ITALIENSK INSPIRERT: Bavaria Virtess 420 har mye italiensk i seg. Ikke så rart når designeren heter Marco Casali. FOTO: Lars K Larsen

Vi tester Bavaria Virtess

Bavaria kaster seg inn i flybridgemarkedet med en italiensk-inspirert 42- foter. Se video

Publisert Sist oppdatert

Det har ikke skortet på innovasjon når tyske Bavaria har lansert nye båter de siste årene. Nå har selskapet forlatt samarbeidet med BMW Design group til fordel for Marco Casali. Den anerkjente italienske designeren er en høyt aktet samarbeidspartner for blant annet Azimut Benetti Group.

Aller først ut fra tegnebrett til ferdig båt er Bavarias Virtess 420, en absolutt Italia-inspirert farkost, og den første i Bavaria-historien med flybridge. Båtmagasinet satte seg til rors en vindfull dag senhøstes med snø og kulde i lufta.

Luftig og ryddig

Virtess 420 er et kompromiss mellom god plass, praktiske løsninger og moderne linjeføring. Om stilen ikke er minimalistisk, så er den ren, ryddig og elegant.

Ingen ble vel overrasket over at en romslig flybridgebåt sto høyt oppe på Bavarias ønskeliste. Håpet er at kunder med store HT-båter vil gå opp i størrelse og etasjer, og det nye flaggskipet skal i tillegg lokke til seg kunder fra andre merker. Med en startpris på drøye tre millioner kroner bør den hevde seg godt i konkurranse med andre europeiske storbåter i flybridgeklassen. Den har fått en god start. Etter lanseringen i fjor høst mottok båten den prestisjetunge prisen Nautical Design Award, en pris som tildeles båten med de beste innovative løsningene.

SE VIDEO AV DEN NYE BAVARIAEN:

Gedigen uteplass

Dette er den første båten vi har sett med et morsomt, modulært salongsystem på akterdekket. Alle elementene, stoler, sofa og bord, er tilknyttet et skinnesystem. Det kan skyves rundt omkring og dannes i forskjellige formasjoner. Vil du ha et åpent og ryddig dekk, er det bare å kjøre ”trikkene” opp langs sidene. Vil du ha en aktersofa som litt beskyttelse mot sjø, kan den parkeres midtskips akter. Bordet, stort eller lite, kan følge med. Hele uteplassen kan alltid tilpasses ditt behov. Det falt i smak. Bak denne finurlige møbelløsningen har båten en gedigen heve/senke badeplattform.

  Fra akterdekket går det en trappestige på babord side opp til en av klassens største takterrasser. Her på flybridge har føreren fått en god plass bak en konsoll på babord side. Han kan gjerne ha en passasjer ved siden av seg. I tillegg har to passasjerer sitteplass i kjøreretningen. På styrbod side er en meget stor u-sofa med wetbar til babord. De to passasjerstolene kan enkelt forvandles til en stor solseng.

 

MODULÆRT: Alle «utemøblene» kan skyves på skinner og plasseres akkurat slik det måtte passe deg.

Styrhussalongen og førerplass

En 42 foter er i utgangspunktet en romslig båt. Bavaria har fulgt opp sin intensjon fra de senere årene om å lage båter med god armsleng. Derfor fremstår denne rusken som ekstra stor, med god bredde, mye lys og stor takhøyde.

Selv om salong og bysse er plassert på samme nivå i dette miljøet, er det godt med plass. En seksjon er plassert langt akter og har et integrert TV og hi-fi-løsning. Mye og god plass i skaper og skuffer. Byssa er plassert på babord side av førerplassen. Også den innholdsrik med stekeovn, kjøleskap med ismaskin, tre platers gasstopp og en egen kaffemaskin snedig integrert i seksjonen.

Føreren sitter på et høyere nivå. Han har god kontroll fra denne plassen, med utsyn 360 grader gjennom store og gode vindusflater. Instrumentpanelet er enkelt og ryddig og med instrumentene i god synsvinkel. Alle hendler en godt plassert for behagelig betjening med høyrehånden.

Akterdekket er skilt fra styrhussalongen med stor skyvedør i glass. Døren kan åpnes helt, slik at uteplassen helt blir integrert med innemiljøet.

Soveromsfløyen

Båten har tre sovelugarer. Den største selvsagt helt forut, med store skuffer til oppbevaring under køya, masser av skapplass, godt med lys både fra takluker og store vindusflater. Lugaren har inngang til eget bad med stort dusjrom.

   På styrbord siden er det plassert en nesten like romslig sovelugar. Den har to enkle køyer, men de kan raskt forvandles til dobbeltkøye.

BYSSE: Stor bysse er plassert i forlengelsen av salongen på babord side. FOTO: Lars K Larsen

   Den tredje lugaren, på babord side, er den minst komfortable. Den har lavere takhøyde, men også her er det grei plass til to personer. Det er adkomst til bad nummer to fra denne lugaren, også dette med eget dusjopplegg.

Sjøegenskaper

Den norske båten vil ha 2X Volvo Penta D6 370-motorer som standard. Det er kraft nok til å få den opp i 32 knops fart. Selv om vi her sitter bak rattet i en rusk av en båt på nesten 12 tonn, er den lett å få opp i plan. Vekten kommer til sin rett når den skal ta seg frem gjennom bølgene i rufsete vær. Båten lystrer rattet spontant. Det synes åpenbart at tyskeren har latt seg inspirere av italiensk ekspertise ved utvikling av nytt skrog til en familiebåt i storbåtklassen.

PREKTIG: Skippers lugar er flott, med lys både gjennom store vinder i skrogsidene og i tak. To store skuffer under køya.

Fakta

CE-kategori: B

Produksjonsland: Tyskland

Lengde (meter): 13.60

Bredde (meter): 4.21

Lengde (fot): 42.00

Vekt (kg): 11400

Dyptgaende (meter): 1.11

Drivstoff (liter): 1200

Max. antall personer: 12

Motoreffekt fra (hk): 740.00

Motoreffekt til (hk): 870.00

Motor testbåt: Volvo Penta D6-370 EVC x 2

- Sylindervolum: 5.500 ccm

- Antall synlindre: 6

- Effekt (hk): 360.00

- Effekt (kw): 272.00

Toppfart i test (knop): 32.00

Pris testbåt (kr): 4200000

Opplysninger: www.motorboat.no