utgave nr 11 1997

Lei en båt i Karibien!

Publisert Sist oppdatert

Motorbåtcharter


Lei en båt i Karibien!


Av: Torbjörn Gustafson

Herlig er fjorden, norskekysten og den nordiske sommeren. Men å kjøre motorbåt i badebukse midt på vinteren, er heller ikke dumt. For eksempel blant øyene i Karibien.

Si "chartertur i tropene", og de fleste tenker "strikking" med uhåndterlige pinner og hyssing og ferie i sikksakk og på skråss. Men nå har motorbåtfolk også muligheter til å hyre på "i varmen" og på sin måte oppdage dette eventyret av et område uavhengig av vær og vind. Tiden du ikke bruker underveis, kan du nyte på lange sandstrender, i eksotiske tettsteder, til shopping eller severdigheter. Det er etter hvert motorbåter til leie på flere steder rundt om i verden. I Karibien er de romslige, sikre og stabile, vel sjøutrustet og med alle moderne bobekvemmeligheter. Av en eller annen grunn snakkes det sjelden om denne charter-sektoren, noe vi herved skal prøve å rette på - i rettferdigheten navn.

Karibiens "jomfruelige" øyer

Virgin Islands ligger på toppen av perleraden med øyer, som en gang dannet en fastlandsforbindelse mellom Nord- og Sør-Amerika. Christopher Columbus synes de vulkanske øyene liknet myke kvinnelige former og døpte dem derfor etter legenden om St. Ursula og hennes 11.000 myrdede jomfruer - mange måneder til sjøs kan gi lett eiendommelige assosiasjoner.
I dag er ikke øyene særlig jomfruelige etter diverse okkupasjoner av gulltørste concuistadorer, grusomme slavehandlere og morderiske pirater, der blant annet Danmark spilte en hovedrolle gjennom sine kolonier på St. Thomas og St. Croix. I tillegg kommer nåtidens hundretusener av soldyrkende turister hvert år, pluss pengesterke pensjonister som kjøper sin siste bolig i et fromt håp om en forlenget alderdom i shorts. Manglende vann, naturødeleggelse og rushtrafikk er mindre hyggelige bivirkninger i de hardest belastede områdene.
Dette behøver du ikke bekymre deg om når du velger å leie båt. Havet er like fritt og herlig som på Columbus tid, og med båt kan du nå strender og områder som praktisk talt er umulige å nå fra landsiden og er derved fremdeles ubebodde og jomfruelige. Nærmere paradiset er det vanskelig å komme.

Charter-Mekka

Rene farvann, snille vinder og et guddommelig klima har lokket på en lang rekke utleiefirmaer og gjort Jomfruøyene til båtcharters selvutnevnte verdensmetropol. Tortola, på den engelske delen, leder når det gjelder antall utleiebåter. Først og fremst på grunn av at det gigantiske utleiefirmaet "The Moorings" har sin hovedbase i Road Town. Men der er det bare "blåsbåter" - de motordrevne er hovedsakelig på St. Thomas, øygruppen USA kjøpte i 1917. Motorbåter er perfekt for den kroniske amerikanske reiselysten. I stadig bevegelse fra plass til plass for å rekke å oppdage, se og oppleve så mye som mulig, selv på fritiden.
Charterfirmaenes største kundegruppe kommer derfor fra fastlandsamerika, først og fremst fra nordstatene med vinter av skandinavisk kaliber. Men Jomfruøyene trekker også mye båtfolk fra andre, fjerne kontinenter. Først og fremst fra de områdene oktober setter en effektiv slutt på sommergledene og innleder syv måneders mørke. En ekstra tropisk båtferie blir derfor en gullkantet opplevelse.

Ikke gull alt som glimrer

Alt som glimrer er ikke gullkantet. Brosjyrenes forførende fargebilder skjuler i blant en betydelig gråere virkelighet, ikke minst i charterbransjen. Båter kan være dårlig vedlikeholdt, dårlig utrustet eller ikke levert til riktig tid på riktig sted på grunn av utleiernes mangel på ansvar eller ressurser. Begrensninger av "tillatte" farvann, ekstra havneavgifter, dyr proviant, klareringsproblemer mellom forskjellige områder o.s.v. er komplikasjoner du ikke oppdager før du er på stedet og de store pengene alt er betalt og "ferietakstameteret" tikker for fullt.
For best mulig å forebygge de store fadesene, har Båtmagasinets utsendte besøkt de viktigste motorbåtbasene på amerikanske og britiske Virgin Islands. Vi har snoket rundt i utleiebåtene, snust i utleiefirmaenes historie, hørt på rykter, sammenliknet tjenester og service, samt snakket med utgående og innkomne kunder. Konklusjonen ble faktisk at det meste som glimrer er gull - i hvert fall når det gjelder de viktige tingene. Alt kan men ikke gardere seg mot, men de utleiefirmaene vi sjekket ser ut til å ha topp beredskap for å rette eventuelle mangler, og det burde være et godt tegn.

"Lei ut båten min"

De fleste utleiefirmaene opererer med kundebåter. Systemet baseres på at privatfolk kjøper seg "drømmebåten" - som oftest av utleiefirmaet/forhandleren - som siden tar hånd om utleie, vedlikehold, renhold o.s.v. Eieren reserverer en viss periode for eget bruk gratis. Men utleie sliter hardt på båtene, først og fremst på innredning og utstyr, noe som fører til høye vedlikeholdskostnader. Derfor blir båtene byttet ut etter seks, sju år. Da tilfredsstiller de som regel ikke kundenes berettigede høye krav til funksjon, komfort og kvalitet.
Da kan eieren få igjen båten sin helt gratis, eller bruke den som innbyttebåt mot en ny og fortsette utleiesirkuset. Et alternativ og sikkert en hyggeligere investering og pensjonsforsikring enn aksjer. I tillegg bidrar arrangementet til at båtene holdes best mulig i stand til enhver tid.
Den typiske utleiebåten er et deplasements- eller halvplanende skrog, gjerne av "amerikansk" type, rundt 45 fot lang - men det varierer en del. Båtene har normalt doble dieselmotorer og 220 volts aggregat. Vanligvis er det seks faste køyeplasser ombord i to eller flere lugarer, samt ytterligere provisoriske soveplasser for to til tre personer. Båtene har i tillegg veldimensjonerte boarealer. Ordentlige toalett og dusjer, ofte flere, med kaldt og varmt vann som standard. Som regel finnes mikrobølgeovn, stort kjøleskap/fryseboks i romslige, praktiske og velutstyrte bysser.
Utstyret forøvrig varierer, men båtene er som regel velutstyrt med f.eks. elektrisk ankervinsj, TV/video, "disko-maskin", air-condition som enten må gå på aggregatet eller landstrøm, utegrill og noen båter har sågar ismaskin. Båtene har radiokommunikasjon, blant annet for å kontakte basen hvis noe skulle være i uorden.
Bokomfort er som regel bedre enn hva flertallet er vant til både til lands og til sjøs. Hverken håndklær, laken, korketrekker eller grytekluter behøver du ta med hjemmefra.

Hvor ?

Farvannet rundt Virgin Islands er greit til å begynne med - det kan faktisk sammenliknes med våre egne farvann; bare varmere og grønnere både vann og vegetasjon. De få faremomenter som finnes i form av grunner, sandbanker m.m. er godt merket både i virkeligheten og på kartene og beskrives dessuten i detalj i de utmerkede farledsbeskrivelsene som er tilgjengelig gjennom utleiefirmaet.
Unntaket er farvannets eneste koralløy, Anegada, tyve nautiske mil nordøst for Tortola - et paradis for folk med svømmeføtter og dykkermaske, men forbudt farvann uten "los" ombord. De omliggende farvannene er vanskelig å navigere i, med sterke og uberegnelige strømsettinger samt rev og korallklipper som lekende lett skjærer opp et plast- eller stålskrog. Mer enn trehundre fartøyer har dette maritime marerittet tatt knekken på under årenes gang og hvert år legges et eller flere navn til listen.
Heldigvis finnes det lokalkjente skippere som kan leies for en dag hvis du absolutt vil oppleve Anegada. Men det finnes altså godt med andre, vennligere farvann i le for passaten fra Øst Sørøst, eller tilfeldige vintervinder ofte fra nordlig retning. Tidevannet er ikke fremtredende, men bør tas hensyn til hvis det er dårlig med vann under kjølen, samt i trange leder og passasjer der båtens fart og manøvreringsevne kan påvirkes.
Strendene er fantastiske, med sand eller klipper, bebygde eller øde, i viker og avkroker som dette arkipelaget har så mange av. Og de mange farvannsbeskrivelser og håndbøker som er laget om dette området gir god informasjon.

Når?

Vintermånedene desember - april er øyenes høysesong. Noen anbefaler å vente til etter jul, at man da er garantert godvær. Da er det varme været mest fristende for turister, og både antallet og prisene øker med termometeret. Sporadiske, men kraftige tropiske orkaner - "hurrycanes" er hele Karibiens truende mareritt. Trusselen er størst sånn cirka mellom juli og oktober. Moderne meteorologi gjør det nå mulig å spå hvor orkanene kommer fra, styrke, fart og antatt kurs mange dager i forveien slik at man kommer seg i sikkerhet.
Man skal alltid ta disse advarslene på alvor. Vi snakker tross alt om vindstyrker som flytter hus og biler, rykker opp trær med røttene, lager bølger som raserer steinmoloer og kaster fullvoksne fartøyer langt opp på land. Du må også huske på å gi uværet "god plass". "En orkan har ikke ror" lyder et godt gammelt karibisk ordspråk - ingen kalender heller. Det gjelder altså å komme seg så langt unna som mulig hvis uværet meldes.
Lavsesongen fra mai til midt i desember gir best valuta for pengene, ofte i form av ekstra leiedager for den samme grunnprisen. Været er som sagt tropisk med høysommervarme døgnet rundt, men også med de samme svalende vindene over vannflaten vi er vant til hjemme. Å kjøre motorbåt på flybridgen med badebukse i mai eller november og etterpå gå på hodet i 30 graders vann er sjelden forunt skandinaviske båtfolk og vel verdt prisen!

Hvordan?

Charterbåter kan leies uten skipper etterat kunnskaper og erfaring er godkjent og kontrollert. Båtene kan også leies med skipper for en eller flere dager, eller også med full besetning inklusive kokk og mannskap. På disse tjenestene varierer prisene. Det finnes også kombinerte land/sjø-program, med noen dager på sjøen og resten av tiden på et strandhotell. De charterfirmaene vi kommer inn på her kontaktes enkelt på telefon, fax, brev for detaljert informasjonsmateriale og instruksjoner for videre bestillingsprosedyre. Få av dem har agenter i Europa, og den omveien kan vise seg å bli både mer komplisert og kostbar enn man regner med.
Som regel tar charterfirmaene hånd om tilreisende kunder direkte på den lokale flyplassen, og siden går allting som smurt. Planlegger du i god tid, kan du bestille billige billetter hos de respektive flyselskapene. Her bør nevnes American Airlines som svarer for store deler av den karibiske flytrafikken. Reisebyråer med charter-boating som spesialitet, kan antakelig tilby en pakkepris, noe som selvsagt er enklest for de fleste, men det krever at vedkommende kan sin saker ordentlig. Ellers blir det fort "reisekaos".
Er du uerfaren, kan det være en fordel å vende seg til en pålitelig charter-mekler som kan sine saker. Størst og mest betrodd etter vår rundspørring ble Ed Hamilton & Co, faks: +1 207 549 7822. Internett: https://www.ed-hamilton.com. Der får du gode råd som det er vel verdt å gå over Atlanteren for å hente. Dessuten er det gratis - en bra begynnelse på Karibien-eventyret.

V.I.P - Virgin Island Power Yacht Charters


Størst og flest båter


V.I.P. har hjemmehavn i Long Bay, en kort drosjetur fra Charlotte Amalie, "hovedstad" på St. Thomas U.S. Virgin Islands og de har drevet med båtutleie og båtmekling siden 1985. Hele flåten - 20 båter da vi besøkte firmaet - består av privateide, luksuriøse motorkryssere fra 34 til 53 fot. Vi har valgt et eksempel: Jefferson 46 Sundeck. Båten har meget god plass til seks personer i tre lugarer. Doble 260 hk Caterpillar diesler gir en marsjfart på ca. 12 knop.
Pris pr. båt en uke under høysesongen - 15.desember til 30. april er 4.990 (US dollar). I perioden 1. mai til 14. desember er prisen 4.290 for ni dager. Obligatorisk forsikring er 175 dollar pluss depositum som varierer fra båt til båt. Ønsker du skipper ombord, koster dette 100 dollar i døgnet pluss mat. Diesel og proviant betaler du selv. Charterfirmaet kan proviantere for deg på bestilling.
Bestilling bør skje god tid i forveien - juleukene er allerede opptatt et par år fremover. Det er enklest å bestille direkte hos firmaet:
Virgin Islands Power Yacht Charter, 6118 Estate Frydenhøj (heia Danmark) 58. St Thomas. U.S.V.I. 00802 - 1402. Tlf.: 809/776 - 1510, faks: 809/776 - 3801.

Trawlers in Paradise


Grand Banks for alle penga


Tommy og Denise McCoy sjøsatte sitt charterfirma for drøyt seks år siden, bare et langt stenkast lenger øst enn V.I.P. i Long Bay. Flåten består av Grand Banks trawlers. For tiden har de 13 båter, hvorav tre er egne. Størrelsen er mellom 36 og 49 fot. I planskissene velger vi "46 Classic". I denne båten bor syv personer kongelig i tre lugarer, og de sosiale arealene både inne og ute er meget romslige og båten har alle moderne bekvemmeligheter. De doble 210 hesters Cat-dieslene gir båten en marsjfart på omkring 12 knop. Sjøverdigheten og sjøvennligheten til Grand Banks båtene trenger ingen nærmere presentasjon.
Pris pr. båt pr. uke er fra 16. desember til 30. april 5145 US dollar og i lavsesongen 4375. Fra 1. august til 31. oktober får man ti dager for den samme kostnaden. Kaptein kan leies for 100 dollar pr dag/døgn (pluss mat og drikke). Obligatorisk forsikring er 175 dollar og depositumet er en prosent av båtens verdi. Dette betales tilbake når/hvis båten leveres i ubeskadet stand. Diesel og proviant kommer i tillegg. Bestilling bør skje i god tid og skjer best direkte til: Trawlers in Paradise. 6161 Estate Frydenhøj, 67. St. Thomas. U.S.V.I. 00802 - 1402. Tlf.: 809/775 - 9002, faks: 809/775 - 9003.

Tropic Island Yacht Management Ltd


Liten, men ekslusiv

I løpet av 18 år har tyskfødte Rolf Steinhuebl bygget opp "Tropic Island" i Maya Cove på Tortola i britiske Virgin Island til et mønsteranlegg i sin klasse. Med hotellvirksomhet kan dette kombineres med båtleie etter behag. Motorbåtflåten er ikke stor - seks båter av forskjellig type mellom 34- og 46 fot. Båtene er i meget god stand. Vi tar utgangspunkt i en Silverton 46 med svært god boplass for seks personer. Båten er luksuriøst utstyrt og de to Caterpillar-dieslene på 374 hk hver gir båten en marsjfart på 17 knop.
Prisen fra 15. desember til 16 april er 4.500 US dollar. Fra 16. april til 15. desember er prisen 3.500 pr. båt pr. uke. Obligatorisk depositum er 1000 dollar enten kontant eller med reisesjekk som betales hvis alt går bra. Frivillig forsikring koster 18 dollar døgnet med 250 dollar som egenandel.
Nye kunders ferdigheter testes praktisk (europeiske sertifikater hjelper ikke) før de slipper avgårde uten skipper. Vil du ha skipperhjelp en dag eller flere, koster dette 90 dollar pr. døgn (80 dollar for kokk).
Tropic Isle har mange faste kunder, så vær ute i god til med bestillingen direkte til:
Tropic Island Yacht Management Ltd., P.O. Box 532, Maya Cove, Tortola, British Virgin Islands. Tlf.: 809/494 - 2450, faks: 809/495 - 2155.

Thailand og Malaysia


Charterfirmaet Sunshine Cruising har i noen år drevet seil-og motorbåtcharter ut fra Marmaris i Tyrkia. Robert Versteeg og Sylvia Nelissen, som driver firmaet, har nå vendt seg mot øst for å finne nye paradisiske farvann for sin virksomhet. I 1996 startet de sin lille filial i turistattraksjonen Phuket i Thailand med en splitter ny Bayliner 4587 med navnet "Yellow Bird Of Asia".
Den fineste tiden er sesongen fra november til april, med den stødige monsunvinden fra nordøst og konstant tørt og rolig vær. I mai dreier vinden fra sørvestlig retning og dette varer til oktober. Det er fortsatt varmt, men mye regn og til tider stor sjø som kommer inn fra det indiske hav med usikker ankring som resultat.
Sunshine Cruising har bare såvidt startet opp i farvannet, men har allerede planer om chartervirksomhet også i Indonesias Riau Island, ikke så langt fra Singapore i perioden mai til oktober. Pris for ukeleie av "Yellow Bird Of Asia" i høysesong (november til mai) er 3800 pund og fra mai til august 2370 pund. September - okober er ukeleien 2980 pund. Drivstoff og havneavgifter er ikke inkludert. Skipper koster 65 pund pr. dag og en kokk skal ha 40 pund pr. dag.
Bestilling kan gjøres til : Sunshine Cruising, box 199, Haci Mustafa Sok, 109, 48700 Marmaris, Tyrkia. Tlf. : (90) 25241 20875. Fax: (90) 25241 30837.