Nr 11 2012

Førsteinntrykk: Bayliner 702 Cuddy

Innstegsbåten: Er du førstegangskjøper og vil starte med ny båt, er Bayliner 702 Cuddy et greit valg. Det er volumselgeren hos norske forhandlere. Den er identisk med Maxum 2100 SC 3.

Publisert Sist oppdatert

Tekst og foto: Hans Due

Det er Brunswick som eier både Maxum og Bayliner. Bayliner er billigmerket som fra tidligere tider hadde et noe frynsete rykte, men som de senere år har hevet seg mange hakk. Fortsatt er det noe enklere løsninger og billigere produksjon på mange av Bayliner-modellene, men 702 Cuddy hører til de bedre.

     Det er en typisk daycruiser med overnattingsmuligheter for to personer under dekk forut. Ingen luksus, men nok til at man greier en overnatting eller to.

Innredning

Døren inn til lugaren under fordekket er en skyvedør med integrerte trappetrinn slik at man enkelt kommer opp på fordekket ved å åpne den midterste delen av vindskjermen. Fordekket kan virke glatt, og vi ønsker oss enda høyere pulpitbøyler.

Førerplassen er ren og ryddig med oversiktlig instrumentering og bryterpanel. Stolene er gode å sitte i, og seteputen er todelt der den forreste delen kan vippes opp for stående kjøring. Den sidemonterte gass/gearspaken kan med fordel monteres litt lenger fram. Det merker man godt spesielt ved stående kjøring. Det er en utsparing ved dørken under dashbordet som virker litt merkelig, men som har sammenheng med trappetrinnene i skyvedøren. De sjenerer ikke under kjøring, og fotplaten er passe bra vinklet. Vinkelen på rattet kan justeres slik at det passer for både sittende og stående kjøring. Kompasset er helt korrekt plassert i siktelinjen på toppen av dashbordet.

     Akterut er det en sofabenk hvor en del av ryggen på styrbord side er hengslet og kan vippes opp. Tar man vekk tilsvarende sittepute, har man passasje ut til badeplattformen akterut. Under benken er motorromsluken og bak denne er kalesjegarasjen. Det er et stuverom man har adgang til i akterpartiet fra badeplattformen. Det kan romme fendere og anker, men har også fått plass til hånddusj.

     En liten bysseløsning har man funnet plass til bak førersetet. Det er ingen kokemuligheter, men en liten håndvask og en kjøleboks under.

Teknisk og sjøegenskaper        

Motorrommet er for så vidt greit med god plass til service og vedlikehold. Motorromsluken holdes opp av to solide gassdempere. Men det er stuverom på hver side av motoren, og det er ingen skillevegg mellom stuverom og motor. Det er slett ikke bra. Vi var nære på å få et fortøyningstau vi hadde lagt i stuverommet inn i remsystemet i forkant av motoren. Det hadde ikke vært særlig trivelig med motorstopp og restene av et bomullsspinneri i motorrommet.

     Båten oppfører seg eksemplarisk i sjøen. Trygg og god å kjøre uten uventede krumspring. Den er tørr med lite sprut over fordekket. Dog merker man at det slamrer noe i innredningen i litt stampesjø. Det er mange forskjellig motorvalg. Vi kjørte standardutgaven med en 220 hk. 4,3 liters Mercruiser. Vi gjorde tett oppunder 40 knop.

    

Data

 

 

CE-klasse

C

Lengde over alt

6,25 meter

Bredde

2,51 meter

Vekt

1.580 kg

Dyptgående drev nede

0,94 m

Dyptgående drev oppe

0,51 m

Drivstoff

208 liter

Maks personer

8/635 kg

Ferskvann

38 lt

Skrogvinkel

19 grader

Motor standard

MerCruiser 4.3L MPI ECT Alpha I  220 hk.

Pris i kr

m/ 220 hk: 469.000,- m/ 260 hk: 495.000,-

Importør

https://www.monic.no/

https://www.lundamoauto.no/

https://www.drange.no/