utgave nr 7 2011

Nyheter juli: Ny importør og ny båt

En knert etter ankring, For vannski og kajakk mm

Publisert Sist oppdatert

FARGEKLATT: Navis Marine er ny importør av amerikanske Rinker i Norge. Nyheten Rinker 216BR leveres i flere fargealternativer og med flere motoralternativer. Valgene vil variere fra bensinmotorer som yter 190 hk, og opp til 300 hk. Med største motor skal båten være god for 45 knop.
Prisen havner på 390 000 kroner med det minste motoralternativet.

FAKTA RINKER 216 BR

Lengde:6,45 meter
Bredde: 2,59 meter
Vekt: 1600 kg
CE-kategori: C
Motorstyrke: 190-300 hk
Pris fra:390 000
www.navismarine.no

God Plass rundt
ROMSLIG: OceanMaster lanserer i disse dager en ny walkaround, bygget på det samme skroget som 570 DC. Dette er en romslig 19-foter, med en god bredde på 2.5 meter. Med riktig motor, 115 hester, vil den i følge produsenten være lettplanende og ha en toppfart på 34 knop. 570 WA har en liten lugar under styrekonsollen. Båten vil prismessig havne på ganske nøyaktig 300 000 kroner med en 115 hk Evinrude E-tech.

FAKTA OCEANMASTER 570 WA

Lengde:5,70 meter
Bredde: 2,50 meter
Vekt: 900 kg
CE-kategori: C
Maks antall personer:6
Motorstyrke:70-140 hk
Pris fra: 275.000 med 90 hk

Kun pensumstoff
KOMBIKURS: Det finnes etter hvert et stort utvalg av ulike bøker som skal gi dag den nødvendige ballasten for å klare båtførerprøven.
Jorun og Tom Engelsborg gir sitt bidrag gjennom boka ”Båtførerprøven i teori og praksis”. Boka som er på 192 sider er rikt illustrert med gode fargebilder, i motsetning til mange tilsvarende bøker på markedet, som gjerne er illustrert med strektegninger. Boka er beregnet for alle som skal ta båtførerprøven, enten som selvstudie eller gjennom klasseromsundervisning. Leseren får også tilgang til et eget nettsted med en nyttig og grundig illustrasjonsfilm. På nettstedet finnes også prøveeksamen, nyttige lenker og utfyllende fagstoff. Boka inneholder 225 øvingsoppgaver av ulik vanskelighetsgrad. Pris: 350 kr. Mer info: www.engelsborgmedia.no

En knert etter ankring
ANKERDRAM er en ny norsk fatmodnet akevitt som ble lansert hos Vinmonopolet i mai. Hvem som lanserte begrepet ”ankerdram” er det vanskelig å fastslå, men begrepet har blitt brukt i generasjoner. Rosmerholm har tatt frem denne akevitten med preg av sødme, karve og krydder, og en mild aroma. Råvarene i Ankerdram er norsk potetsprit og norske krydderdestillater, med karve som hovedingrediens, som ellers i norsk akevitt. Ankerdram er tilpasset som nettopp ankerdram, men er også velegnet til all tradisjonsrik mat. Husk å ankre opp før du forsyner deg. Flaska som inneholder 70 cl akevitt koster kr 388 på Vinmonopolet.

For vannski og kajakk
VANNSPORT: Skal man stå på vannski eller padle kajakk funker det dårlig med oppblåsbar vest. Den helt nye Action Explorer fra Regatta er et langt bedre alternativ. Dette er en robust og komfortabel vest, spesielt utformet med tanke på fysisk aktivitet som vannski, seiling eller padling. Vesten har god justering ved skuldrene, og belte for individuell tilpasning. Action Explorer har 5 D-ringer for oppheng av f.eks kamera, GPS, kompass m.m, God lomme for oppbevaring av nøkler, telefon, lommebok eller niste. Inne i lommen er det feste for karabinkrok, slik at man unngår å miste ting på sjøen om lommen åpnes. Veiledende pris er kr 800. www.regatta.no

Italiener med flybridge
SKJERMET INNSYN: Sessa marine er i gang med bygginga av en ny 45-fots (47 fot med badeplattform) flybridgemodell som skal stå klar til båtmessa i Cannes til høsten. Her er det lagt stor vekt på å lage en stor og sosial flybridge. Her kan ti personer boltre seg på 17 kvadratmeter. I høyden finnes to salonger og et lite pantry i bakkant av førerposisjonen. Akterdekket på Sessa 45 Fly er bygd inne med sotet glass. Dette for at selskapet skal slippe å sitte på utstilling for forbipasserende. Båten utrustes med 2 x Volvo Penta IPS.

FAKTA SESSA 45 FLY

Lengde:14,27 meter
Bredde: 4,38 meter
CE-kategori: A
Maks antall personer: 12
Motorstyrke:2x636 hk
Pris fra: Ikke fastsatt
www.sessamarine.com

Unngå lednigskrøll
DINGS: Bobino heter denne lille plastdingsen. Den bidrar til å holde styr på ledningene, for eksempel til mobilladeren i båten. Bobino finnes i tre størrelser og seks forskjellige farger og koster fra 20 kroner. www.hamonoya-europe.com

Flunkende ny Bavaria
SUKSESSMODELL: 27.mai ble Bavaria 34 HT (HardTop)lansert i Tyskland. Båten blir en av de første som nå kan tilbys med Volvo Penta dieselmotor eller MerCruiser bensinmotor. Både i bensin- og dieselversjon leveres båten primært med to motorer, men er tilgjengelig også med singel Volvo Penta D6 370. Singelinstallasjonen vil utvilsomt bli vinneren i norske farvann ettersom båten klarer over 30 knop med bare én motor. Prislappen på drøyt 1,6 millioner med denne motorpakka er heller ikke skremmende. 34 HT er bygget på samme skrog som suksessmodellen 34 Sport som ble introdusert i fjor.

FAKTA BAVARIA 34 HT

Lengde:10,8 meter
Bredde: 3,59 meter
Vekt: 6300 kg
CE-kategori: B
Maks antall personer:8
Motorstyrke:370-870 hk
Pris fra: 1.626.000 kr
www.motorboat.no

Fersk prisbombe
Bavaria 43 Sport HT hadde premiere i Düsseldorf, men den første av fire båter solgt til Norge fikk først vann under kjølen i midten av mai. Da kom den rykende ferske, særdeles romslige hardtop-båten til snaue tre millioner kroner til importøren i Asker utenfor Oslo.
NORSKE TANKER BAK: Lars-Erik Solvang, daglig leder i Lunde Båt Motor, var synlig stolt da den voluminøse båten lå på vannet bare kort tid etter at den var ankommet fra Tyskland. Solvang har nemlig vært en aktiv pådriver i utviklingen av båten, og planløsningen er basert på den norske importørens ideer.
Den nye Bavariaen har tre romslige, separate lugarer. Henholdsvis to doble på hver side under uteplassen akter, og en rederlugar forut. De to aktre lugarene har separat toalettrom, mens hovedlugaren har separate toalett- og dusjrom. Under dekk er det også en meget tiltalende salong med en stor og innholdsrik bysse. I tillegg har man en grillavdeling ute på dekk.
Mye har skjedd med Bavaria etter at samarbeidet med BMW Design Group ble innledet. Opplevelsen av særpreg, komfort og brukervennlighet er betydelig større, og industripreget nesten borte.
Uteplassen domineres av en U-salongen akter, og en opphøyet L-sofa vis-ávis førerplassen. Her er også en sjeselong. Dermed kan totalt fem personer sitte komfortabelt i fartsretningen. Også førerplassen har god ergonomi, og en av finessene er fotbrettet som gjør det mulig å stå og kjøre med fullt utsyn gjennom hardtoptaket. En kalesje i hardtopen kan med et håndgrep skyves inn i hardtopens aktre del og dermed er båten i praksis en daycruiser med en litt kraftig targabøyle.
Båten var motorisert med to Volvo Penta D6-370 på drev, noe som gir gigantisk plass i forkant av motorene. Bavaria 43 HT er nemlig også klargjort for IPS-fremdrift.

FAKTA BAVARIA 43 SPORT HT

Lengde:13,83 meter
Bredde: 4,41 meter
Vekt: 11.750 kg
CE-kategori: B
Maks antall personer:12
Motorstyrke:2x370 hk
Pris fra: Ca 2.900.000 kr
www.motorboat.no

Nydelige illustrert
UNDER VANN: Boka "Havet - Jordens største villmark" er et flott verk som gir deg grundig informasjon om det meste som rører seg i og rundt havet. Verket er pent illustrert med flotte foto fra både over og under vann. Her får du mye faktainnhold, samtidig som illustrasjoner og de nyeste satelittbaserte kartene forklarer og belyser viktige prosesser og havfenomener. Bak verket står The American Museum Of Natural History i New York. Boka er oversatt til norsk av Rune R. Moen og utgitt på Pegasus forlag. Prisen er kr 599.- www.pegasus-forlag.no

Med inspirasjon fra Italia

Roy Berntsen (lille bildet) fra Oslo har tegnet sin egen Riva-lignende daycruiser. Målet er å få satt båten i produksjon.
43-åringen tar videreutdanning innen ingeniørdesign ved høgskolen i Narvik. På kveldstid tegner han båter i programmet Rhinoceros3D. Prosjektet han har jobbet med den siste tiden er en åtte meter lang daycruiser med design inspirert av blant annet italienske Riva.
-Det er litt Riva-look ja. Ellers liker jeg designuttrykket til Ocke Mannerfeldt og Geir Arnestad, sier masterstudenten. Berntsen har tidligere gått i lære hos nettopp Geir Arnestad. Det førte til at 43-åringen ble med på tegningen av blant annet Oceancraft 570 og 700. Så Oslo-mannen er ikke uerfaren når det kommer til båtdesign.
-Jeg synes dagens daycruisere er så like, og kjedelige. Derfor ville jeg lage noe annerledes, sier Roy Berntsen.
Nå gjenstår mye detaljarbeid før han kan si seg fornøyd med det endelige designet. Dekksluker, interiør og vinduer er det neste som skal tegnes. Målet er at båten en vakker dag blir satt i produksjon. Vi ønsker lykke til.

Smart mobillader
LAD SAMTIDIG: Med hele familien på tur kan det blir dårlig med ledige stikkontakter. Duracells nye ladeplate gjør at du kan lade fire mobiltelefoner samtidig, ut fra ett og samme uttak. Hver mobil eller mp3-spiller utstyres med en "power clip" der du vanligvis plugger laderen i mobilen. Apparatene legges så på plata, og ladingen begynner. Det er ufarlig å berøre plata, og det kan også søles veske på den. Pris fra ca kr 400. www.duracell.no