghavn

Bilde:
PÅBUD: Innsenderen mener det bør innføres påbud om bruk av flyteplagg i åpne båter.(Illustrasjonsfoto).

Alvorlig forsømmelse

Jeg ser at Båtmagasinet til stadighet har et eller annet om CE-merking i spaltene. Ut i fra det jeg leser, forstår jeg at CE-merking er viktig.
Likevel undres jeg over hva som skjer, eller ikke skjer. Det er lite informasjon som tilflyter oss båtfolk fra det offentlige om disse tingene. Jeg har ikke engang fått et spørsmål om båten (båtene) mine er CE-merket fra forsikringsselskapet. Og ingen som har kjøpt båt av meg har noen gang spurt om CE-merker og brukerhåndbok.
Jeg forstår at det hviler et ansvar på hver enkelt av oss som ferdes på sjøen, men hva skal man forvente av oss når dette spørsmålet tydeligvis ikke er påaktet i det hele tatt fra myndighetenes side.
Leste også en reportasje i Båtmagasinet nylig der en domstol ikke tok nevneverdig hensyn til manglende CE-merking. Er det da annet å vente enn at alt som har med CE-merking å gjøre bare blir ullent og diffust for oss vanlige båtfolk? Produsenter som fusker i faget går klar, men uinformerte båtkjøpere blir sittende i saksa.
Det er først og fremst i Sjøfartsdirektoratet forsømmelsen ligger. Når skal de våkne der borte i Haugesund?


Hobbfisker på Sotra

Bildet:
CE-MERKING: Ikke lett for båtfolket å forholde seg til CE-merking når hverken myndigheter eller enkelte produsenter ikke gjør det, sier innsenderen.

Månedens innlegg:

Har fulgt med på diverse tragiske hendelser som har vært i sommer. Nå senest hendelsen med denne 16 åringen som kjører villmann blant badegjester. Politiet reagerer her kun med tilsnakk.
Forventer myndigheter/politi at vi vanlige mennesker skal få respekt av dette? Vi skal få bot for å ikke ha redningsvest ombord, mens dette skal forbigås med tilsnakk. Samtidig snakkes det nå om nedsatte fartsgrenser. Dette i hovedsak fordi Østlendinger har litt for store maskiner og litt for mange alkoholenheter innabords. Vi Vestlendinger skal altså lide fordi Østlendinger ikke kan kjøre båt. Begynn med strenge regler øst for Arendal. La folk måtte bestå en test også på å kjøre båt. Når dette er evalurt (om et par år), så kan det vurderes om dette skal utvides også til Sørlandet. ( Er klar over at 16 åringen mest sannsynlig var sørlending).
Alt kan desverre ikke løses med regler. Dette bør også KNBF vite. En person som kjører båt noen helger i løpet av sommeren er ikke båtvant. Har mest sannsynlig begynt å kjøre båt i voksen alder. Dette kombinert med fart og alkohol er hovedproblemet. Å snakke om eget sertifikat for RIB, er kun noe en Østlending kan finne på å si. Skal vi ha eget sertifikat for Hydrolift også ?
Nei, si ting som de er. Alt for mange som aldri skulle vært i båt er i båt. Hva skal vi gjøre med dette. Jo, test på å kjøre/manøvrere en båt. Men da er det desverre mange som blir lenket til kai.
Vriompeisen